Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door syiryo
#2334322
Hoi,

ik ben nieuw hier,, (heb al wel veel gelezen). In februari heb ik mn hond Wammes in laten slapen, een golden van 12,5 jaar. Hij heeft altijd op brok gestaan (eerst eukanuba en later smolke). Ach eigenlijk deed ie t best goed erop, en hij vond t lekker. Ik heb nu een nieuwe pup, Bowie, een golden van nu 14 weken en die kreeg vanuit de fokker Royal Canine (we kregen ook een zak mee). Zelf hadden we al een zak smolke gekocht omdat we niet wisten dat we een 15 kilozak mee kregen. Maar Bowie poepte nogal veel (5-6 x per dag) en het was niet altijd oppakbaar. Verder heeft ie heeeel veel schilfers (lijkt alsof ie door de brinta heeft gerold). Natuurlijk begint de dierenarts over test zus en test zo. Ik heb met Wammes tuurlijk ook het testrijtje gehad (kwam niets uit),,, dus euh ligt aan t ras. En deze keer ben ik lekker eigenwijs en ik heb besloten om Bowie over te zetten op vlees. Omdat ik er (nog) niet zoveel kaas van heb gegeten lees ik me suf zowel hier als overal op t internet.
Uiteindelijk wil ik zelf zijn voer samenstellen, maar ik ben van mening dat je dan wel moet weten wat je doet (voert), en ga dus nu beginnen met buiten zijn brok kvv te geven. Omdat het een goed en lekker voor de ene hond is en het ander weer voor de ander neem ik er wat tijd voor, ook om te kijken wat de hond er van vindt (tenslotte moet die het eten he.. :biggrin2:). Ik wil beginnen met 2 dagen kvv te geven en de rest brok, om te kijken wat Bowie lekker vindt en hoe het bevalt. Zo kan ik wat merken/smaken proberen en kijken hoe hij erop reageert.
Hopelijk een stap in de goede richting... en ik zal mn bevindingen (en eventuele vragen hier neerkiepen).


groetjes sylvia en Bowie

Natuurlijk zijn reacties/tips van harte welkom !!
Laatst gewijzigd door syiryo op ma 07 mei 2012, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2334417
Welkom op BP wat is de reden dat je brok blijft voeren? Ik zou lekker een aantal KVV's gaan testen en de brokken achterwege laten
Door syiryo
#2334453
Eigenlijk diverse redenen, ik heb dus nog een halve zak smolke staan, waar hij het al een stuk beter op doet als op de RC (poepen is gehalveerd en iig stevig), en vooral de onwetendheid.  Er zijn zoveel meningen over diverse voeders, en iedere hond reageert weer anders op een bep. soort voer. Dus een beetje onzekerheid van deze kant zit er zeker wel in ja. Ik zou niet willen dat ik mn pup verkeerd voer en al helemaal niet dat ie te weinig voedingstoffen binnen krijgt, hij groeit nu zo hard. :)
Maar ik ga idd wat verschillende kvv's proberen en vergelijken en nog es kijken wat waar kost, want daar zit ook nogal wat verschil in heb ik gezien.
Door Lida. S
#2334454
Ik sluit me bij de anderen aan,: waarom nog brok. Als je hier meer leest zal je zien dat brok echt troep is. Met kvv -zeker als je verschillende merken uitprobeert kan je de hond niet te kort doen. Bewaar de brok maar voor noodgevallen.
Door syiryo
#2334456
Ik wil ook kijken hoe het kostenplaatje eruit gaat zien, er zit nogal wat verschil in tussen de ene "worst" en de andere. Ik heb een pakje smuldier in de vriezer (compleet vlees) en ik heb een worst nu ontdooiend van het merk ropadog (voor de pup). Het prijsverschil is groot (59 cent en 1,95).  Ook ben ik nog zoekend voor de vakantie (we gaan met de camper en die heeft wel een koelkastje, maar wij willen ook gekoelde dingen dus ik kan hem niet helemaal volladen met "worst". Ik heb gezien dat er wel "worsten'" zijn de buiten de koelkast houdbaar zijn. Heeft er iemand ervaring met die worsten en evt aanvulling van vers vlees (dat hebben ze in frankrijk ook wel)??
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2334458
kvv die je buiten de vriezer kan bewaren is verhit geweest en dus niet vers meer. Beter kijk je dan naar een voeder als K9, dat is gevriesdroogd en dan blijven alle voordelen van rauw wel aanwezig. Heel gemakkelijk op vakantie.

