Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2316824
Doki is 3 en halve week geleden geent tegen niesziekte en heeft nu al rium 2 weken de sniffels.
Het word niet erger maar het gaat ook niet over...
Hoe lang is normaal?
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op zo 17 jun 2012, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2320243
Wat officieel normaal is, geen idee, maar mijn katten werden altijd goed ziek van de nieziekte-vaccinatie. Snotteren, koorts, blazen in de bek, niet eten, gewoon niesziekte dus. Sinds ik ze niet meer laat vaccineren geen centje pijn meer.
Door Martine-Tom
#2320246
Hier komt er ook geen prik meer!
Ik ben begonnen met L-Lysine, het lijkt wat verlichting te geven.
Hij staat niet meer zo snel te hijgen bij inspanning...
Door Martine-Tom
#2320256
OK dat is me veel teveel tekst voor nu  ;)
En nee hoor, er komt geen kuur in, zo erg is het niet.
Ik hoop dat die L-Lysine zijn werk nog wat beter gaat doen  ;)
Door flin
#2320291
niesziekte is helaas een heel algemene term:
je zou een PCR-profiel kunnen laten doen, ( voorste luchtwegen-test)

misschien weet je dan beter wat er mankeert, en wat je er aan kunt doen

herpes, calici of chlamydia

Is het herpes dan l-lysine
in geval van calici kan een kuur met interferon helpen
en in geval van chlamydia dan een lange kuur met baytril
Door Martine-Tom
#2320304
flin schreef: niesziekte is helaas een heel algemene term:
je zou een PCR-profiel kunnen laten doen, ( voorste luchtwegen-test)

misschien weet je dan beter wat er mankeert, en wat je er aan kunt doen

herpes, calici of chlamydia

Is het herpes dan l-lysine
in geval van calici kan een kuur met interferon helpen
en in geval van chlamydia dan een lange kuur met baytril
Voorlopig niet hoor...
Zo erg is het niet, vind het alleen vervelend voor hem.
Na 12 jaar zieke katten had ik graag gezien dat hij ongeschonden overal doorheen komt...maar helaas...
Door Ruisje
#2325400
Als de niesziekte enting geen verplicht nummertje is -- pension, show, fokken, dan zou ik hier niet meer voor laten enten!

Ik heb jaren katten gefokt en geshowd en toen ik daarmee 2 jaar geleden stopte was het ook het einde van de niesziekte enting. Een vaak nutteloze enting die meer ellende dan profijt met zich meebrengt.

Heb je meer dan 1 kat en is de enting niet verplicht, maar wil je toch blijven enten, dan een tip: Laat maar 1 kat enten!
Ook al mis je het, de niesziekte enting geeft altijd een reactie bij de kat. Je andere kat(ten) krijgen door die enkele nies/snotter voldoende (maar minder) van het niesziekte virus in hun lijf om antistoffen te gaan maken. Eigenlijk dus een heel milde, meer natuurlijke, maar even goede bescherming tegen niesziekte!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2325442
Ruisje schreef: Heb je meer dan 1 kat en is de enting niet verplicht, maar wil je toch blijven enten, dan een tip: Laat maar 1 kat enten!
Ook al mis je het, de niesziekte enting geeft altijd een reactie bij de kat. Je andere kat(ten) krijgen door die enkele nies/snotter voldoende (maar minder) van het niesziekte virus in hun lijf om antistoffen te gaan maken. Eigenlijk dus een heel milde, meer natuurlijke, maar even goede bescherming tegen niesziekte!
Hmmm, dat weet ik niet hoor.
Als het de eerste enting bij de desbetreffende kat is, kan ik dat volgen, maar dan nog zou ik er niet op vertrouwen.  Maar als de kat voldoende beschermt is, wanneer ze geënt wordt (en daar treed ik je in bij, dat dat meestal zo is), dan werkt dat volgens mij niet.  Dan wordt het virus zo snel aangepakt dat de anderen niet besmet raken.  Als je met dood virus ent, volgens mij ook niet.

Neemt niet weg dat ik ook geloof dat jaarlijks enten onzin is.  Ik zou het ook niet te vaak meer doen, zoals ik er nu tegenaan kijk. Zeker bij katten ouder dan 8-10 jaar zou ik het vermijden.  Entingen blijken belastend zijn voor de nieren en die kunnen dat op die leeftijd niet meer hebben.  In die zin lijkt het mij ook raadzaam de gecombineerde enting van kattenziekte en niesziekte zoveel mogelijk te vermijden.  Spijtig genoeg is dat vaak niet mogelijk, maar onderzoek heeft aangewezen dat bij die enting de katten hun eigen nieren afstoten (tot op zekere hoogte), en dat is natuurlijk vragen om problemen.
Ik zou een kat zijn kittenentingen geven (want voor kittens is nies wel erg gevaarlijk), op een jaar een opvolging en vanaf dan om de 3-5 jaar enkel tegen kattenziekte.  Als de kat dat zo'n 2 keer gehad heeft, is het wel voldoende geweest voor de rest van zijn leven.
Heb ik niet van mezelf, heb ik samengesteld uit een aantal artikels en dat uitgebreide bericht van Flin. ;)
Maar iedereen moet zich zelf maar inlezen en zijn eigen conclusies en beslissingen maken.  Er is geen duidelijke concensus wat het beste is, dus moet je zelf maar beslissen wat je doet.  Ik ente vroeger heel bewust jaarlijks, maar dat doe ik dus niet meer. 
Door *Flip*
#2325922
het is per virus verschillend wanneer het besmettelijk is. Sommige typisch voor er überhaupt te zien is dat het dier ziek is, andere pas als de gastheer het virus al onder controle heeft en weer andere continue etc.

