Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2335268
Ik heb weer een vraag, nu over het konijn, nu net gevonden op Portioneren enz:
Het portioneren van een konijn
Het portioneren van een konijn is eigenlijk hetzelfde als een parelhoen. Het verschil is dat een konijn meestal van groter en langwerpiger is. En een konijn heeft voorpootjes in plaats van vleugels.
Dit konijn is ontdaan van nek en kop, voetjes en organen. Al het vlees zit er nog aan, dus reken ik de porties als vleesbot en spiervlees ineen. Na het lossnijden van de vier poten, kan je het resterende karkas met het vlees eraan in repen hakken, net zoals bij de parelhoen.
Vraag 1:
Ik kan dus ook aan Juma gewoon de konijn (gemalen) geven zonder er vleesbot zoals kippennekken e.d. erbij te doen?
Dan blijven ook voor een pup de verhoudingen spiervlees/botvlees goed?

Vraag 2. Gaat dit ook op voor de parelhoen, of is parelhoen i.v.m. konijn minder bevleesd en moet er wel botvlees bij?

Vraag 3. Gaat dit ook op als ik konijn haal bij de super die al in stukken is verdeeld (het moet toch hetzelfde zijn denk ik)
            en ditzelfde geldt ook voor parelhoenstukken?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2335300
een vleesbot ( zoals we dit berekenen in het menu) bestaat uit 50% vlees en 50% bot , heb je dus een kaal kipkarkas dan moet je dit dus aanvullen met spiervlees
Door Lizzy
#2335362
Annemarie Rijnveld schreef: Ik heb weer een vraag, nu over het konijn, nu net gevonden op Portioneren enz:
Vraag 1:
Ik kan dus ook aan Juma gewoon de konijn (gemalen) geven zonder er vleesbot zoals kippennekken e.d. erbij te doen?
Dan blijven ook voor een pup de verhoudingen spiervlees/botvlees goed?

Vraag 2. Gaat dit ook op voor de parelhoen, of is parelhoen i.v.m. konijn minder bevleesd en moet er wel botvlees bij?

Vraag 3. Gaat dit ook op als ik konijn haal bij de super die al in stukken is verdeeld (het moet toch hetzelfde zijn denk ik)
            en ditzelfde geldt ook voor parelhoenstukken?
1. Het hangt er vanaf wat voor konijn je hebt. Heb je heel konijn, kun je dat gemalen geven, zonder toevoeging van spiervlees of kippennek. Als het alleen het karkas is en heel kaal is, voeg je liefst wat spiervlees toe. Als het alleen spiervlees is, moet je wel weer vleesbot/bot toevoegen. In feite moet iedere vleesbot maaltijd bestaan uit vleesbot dat voor 50% uit vlees en voor 50% uit bot bestaat. Nou komt dat niet zoooo nauwkeurig hoor, maar het is wel een goede richtlijn. Een heel prooidier bestaat natuurlijk voor meer dan 50% uit spiervlees. En daarom tel ik een heel prooidier eigenlijk ook niet mee voor de percentages in het menu.

2. Parelhoen: daarvoor geldt hetzelfde. Als het alleen het karkas is en het is heel kaal, voeg je er extra vleesbot aan toe. Als het een hele parelhoen is, is het een heel prooidier. Als je gewoon een goed parelhoenkarkas hebt wat voldoende vlees bevat (50/50), dan is het een goed vleesbot.

3. Deze vraag begrijp ik niet.
#2335422
Beginvraag van mij:
Ik kan dus aan Juma gewoon de konijn (gemalen) geven zonder er vleesbot zoals kippennekken e.d. erbij te doen?
Ik
Vraag 3. Gaat dit ook op als ik konijn haal bij de super die al in stukken is verdeeld (het moet toch hetzelfde zijn denk ik)
            en ditzelfde geldt ook voor parelhoenstukken?
@Lizzy
3. Deze vraag begrijp ik niet.
Ik bedoel het zo: bij ons in de super kan je een heel konijn krijgen, dus aan 1 stuk, net zoals het konijn bij jouw uitleg over portioneren.
Maar ik kan er ook konijn krijgen die in het vak ligt, en dat zijn losse delen van knijn, dus de rug aan stukken gehakt, er zit ook schouder in en voorgedeeltes (ik heb voorgedeeltes letterlijk vertaald, ik weet niet wat dat voor stukken in het nederlands zijn).
Deze stukken zijn heel goed bevleesd, want het is voor menselijke consumptie.

