Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door svdveen
#2334420
Wederom een vraagje...
Hoe zit het nou met groente... Moet of mag er groente in de kvv zitten? Ik hoor dat honden geen groente nodig hebben, ik zie dat merken die goed bekend staan wel groente in het kvv hebben, en dan ook nog in verschillende hoeveelheden, betaal ik voor groente terwijl er ook meer vlees in een kilo kvv kan zitten, etc. etc.
Allemaal vragen die neerkomen op het volgende, maakt het uit of er groente in de kvv mix zit of niet?

Bedankt maar weer,
Sander.
Door M@rina
#2334602
Groente is wel goed voor je hond, maar geupreerd of gekookt, anders kan hun spijsverteringkanaal de plantaardige cellen niet afbreken en de goede voedingstoffen opnemen.

Ik voer verschillende kvv's sommige met groente andere zonder. Daarom geef ik per week ook 1 maaltijd van gepureerde groente, bijv met een vers visje of een rauw ei (met schaal)
Door svdveen
#2334682
Betekent dat dat als het standaard in de kvv zit, dat het dan al bewerkt is om opgenomen te kunnen worden?
En kan een hond nu wel of niet alleen vlees krijgen, of zul je soms ook echt groente moeten geven?

Sander.
Door zazzkia
#2334793
[quote="M@rina"] Daarom geef ik per week ook 1 maaltijd van gepureerde groente, bijv met een vers visje of een rauw ei (met schaal)
[/quote]

Misschien een overbodige vraag, maar maak je het ei eerst wel stuk en gooi je het dan in zijn bak? Of maal je de schaal heel fijn erdoor?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2334815
[quote="Zazzkia"]
Misschien een overbodige vraag, maar maak je het ei eerst wel stuk en gooi je het dan in zijn bak? Of maal je de schaal heel fijn erdoor?
[/quote]

Een ei wordt over het algemeen met een aanloop in de bak gegooid :biggrin2:
Door M@rina
#2334868
[quote="Angelique"]
Een ei wordt over het algemeen met een aanloop in de bak gegooid :biggrin2:
[/quote]
:biggrin2: hier idem....

En antwoord op je vraag: Ja de groente in kvv is voldoende vermalen zodat honden het goed op kunnen nemen.
Of je hond alleen op vlees (botspier en organen) kan leven daar zijn de meningen over verdeeld. Ze zullen niet direct dood neervallen zonder groente, maar Ik vind dat groente, gepureerd een goede aanvulling in het menu van honden. Als een hond bijv. vuile pens eet, dan eet hij ook het half verteerde gras en dat doen ze niet voor niets er zitten vitamine in die niet in vlees zitten. Daarnaast biedt groente ook ruwee celstof en dat is weer goed voor de darmen, het houdt o.a. de ontlasting soepel.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2334903
Ik vind groente wel belangrijk en als ik een kvv moest kiezen, nam ik er eentje met groente erin. Dat hoort bij mij bij de compleetheid.  Vlees wat in kvv wordt verwerkt is doorgaans veel goedkoper qua inkoop dan wat wij moeten betalen en daarom zal er geen winst gehaald worden op het toevoegen van groente waar de prijs doorgaans ook nog wel van tegen kan vallen.

Een hond zal niet omvallen als hij geen groente krijgt, maar ik vind groente wel een waardevolle aanvulling op het menu, maar dat is natuurlijk iedereen voor zich.  :)
Gebruikersavatar
Door Martine M
#2335475
In de natuur eet hij volgens mij geen gepureerde gekookte groenten, inderdaad wel als hij de pens op eet half verteerd gras..
Maar wordt dat opgenomen bij honden? Want als ze gewoon gras eten dat verteerd helemaal niet.

Je zou er dan ook kunnen van uit gaan dat je ze granen moet voeren, want als ze kip eten dan eten ze ook de krop en de granen op.
Wat dus niet is, een hond heeft geen granen nodig.

Dus ik ben er ook niet helemaal van overtuigd of het MOET, dat het niet slecht is wil ik best aannemen maar of dat als hij geen groenten eet er ziek van zou worden of tekorten zou krijgen,
nee dat geloof ik dan weer niet, hier eten ze al 5 jaar geen groenten en ze zijn kern gezond.
Door Lizzy
#2335483
Martine M schreef: In de natuur eet hij volgens mij geen gepureerde gekookte groenten, inderdaad wel als hij de pens op eet half verteerd gras..
Maar wordt dat opgenomen bij honden? Want als ze gewoon gras eten dat verteerd helemaal niet.
In de natuur eet hij ook geen bio-industrie-plofkip die nog nooit 1 tel daglicht heeft gezien.

Als je goed pureert of kookt, wordt het prima opgenomen.
Je zou er dan ook kunnen van uit gaan dat je ze granen moet voeren, want als ze kip eten dan eten ze ook de krop en de granen op.
Wat dus niet is, een hond heeft geen granen nodig.
In het wild levende hoenders eten helemaal geen graan. Het zijn omnivoren. Ze eten plantaardig en dierlijk materiaal, ze eten vooral zaden, fruit, spinnen, toren, teken, wormen, slakken, zelfs kikkers, hagedissen en zelfs muizen!
Dus ik ben er ook niet helemaal van overtuigd of het MOET, dat het niet slecht is wil ik best aannemen maar of dat als hij geen groenten eet er ziek van zou worden of tekorten zou krijgen,
nee dat geloof ik dan weer niet, hier eten ze al 5 jaar geen groenten en ze zijn kern gezond.
Niks moet. En jij "moet" het vooral zelf weten.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#2335512
Het was niet de bedoeling iemand op zijn tenen te trappen hoor.
Ik antwoordde alleen op een vraag naar wat mijn gedacht daar over is.

