Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2334630
Goede morgen,

Gister ben ik met mijn Mindy meisje (Ragdoll poes 7 jaar) naar de da geweest wegens een steeds kaler wordende staart en achterhand .
Ze heeft een injectie dexamethason gehad en ik heb mee gekregen: stronghold en een hormoonkuur..
Mindy is niet gecastreerd, maar heeft wel 2 nestjes gehad. (4 jaar terug)
De keren dat ze krols word zijn minimaal (hooguit 2x per jaar)
Daarom twijfel ik heel erg om haar te castreren ( de kans op mamatumoren word groter bij elke krolsheid, dracht schijnt te beschermen, vroeg castratie beschermt en ze is al 7 dus dat voordeel heb je al niet dus daar ben ik nog niet over uit, de operatie vind ik ook eng dus ik blijf daarover wikken en wegen)
Maar om haar nu een hormoonkuur te gaan geven wat de kans op mamatumoren uitzonderlijk vergroot dat stuit me ook tegen de borst.
Ze heeft verder geen last van de kale plekjes en jeuken zie ik haar ook niet doen.
En de stronghold? is dat een handig idee? Mindy is een binnenpoes en vlooien heb ik niet gesignaleerd, mijten vallen niet te zien natuurlijk, maar het is wel gif wat je op zo'n beetje spuit..
ik heb Tannetje een email gestuurd en gevraagt of een email consult mogelijk is (het is nogal uit de buurt vandaar en de lange reis kost haar behoorlijk wat stress) maar ik vroeg me af of andere hier misschien ervaring mee hebben?
Mindy eet rauw en blik en krijgt verder omega 3 capsules.
Ik denk trouwens zels sterk aan hormoongebonden kaalheid, zou ze niet in de overgang kunnen zijn, of is dat stom?

groetjes
#2334697
Katten doen niet aan overgang, ik dacht ook gelijk aan iets hormonaals.
Overigens hoeven tumoren niet alleen op de memmen voor de komen, bij ongecastreerde poezen is er ook een vergroot risico op bmo (meestal met dodelijke afloop) en mogelijk ook tumoren op de eierstokjes (Swarts zaliger heeft toen ze jonger was een gezwel op haar eierstokken gehad, waardoor ze niet/minder krols werd).
Ze is nu 7 en zal toch wel geen gepland nestje meer krijgen, dus ik zeg eierstokken eruit.
Prednison heeft hoge kans op suikerziekte, dus dat is echt ook niet in het voordeel van je kat.

De stronghold kan ook zijn gegeven tegen vlooienallergie. Er hoeft dan maar de afgelopen 1 weken 1 vlooi te zijn langsgeweest, maar dat heeft tot gevolg dat er wel een maand lang jeuk tot kaalheid aan toe is.
#2334714
Ik zou haar ook casteren.
7 jaar is nog geen leeftijd waarop er normaal grote risico's verbonden zijn aan de narcose, dus is het voor de poes altijd beter haar alsnog te laten castreren.  De kans op tumoren wordt er wel degelijk nog mee verkleint en zelfs al wordt ze maar 2 keer per jaar krols, is dat toch weer iets waar ze weeral vanaf is. 
Als je onzeker bent over de narcose kan je ook altijd eerst een algemeen bloedonderzoek laten doen om te zien of al haar organen in orde zijn.
Je kan ook naar een DA gaan waar ze hartopvolging doen tijdens de narcose, gasnarcose gebruiken en eventueel een infuus achteraf.  Dan heeft ze alle zorgen en zijn de risico's echt heel erg beperkt.