Wij nemen een koelbox mee. Zo eentje die in de auto op het stroom kan. Daar gaat voor de eerste dagen vlees is. Voor de rest kopen we in supermarkten zijn eten. Er is overal wel wat rundvlees en kip te verkrijgen. In Frankrijk vindt je zelfs veel meer dan dat, daar kun je in de supermarche haast alles krijgen. En van tijdelijk incompleet voeren loopt de hond geen tekorten op. Denk er wel aan dat je geen rauw varken voert!
Zelf samenstellen is uiteindelijk meestal goedkoper dan kvv. Maar dat ligt ook een beetje aan hoe je in kan kopen. Hoe meer in een keer, hoe goedkoper het wordt.
Door syiryo
#2334461
:) Tx voor de info, K9 ben ik hier nog niet tegen gekomen (op zoek dus). Maar zoiets als smuldier is dat wel voldoende als compleet voer (als je verschillende variaties neemt), of zouden jullie dat afwisselen met ander kvv of evt met versvlees?
Nogmaals.. tis gewoon onzekerheid van mezelf hoor,, eigenlijk van de zotte dat ik t best eng vind om bv kippenek te geven omdat er bot in zit... :-\ . Ik ga iig verder hier lezen en laat jullie weten wat en hoe de hond het vindt. :)
Door svdveen
#2334468
Ook wij willen nog brokken blijven geven, maar bij ons is het omdat we denken dat we daarmee zoveel flexibeler zijn. Als bv. iemand op de hond past, of als we weggaan en de hond -en het voer- gaan mee, dan zijn brokken enorm handig.
Maar dat gedroogd voer ken ik niet. Dat zijn eigenlijk ook brokken, alleen dan van vers vlees, of zie ik dat verkeerd?
Heeft iemand misschien een link met info over gedroogd kvv? Zijn er nadelen aan gedroogd kvv?

Sander.
Door Parelridder
#2334480
Er zijn veel verschillende kvv's. Op www.voerwijzer.nl vind je daarover heel veel duidelijk info, waar je ook als het allemaal nieuw voor je is goed mee uit de voeten kunt.
Brok er naast geven om het compleet te maken is niet nodig: kvv is compleet ;) We hebben ons alleen laten wijs maken dat zo'n droog rond bolletje meel met synthetische vitaminen en calciumsupplement 'betrouwbaar' is en verse voeding (waarmee we onze kinderen zonder twijfels laten opgroeien..) bedenkelijk...
Als het je helpt 't te vertrouwen, kies dan een kvv met een pre-mix, dan heb je het vitaminencomplex er toch nog in (is de kvv uit zichzelf kennelijk niet voldoende compleet). Op de hier boven staande website staat ondermeer welke kvv's dat bevatten en er zit ook een moglijkheid te selecteren op andere items :)
Mocht je binnen bepaalde omstandigheden ooit brokken willen geven (vakantie, oppas, etc.) dan kan dat altijd nog. Ik ken diverse honden die thuis vers eten en op vakantie brok. De hond heeft daarmee naar mijn ervaring geen probleem, de kans dat je er zélf moeite mee krijgt is groter :biggrin2:
Succes met inlezen en veel plezier!
Door svdveen
#2334566
Ja, voerwijzer.com (het is .com) ken ik. Mede op basis van die informatie ben ik bij Tammenga terecht gekomen.
Maar op die site staat niets over gedroogd kvv, en wat de nadelen er van (kunnen) zijn.

