Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door karendb
#2340300
Hoi,

Ik heb twee duitse herders (4 jaar en 9 maanden). Sinds 3 weken krijgen ze kvv in combinatie met taste of the wild brokken. 's morgens krijgen ze brok, 's avonds vers. Momenteel doe ik alle merken en diersoorten onder elkaar, om een beetje af te tasten wat ze graag eten en wat niet. Volledig overschakelen naar vers (brok laten vallen) zie ik nog niet meteen zitten om verschillende redenen: vakanties, praktisch, diepvriezer, gebrek aan ervaring,...
De combinatie van deze brok + kvv gaat erg goed. Gisteren hebben ze voor het eerst elk een zalmkop (kleine 500gram) gekregen ipv hun kvv. Dit ging zonder problemen binnen (ik ben er wel bijgebleven om het hele handeltje in het oog te houden). Maar nu vraag ik mij af of ik mijn kvv vaker kan vervangen. Het is op de termijn wel de bedoeling dat ik volledig overga op vers, maar momenteel behoud ik de brok om eventuele tekorten nog op te vangen. Dus ipv 's avonds kvv te geven, zou ik eventueel een ander dier willen geven (eerder gaan barfen dan?), zodat het op termijn kvv'ers/barfers worden.

dank je!
Door Eranthe
#2340328
Hallo, hartelijk welkom! Wat goed dat je al gedeeltelijk rauw geeft. Zo te lezen wil je t.z.t. volledig over op rauw. Is het niet een goed idee om ze dan 's morgens bijv. kvv te geven en in de avond wat Barf? Je bent nu al zo goed op gang.  ;)
Als je vindt dat je nog te weinig ervaring hebt dan kun je overwegen om zowel 's morgens als 's avonds kvv te voeren en dan geleidelijk/gedeeltelijk over te gaan op Barf.
Door M@rina
#2340593
Welkom!

Ik snap je onzekerheid wel hoor, krijgen ze wel alles binnen wat ze nodig hebben??? :-\ Als je niet weet wat je voert is het logisch dat je als goede hondenmoeder bezorgd bent of er wel alles in zit.

We kunnen dat heel makkelijk weg nemen hoor, zolang je een goed merk kvv voert zit er alles in wat ze nodig hebben, maar ja wat is dan een goed merk?
Een goed merk kvv bevat een natuurlijke calciumbron en er wordt niets toegevoegd aan synthetische vitaminen en mineralen, dat is niet nodig omdat er voldoende variantie in de dierssoorten zit. Er zijn kvv's die 4 diersoorten in 1 verpakking doen, enkele voorbeelden;
darf eko
versvoer
Tammenga
Lotgering

Deze zijn dus compleet en bevat per verpakking alles wat jou honden nodig hebben.

Een andere vorm van kvv is dat je diersoorten moet afwisselen om het compleet te maken:
Haaksbarf
tinlo barfmenu
Alaska
All animal
Bandit
Shaweca
Carnivoer
Door van deze merken 4 á 5 diersoorten af te wisselen in drie weken voer je ook compleet. Vaak hebben ze ook een variatiedoos waar van 5 diersoorten 2 kilo in zit.

Echt je kan de brokken achterwege laten. Ze maken het menu van je hond niet completer.  Sterker nog, iedere keer at je brok wisselt met vers moet het maagdarmstelsel zich aanpassen.
Omdat je ook barf erbij wilt voeren zou ik de brokken echt de deur uit doen. rauwe helebotten en brokken samen op 1 dag dat aat niet goed samen. Brokken vragen een andere zuurgraad dan rauw bot. als je hond 's morgen brokken heeft egeten is zijn maagzuur niet zzuur genoeg om de rauw botten te kunnen verteren.

interssant linkje als je kvv en barf wilt gaan afwisselen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 140.0.html

Op vakantie kan je heel makkelijk versvoeren, iedere supermarkt verkoop wel kippevleugeltjes en rundergehakt en heel veel verkopen ook een vorm van kvv (in Nederland in ieder geval wel), een hond kan dat best een week of 2 a 3 hebben als ze de rest van het jaar maar gezonde voeding krijgen, is er niets aan de hand.
Door karendb
#2340656
Het brengt sowieso wel meer denkwerk mee dan gewoon een zak brokken opendoen en de bakken voldoen. :biggrin2:
Tot nu toe hebben ze Naturis, Alaska, Degomeat, Shaweca en een huismerk gekregen + een hele zalmkop dus. Ik heb hier nog wel een voorraad brokken, tegen dat deze op is, zal ik volledig klaar moeten zijn voor het versvoeren. Ik ga me dus nog een beetje bezig houden met het doorlezen van alle mogelijke lectuur. :)
Bedankt voor jullie reacties!
Door mysmoothcollies
#2341249
Welkom hier! Wanneer je toch brok wil blijven voeren dan kan je dit beter op aparte dagen doen zodat er zo'n 12 uur tussen brok en vers zit.
Door karendb
#2341580
Van brok krijgen ze Taste of the Wild (vond ik persoonlijk, gezien de analyses wel een betere brok). Ik was voor nu eigenlijk een beetje op zoek naar iets wat ik zou kunnen toevoegen aan de kvv om te kluiven...minder kvv geven en iets bijvoegen om te kauwen in dezelfde maaltijd dus. Binnenkort heb ik kippen- en eendennekken...is dit een extra (buiten de maaltijden) of hoe voer ik deze?
Door kaszi
#2347736
Hallo hier  :biggrin2:

Je zou om te kluiven ook gewoon een halve kip kunnen geven, is nog redelijk zacht bot en daar zijn ze eventjes mee bezig.
De kalkoennekken die ik vorige week van Nadia had waren ook super. 