En in het vervolg, niet zo lang meer wachten met castreren. ;)
#2335322
Nou Tannetje is supersnel.
Die vond castratie indd een goed, daar zal ik dus een afspraak voor plannen (nu of na het behandelbeleid dat is dan weer de vraag)
Ze stelde voor te elimineren dat ga ik dus ook doen, stronghold alleen als ik vlooien heb gesignaleerd (heb ik niet) en hormoonkuur is troep dus dat laat ik in de kast  ;D.
Ik had graag met kwartel geelimineerd, maar Tannetje raad haas of konijn aan. (Haas is bleh alsdus Mindy, Konijn mhah dus ik ga voor het konijn) maar ik ga het gewoon proberen.
Wat konijn in slaan en door maler gooien of kan haaksbarf konijn bijv. ook?
En dan mag ik het zeker niet meer mengen met blik? dat word even de tandjes op elkaar en doorzetten, want de katten zijn meestal standvastiger dan dat ik ben  :o
#2336163
Of haaksbarf kan, hangt er even vanaf wat erin zit. Ale, vooral wat er niet in zit. ;)

Volgens mij kan je wel eerst overzetten met blik. Maar zolang je er blik onder doet, telt het niet mee als eliminatiedieet.
Je kan een kat niet dwingen te eten, ook met vasten lukt dat niet. Als je te lang laat vasten (dus enkel dat aanbied, maar ze eet het niet) dan gaat het hongergevoel zelfs weg en moet je helemaal toegeven. Dus beter te vermijden. 
Lang te weinig eten (dus heel snel afvallen) is bij katten ook potentieel gevaarlijk ivm leververvetting. Dus let daarmee op.
Beter dan even langzamer over te zetten dat je haar mee krijgt en de controle bewaard dan het compleet te verliezen door koppig te zijn. ;)
#2336182
EUhm, als je het eerst laat aanwennen met blik kan het niet meer als eliminatie, want dan heb je dat al binnen gehad.
Ik zou anders gewoon nog aan Tannetje vragen of je ook kan elimineren met kwartel, of had je dat al voorgelegd aan haar??
#2336186
Saille schreef: EUhm, als je het eerst laat aanwennen met blik kan het niet meer als eliminatie, want dan heb je dat al binnen gehad.
Ik zou anders gewoon nog aan Tannetje vragen of je ook kan elimineren met kwartel, of had je dat al voorgelegd aan haar??
Euhm, dat snap ik niet.  ???
Ik ken ook niet zoveel van eliminatiedieten, maar ik dacht dat als er geen konijn in het blik zit, het toch kan gelden als eerste diersoort?
#2336190
Een eliminatie dieet doe je door een diersoort te geven welke het dier nog nooit heeft gehad. Zodra je het dus geeft samen met blik heeft ze dus al bijv. konijn gehad voordat je met het eliminatie dieet begint. Maar ik bedenk me nu ook dat ze waarschijnlijk al deze diersoorten al heeft gehad, anders weet ze niet wat ze wel en niet lekker vindt  :-\
#2336480
het probleem is een beetje dat ik indd zo'n beetje alle diersoorten al heb gehad..
haas, konijn, kwartel, lam, struisvogel, kangeroe, paard, eend, kip, rund, kalkoen, kuiken, vissoorten, fazant, gans, geit.. ik probeer nogal wat uit en lusten de katten het niet, gaat het naar de honden... leek me goed de afwisseling en even kijken wat ze lekker zouden vinden, maarja nu is dat natuurlijk lastig  ::)
Mindy is gelukkig niet echt een kieskeurige kat, maar kwartel, kuiken en kip eet ze sowieso (met enig aandringen) zonder blik. (met name dus gevogelte, ook lam vind ze lekker, maarja, gemalen bot hebben ze alleen bij lupa en als ik daar bestel moeten eerst mijn vriezers wat leger zijn want ik moet een grote bestelling doen..)
Ik heb vandaag tinlo konijn gehaald voor haar en ga proberen of het lukt zonder blik met een beetje heet water er over heen.
Ik heb nog geen konijnen spiervlees in huis (wel bot/orgaan) dus eerst even de konijnenkvv om een start te maken.
Tannetje heeft aangegeven liever geen gevogelte, maar als het echt niet lukt met dat konijn dan moet ik wel denk ik. (dat zal ik dan uiteraard overleggen)
En ik let zeker goed op voor een leververvetting, Mijn loki spoki heeft dat gehad.. dat was drama..
geel, en zwak elke 4 uur (ook snachts) dwangvoederen.
Hij mag dan ook wanneer hij wil brokjes komen eten in de keuken alhoewel hij ook kvv eet met blik hoor maar zoiets wil ik nooit meer..
Voor de andere katten ben ik wat strenger, maar als ze niet eten (2x overslaan, ik ben begonnen met 4x voeren) dan geef ik gewoon wat anders erbij.. dan maar maar niet super gezond, als ze maar wat eten dan.
#2336540
pearlsofpassion schreef: Ja, maar het is toch aansluitend?
Als je dan maar begint te tellen vanaf het moment dat ze geen blik meer geeft, mag dat dan niet?
Nee, in een echt eliminatiedieet kan dat niet.

