Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2334348
Het ziet er naar uit dat poes eindelijk ook over stag gaat. Ze is een 11 jarige, gezonde gecastreerde poes die niet meer zou moeten wegen dan max. 3,5 kilo. Ze is niet ovematig sportief meer, maar komt wel alle dagen buiten en vangt daar zo nu en dan wat.
Omdat ze buiten komt is haar ontlasting niet te controleren. De keren dat ze wegens omstandigheden binnen moet blijven is die altijd dik in orde, dus we gaan er van uit dat 'ie niet snel van de rel is.
Heel graag zou ik een menuutje aan jullie voor leggen. Tot welke diersoorten ze te porren gaat zijn is nog onbekend, dus ik noteer wat ik haar zoal aan bied, wat succesvol wordt is nog afwachten)

45% gram vleesbot (konijn, kip, eend, haas, fazant)
25% spiervlees (rund, paard, lama, hert)
20% orgaanvlees (lever, nier, maagjes en hart in gelijke delen, van kip, konijn, lam en rund)

per week (gemiddelde dagportie is een ons):
300 gram vleesbot
170 gram spiervlees
120 gram orgaanvlees
2 maal per week een kuiken als maaltijd
Laatst gewijzigd door Parelridder op za 11 aug 2012, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#2334460
:-\ Niemand die me op weg kan helpen of dit zo oké is?
Misschien met concrete vragen:
* ik zie geen niertjes staan bij katten op het menu, is dit voor een kat niet nodig of zelfs onwenselijk?
* ik zie soms groenten en soms niet, wat is het beste? en omdat de meningen daarover misschien verschillen: waarom?
* ik verkeerde in de veronderstelling dat een kat meer spiervlees en minder bot eet dan een hond, is daarover verschil van mening, wie kan me daarover meer vertellen?
* zijn er diersoorten die in z'n algemeenheid heel goed worden gegeten of juist diersoorten die kansloos lijken om te willen voeren?
* andere tips/feedback na.v. het menu?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2334506
Niertjes horen ook zeker thuis in een kattenmenu.  Hart lever nier zijn de belangrijkste. Hart mag iets meer, maar hoeft niet. Gelijke verdeling van de drie is ook prima.  Als je kippen- of eendenmaagjes kan voeren is dat ook een mooie aanvulling, maar niet de helft zoals pens bij honden. De andere drie zijn het belangrijkste.

Groenten worden in den regel niet gevoerd.  Als je het wil voeren, zeker niet meer dan 5% van het dieet.  Ik zie er ook het nut wel van in, om ongeveer dezelfde redenen als waarom men bij honden groenten voert, maar het grote verschil is dat katten van nature uit gaan plantaardige zaken eten (eens aan wat gras knabbelen is niet hetzelfde) en wolven wel, en dat honden al een langere geschiedenis van domesticatie achter de rug hebben.  Punt blijft, zeker niet teveel groenten, en ze eten het ook niet erg graag.

Katten eten meer spiervlees dan honden, maar niet veel minder bot.  Ietsje minder misschien, maar zo'n 40-50% is ook wel normaal.  Bij iets oudere katten kan het wat minder nodig zijn.  Het grote verschil zit hem echter in het weglaten van de groenten en de pens.  Men geeft ietje meer ander orgaan dan pens (15-25% als bij honden 10%), en de rest wordt dus bijgeteld bij het spiervlees.  Je komt dan op zo'n 25-45% spier.  Ik heb mij wel laten vertellen dat 30% spier bij katten wel het aan te raden minimum is.
De meesten beginnen dan ook met deze percentages:  50% vleesbot, 20% orgaan en 30% spier.  Maar bij mij moet er ook wat van het vleesbot af en ik denk dat dat meestal wel is.  Als je met vleesbot van 50-50 rekent toch...
 
Jij bekomt met je percentages (45+25+20) maar 90%, maar als je er nu 45-35-20 van maakt, is het volgens mij prima. ;)
Kuikens reken je als compleet, dus niet mee in je percentages.


Ik denk dat diersoorten die gegeten worden erg verschillend is, maar dat katten in den regel wel graag gevogelte en konijn eten.  Hier is dat alleszinds zo, maar misschien is dat bij andere katten dan weer anders.
Het valt mij op dat je als spier enkel grazers hebt, en dat zou ik in jouw plaats wel veranderen.  Katten eten van nature geen grote grazers, en hoewel dat niet echt kwaad kan bij een gezonde kat, is het wel een natuurlijker menu als je er wat meer gevogelte en kleine dieren in stopt.
Hier vinden ze trouwens lamshart veel lekkerder dan runderhart en konijnennier lekkerder dan lamsnier.  Ook eenden- en kippenlever is lekkerder dan lamslever.  Ik heb wel onlangs gezien dat je moet opletten met lever van plofkip omdat die nog niet voldoende vitA zou bevatten omdat het dier te jong geslacht wordt.  Aangezien vitA een van de belangrijkste vitaminen is waarvoor men lever voert, is dat wel belangrijk.