Ditzelfde ook weer met parelhoen, heel  en ook weer in allerlei stukken gehakt. En ook heel goed bevleesd.
Nu weet ik niet precies wat er onder karkas wordt verstaan: bedoelen jullie het beest zonder kop, en poten?
of alleen de rug met ribben eraan?
Of is het een gedeelte van beest waar de slager vlees vanaf heeft gehaald voor ons, en wat ervan overblijft wordt karkas genoemd?

Ik vraag het allemaal zo vaak en zoveel omdat ik (heel erg) bang ben fouten te maken met de berekeningen, en Juma teveel van òf het één òf het ander gaat krijgen.
Mijn allergrootste angst is HD!!! door voedingsfouten, vandaar dat ik er zo'n punt van maak :-[
Zou zij teveel spiervlees krijgen, dan heeft dit misschien wel zijn nadelige consequenties, en idem als zij teveel bot zou krijgen.
Ik word er echt helemaal naar van bij het lezen van allerlei artikelen over HD.

Plus een bijkomende vraag, :) nu ik dan toch zo lekker bezig ben:
Een heel prooidier bestaat natuurlijk voor meer dan 50% uit spiervlees. En daarom tel ik een heel prooidier eigenlijk ook niet mee voor de percentages in het menu.
De hele kwarteltjes dus, die kan ik dan ook gewoon als heel prooidier voor Juma berekenen, net zoals ik het bij de katten doe? (er zitten geen orgaantjes meer in, hè, misschien een heel klein frutseltje van iets bruins, 3 mm)
En hierbij denk ik dan weer:
tja die botjes met dat vlees eromheen, misschien wel voor katten in de juiste verhoudingen, maar zou dat voor een pup ook wel voldoende zijn???
Een pup heeft toch 45 % vleesbot nodig en 25 % spiervlees, en het lijkt mij dat kwartel minder dan 45% vleesbot bevat.
Althans het ziet er allemaal zo ielerig uit.

Nah, tis een langer verhaal geworden dan de bedoeling was, ik hoop dat ik heb kunnen uitleggen wat ik bedoelde met mijn 3e vraag.

Groetjes, Annemarie
Door Lizzy
#2335438
Annemarie Rijnveld schreef: Beginvraag van mij:
Ik
@Lizzy
Ik bedoel het zo: bij ons in de super kan je een heel konijn krijgen, dus aan 1 stuk, net zoals het konijn bij jouw uitleg over portioneren.
Maar ik kan er ook konijn krijgen die in het vak ligt, en dat zijn losse delen van knijn, dus de rug aan stukken gehakt, er zit ook schouder in en voorgedeeltes (ik heb voorgedeeltes letterlijk vertaald, ik weet niet wat dat voor stukken in het nederlands zijn).
Deze stukken zijn heel goed bevleesd, want het is voor menselijke consumptie.

Ditzelfde ook weer met parelhoen, heel  en ook weer in allerlei stukken gehakt. En ook heel goed bevleesd.
Nu weet ik niet precies wat er onder karkas wordt verstaan: bedoelen jullie het beest zonder kop, en poten?
of alleen de rug met ribben eraan?
Of is het een gedeelte van beest waar de slager vlees vanaf heeft gehaald voor ons, en wat ervan overblijft wordt karkas genoemd?

Ik vraag het allemaal zo vaak en zoveel omdat ik (heel erg) bang ben fouten te maken met de berekeningen, en Juma teveel van òf het één òf het ander gaat krijgen.
Mijn allergrootste angst is HD!!! door voedingsfouten, vandaar dat ik er zo'n punt van maak :-[
Zou zij teveel spiervlees krijgen, dan heeft dit misschien wel zijn nadelige consequenties, en idem als zij teveel bot zou krijgen.
Ik word er echt helemaal naar van bij het lezen van allerlei artikelen over HD.
Heb je ook het artikel in de bieb gelezen over calcium, van Ian Billinghurst? Ik vind dat echt de moeite waard om door te nemen! Je krijgt dan een andere kijk op HD en calcium en voedingsfouten.

