Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door coby.p
#2340678
voor een kennis van een kennis. die mij advies gevraagt. heeft over elimineren.
weet er zelf te weinig van af.
deze man is door een DA aangeraden te gaan elimineren met de hond, een reu.
(heb de rijst erbij al uit zijn hoofd gepraat)
vorige week een bestelling konijn compleet bij lupa, op mijn advies.
de hond vindt het lekker, en eet het goed.
probleem is nu, dat hij te kort krijgt, en zeer hongerig is,  en afvalt? (weet ik niet zeker)
de hond weegt 29 kilo, en krijgt al een kilo per dag, in 2 maaltijden.
ik weet, dat je in het begin meer voert, maar zoveel? is dat normaal?
dat bijna de dubbele hoeveelheid nog niet genoeg is?

ik heb met hem gepraat over zelf samenstellen, dat vult veel meer en is in
alle opzichten uiteraard beter.
hij heeft nu een bestelling gedaan bij lupa.
er is besteld, konijnekop, karkas, vlees, en vacht. en orgaan.
de koppen heb ik gezegd, dat hij beter kan laten liggen. tot de hond meer ervaren is,
en vacht, hoe zit het daar mee, bij elimineren?
past niet echt in een menu. uiteraard.
misschien kan hij koppen  en vacht nog annuleren bij lupa.

maar nu, het menu.
omdat hij geen groenten er bij geeft, wat is aan te bevelen voor procenten?
ik dacht zelf aan 50% vleesbot, 20% orgaan. en 30% spiervlees. klopt dat zo,n beetje.?
en dan maar beginnen met een kilo per dag?

hij heeft zich net aangemeld, en zal, zodra het mogelijk is, zelf ook wel reageren.
hoop op goede raad.
Door nienk
#2340734
konijn is ontzettend mager in vergelijking tot andere diersoorten of een compleet menu. Vandaar dat je er behoorlijk meer van moet voeren. Reus zijn eliminatiedieet ben ik ook begonnen met konijn, dat was ook nog eens midden in de strenge winter van vorig jaar. Ik denk dat hij een tijdje wel 4 of 5 % heeft gegeten en alsnog was ie op een gegeven moment graatje mager. hij eet nu met een divers menu zo rond de 2,5 %. hij kreeg dus ook 2 keer zoveel.

komt de hond van brok? het kan ook even duren voordat het lijf van de hond ingesteld is op vet/eiwitten ipv koolhydraten verbranden. het kan dus dat ie over een paar weken weer kan minderen in voer.

de eerste maanden van het elimineren zal er geen pens in het menu zitten. Pens moet je als aparte diersoort zien (vanwege de inhoud) en dan ook eerst nog het diersoort van de pens (lam of rund) toegevoegd hebben. Dat scheelt dus de helft van je normale orgaan % in het menu. 20% orgaan is dan dus wat veel. maar als hij bij lupa konijn orgaan heeft besteld, dan is het hart feitelijk hart met long. long voegt niet echt iets toe, dus dan is 20% nog niet zo raar. ik zou toch minderen denk ik. (lizzy raadde mij dat toendertijd met Reus aan). paar procent lever, paar procent nier, procent of 10 hart/long. de rest bij het spiervlees tellen.

vacht is gewoon onderdeel van het dier, dus ik denk dat je het als zelfde diersoort kan beschouwen. het voegt qua voedingswaarde niet echt iets toe, maar kan wel ruwe vezel geven. wellicht is het een goed idee om een beetje vacht te proberen, kijken hoe de hond het er op doet. (qua poepen, bedoel ik) van te veel vacht (aan oren of paardenhuid knaagjes) gaat Reus fluffig poepen, maar een beetje geeft juist mooie ontlasting.
Door coby.p
#2340752
dank je nienk.

hij heeft de orgaanmix compleet gekocht, denk ik, weet niet zeker.
hoorde ik nog maar net, door de foon, dat hij deze dingen besteld heeft.
ik hoop, dat hij zelf meeleest, en zelf ook reageerd later.
vacht dus gewoon als een klein extraatje erbij geven, bedoel je dus?
en beginnen met een kilo per dag?
had inderdaad verteld, dat de hoeveelheid later, ws, veel minder zal zijn.
tis wel een zeer aktieve reu, vertelde hij me.
ook heb ik verteld dat er ontgiftigingsverschijnselen kunnen optreden.
Door nienk
#2340761
kilo per dag lijkt me mooi ja.

komt de hond van brok?

ik weet niet zo goed met de vacht, ik zou denk ik eerst een tijdje geen vacht geven, en dan een beetje proberen.

ontgiften kan inderdaad gebeuren. de allergie symptomen die de hond nu heeft zouden denk ik eerst wat erger kunnen worden, voordat het beter gaat. kwestie van doorzetten dus!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2340825
Oscar weegt 29 kilo en eet 800-900 gram per dag. Dus ik vind een kilo per dag niet extreem veel. En als de hond er niet genoeg aan heeft, zal je toch nog wat meer moeten voeren.
Ik denk ook dat je vacht niet direct als eten moet rekenen. Het doet wel iets in de vorm van "vezels", maar echt voedingswaarde heeft het niet. Het zal ook niet vreselijk veel wegen, maar toch.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door