En na een paar weken kan je ook eens lamsribben of geitenribben geven, wel erbij blijven om te zien of ze wel goed kluiven én ze zeker per 3 aaneen laten, dus niet ribbetje per ribbetje, dan bestaat het gevaar dat ze die gaan inslikken.

Kippennekjes en eendennekjes,  ik denk dat het zo gaat gaan: hap, bijt, slik, binnen

Een ze wat meer ervaren zijn kan je overschakelen op hele of halve prooidieren, en ribben. Oh nog vergeten, PENS, daar kunnen ze ook even mee bezig zijn, wel geen kleine lapjes, maar mooie grote lappen.
Door neon
#2377623
even tussendoor

ik wil ook beginnen met vlees van lotgering maar is dit compleet genoeg of... moet ik bijvoeren.

en neem ik dan een mengpakket of ...

ik ben beginnend wat vlees betreft we hebben een pup van 12 weken en een senior hond van 11.
de hond van 11 gaat volgende week over op vlees van lotgering en de pup krijgt zolang zijn zak niet leeg is 3 dagen kvv van prins en 4 dagen brokken .
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2377653
Lotgering is wel compleet maar erg vet.
Daar mag je dus minder van voeren. Dus meer kans op honger ;)
Je zou het wel kunnen afwisselen met een andere kvv.  Voor de pup zou ik dit zowiezo niet voeren, te vet waardoor er andere voedingsstoffen mislopen worden.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2378036
@pearlsofpassion. Ik merk dat jij bij elk topic waar Lotgering wordt genoemd, zegt dat het erg vet is. Nu geef ik het zelf een paar weken maar ik vind dat erg meevallen. Heb jij dit van " horen zeggen" of is dit uit eigen ervaring. Want ik geef dit juist omdat ik het ook wat grover gemalen vind en niet van die dunne prut. Het kan natuurlijk ook zijn dat de samenstelling veranderd is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2378182
Nee, dat is van een analyse. Het topic moet hier nog ergens staan.
En ervaring van andere mensen natuurlijk.  Velen vinden het te vet. 
Maar de analyse liegt er natuurlijk niet om  ;)
Het is een analyse van, schat ik, zo'n half jaar geleden.  Het zou me wel verbazen dat de samenstelling veranderd zou zijn en de prijs niet...

Ik heb nooit kvv gegeven, dus niet uit eigen ervaring.
Geef je ook een andere kvv?  Als vergelijking?
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2378215
Nee, nog niet. Ik heb zo ongeveer alle topics hier gelezen over Lotgering en ook ervaringen van anderen en toen besloten om het gewoon uit te proberen. Maar nu moet ik wel zeggen dat wij er ook barf bij geven en het eigenlijk als overgang geven totdat wij voldoende aan spullen voor barf kunnen komen en zelf helemaal kunnen samenstellen. Daarom geef ik dus ook maximaal 500 gram ervan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2378339
Ik las ook in een ander topic dat je maar 5-6% voert.  Terwijl de ervaring is dat de meeste pups meer nodig hebben dan dat, zeker op kvv.
Het kan dus zijn dat het door het hoger vetgehalte is.  Kan he, ik zeg niet dat ik het zeker weet. ;)  Het kan natuurlijk ook dat jouw pup gewoon niet zoveel voeding nodig heeft. :)
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2379077
Dat percentage klopt, omdat ik een grote hond heb/verwacht (grote labradoodle, pappa en opa koningspoedels), heb ik daar de percentages van aangehouden. Ik neem tenminste aan dat een te verwachten gewicht van om en nabij de 30 kilo tot de grote honden gerekend wordt  ???. Ik heb begrepen dat je pups van grote honden dus zo'n 5 a 6 procent moet geven. Omdat die gematigder moeten groeien. Of moet ik dan aan 40 plus kg denken bij grote honden? Want dan moet ik idd meer bij gaan geven. Duke groeit goed, ribben zijn netjes te voelen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2379570
Nee, er wordt met 6% gestart en van daaruit gekeken of de hond meer of minder nodig heeft, maar de ervaring leert dat de meeste pups meer nodig hebben. 7,8 tot zelfs soms 10%.  En dan gaat het dus over pups van grote honden.
De echt grote weet ik niet, die heb ik nog niet zo vaak voorbij zien komen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door