Ik ben het niet helemaal eens hoor, met Billinghurst. In mijn ogen is het erfelijke deel namelijk iets belangrijker dan hij dat voor doet komen. Ik zie het in feite zo: HD ontstaat door erfelijke belasting + trauma (en daar bedoel ik mee : te lang lopen met pup, alsmaar over gladde vloeren laten glijden, met veel te grote honden laten spelen. Kun je allemaal best een keertje doen maar permanent je pup teveel/verkeerd belasten is vragen om problemen) + voedingsfouten. En dan moet je het bij BARF wel heel fout doen, wil het fout gaan. Van een Labrador weet je dat daar een grotere kans in zit op HD (ED en LPC) dan met vele andere rassen. Maar dat is in mijn ogen vooral een erfelijke kwestie. Als je gewoon normaal doet met je pup qua beweging (als je een gladde vloer hebt, leg er dan stukken tapijt over heen, het eerste jaar) en je voert normaal BARF, dan heb je de grootste kans dat het goed komt. En blijkt je hond dan toch HD te ontwikkelen.... Tja..... What can I say? Dan heb jij je best gedaan, heeft het niet aan jou gelegen en heb je gewoon ontzettende vette pech............

En het komt heus wel krap, een pup op laten groeien. Maar het komt nou ook weer niet zo krap.

En dit is nou exact waarom ik zeg "geef een pup ergens tussen de 40% en 50% vleesbot, liefst van kleine dieren en liefst niet 1 onderdeel van het dier". En dat ga ik nu verder uitleggen. Een pup heeft om goed op te groeien ongeveer 20% a 25% bot nodig. Kaal. En dan ga ik uit van kleine dieren (kip, parelhoen, konijn, haas, etc. en dus niet van lam, geit, kalf, etc. want die laatste grote dieren bevatten meer fosfor en meer calcium).

Aangezien we niet teveel analyses van vleesbotten hebben, raad ik aan om bijv. niet alleen nekken te voeren. Niet alleen karkassen. Niet alleen vleugels. Maar alle 3, nekken, karkassen en vleugels. Bijv. Dan speel je het best op save. Want het ene vleesbot bevat meer kraakbeen dan verhard bot dan het ander.

Als we het hebben over een vleesbot, dan bedoelen we een bot waar 50% vlees en 50% bot aan zit. Dat is onze definitie van vleesbot. Als je vleesbotten hebt die daar prima (op het oog) aan voldoen, geef je 45% vleesbot. Als je nou veel vleesbotten hebt die kaler zijn, geef je bijv. 40% vleesbot. En als je nou veel vleesbotten hebt (onderdelen van hele dieren vallen daar onder!!), geef je liever 50% vleesbot. En dan kom je altijd wel rond de 20% a 25% kaal bot uit en heb je geen zorgen. Want nogmaals, zo krap komt het ook allemaal weer niet.

Wil je persee vleesbotten van grote dieren voeren (lam, geit, kalf), doe je er goed aan niet teveel vleesbot te voeren en bijv. te zakken naar een percentage van 40% vleesbot.

Wat versta ik onder een karkas: ik bedoel daarmee allereerst een klein dier. Dus kip, parelhoen, haas, etc. En dan hebben ze het vlees eraf gehaald voor menselijke consumptie en wat je overhoudt: dat is karkas. Hier staat wel een voorbeeld van kipkarkas: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... leesbotten. In de regel heb je 3 soorten karkassen: de eerste van een uitbener die zijn vak te goed verstaat en waarbij je dus alleen bot overhoudt. Hier zijn wij barfers niet blij mee. En heb je veel van dit soort karkassen (gewoon met het oog inschatten, hoewel er wel een paar interessante foto's op bovenstaande link staan van Dory die vleesbotten uit elkaar heeft gepluisd en dat is leerzaam): voer je 40% vleesbot. Je hebt karkassen van gemiddelde uitbeners. Daar zijn wij barfers in de regel prima blij mee, ze bevatten vaak nog behoorlijk wat vlees en soms wat plukjes orgaanvlees. Daarvan voer je ongeveer 45% vleesbot. En je hebt de karkassen, die zijn uitgebeend door Stevie Wonder en dat zijn bijna hele dieren. En daarvan voer je dan 50% vleesbot.

