Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2335114
Ik wil graag een nieuwe vrieskist kopen heb nu vrieskast 6 laden nog een kast 3 laden en vrieskist 93 breed. Wil eigenlijk liever 1 grote maar moet in de schuur, en laat me vertellen dat dat eigenlijk niet kan vanwege dat de omgevingstemp. die  niet onder de 10 graden mag komen, wie heeft ervaring met nieuwe vriezer in de schuur. Of wie kan mij goed adviseren.
#2335194
Ik heb twee nieuwe vriezers in de onverwarmde, vrijstaande schuur met een halfsteens muur. Dat wil zeggen, toen ik ze kocht waren ze nieuw, ze staan daar nu 6 resp. 4 jaar te draaien. Verleden najaar is de 15 jaar oude vrieskast van mijn moeder daarbij gekomen. Die had zijn hele leven lekker in een warm huis gestaan. Maar ook dit oudje heeft de afgelopen winter probleemloos gedraaid, ook toen het -20 was.  ;)
#2335237
Mevroi Kruim schreef: Hangt denk ik van de leeftijd af. Ik had een antiek bakkie in de schuur, die schee er gewoon mee uit als het tegen het vriespunt was. Goed geisoleerde nieuwere vriezers doen het wat dat betreft beter.
Juist de nieuwe vriezers wordt van gezegd en ook de fabriek geeft het af dat ze er mee stoppen als het nv. onder de 10 graden boven nul komt omdat er ander spul in zit om het koud te houden dat spul mag niet meer vandaar het probleem.
#2335244
De nieuwe vriezers hebben idd ander soort koelvloeistoffen  dan de antieke van zeg maar meer dan 10 jaar oud.

Ik heb hier 3 grote Liebherr kisten staan in een onverwarmde schuur die tegen de vorst kunnen.

Ik heb mij laten vertellen dat hoe dikker de wanden en het deksel van de kist hoe beter die tegen de vorst kan.
Bij de Liebherr kisten is de achterkant dan ook dicht
en bij sommige kisten niet en daar kan de vorst schade aan richten.

Wat ook helpt is je vriezers op een verhoginging /pallet zetten zodat ie van de grond af is.
#2335366
Daantje schreef: De nieuwe vriezers hebben idd ander soort koelvloeistoffen  dan de antieke van zeg maar meer dan 10 jaar oud.

Ik heb hier 3 grote Liebherr kisten staan in een onverwarmde schuur die tegen de vorst kunnen.

Ik heb mij laten vertellen dat hoe dikker de wanden en het deksel van de kist hoe beter die tegen de vorst kan.
Bij de Liebherr kisten is de achterkant dan ook dicht
en bij sommige kisten niet en daar kan de vorst schade aan richten.

Wat ook helpt is je vriezers op een verhoginging /pallet zetten zodat ie van de grond af is.
Ik heb mij laten vertellen dat het met de wanddikte niks te maken heeft maar met het milieu vriendelijkere koelvloeistoffen die men tegenwoordig in vriezers gebruikt. Die kunnen dus niet tegen lage omgevingstemperaturen.
#2335430
Wat een hoop dingen leer ik hier, nooit geweten dat het een probleem zou kunnen zijn een vriezer te plaatsen in onverwarmde ruimtes, zoals berghok in de tuin.
In ieder geval, mijn vriezer is een oudje, staat in onverwarmde ruimte, waar het in de winter zeker onder de 10 graden komt. En (afkloppen) hij doet het nog steeds.

Als ik de reacties van de anderen lees over de werking van nieuwe vriezers, is het misschien beter een 2dehandsje te nemen, een ouwetje?
#2335467
Nou... een oudere vriezer is wel weer veel duurder aan stroomverbruik, dus het blijft een beetje lastig.

Wat je KUNT doen is zeg maar "om de vriezer heen" platen zetten die wat isoleren. Niet er strak tegenaan, dat er wel ruimte nog omheen is, maar bijv. op 20 / 30 cm afstand van de vriezer.
En inderdaad op een "verhoging" (mits nog steeds volledig horizontaal dan)

Dan is de kans dat de omgevingstemperatuur te laag wordt al weer stukken kleiner.

Suzanne
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door