Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#2341732
Ot heeft een zeer oog. Het is rood en vochtig en ze knijpt er een beetje mee, vooral als ik er net in heb zitten kijken.
Verder is ze haar springveerderige zelf en eet goed, zelfs voor haar doen. Sien heeft ook nog geen beschermende gevoelens richting Otje, dat hebben ze hier normaal wel als de ander ziek is.

Ik weet natuurlijk niet helemaal zeker of ze een oogontsteking heeft, theoretisch kan ze ook een haal van Sien hebben gehad.
De afgelopen tijd had Ot wel een traanstreep vanuit dat oog. Het was toen niet rood, niet dik en ze kneep er niet mee. Wel een traanstreep zoals je vaker bij westies en andere witte hondjes ziet. Ik heb dat toen aangekeken en het is zeker een week weggeweest.

Ot is wit en heeft van zichzelf relatief diepe oogkassen, dus dat rood van het oog valt nogal op. Ze heeft het oog niet de hele tijd dichtzitten, zoals Sien deed toen die eens een oogontsteking had. Het vocht wat eruit komt, is gewoon helder. Geen pus oid. Het 3e ooglid is wel iets roder dan normaal, lijkt me. Het oog zelf ziet er voor mij niet heel raar uit.

Nu komt het: het komt nu echt helemaal niet uit dat Ot zoiets nu krijgt!
Zou ik het tot maandag kunnen aanzien? Dan zijn de logistieke mogelijkheden stukken beter. Ook wat betreft mogelijk zalven. Ot heeft als kittentje een soort allergische reactie of Cavasan gehad en Terramycin (of zoiets) hielp toen wel goed. Terramycin kan ik helemaal zelf niet smeren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2341906
Je kan het nog wat afwachten. Maar het is wel een oogonsteking. Lichte vorm.
Het kan zijn dat het vanzelf geneest, maar het kan natuurlijk ook plots erger worden en erg dik gaan staan. Op dat moment kan je eigenlijk niet meer wachten. Als het erger wordt, dan zal dat voor het weekend nog zijn. Als het vanzelf geneest hoef je dus niets te doen.  Tegen maandag zal het vast al beter zijn of had je al lang naar de DA moeten gaan. 

Ikzelf gebruik in dat geval Terramycin of Gloveticol.  Dat eerste kan je bij de apotheek vinden, het laatste moet je voor bij de DA zijn. Maar het zijn beide zalven, dus qua gebruik hetzelfde. Waarom kan je dat niet zelf toedienen?  Ook niet als je DA het voordoet?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2342008
pearlsofpassion schreef: Waarom kan je dat niet zelf toedienen?  Ook niet als je DA het voordoet?
Ik weet waar en hoe het erin moet, maar het lukt me niet goed zelf. Cavasan lukt me net een beetje, maar alleen bij Sien, want die zit beter stil. Ik zie geen (of weinig) diepte, heb beperkte handfunctie (met name in de vingers en duimen) en Ot friemelt de hele tijd dan natuurlijk. Terramycin is dikkere zalf dan cavasan, dus moeilijker te smeren. Die combinatie allemaal bij elkaar maakt het dat ik niet fatsoenlijk ogen kan zalven.


Gekookt water heb ik nog niet gedaan. Ik dacht altijd dat het te weinig nut had en dan kan ik mezelf de moeite en Ot het vervelende besparen. Ik zou wel eens kunnen proberen hoe dat lukt.


Similisan heb ik nog nooit geprobeerd. Ik zal eens googelen of dat wel of niet homeopatisch is.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2342236
Ik denk dat voor nu het beste nog even afwachten is. Het zere oog lijkt nu minder zeer te zijn. Het vocht is opgedroogd en het valt mee met de traanstreep en viezigheid. De oogleden van het zere oog zijn iets rozer dan het andere oog, maar niet meer rood. Ze knijpt er ook niet meer mee.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2342242
Ja, zal je net zien dat er morgen ineens wel pus uit haar oog komt  ;D

Overigens wordt er niet geniesd, door beiden niet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2342296
Des te beter dat er geen nies in het spel is.
Het kan gelinkt zijn, maar hoeft dus niet.  Als het niet van de nies komt, geneest het beter, dus dat is enkel maar goed. :)
Ik hoop met je mee dat het morgen niet plots slechter is.  :biggrin2:
Door lightning
#2345003
En zilver water? 2 keer per dag 1 druppel? hier werkt dat nog wel eens als ze dat hebben wat die van jou heeft..... Of lukt dat ook niet?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2345014
Zilverwater sta ik niet achter, dus dat zal ik niet gebruiken.
Overigens ziet het oog er weer zo goed als normaal uit. Het is eigenlijk niet eens meer roze, alleen nog een restje traanstreep is er te zien.

De kans is natuurlijk wel aanwezig dat ze binnenkort echt een dikke oogontsteking heeft, maar dat zien we dan wel weer.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2348249
Ot had vanmiddag toch weer een wat waterig oog. En de oogleden weer wat roze.
Ik denk dat de kans steeds groter wordt dat het binnenkort echt eens doorzet en er snot uitkomt.

Sien heeft zo af en toe ook ineens een beetje soep in de ooghoeken. Het is niet veel, formaat speldenknop, maar normaal zit dat er niet.
Gelukkig vindt Sien het altijd erg leuk bij de dokter  :-X
Door Parelridder
#2348794
Komen ze buiten?? Het barst weer van de graszaadjes etc. Kan een reactie (hooikoorst) zijn. En in dat geval kan terra cortril goed werken en mocht dat het voorgeschreven zalfje worden, dan is dat goed te druppeken als je het tubetje even in je hand warm maakt, dan loopt het er uit nog voor je het hebt om gedraaid...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door