De meeste van ons hebben een allegaartje aan vleesbotten. De een heeft kip van uitbener nummer 1, parelhoen van uitbener nummer 3 en konijn van uitbener nummer 2. En dan doe je gewoon 45% vleesbot. De ene keer wat meer vlees of bot, de keer erop weer wat minder vlees of bot. En dat middelt elkaar prima uit.

Zo. Ik hoop dat je hier een beetje een beter gevoel aan overhoudt :)
Plus een bijkomende vraag, :) nu ik dan toch zo lekker bezig ben:
De hele kwarteltjes dus, die kan ik dan ook gewoon als heel prooidier voor Juma berekenen, net zoals ik het bij de katten doe? (er zitten geen orgaantjes meer in, hè, misschien een heel klein frutseltje van iets bruins, 3 mm)
En hierbij denk ik dan weer:
tja die botjes met dat vlees eromheen, misschien wel voor katten in de juiste verhoudingen, maar zou dat voor een pup ook wel voldoende zijn???
Een pup heeft toch 45 % vleesbot nodig en 25 % spiervlees, en het lijkt mij dat kwartel minder dan 45% vleesbot bevat.
Althans het ziet er allemaal zo ielerig uit.
Hele kwartels zijn hele prooidiertjes en die hoef je niet mee te rekenen, vind je het handig om het wel mee te rekenen: zie boven. Als je veel van dit soort rijk bevleesde vleesbotten voert, geef dan 50% vleesbot. Heb je af en toe zo'n vleesbotje er tussen zitten en af en toe een kaler exemplaar, wees gerust, voer rond de 45% vleesbot en dan komt het ook allemaal goed.
Nah, tis een langer verhaal geworden dan de bedoeling was, ik hoop dat ik heb kunnen uitleggen wat ik bedoelde met mijn 3e vraag.

Groetjes, Annemarie
Laat me weten of mijn uitleg een beetje duidelijk is en je daar wat mee uit de voeten kunt!
#2335653
Ja Lizzy, als altijd ben ik helemaal happy met jouw glasheldere uitleg en steun in de rug.

De foto's idd. en alle uitleg over vleesbot, karkassen enz enz had ik al goed bekeken en goed ingelezen, ik denk het dan allemaal gesnopen te hebben, maar na verloop van tijd slaat de twijfel weer toe en bedenk me dan dat ik de foto's misschien toch verkeerd had ingeschat.
Ook in de Bieb heb ik veel gesnuffeld en gelezen, heel veel van opgestoken; betr. HD heb ik ook heel veel gelezen, hier en op Internet, maar zoals altijd, hoe meer je leest, hoe meer vragen er naar boven komen.

Deze mail van jou ga ik uitprinten, en in de keuken hangen als geheugensteuntje.
Je hebt mij weer helemaal gerustgesteld en we gaan weer vrolijk verder.

Heel erg bedankt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2335873
Ik heb de handleiding over portioneren gemaakt, dus is het logisch natuurlijk dat ik er zelf uitleg over geef.
Dingen over HD en calciumratio's heb ik geen kaas van gegeten, maar daar heeft Lizzy al genoeg over gezegd.

In mijn handleiding ben ik uitgegaan van het konijn dat voor mij lag. Dat is me verkocht als zijnde karkas, maar eigenlijk is het een heel konijn. Het enige wat eraf is gehaald zijn de kop en nek, voetjes voor en achter (poten zelf dus niet), de huid en het merendeel aan organen. Voor de rest zaten er bij dat konijn alle andere delen (voorpoten, achterpoten, al het vlees) nog aan.
Voor dat betreffende konijn en de grote hoeveelheid aan vlees die er nog aanzat, rekende ik dat dus als vleesbot+spiervlees samen. Dit ook omdat het konijn als vleeskonijn is gefokt (tam konijn van Kiezebrink) en dus goed in de hoeveelheid vlees zat.

Je kan niet alle konijndelen als vleesbot+spiervlees samen rekenen, dat is afhankelijk van het konijn zelf. Ik weet niet wat ze bij jou in de super verkopen en ik weet ook niet hoe het eruit ziet. Dit zal je zelf moeten beslissen, meer kennis kan je opdoen zoals Lizzy al heeft verteld.
Konijndelen als voorpoten en braadstukken (die bedoel je waarschijnlijk) van de super (ik heb wel eens een zak van de Colruyt gehad) reken ik als vleesbot+spiervlees als het extreem bevleesd is, geen vlees voor de mens is weggesneden en het een dik vlezig vleeskonijn betreft.

