Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door syiryo
#2341965
Iekss... onze pup hebben we over gezet van brok naar kvv (diverse soorten/merken om te kijken wat ie lekker vindt). Hij kreeg 175 gram per keer dus 520 op een dag. Hij woog  13 kilo en nu nog maar 12,5 !! Hij is 15 weken, ik heb hem nu dus op 3 x 200 gezet... is dat veel of niet?

een geschrokken ik..  :'(
Door chiva
#2341990
Hier een pup van 10 weekjes en weegt ong. 11,5  kilo.
Deze eet 4x 250/300 gram per dag ( combi kvv/Barf )
En tot nu toe doet hij het hier goed op.
Dus zou hem iets meer geven , gemiddeld naar 6 á 7 % van het lichaamsgewicht.
Dus kijk hoe de pup het er op doet.
Door Parelridder
#2341997
Bij het overzetten op andere voeding (ook als dat een andere brok geweest was) moet je altijd even zoeken naar de juiste hoeveelheid daarvan. Er vanuitgaande dat je pup geen enkele reden geeft ziekte te vermoeden en evenmin wat te zwaar was, zou ik 'm n.a.v. het afvallen nu op 6% zetten. Op basis van 13 kg lichaamsgewicht is de dagportie bij 6% 780 gram per dag.
De hoeveelheid voeding die je pup nodig heeft varieert natuurlijk tijdens de groeiperiode: meer n.a.v. toename van de toenemende grootte en tegelijk een afnemend percentage n.a.v. de afnemende snelheid van de groei. Maar da's om het even wat je voert zo. De portie dus bij stellen aan de hand van je bevindingen: wordt hij wat te zwaar of wat te licht. Dat houd je m.i. het allerbeste in de gaten met je ogen en je handen.
Succes hoor!
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2342002
Een pup mag wel 5 tot 8% van zijn lichaamsgewicht aan vers voer hebben
520 op 13 kilo is maar 4 %, dus vrij weinig. Dus je mag ook zeker meer geven dan 600 gram, hoeveel precies hangt er van af, voeren op het oog en hoe de pup voelt dat is het belangrijkst. 6 % bij een gewicht van 13 kilo zou 780 gram zijn, daar zou ik dan mee beginnen
Door syiryo
#2342014
Tx voor de adviezen  :) . Ik ga naar die 6%, ik had denk ik een rekenfout gemaakt, want ik dacht dat ik daarop zat. Hij oogt wat te dun voor mij. Enne yep hij groeit nu ook de hoogte in, dus dat lijkt dan nog extra. Gelukkig wegen we hem regelmatig. :)
Door crutz
#2342087
Hier een pup (mechelse herder) van gisteren 13 weken, gewicht geen idee, wrs vergelijkbaar & lekker stevig. Eet nu 1x per dag & dan tussen de 500&750 gram per dag KVV (Carnibest natuurmix). Voer ik meer laat hij het staan.
Door crutz
#2342217
[quote="syiryo"]
ok.. ik dacht dat een pup meerdere keren per dag moest eten?.. Bowie krijgt 3 x (15 weken)
[/quote]

Hier krijgen ze in t nest 2x per dag (+ moeders die natuurlijk nog zoogt), bij vertrek gaan eigen puppen direct over op 1x per dag. Of ze moeten dan erg weinig eten & er last van krijgen (gal), maar anders niet...
Door crutz
#2342312
[quote="Parelridder"]
Zou ik niet doen.
[/quote]

Mss iets meer onderbouwen;-)

Als ik in t linkje dat je plaatst lees dat 1 kippennek ook als maaltijd gezien wordt voer ik ook wel 3x op een dag. Nl 2 trainings momenten met voer (gedroogd rundvlees, kuikens etc) & een voedings moment.

Alleen voeren dus 1x daags & daar zijn hier genoeg puppen goed op groot geworden (alles wordt medisch gekeurd als volwassen)
Door Parelridder
#2342336
[quote="crutz"]
Mss iets meer onderbouwen;-)

Als ik in t linkje dat je plaatst lees dat 1 kippennek ook als maaltijd gezien wordt voer ik ook wel 3x op een dag. Nl 2 trainings momenten met voer (gedroogd rundvlees, kuikens etc) & een voedings moment.

Alleen voeren dus 1x daags & daar zijn hier genoeg puppen goed op groot geworden (alles wordt medisch gekeurd als volwassen)
[/quote]Allereerst: het is geen aanval op jouw keuze, maar een reactie op de vraag van syiryo of ze puppemans naar 2 maaltijden p.d. kan zetten. Ik probeerde rap te zijn - moet nog eea doen - en bedacht na plaatsen dat dit niet veel toe voegt, dus toch aangevuld en bij deze dan wat uitgebreider. Maar eh.. ik ben ook wel geinteresseerd in jouw onderbouwing... ;) Hoewel ik de indruk heb vanuit jouw aanvulling dat je misschien toch 3 maal daags voert?

Waarom ik het aantal maaltijden niet nu terug zou brengen naar 2 is omdat een pup nog niet zo veel in één keer kan verwerken. Mijn jongste moest zelfs op zeker moment braken van de hoeveelheid die ze nodig had toen ze volop in de groei was.
Als ik kijk naar het gedrag van mijn teef, voedde zij nog op de dag van vertrek (zowel middels zogen als braken) en de pup die bleef mocht nog lange tijd af en toe wat liggen tutten (al was het de allerlaatste slok, want het was zo goed als op). De overgang naar 1 maaltijd per dag zo abrupt vind ik niet natuurlijk en evenmin logisch.
Mijn eigen ervaring met pups is ook dat ze - als veel jonge dieren en ook mensen trouwens - vaker behoefte aan voeding hebben. Ben je geneigd hun maaltijd te vergeten, geven ze wel aan dat het wel weer eens tijd wordt. Het aantal voedingen kalm afbouwen naarmate ze wat groter worden spreekt mij dus meer aan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door