Sander

PS. Syiryo, sorry voor het stellen van mijn vragen in jouw topic.... ;-)
Door M@rina
#2334599
syiryo schreef: Ik wil ook kijken hoe het kostenplaatje eruit gaat zien, er zit nogal wat verschil in tussen de ene "worst" en de andere. Ik heb een pakje smuldier in de vriezer (compleet vlees) en ik heb een worst nu ontdooiend van het merk ropadog (voor de pup). Het prijsverschil is groot (59 cent en 1,95).
Het prijsverschil zit hem in de kwaliteit. In Smuldier zit 1 diersoort en om het compleet te maken voegen ze synthetische vitamine en mineralen toe. Ook zit er in de meeste smuldier verpakkingen geen gemalen bot , maar een botsupplement. Voor een opgroeiende zou ik altijd kiezen voor een kvv waar gemalen bot in zit. Merken die gemalen bot hebben zijn o.a.: Haaksbarf, Tinlo barfmenu, Alaska, Shaweca, Tammenga, Lotgering, Carnivoer, huismerk Versvoer, Darf eko, Bandit, Bibi, etc.

Kijk maar eens op www.voerwijzer.com klik bij kvv's vergelijken op bot en voldoende diersoorten en diersoorten afwisselen. Alle kvv's die dan naar boven komen zijn kwalitatief heel goede kvv's, dus ook duurder dan smuldier.
Ook ben ik nog zoekend voor de vakantie (we gaan met de camper en die heeft wel een koelkastje, maar wij willen ook gekoelde dingen dus ik kan hem niet helemaal volladen met "worst". Ik heb gezien dat er wel "worsten'" zijn de buiten de koelkast houdbaar zijn. Heeft er iemand ervaring met die worsten en evt aanvulling van vers vlees (dat hebben ze in frankrijk ook wel)??
Die worsten zijn inderdaad geen kvv, maar als het voor een paar keer per jaar is goed te doen, tijdens de vakantie eten we zelf ook niet altijd volgens de schijf van 5. Renske is ook zijn merk wat buiten de koelkast houdbaar is, mar is ook geen kvv.
Wat je ook kunt doen is je hond tijdens de vakantie rundergehakt, rundvlees, kippenpootjes, kipfilet geven alles behalve varkensvlees kan je gewoon geven.

K9 vind ik erg aan de prijs als ik nou 3maanden door de bergen zou gaan trekken met mijn hond dan zou ik het overwegen om K9 mee te nemen, maar voor 2 of 3 weken vakantie per jaar, dan gewoon vlees uit supermarkt, gaan ze echt niet dood van.

Als iemand op mijn honden past dan maak ik van te voren pakketjes kvv'met een afegwogen hoeveelheid pr hond, het is dan een kwestie van in een bakje mieteren en aan de hond geven, net zo makkelijk als brokken, maaar veeeeeeeeeeel gezonder.

Breng die halve zak Smolke naar het Asiel die zijn er erg blij mee en jij hond ook als hij alleen nog kvv krijgt ;)
Laatst gewijzigd door M@rina op za 12 mei 2012, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door syiryo
#2336122
Nog even een vraagje.. als de hond puur op kvv staat en dus niet knaagt (behalve van die witte knauwbotten), heb je dan geen problemen met de tanden? :biggrin2:

Ow, vanmiddag ga ik bij iemand langs voor wat lotgering (blijkt een straat verder op te wonen), dus wie weet in de toekomst samen bestellen  ;)

Vanmorgen heeft Bowie zijn eerste stuk ropa op.. haha hij at bijna de bak ook op  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door syiryo op do 10 mei 2012, 07:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door M@rina
#2336329
Ik geef mijn honden dagelijk een pensstaafje waar ze even lekker op moet knagen en ook nog gedroogde paardenhuid (van Ropadog) , dit is vrij taai ze zijn daar echt even mee bezig en je ziet het door hun hele giecheltje gaan. Keurige tandjes.

Ze krijgen hoofdzakelijk kvv, en met regelmaat kippennekjes, eendennekjes en kwartelkarkas.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door