Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Fioon
#2333408
Mijn hond krijgt CB natuur soms afgewisseld met smuldier en afgelopen week voor het eerst Tammenga.
Bij Tammenga heb ik ook kippennekjes en -ruggen mee besteld.

De nekjes heeft hij nu twee keer gehad (2 x 6 stuks), ging perfect naar mijn idee, hij kauwde goed en had ze zo maar op.

Nu bedacht ik mij het volgende: CB heeft als basis toch ook kippenbot, krijgt hij dan nu niet teveel kippenbot?
Zijn er ook beginnersbotjes van andere diersoorten?

En nog een vraag ik heb ook een lap pens van een kilo...lijkt mij teveel om in 1 keer aan hem te geven, dit omdat hij het nog nooit heeft gehad en een kilo pens lijkt me wat veel op 1 dag, of niet?

Voor jullie is dit natuurlijk gesneden koek  maar ik ben erg voorzichtig (misschien wel te) daarom graag jullie advies  :)
Door Lizzy
#2333631
Je kunt ook heel goed kwartelkarkasjes of hele kwarteltjes geven. Parelhoenkarkas is ook prima.

Ik zou alleen wel uitkijken dat je hond uberhaubt niet teveel bot binnenkrijgt. Carnibest bevat al bot. En Carnibest bevat ook al pens. Ik zou eerder een goede kwaliteit spiervlees of vette visjes (sardientjes of zalmkop) toevoegen. En dingen als een rauw eitje of 2 in de week. En bijv. een groentenmix van bladgroenten.
#2333657
Konijnkarkas is ook een prima beginnersbotje.
Dat krijgen mijn katten zo weg terwijl ik de kippennekjes nog wel best mep.
Iets harder dan kippennek zijn eendennekken.  Maar daar is een hond ook snel mee weg, en anders eventjes platmeppen.
#2335611
Ik heb eens een lijstje gemaakt van vleesbotten, in categorieen verdeeld van makkelijk baar moeilijk:

1. Makkelijkst
Geschikt voor beginners, pups (en alle andere honden)

Kippennek – pas op bij schrokkerige honden, die kunnen de nekken in 1 keer opslokken zonder te kauwen. Problemen kun je voorkomen door de kippennek plat te slaan, dan komt hij niet gauw vast te zitten in de slokdarm, of door de nek vast te houden met een washandje en de hond er op die manier aan laten kauwen. Bij pups van grotere rassen kun je het beste vleesbotten ‘groter dan de bek’ geven.
Eendennek
Kwartelkarkas
Duifkarkas

2. Zacht en makkelijk verteerbaar
Geschikt voor alle honden

Kipkarkas - let op, biologische kipkarkas is een stuk harder dan kipkarkas uit de bio-industrie
Kippenvleugels – knip vleugels in bij de bocht, om te voorkomen dat deze vast komt te zitten in de slokdarm, of verbrijzel 'm met de hamer
Parelhoenkarkas
Eendkarkas
Eendenrug
Konijnkarkas
Konijnenvoorbenen
Zalmkop en zalmstaart – zalmkop is wel iets harder, maar worden vrij makkelijk verteerd.

voerwijzer.com/vleesbottenlijst
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2335617
Meike en Daisy, konijnkk en kipkk wordt hier makkelijker gegeten dan eendennek. De eendennekken moet ik echt flink plat slaan voor mijn beginnende barfer en voelen voor mij ook beduidend harder aan dan konijnkk en kipkk.
#2335621
Xerox schreef: Meike en Daisy, konijnkk en kipkk wordt hier makkelijker gegeten dan eendennek. De eendennekken moet ik echt flink plat slaan voor mijn beginnende barfer en voelen voor mij ook beduidend harder aan dan konijnkk en kipkk.
Dank!
#2336162
Xerox schreef: Meike en Daisy, konijnkk en kipkk wordt hier makkelijker gegeten dan eendennek. De eendennekken moet ik echt flink plat slaan voor mijn beginnende barfer en voelen voor mij ook beduidend harder aan dan konijnkk en kipkk.
Ben ik het ook mee eens voor mij katten.
Konijnkarkas gaat hier zelfs iets gemakkelijker dan kippennek, maar dat is omdat ik de ruggengraat middendoor knip en het vrij kleine karkasjes zijn.
#2337296
pearlsofpassion schreef: Ben ik het ook mee eens voor mij katten.
Konijnkarkas gaat hier zelfs iets gemakkelijker dan kippennek, maar dat is omdat ik de ruggengraat middendoor knip en het vrij kleine karkasjes zijn.
Komt het dan niet ook door de vorm, omdat katten kleinere bekjes hebben? Want kippennek zijn toch de 'zachtste' vleesbotten?
#2337939
Ik denk dat het voornamelijk komt omdat ik ze dus middendoor knip. Daardoor zijn ze inderdaad kleiner dan kippennekken, in doorsnede, en dus gemakkelijker te kauwen. 
Kippennekken zijn misschien wel het zachts, maar voor mijn katten toch ook nog erg hard om zomaar weg te kauwen zonder training.  Ze moeten toch serieus hun kauwspieren gebruiken om erdoor te geraken, maar dat gaat steeds beter.  Dat gaat inderdaad iets eenvoudiger als het bot dunner is.
Echt met de vorm heeft het weinig te maken denk ik.  Ribbetjes gaan wel eenvoudiger natuurlijk, die zijn nog dunner.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 11 mei 2012, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door