Een hele prooi is zeg maar een heel dier, bestaande uit vleesbot, spiervlees en organen. In mijn geval waren alleen de organen verwijderd, dus blijft vleesbot en spiervlees over.

Ik heb in mijn menu's voor beide katten genoeg afwisseling van diersoorten en delen en mijn katten zijn volwassen.
#2336066
@Koekje, ook jij erg bedankt voor de uitleg. Ook jouw toelichting over goed bevleesde delen, in welk vakje ik ze moet stoppen, is me nu helemaal duidelijk.

Ik begrijp dan dat die zak met nijndelen die jij bij Colruijt haalt bedoeld is als voer voor de beesten?
Konijndelen als voorpoten en braadstukken (die bedoel je waarschijnlijk) van de super (ik heb wel eens een zak van de Colruyt gehad) reken ik als vleesbot+spiervlees als het extreem bevleesd is, geen vlees voor de mens is weggesneden en het een dik vlezig vleeskonijn betreft.
Hier in Italie wordt geen rauw vlees speciaal als dierconsumptie verkocht, het is altijd voor mensen bedoeld. Barf is hier bijna totaal onbekend. De nijn en de kwartel, eend, kip, enz zijn dus altijd heel goed bevleesd. Althans, dat is mijn ervaring.
Ik ken maar 1 supermarkt, die dan wel kalkoennnekken verkoopt (zien er echt fantastisch uit) en die zijn eigenlijk bedoeld om er soep of iets dergelijks van te maken, en ''er zijn ook wel mensen, die kalkoennekken voor hun honden willen'' vertelde de winkeljuffrouw.

Wel vraag ik mij dan nu af, of ik mijn beesten (katten dus ook) dan eigenlijk niet overvoer, want ik baseer mij op jullie indicaties.

Ik lees bijv. kipvleugels + rundvlees enz. Dit voer ik aan de katten in de percentage 30% en 55%, en ik heb er niet bij nagedacht dat het misschien dan miezerige hollandse kipvleugeltjes waren, met weinig vlees eraan.

Nu snap ik dan wel waarom Miepie en Moppie zo goed gedijen op 100 gram per dag ieder. Maar misschien is het dan wel zaak de percentages eens te gaan herzien?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2336097
De konijnstukken van de Colruyt waren voor humane consumptie. Die zak was ook best duur, dus is het bij 1 zak gebleven; nadien kon ik makkelijker via andere kanalen aan konijn komen.
Ik denk niet dat je je dieren overvoert. Ik voer praktisch alles aan mijn katten wat voor humane consumptie bedoeld is. Kippenvleugels in NL zien er net zo uit als kippenvleugels in Italië. Daar wordt geen vlees aan weggesneden en als ik ze hier bij de vleesturk haal, denkt hij vast ook dat ik ze voor mezelf in de pan gooi ipv rauw aan de katten voer. Idem voor organen.
In NL eten de mensen primair filetjes, daarom is er in NL veel en relatief goedkoop aan karkassen met weggesneden vlees te komen.

Zaken als kwartels die ik voer, zijn ook voor humane consumptie. Er zijn in NL wel uitgerangeerde legkwartels verkrijgbaar (die zijn goedkoper), maar die eten mijn katten niet. Dus krijgen ze luxe dure kwartels.
Zo ook voor eend. Als ik een hele eend heb, is dat meestal een peking-eend die ik ook bij de Chinese toko in de vriezer kan kopen. Zelfde soort eend, zelfde eendenfabriek (VSE in dit geval). VSE in NL portioneert zelf ook de geslachte eenden voor zn consumenten. De filetjes gaan naar de supermarkt, hele eenden naar de Chinese toko's, wat organen naar de toko's en soms ook wat vleesbotjes naar de toko's. Wat er dus overblijft zijn meer organen, vleesbotjes, etc. Deze zijn ook door consumenten gewoon zo te koop en wij barfers zijn daar erg blij mee. In NL wordt het als afval gezien, maar er zijn genoeg landen waar ze dit niet als afval zien en het zelf opeten.
#2336129
Dank je koekje, dan is de situatie dus gewoon hetzelfde en hoef ik geen veranderingen in te voeren. Dat lucht op.