Allergiën ontwikkel je door confrontatie, en die worden geleidelijk erger. Je begint dus met iets waar nog nooit een confrontatie mee is geweest, en waarvoor weinig allergiën voorkomen (daarom geen gevogelte, dat komt wat vaker voor). Dan zou er, bij een allergie, verbetering zichtbaar moeten worden na een tijdje (in het ergste geval eerst verbetering, dan verslechtering als de allergie zich alsnog ontwikkeld). Vanaf daar ga je dan dingen toevoegen.

Als er al een aantal keer een confrontatie is geweest met konijn, kun je niet uitsluiten dat daar al een allergie voor is ontwikkeld, en zegt het uitblijven van verbetering dus vrij weinig.

Ik zie er ree/hert er niet tussen staan in het lijstje, ben je die vergeten of is die nog nooit gevoerd? Eliminatiedieet mag best een paar weekjes onvolledig zijn, dus als je niet alle onderdelen kunt krijgen is dat, in het begin, niet supererg.
#2336568
Bij een eliminatiedieet elimineer je eerst zo'n beetje alle mogelijke allergenen in het voer.
Zoals Fem zei, begint een allergie bij herhaalde confrontatie. Dus je begint zeg maar bij 0.
Daarna ga je (na 6 weken dacht ik) provoceren. Dus toevoegen van een ander deel van het dier of een andere diersoort. Zo provoceer je verder, tot je de boosdoener gevonden hebt.

Tot nu toe blijkt volgens mij de beste manier om voedselallergieën te achterhalen.
Bij een heel gevoelig dier, kan er binnen de eliminatie (of zelfs provocatie) een allergie ontwikkelen.
Vanwege het provoceren wordt aanbevolen iedere keer maar 1 ding toe te voegen, zodat je weet waar een mogelijke reactie vandaan kan komen. Provoceer (of elimineer) je met kip en rijst en er volgt een reactie, weet je nog niet of de reactie van de kip of van de rijst komt. En een kat heeft niets aan rijst, ook nog eens.
#2336613
vergeten fem fatale, ook dat heeft ze al eens gehad..
alleen lama (maar daar zijn volgens mij amper organen van te vinden) en prooidieren (muis/rat/hamster) heeft ze volgens mij nog niet gehad.. maar of ik er dat in krijg is helemaal nog maar de vraag  :-\
#2336627
Blixa vond veel dingen ook bah toen ik ze net ging versvoeren maar van muis en rat snapte ze meteen dat dat eetbaar en lekker was (hamster blieft ze maar heel af en toe en het moet dan een juvenile zijn en gerbills heeft ze soms ook twijfels over, volgens pekke zijn ze alle 4 lekker alhoewel hij ook juvenile hamsters verkiest boven volwassenen)
Evy_JD schreef: ........Tannetje heeft aangegeven liever geen gevogelte, maar als het echt niet lukt met dat konijn dan moet ik wel denk ik. (dat zal ik dan uiteraard overleggen)........
Veel honden en katten willen nog wel eens overgevoelig op kip en rund reageren dus dat weg laten zal wellicht ook helpen?
#2336635
Muis wordt heel lekker gevonden en katten zijn helemaal ingesteld op muis, dus volgens mij snappen ze dat altijd (ik heb wel logeerkatten gehad die gingen hengelen bij de fretten) en bij het overzetten van mijn kittens ging muis er ook meteen in.

Het is wel duur, maar het is in eerste instantie maar voor een tijdje, dus ik zou dat wel proberen (tenzij poes buiten komt, dan heeft ze vrijwel zeker al wel muis gehad).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door