Ik denk niet dat ik ergens geschreven heb dat het niet mag is of slecht is.

En ik bedoelde of het gras opgenomen wordt als het half verteerd is want gras komt er normaal gewoon weer hetzelfde uit als het er in ging bij mijn honden.
Laatst gewijzigd door Martine M op wo 09 mei 2012, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2335811
[quote="Martine M"]
Het was niet de bedoeling iemand op zijn tenen te trappen hoor.
Ik antwoordde alleen op een vraag naar wat mijn gedacht daar over is.

Ik denk niet dat ik ergens geschreven heb dat het niet mag is of slecht is.

En ik bedoelde of het gras opgenomen wordt als het half verteerd is want gras komt er normaal gewoon weer hetzelfde uit als het er in ging bij mijn honden.
[/quote]

Oh, nou zo heb ik het ook niet opgevat hoor, dat je op m'n tenen wilde trappen. Jij geeft een reactie en daar reageer ik weer op, puur inhoudelijk. Ik zeg ook niet dat je ergens geschreven hebt dat het niet mag of slecht is, ik ben het gewoon met jouw redenatie niet eens.
Door M@rina
#2335864
[quote="Martine M"]
In de natuur eet hij volgens mij geen gepureerde gekookte groenten, inderdaad wel als hij de pens op eet half verteerd gras..
Maar wordt dat opgenomen bij honden? Want als ze gewoon gras eten dat verteerd helemaal niet.

[/quote]
Juist omdat het voorverteerd is... er dus dus al een proces van vertering op gang gebracht, kan een hond de plantaardige delen uit de pens wel verteren, gewoon gras wortd inderdaad gewoon uitgepoept. Plantaardige cellen hebben zeer stugge celwand, en koe heeft niet voor niets een paar magen, dat is nodig om de boel goed te verteren.
Dus ik ben er ook niet helemaal van overtuigd of het MOET, dat het niet slecht is wil ik best aannemen maar of dat als hij geen groenten eet er ziek van zou worden of tekorten zou krijgen,
nee dat geloof ik dan weer niet, hier eten ze al 5 jaar geen groenten en ze zijn kern gezond.
[/quote]

Er zijn ook mensen die van hun 14e tot hun 80 e een pakje sigaretten per dag roken, dat wil nog niet zeggen dat het gezond is, en om de analogie dichterbij te trekken, er zijn ook duizenden mensen die geen groente/fruit  eten, dat ze niet ziek worden wil nog niet zeggen dat het dan gezond is.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#2335896
Het is volgens mij nergens bewezen dat een hond groenten echt nodig heeft.
De theorieën van de pens dat weet ik en begrijp ik maar hoe groot is het percentage van "gras" als ze de inhoud van die pens al op eten in verhouding met het volledige dier dat ze opeten?

Ik ben gewoon niet overtuigd dat het nodig is wel dat het geen kwaad kan maar dat is iets anders.

Het vergelijk met de sigaretten vind ik absurd hoor sorry dat is wel bewezen dat het ongezond is, en het is ook bewezen dat als mensen geen groenten en fruit eten het ook ongezond is.
Door M@rina
#2335938
Ik zeg niet dat het gezond is voor mensen om geen groente te eten, ik zeg dat je niet ziek hoeft te worden als je geen groente eet. Dat jou honden nooit ziek zijn wil dus niet per definitie zeggen dat het gezond is om geen groente te geven aan honden.

en net als met het voorbeeld van de sigaretten: het feit dat jou honden kerngezond zijn niets zegt over gezond of ongezond.

Maar laten we er maar over op houden. Ik geef mijn honden wel groente, jij niet... prima!
Gebruikersavatar
Door Martine M
#2335976
Ik vind het gewoon erg dat er niet gewoon over gepraat kan worden.
Het is precies of als je niet met alles mee loopt en praat dat je per definitie verkeerd bent.

Zolang ik er geen bewijs van gezien heb moet ik er toch ook niet gewoon van uit gaan dat wat een andere er over denkt wel waar is.
Of wel?

Iedereen mag zijn mening en zijn gedacht hebben ik heb nergens gezegd dat mijn gedacht per definitie de juiste is of dat dit bewezen is.
Andersom is dit ook niet zo.
Ik antwoord gewoon op een vraag die gesteld is.

Dus om nu te gaan beweren dat ik verkeerd bezig ben is het zelfde of ik zou gaan zeggen dat jullie verkeerd bezig zijn (wat ik dus niet doe).

Ik probeer zo goed mogelijk voor mijn honden te zorgen naar wat ik weet en zelf lees en informeer, ik ga niet van alles zomaar uit omdat iemand iets beweerd (misschien is het wel waar hoor maar dan wil er bewijs van zien)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door