Het volgende lucht mij niet op:

Ik ben gister met Juma naar de DA gegaan, voor controle. Hoewel er op voorbereid, was het toch enorm teleurstellend te horen van een jonge, progressieve, vegetarische DA hoe enorm slecht en gevaarlijk het barfen is.
Nou ja ik hoef het repetoir niet te herhalen, want die kennen jullie beter dan ik, en alle argumenteringen van de DA's die ik op hier het forum heb gelezen, werden woord voor woord herhaald door mijn DA.
Om uiteindelijk te eindigen met te zeggen dat een vrindin haar hond geheel vegetarisch voert, en dat de hond het er uitstekend opdoet!!!! Nooit ziek.
Ik heb haar gevraagd of zij misschien zin heeft zich te verdiepen in het Barf/RMB dieet, maar zij zegt dat zij al alles weet over voeding, zij heeft de menselijke !! voeding bestudeerd dus haar hoeft niets meer verteld te worden.
Tussen de menselijke en hondelijke spijsvertering zit weinig of geen verschil, want de hond is een omnivoor en heeft weinig gemeen met de wolf enz. enz.

Juma weegt bij de DA  5,2 kilo en dat vind ik wel heel raar. Dat betekent dat mijn weegschaal misschien niet meer goed werkt, of wat erger zou zijn, dat Juma misschien is afgevallen.
En wat nog erger zou zijn, dan is haar voerpercentage misschien gewoon niet goed??
Als ik doorga met 480 gr. per dag dan betekent dat Juma (uitgaande van haar huidige gewicht 5,2 kilo) dus op een percentage gaat zitten van 9,5%!
Lizzy, geeft dat nog steeds niets? Toch gewoon maar stug doorgaan zo?

(Als ik daarentegen alles ga herberekenen op basis van 6% en haar huidige lichaamsgewicht, dan zal de hoeveelheid voer bijna gehalveerd worden.
Dit kan ik denk ik ook niet doen, want dan zou zij vermageren.)

Gisterochtend was de poep 1e helft goed, de rest dunnerig, om later op de dag steeds vaker echt als diarree te zijn.
Vanochtend was de poep acceptabel, wel nog een beetje aan de dunne kant, maar toch wel van enige consistentie.

Nu vraag ik mij af of misschien de gedroogde runderlong-premies de diarree kunnen triggeren? Zij krijgt best wel veel van deze premies, hoewel ik ze in piepkleine stukjes heb versneden, echt blokjes van een paar millimeters.

Juma is verder levendig, heeft geen koorts, poep ga ik vandaag verzamelen voor controle.
Door Lizzy
#2336131
Annemarie Rijnveld schreef: Dank je koekje, dan is de situatie dus gewoon hetzelfde en hoef ik geen veranderingen in te voeren. Dat lucht op.

Het volgende lucht mij niet op:

Ik ben gister met Juma naar de DA gegaan, voor controle. Hoewel er op voorbereid, was het toch enorm teleurstellend te horen van een jonge, progressieve, vegetarische DA hoe enorm slecht en gevaarlijk het barfen is.
Nou ja ik hoef het repetoir niet te herhalen, want die kennen jullie beter dan ik, en alle argumenteringen van de DA's die ik op hier het forum heb gelezen, werden woord voor woord herhaald door mijn DA.
Om uiteindelijk te eindigen met te zeggen dat een vrindin haar hond geheel vegetarisch voert, en dat de hond het er uitstekend opdoet!!!! Nooit ziek.
Ik heb haar gevraagd of zij misschien zin heeft zich te verdiepen in het Barf/RMB dieet, maar zij zegt dat zij al alles weet over voeding, zij heeft de menselijke !! voeding bestudeerd dus haar hoeft niets meer verteld te worden.
Tussen de menselijke en hondelijke spijsvertering zit weinig of geen verschil, want de hond is een omnivoor en heeft weinig gemeen met de wolf enz. enz.
Tja. Ik ga hier maar niet op in want je weet toch al wat ik ga zeggen.
Juma weegt bij de DA  5,2 kilo en dat vind ik wel heel raar. Dat betekent dat mijn weegschaal misschien niet meer goed werkt, of wat erger zou zijn, dat Juma misschien is afgevallen.
En wat nog erger zou zijn, dan is haar voerpercentage misschien gewoon niet goed??
Als ik doorga met 480 gr. per dag dan betekent dat Juma (uitgaande van haar huidige gewicht 5,2 kilo) dus op een percentage gaat zitten van 9,5%!
Lizzy, geeft dat nog steeds niets? Toch gewoon maar stug doorgaan zo?
Heb je zelf gewogen? Ga je eerst met pup op de weegschaal staan en daarna zonder. Het verschil is haar gewicht. Hoe oogt ze? Is ze voor je gevoel afgevallen? Is ze mager? Als ze namelijk afgevallen is of mager is/wordt: moet je meer gaan voeren.
(Als ik daarentegen alles ga herberekenen op basis van 6% en haar huidige lichaamsgewicht, dan zal de hoeveelheid voer bijna gehalveerd worden.
Dit kan ik denk ik ook niet doen, want dan zou zij vermageren.)

