Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door eelke
#2335348
We hebben van de visboer zalmhuiden gekregen. Op het moment ontbreekt vis eigenlijk in Gijs zijn menu, kan er niet voor een 'normale' prijs aankomen, de viskoppen zijn een euro per stuk bij de visboer blijkbaar... dus ben op zoek naar een redelijk betaalbare prijs...
Anfin, de huiden, hoe kan ik die geven in Gijs zijn menu?
Ik lees eigenlijk alleen dat die gedroogd worden, maar ik heb momenteel best wat gedroogde dingen, dus geef ze liever vers.
Door Alba
#2335519
Wij hebben ze ook wel eens gedroogd (als vriendlief ze van de droger kan halen, ik ga echt over m'n nek van de lucht als ze nog warm zijn!). Wel een heel erg leuke snack!
Of het iets toevoegt aan het menu als je ze rauw geeft, durf ik niet te zeggen maar ik denk eigenlijk van niet.
Door miruske
#2335798
bij herbyvers kosten ze 1,25 per 2 en bij mijn markt visboer kan ik zalm lijf+staart+kop voor 4 voor 5 euro waarbij een los lijf 50 ct kost. Dus als je graag vis wilt geven kun je ook alleen de lijven proberen te kopen op de markt. ik weet niet waar je woont? anders zou ik ze eens voor je kunnen bestellen en ze metn een lijntje vanuit eindhoven kunnen proberen mee te laten liften
Gebruikersavatar
Door Thea
#2335822
Bij mijn visboer krijg ik de zalmlijf gratis.
Heb ook al eens de koppen gratis gehad.
Maar Bency lust die niet.
Door Kemi
#2335828
Precies mijn vraag! Heb nog wat huiden in de vriezer liggen, maar geen zin meer om ze te drogen. Vroeg me ook af of je die onbewerkt kunt geven?! Ik lees dus even met je mee  ::)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2335869
Ik zou de huid niet echt als hele vis meerekenen. Ik heb zo het idee dat er minder voedingsstoffen inzitten dan in een karkas of kop of hele vis.

Nu weet ik niet precies hoe het zit met vissen in Berrege (ansjovisseizoen begint binnenkort weer, maar ik neem aan dat je die dan zelf wilt opeten), want Sien lust alleen luxe vissen (zalmfilet van de AH-vriezer) en zoveel vis eten ze hier toch al niet. Ons moeders heeft wel eens wat kleine visjes van de visboer bij de Netto meegenomen, maar dat is alweer een tijd geleden en ik weet niet eens meer welke visjes dat waren. Sien at ze toen wel.
1 euro per stuk voor 1 zalmkop vind ik wel prijzig klinken, maar ik voer die dingen niet.
Wat je wel kunt doen, is andere visboeren afgaan (ik neem aan dat jij naar de kraan op het Zonneplein bent gegaan). Er zit een kraam bij de Netto dus en ook 1 op de donderdagmarkt op de kaai. Zaterdagmarkt weet ik niet, daar ben ik al lang niet meer geweest. Er zit (zat?) ook een viswinkel achter de Hema, daar zo bij de H&M, bij het thaliaplein (gut, hoe heet die straat ook al weer). Dat is een dure winkel, maar ze hebben wel een groot assortiment en fileren zelf dacht ik.

Andere optie is om eens navraag te doen bij Henk. Hij heeft het eea van KB in zn assortiment en KB heeft zelf het eea aan vissen. Ik geloof een mixje met vissen (of 2 zelfs; 1 met gemengde vette vis en 1 met gemalen zalmdingesen) en ik dacht dat ze tegenwoordig ook zalmkoppen hebben. Je kan aan Henk vragen om deze te bestellen voor je bij Kiezebrink. Ik weet niet wat ze dan gaan kosten, aangezien Henk een andere prijslijst heeft dan die ik altijd heb gehad (en de laatste van mij is van vorig jaar, dus niet meer actueel).
Je kan via KB dan overigens ook aan kleine vissen komen; haringen (gaan dacht ik ook per kilo) en andere visjes, die ze hier toch niet eten. Sommige van die kleine visjes gaan alleen per grote hoeveelheid, sommige visjes kunnen ook per kilo en als het meezit, zijn die dan ook nog IQF (apart losgevroren per stuk in een kilo).
Door Nadia
#2335979
Ik zou gewoon af en toe een hoopje huiden geven als extra, niet meerekenen in het menu.
Door eelke
#2336027
Koekje, Henk is ook erg duur met zijn vissen, vind ik. (2 euro voor 2 zalmkoppen, haring, capelin, sardien, Makreel etc 4 euro de kilo) .

