Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door faya
#2342345
wederom een vraagje: echte botten of kraakbeen, wat zijn dan precies echte botten en wat is kraakbeen: ik voer runderknars, runderstrot, runderluchtpijp, zalmstaart, kipkarkas, kippenekken, eendennekken....en ik begrijp dat kraakbeen dus ueberhaupt niet als bot gezien wordt, waar valt het dan onder? Geen calciumbron of wel?
Door nienk
#2342357
kraakbeen wordt door de meeste mensen hier gezien als extraatje. sommige honden gaan er enorm van aan de race, andere niet.

runderknars, runderstrot en runder luchtpijp is allemaal geen bot, maar kraakbeen. geen calciumbron dus. af en toe leuk als lekker stuk knagen ofzo, maar draagt niet bij aan de volledigheid van je menu. je kan het niet zien als vervanger van vleesbotten.

kipkarkas en eenden/kippennekken zijn wel vleesbotten en prima calciumbron.

zalmstaart weet ik eigenlijk niet precies. ik weet niet of graat qua calcium e.d. vergelijkbaar is met vleesbot van een zoogdier.

ik weet je menu niet (staat dat hier ergens?), maar let er wel op dat je hond(en) genoeg vleesbot krijgen in het menu! 2 diersoorten vleesbot vind ik persoonlijk een beetje mager, gevoelsmatig zou ik daar zelf graag nog iets als konijn en/of kwartel en/of mooie lamsribben aan toevoegen.
Door Eranthe
#2342469
Ik durf mijn teckels helemaal geen runderknars te geven. Ik ben bang dat ze verstopt raken en vind het daarom ongeschikt. Ook als extra'tje zie ik de toegevoegde waarde niet.
Door faya
#2343465
ik heb ook enkele keren kalkoendrumstick gegeven, maar is ook niet echt succes, uiteindelijk na veel proberen ging de 1/2 er van op. wist niet dat runderknars en strot kraakbeen was... kipkarkas lijkt me eerder kraakbeen, is zo dun en doorzichtig. Ga kijken naar 3e botsoort, evt. botmix kopen van konijn of fazant en morgen proberen we de konijnkarkas uit die vriendin net uit vriezer heeft gelegd, maar af ze dat wil eten?????
Door nienk
#2343475
faya schreef: ik heb ook enkele keren kalkoendrumstick gegeven, maar is ook niet echt succes, uiteindelijk na veel proberen ging de 1/2 er van op. wist niet dat runderknars en strot kraakbeen was... kipkarkas lijkt me eerder kraakbeen, is zo dun en doorzichtig. Ga kijken naar 3e botsoort, evt. botmix kopen van konijn of fazant en morgen proberen we de konijnkarkas uit die vriendin net uit vriezer heeft gelegd, maar af ze dat wil eten?????
niet willen eten?
Door *Flip*
#2343523
Eranthe schreef: Ik durf mijn teckels helemaal geen runderknars te geven. Ik ben bang dat ze verstopt raken en vind het daarom ongeschikt. Ook als extra'tje zie ik de toegevoegde waarde niet.
kraakbeen bevat de bouwstoffen voor kraakbeen(goh, lekker logisch  :biggrin2:).  (gewrichts)kraakbeen is niet doorbloed wat nadelig is voor de voeding en dus de regeneratie.

Als kraakbeen eenmaal beschadigd is heelt dat heel erg moeilijk, dan beginnen met additieven nemen is beetje mosterd na de maaltijd. Voldoende bouwstenen voor kraakbeen in je voeding te hebben, werkt wel preventief, omdat je lichaam deze stoffen onvoldoende zelf aan kan maken.

Onderzoekers zijn er ook al achter dat het gebrek aan die bouwstoffen in humaanvoedsel nadelige effecten heeft en mee werkt aan het ontstaan van arthrose ed.

In princiepe voer je met vleesbotten ook het gewrichtskraakbeen mee, dus denk niet dat je extra kraakbeen hoeft te voeren. Maar kraakbeen is zeker niet nutteloos.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door