Gisterochtend was de poep 1e helft goed, de rest dunnerig, om later op de dag steeds vaker echt als diarree te zijn.
Vanochtend was de poep acceptabel, wel nog een beetje aan de dunne kant, maar toch wel van enige consistentie.

Nu vraag ik mij af of misschien de gedroogde runderlong-premies de diarree kunnen triggeren? Zij krijgt best wel veel van deze premies, hoewel ik ze in piepkleine stukjes heb versneden, echt blokjes van een paar millimeters.

Juma is verder levendig, heeft geen koorts, poep ga ik vandaag verzamelen voor controle.
Alles kan. Het kan van de long komen, ik denk eerder dat het van het overschakelen is. Het is heel wat voor zo'n kleine, en een ander baasje/huisje en ook ander voer. Dat heeft even tijd nodig.
#2336157
Zeker weten, Lizzy. Hoef je ook niet op in te gaan, het was meer bedoeld als ff stoom afblazen. En ik ga op zoek naar een andere DA.
Heb je zelf gewogen? Ga je eerst met pup op de weegschaal staan en daarna zonder. Het verschil is haar gewicht. Hoe oogt ze? Is ze voor je gevoel afgevallen? Is ze mager? Als ze namelijk afgevallen is of mager is/wordt: moet je meer gaan voeren
Ik heb haar bij thuiskomst gewogen en toen was zij amper 6 kilo. Ik ga haar nu weer wegen: OK, volgens mijn weegschaal is zij 5 kilo. (Ik koop vandaag een nieuwe, want deze is denk ik niet meer betrouwbaar)
Voor mijn gevoel is zij aangekomen, maar ook in de hoogte geschoten
Juma ziet er heel mooi uit, is speels, vief, en behoorlijk actief. Ze klaagt of zeurt niet.
Als zij stilstaat, kan je haar ribben niet zien; beweegt zij, dan zie je de ribben door vacht schemeren.
Bij stilstand, en met platte handen over haar zijkant strijkend, moet ik echt wel een beetje druk uitoefenen om haar ribbetjes te kunnen voelen.
Doe ik het zachtjes, dan voel ik niks.
Alles kan. Het kan van de long komen, ik denk eerder dat het van het overschakelen is. Het is heel wat voor zo'n kleine, en een ander baasje/huisje en ook ander voer. Dat heeft even tijd nodig.
Ja, dat is waar. Hoewel ik er ook bij moet zeggen, dat zij alles vreet wat op haar weg komt, dus wie weet wat voor rommel in haar buikie terechtkomt.

Goed Liz, ik ga door met 480 gr.
#2336272
Ik wil nog even op de eerste vraag ingaan. Want ik begrijp zelf ook niet zo goed waarom deze vraag zo vaak voorbij komt.
Het is toch zo dat de barfpercentages er voor het grootste deel op gebaseerd zijn om een samenstelling van een natuurlijke prooi zoveel mogelijk te benaderen? Toch?
Dan moet je dus niet met je natuurlijke prooi de barfpercentages proberen benaderen, want natuurlijke prooi is net wat je idealiter zou voeren.  Alleen is dat niet altijd mogelijk en dus proberen we via de percentages de samenstelling van zo'n hele prooi te benaderen met onderdelen van verschillende prooien.
Dat is toch de bedoeling?