Weetje, het lastige met de viskramen is, ik lust geen vis  :-[ dus om na ergens afval-vis of andere gekke dingen te vragen, en niks te kopen, vind ik zo lullig staan. Dus ik had mijn vriend al gestuurd, maar ja, die kan ik natuurlijk niet elke keer alle viskramen afsturen.

Caroba heeft betere prijzen, ik zal eens kijken of ik daar kan bestellen. Caroba is zo'n beetje de helft goedkoper dan Henk dan...

Enneh, het gaat om Gijs, heb een kilo huid, dus op zich is het bij hem zo op :) trekt zijn menu nou  ook weer niet zo uit zijn verband, als dat bij Joep zou doen bv.
Door Nadia
#2336044
owww. een kilo maar.. Daar zou ik bij Kain nieteens op kijken.

Maar, niet lullig voelen als je vraagt om visafval. Tis nl voor hun ook inkomsten ;) Al is het minder dan wat je betaald voor een zalmfilet.
Daarnaast worden viskoppen ook gekocht voor soep te maken.
Oh, en probeer eens een afspraak te maken.. Als je per een bepaalde periode veel wilt afnemen, voor een leuke prijs. een beetje babbelen, onderhandelen. Moet vast lukken. De eerste keer dat je gaat halen, dan neem je een eigen gemaakte cake mee. Even vleien, maar het helpt!
Door eelke
#2336049
Nadia schreef: owww. een kilo maar.. Daar zou ik bij Kain nieteens op kijken.

Maar, niet lullig voelen als je vraagt om visafval. Tis nl voor hun ook inkomsten ;) Al is het minder dan wat je betaald voor een zalmfilet.
Daarnaast worden viskoppen ook gekocht voor soep te maken.
Oh, en probeer eens een afspraak te maken.. Als je per een bepaalde periode veel wilt afnemen, voor een leuke prijs. een beetje babbelen, onderhandelen. Moet vast lukken. De eerste keer dat je gaat halen, dan neem je een eigen gemaakte cake mee. Even vleien, maar het helpt!
Hhhmmjaa, moet ik nog eens wat mee gaan doen dan :P de zalmhuid was gratis, dat was slachtafval, dat gaan naar de destructie. Soms kan er ook lijf bij zitten, aldus mijn vriend. De koppen waren er ook een euro per stuk, idd ook voor de soep (ieks).
Gebruikersavatar
Door koekje
#2336063
Ja, da's wel een beetje duur. Zeker met de hoeveelheden die jij verbruikt.

Ik eet ook geen vissen, dus kom voor mezelf er ook nooit.
Ik doe dat wel gerust hoor, dingen voor de katten vragen en verder geen vissen voor de mensen kopen. Als ze erna gaan vragen of ik ook vis voor de mens wil, vraag ik wel of ze ook tofu hebben  :biggrin2:
Ik heb voor Sien hier op de markt (in A'dam) dus wel een zalmkarkas gehaald en vroeg gewoon wat het kostte (50 ct per stuk). Voor mijn gevoel koop ik dan nog steeds iets, want ik betaal er immers voor.

als je bij Caroba gaat bestellen en dat is over 2 weken of later, wil ik misschien een beetje meebestellen. Als dat mag natuurlijk hè. Bestel je binnen 2 weken, bestel ik niet mee. Ik ga er vanuit dat het spul van Caroba gelabeld is.
Ik heb dan niet veel nodig; doos kuikens, beetje vleesbot, beetje spiervlees. Ik moet nog wel even overleggen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door