Verder is het niet zo verschillend van honden.
Er zijn katten die geen wild moeten, er zijn katten die geen vis hoeven enz...
Alleen zal uithongeren bij een kat niet werken (en mag ook niet, is levensgevaarlijk, elke 24 uur moeten ze eten).  Je moet ze proberen foppen door het te mengen onder wat lekkers of eerst een klein stukje van iets anders geven waardoor ze uiteindelijk toch de rest mee opeten.  Niet uit de hand of zo laten eten, geen zichtbare druk achter zetten, want dan hoeven ze het niet meer.  Je moet ze altijd laten denken dat ze het zelf willen.

Oh, en er wordt gezegd dat katten geen pens lusten, maar er blijken toch wel wat katten te zijn die dat lekker vinden. Als dat zo is, is af en toe een stukje wel een leuk extra'tje, maar zeker geen wezenlijk onderdeel van het menu. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 08 mei 2012, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#2334560
Super bedankt voor je uitvoerige informatie en feedback!!!!
Ik had me gebaseerd op 'zelf een compleet barfmenu maken': http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 380.0.html Daar worden eieren in de 15% bijproducten gerekend. Ei en eendagskuikens zijn gelijk qua voedingswaarde, dus zodoende dat ik 10% had overgehouden in m'n schemaatje, voor 2 kuikens.
Ik zal het vleesbot naar 40% verlagen en het spiervlees naar 30%
De diersoorten die ik gekozen had, zijn gebaseerd op wat ik voor de honden in huis heb én wat ik biologisch krijgen kan (alle kip- en rundproducten). Waarbij ik voor het spiervlees altijd zo mogelijk andere diersoorten kies dan voor het vleesbot, om zo veel mogelijk variatie aan te brengen (vleesbot bevat immers ook 50% vlees). Ik zal wat meer gevogelte aan het spiervlees toe voegen, kalkoenvlees kan ik bijv. wel aan komen ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2334680
[quote="Parelridder"]
Super bedankt voor je uitvoerige informatie en feedback!!!!
Ik had me gebaseerd op 'zelf een compleet barfmenu maken': http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 380.0.html Daar worden eieren in de 15% bijproducten gerekend. Ei en eendagskuikens zijn gelijk qua voedingswaarde, dus zodoende dat ik 10% had overgehouden in m'n schemaatje, voor 2 kuikens.
Ik zal het vleesbot naar 40% verlagen en het spiervlees naar 30%
De diersoorten die ik gekozen had, zijn gebaseerd op wat ik voor de honden in huis heb én wat ik biologisch krijgen kan (alle kip- en rundproducten). Waarbij ik voor het spiervlees altijd zo mogelijk andere diersoorten kies dan voor het vleesbot, om zo veel mogelijk variatie aan te brengen (vleesbot bevat immers ook 50% vlees). Ik zal wat meer gevogelte aan het spiervlees toe voegen, kalkoenvlees kan ik bijv. wel aan komen ;)
[/quote]

Ja, ik snap het.
Wel, hier heb ik niets op aan te merken.
Als kip en rund biologisch is, is dat natuurlijk heel erg mooi om te voeren. ;)
Prima zo volgens mij.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2334691
Weinig meer toe te voegen aan bovenstaande feedback.
Ik voer het orgaandeel overigens ongeveer zoals het in het dier voorkomt; dus lever wat groter, dan de rest van de organen. Nu wil ik nog wel eens uitschieten met hart (ietsjes grotere portie), maar dat is omdat ze dat heel lekker vinden hier.

Fazant wordt meestal niet op prijs gesteld door katten, duif vaak wel (itt bij honden).
Door Parelridder
#2334819
[quote="koekje"]Fazant wordt meestal niet op prijs gesteld door katten, duif vaak wel (itt bij honden).[/quote]Da's ook nog een idee! Duif :)
Door Parelridder
#2337942
Sanne is inmiddels volledig 'bekeerd' :biggrin2: Ze smúlt!!!! Ik vind het zó stoer van haar!! De ommekeer kwam n.a.v. het eten van een kuiken, tot die tijd had ze steevast beweerd dat ze alleen zélf gevangen vlees eet. En het uitlokken tot het zelf vangen van door mij aangeschaft vlees, dat vond ze kennelijk en kinderachtig idee ;)
Deze week heeft ze (gemalen) haaskarkas, konijnkarkas en eendenhalzen gegeten. Rund-, lama-, hert- en konijnspiervlees. Konijn hart, lever en nier. Ah en een kuikentje natuurlijk :)
Sanne beweert nu om de haverklap nog niet gegeten te hebben. Ze weegt idealiter niet meer dan 3,5 kilo, is 11 jaar oud, gecastreerd en niet uiterst sportief meer, dus een ons per dag zou ongeveer de goede portie moeten zijn, maar ik heb het al herberekend, zo overtuigend is madam ;D
En wat ik kei leuk vind, is dat ze sinds ze volledig vers eet na iedere maaltijd behagelijk op een stoel gaat liggen dutten. Eerder trippelde ze na het eten weer naar buiten of ging ergens zitten (niks mis mee overigens) maar nu lijkt ze een heel voldaan gevoel te hebben, behoefte aan uitbuiken? En op voor te stellen, want nu gaat de portie op, terwijl ze eerder at wat ze nodig had en dus nooit een portie achterover sloeg.