Als je enkel 1 kat ent en 1 vd andere wordt eerder besmet, dan heeft dat toch geen nut?!

De enting werkt sowieso niet erg lang en ook niet erg goed. De verschillende virussen die niesziekte kunnen veroorzaken vermeerderen zich namelijk lokaal in de luchtwegen en komen niet in het bloed. Hiervoor heeft het dier een afweer op cellulair niveau nodig(oa cytotoxische T-lymfocyten). Dit kan je enkel bereiken met een levend vaccin.
Bij een dood vaccin worden er enkel afweercellen gevormd op het niveau van bloedcirculatie(oa B-lymfocyten).

Dieren gevaccineerd met  een dood vaccin raken wel degelijk besmet en kunnen dit zeker verspreiden. De dieren zullen alleen, bij doorbraak van het virus naar de bloedcirculatie, sneller een afweerreactie opgang zetten en minder ziek worden.

Zelf denk ik dat een gezonde volwassen kat, die regelmatig buiten in contact komt met andere katten en dus ook allerhande ziekte verwekkers, dit prima aan kan. Ik heb dan ook enkel de kittenentingen geven en sindsdien niets meer.
Binnenkatten komen veel minder frequent in aanraking met verschillende virussen ed. Hun immuunsysteem is dus ook minder gewend. Daar zal vaccinatie tegen niesziekte misschien wel nodig kunnen zijn.

Tannetje heeft ooit verteld dat de kattenzieke enting levenslang werkt als deze als kitten gegeven is. Die heb ik dus ook nooit meer geven.
Door Martine-Tom
#2325926
Ik ben ook niet van plan om nog te enten, hoogstens de booster straks over een klein jaar, maar daar moet ik me nog even over inlezen.
Niesziekte doe ik iig niet meer, niet als dit de reactie erop is  :-\
Door Martine-Tom
#2340857
Sniffels werden na de castratie steeds erger, ben net terug van de da, foto;s gemaakt, vergroot hart, geen duidelijke contouren van hart, longen te grijs, vlekjes op de longen...
Foto;s worden naar Utrecht gestuurd, hij heeft iig ab omdat hij zo kortademig was, ze vermoed longontsteking en ze verdenkt hem van HCM  :'(
Heb zelf nog 2 injecties ab gekregen die moet hij woensdag en vrijdag nog hebben en dan hopen we de uitslag van utrecht binnen te hebben.
wsl moet hij daarheen voor een hartecho...

Na Youp die zo ziek was....ben ff helemaal stuk nu  :'(
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2340883
He gatsie! Dat is wel wat meer dan een reactie op de enting dan  :-X
Enorm veel sterkte!! Ik duim dat het allemaal toch nog mee blijkt te vallen  :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door koekje
#2340917
:o
Dat is echt heel jong om nu al duidelijke tekenen van HCM te hebben! En je hebt helemaal niets aan hem gemerkt? Dat hij nogal tam zou zijn voor een kitten van die leeftijd, snel buiten adem, hijgen (bekje open ademen), niet helemaal lekker dooreten?

Ik zou even contact opnemen met het asiel ook.
Als het idd HCM blijkt te zijn, kunnen zij de nestbroertjes en zusjes informeren.

Heb je mensen met dieren over de vloer gehad met niesziekte of kennelhoest? (ik hoop echt heel erg dat het dat is en geen hcm).
Door Martine-Tom
#2340930
Het enige wat aan hem te merken is dat hij kortademig was na inspanning maar dat staken we allemaal op de enting wat gewoon het meest logische is.
Voor zijn castratie heeft ze hem goed nagekeken, niks bijzonders ja een licht reuteltje op de longen maar dat wisten we al. Ik kreeg de waarschuwing dat het na de castratie erger zou worden, vooral doorgaan met de L-Lysine omdat dat zo goed hielp.
Maar dit keer hielp de L-Lysine niet.

Vrijdag had hij een "astma aanval" en vannacht nog een keer.
En dit keer was zonder stetoskoop al te horen dat hij een rochel heeft op zijn ademhaling, de foto;s lieten zien dat er vocht hoog achter zijn longen zit.

Maar aan hemzelf is eigenlijk weinig te merken, ja hij is nu wat rustiger, niet meer de hele dag druk zoals in het begin, maar ja hij word ook iets ouder en hij speelt echt nog volop hoor, maar hij pakt ook meer zijn rust nu.
Ik stak het op ouder worden maar nu zie ik het in een heel ander daglicht  :-\

Ik ga het asiel op de hoogte brengen zodra ik weet wat het is maar over nestbroertjes weten we niks, Doki is gevonden bij mensen als weglopertje binnen gebracht en niemand is erom gekomen dus we weten niks van zijn verleden.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door