Gevolg is dus dat je nooit moet rekening aan hele prooi want dat is per definitie in de percentages die je wil voeren (anders kloppen je barfpercentages niet), dat is wat je wil nabootsen met onderdelen. 
Natuurlijk moet je wel de organen nog toevoegen als deze verwijderd zijn, maar daar stopt het dan toch? 
En dat geldt natuurlijk enkel als je echt de volledige prooi hebt, van zodra je onderdelen hebt (zoals enkel rug of enkel voorbenen) moet je wel gaan schatten hoeveel bot en hoeveel vlees eraan zit.  Maar gehele prooi is gehele prooi toch? In de juiste percentages dus.

Ik begrijp wel dat dat geldt bij kleine dieren en gevogelte en dat grote dieren wat meer bot bevatten?  Maar dat is ook niet erg want een dier in het wild laat van grote prooi nog wat botten liggen.  Dus wat hij uiteindelijk binnen krijgt zal dan wel zowat de samenstelling van een kleine prooi benaderen.

Klopt dit nu?  Want ik vind het zo vreemd dat deze vraag steeds maar opduikt en mensen het in mijn ogen ingewikkelder maken dan het is. Of ben ik nu ergens fout?
#2336367
@Pearlofpassion:
Hoi, ik neem aan dat deze vraag voor Lizzy is bedoeld?
Ikzelf heb ook met het inlezen de dingen begrepen zoals jij dat nu net zo duidelijk hebt geschreven.
Maar mijn probleem is, dat ik bang ben misschien het niet (goed) begrepen te hebben, fout heb geintrepreteerd, ik ben bang dat de hond zich verkeerd ontwikkelt door mijn fouten in het samenstellen enz enz.

Dus ik vraag het iedere weer opnieuw, wanneer ik weer eens (en dat is heel vaak) denk de boel helemaal fout te doen.
Ik weet dat het heel vervelend is, maar ik hoop dat jullie het niet al te erg vinden.
Met de katten heb ik ook best wel veel gevraagd in het begin, maar zeker niet in de mate als nu met de pup.
Maar de katten zijn volwassen beesten en bovendien ex-zwervers, dus heb ik meer een rustiger gevoel eronder en ben ook niet zo bang dat het fout zou kunnen gaan.

Ik zoek voor ik ga vragen eerst alles op hier op het forum en ook erbuiten, maar niet altijd passen de antwoorden in mijn geval. Het is dan net weer even een andere situatie en dan ga ik toch twijfelen.

Misschien hebben jullie ook meer de mogelijkheid het een en ander even na te vragen bij vrienden of buurtbewoners die ook barfen, ik ken hier helemaal niemand die barft, en kan dus alleen mijn vragen hier voorleggen.
Ik zou het ook op het IT forum kunnen doen, maar zij hebben lang zoveel ervaring niet en ik vind hun adviezen niet zo geweldig.
Ter illustratie: op het italiaanse barfforum zijn aangsloten ca. 890 personen op 57 miljoen inwoners en dat forum is bij mijn weten het enige forum voor barfers.
Nederland met zijn 15 miljoen inwoners telt op dit forum bijna 9000 leden, geloof ik. En er zijn ook andere nederlandse barfforums.

Nah, ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik zo vaak, en ook waarschijnlijk zo vaak dezelfde zaken, iedere keer weer navraag.

Groetjes, Annemarie
#2337965
Maar neen, natuurlijk vind ik dat niet erg. Dat was niet de bedoeling van mijn bericht!
Nee hoor, daar dient een forum net voor! Om vragen te stellen en elkaar te helpen. Nee nee, dat is zeker niet erg!
Stel je vragen als je er hebt!

Nee, mijn vraag was eigenlijk omdat ik zelf begon te twijfelen aangezien wel meer mensen het , volgens mij, ingewikkelder maken dan nodig.  Ik begin gewoon te twijfelen of ik nu iets over het hoofd zie of verkeerd redeneer? 
Mijn vraag was dus aan Lizzie of iedereen anders die er iets op te zeggen heeft, gewoon aan mensen die het weten. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door