Edit: correctie
Laatst gewijzigd door Parelridder op ma 25 jun 2012, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#2379209
Weer eens een up-date. Sanne eet nu dik anderhalve maand vers en het is voor zowel haar als mij alsof ze nooit anders deed. Het gaat super goed en - dikke mazzel - de portie is precies goed, ze is prachtig op gewicht gebleven.
Sanne eet met bere veel smaak haar verse hapjes. Ze heeft inmiddels een kuiken wat stond te ontdooien van het aanrecht gejat (een katje wat in 11 jaar tijd nog nooit iets gepikt heeft, je kunt bijv. kaas en boterkuip gewoon op tafel laten staan..). Als ze konijn krijgt trekt ze na afloop een sprintje achter de boeken in de kast langs van blije gekkigheid :biggrin2: Het is ongelooflijk dat ze eerder pertinent geen vers wilde en nu zodanig 'om' is..
Het menu gaat deze week verder uitgebreid worden (duifkarkas, biologische kipkarkas, eendenorgaantjes, biologische kiporgaantjes, kalkoenfilet, paardenstoofvlees..). 't Is sinds ze bekeerd is tot nu toe zo'n makkelijke eter dat ik het gevoel heb "natúúrlijk lust ze dat!" maar we zullen het gaan zien :)
Door tomcat
#2379805
Heerlijk toch, zo'n kat die alles eet.
Onze tommie (ex-kater plm 3 jaar en ook 3,5 kg) krijgt ook 45-35-20 en 100 gr per dag + de muizen, kikkers en koolmezen die hij buiten nog vangt.  Dat gaat prima en wat de smaak van een kat betreft: Er is nog niets voorbij gekomen hier dat Tommie niet lustte, volgende week eens hert proberen en haring (zalm, sprot, kabeljauw, schol, tong  en sardines  heeft hij al gehad en goedgekeurd :biggrin2:). Zeker na zijn portie vleesbot gaat hij ook lekker uitbuiken, maar na iets wat vlotjes en makkelijk naar binnen gaat (lever, hartjes, nier) wil hij nog wel eens hoopvol bij zijn voerbak blijven rondhangen. Maagjes zijn aanzienlijk taaier trouwens. Ik voer het vlees wel in vrij grote stukken (ter grootte van een klein prooidier) want Tom heeft stevige kaken en een prima gebit met echt hagelwitte tanden en kiezen, dat wil ik graag zo houden. ;D knip met vleugeltjes  voor alle veiligheid dan wel even met een snoeischaar het "knikje"  in zeg maar en als hij vleesbot heeft eet hij dat binnen zodat we hem in de gaten kunnen houden. Maar over het algemeen gaat hij rustig en weloverwogen te werk onder het eten en kraakt alles netjes vóór hij het naar binnen werkt. De topper blijft dan ook nog eens keurig op zijn vreetmatje, wat zijn we toch dól op hem  ::)
Door Parelridder
#2381174
Madammetje heeft haar eerste home-made-duifhapje op. Het was even wennen, maar nu vindt ze 'm heerlijk! :)
Vanavond voor het eerst paard, ik ben benieuwd..
Door Parelridder
#2384712
De paard ging er met veel smaak in. Haas (eerder als eens een snipper gehad uit de bakken van m'n honden, dus dat verraste me niet) was óverheerlijk. En vanmorgen kreeg ze een beetje fazant uit de bakken van de honden bij haar ontbijt. Gewaarschuwd dat katten dit vaak niet lusten had ik er geen enkele positieve verwachting van, maar nu het hier toch ontdooid voor me lag... Nog voor ze aan haar haas-hapje begon, at ze eerst alle fazant op! :o Dus voegde ik nog meer fazant toe (voor de honden was meer dan genoeg te eten) en opnieuw ging dat allemaal schoon op vóór ze aan haar favoriet - haas - begon.
:biggrin2: Het is zó genieten te zien hoe ze smult!! En niet onbelangrijk in mijn genieten: van zulke prachtige hapjes!!!!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door