Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2333706
Ik hoor meer en meer dat DA aan klanten vertellen dat vers voeren niet gezond door het veels te hoge gehalte aan eiwit wat de hond of kat zou binnenkrijgen.

Dit verhaal komt zo opvallend veel voorbij de laatste tijd dat ik me inmiddels begin af te vragen of tijdens de nascholing van RC aan DA en assistentes dit verhaal wordt verteld.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2333795
Inderdaad, dit valt mij ook op ,ik vroeg het me de laatste tijd ook al af
en ik heb ook geen idee hoe ze er bij komen
Ik heb het vermoeden dat ze bijles gehad hebben over nierdieten
zodat er weer brokjes afgenomen worden.

Ook wordt er bij gezegd dat de verhouding Ca-F ook niet in orde is bij versvoeren.
Waarbij ook opvallend is in de discussie die erop volgt
dat er geen verschil gemaakt wordt tussen toegevoegde calcium of calcium uit rauwe botten
Door robbiekomvoor
#2333969
Sarah5 schreef: Ik hoor meer en meer dat DA aan klanten vertellen dat vers voeren niet gezond door het veels te hoge gehalte aan eiwit wat de hond of kat zou binnenkrijgen.

Dit verhaal komt zo opvallend veel voorbij de laatste tijd dat ik me inmiddels begin af te vragen of tijdens de nascholing van RC aan DA en assistentes dit verhaal wordt verteld.
Dit verhaal is niet iets van de laatste tijd hoor,de dierenarts waar ik 20 jaar geleden werkte,beweerde dit ook :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2333970
Dat is natuurlijk onzin.
Carnivoren zijn erop gebouwd om eiwitten te verteren en als hun belangrijkste energiebron te gebruiken.
Het is niet zo omdat brokken met veel graan lager in eiwit liggen, dat deze plots slecht zouden zijn. Er zijn trouwens ook brokken die even hoog in eiwitgehalte zitten dan vers (als je het uitrekent naar energieinhoud en absolute hoeveelheid die de hond binnen krijgt) en vele blikken liggen zelfs een stuk hoger (maar dat merk je bijna niet op omdat er veel meer vocht in zit en omdat men er veel meer van moet eten).

Het is niet omdat vele honden en katten door allerlei invloeden steeds meer nierfalen ontwikkelen, waardoor ze last krijgen met de afvalstoffen van de eiwitten, dat het aan de eiwitten gelegen is.
Door Lizzy
#2333971
Dit is niet nieuw. Dit speelt al sinds BARF in 1990 z'n intreden deed. En ze slaan er mensen net zo hard mee om de oren als 10 en 15 en 20 jaar geleden. Wedervraag aan zo'n dierenarts: "en hoeveel % eiwit denkt u nou helemaal dat er in een prooidier of in vlees zit?".
Door Martine-Tom
#2333973
Ohja de mijne...althans mijn vorige vertelde dat ook al.
Ca-F en veeeeeeeeeeel teveel eiwitten...das niet goed hoor!
Van botten voeren flipte hij al helemaal  :P
Door Martine-Tom
#2333975
Lizzy schreef: Dit is niet nieuw. Dit speelt al sinds BARF in 1990 z'n intreden deed. En ze slaan er mensen net zo hard mee om de oren als 10 en 15 en 20 jaar geleden. Wedervraag aan zo'n dierenarts: "en hoeveel % eiwit denkt u nou helemaal dat er in een prooidier of in vlees zit?".
Honden en katten van nu zijn niet ingesteld op rauw vlees of prooidieren, onze honden en katten eten al zo lang brokjes....ze zijn niet meer te vergelijken met wolven en hun andere wilde voorouders, hun verteringsgestel is helemaal aangepast op commercieel voer.


Althans dat kreeg ik elke keer te horen.
Een hond was nog tot daar aan toe, daar was ie net aan gewend en toen begon ik met de kat ook...oh dat was helemaal stom want een kat is veel gevoeliger dus dat kon echt niet, als ik dat dan wilde moest ik het maar goed koken! :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2333978
Katten zitten helemaal nog niet lang op brokjes.
Honden ook niet, maar die eten wel al een hele tijd 'mensenvoedsel'. 
Katten daarentegen waren tot voor kort enkel muizenvangers en stonden zelf in voor hun voedsel. En de meeste katten die los buiten komen vangen nog al eens wat.  Dat katten aangepast zouden zijn op die paar decennia dat ze voedsel van de mens ontvangen, dat is echt je reinste onzin.

Volgens mij zou dat trouwens de reden kunnen zijn waarom katten net nauwer luisteren dan honden. Omdat honden inderdaad al een hele poos langer gewend zijn ook minder uitgebalanceerd te eten.  Maar dat maakt het ook voor honden nog niet goed.  Ze kunnen er gewoon beter mee om dan katten.
Maar dat is een theorietje van mij, niets bewezen of zo. 
En los daarvan heb je natuurlijk het hele taurineverhaal bij katten wat het ook ietsje lastiger maakt en waar je af en toe wel best rekening mee kan houden, terwijl je daar bij honden natuurlijk niet moet naar kijken.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 07 mei 2012, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2333985
pearlsofpassion schreef: Katten zitten helemaal nog niet lang op brokjes.
Honden ook niet, maar die eten wel al een hele tijd 'mensenvoedsel'. 
Katten daarentegen waren tot voor kort enkel muizenvangers en stonden zelf in voor hun voedsel. En de meeste katten die los buiten komen vangen nog al eens wat.  Dat katten aangepast zouden zijn op die paar decennia dat ze voedsel van de mens ontvangen, dat is echt je reinste onzin.
Ja vertel mij wat  ;)
Maar dit kreeg ik telkens te horen hoor.
Honden zijn omnivoren en vreten wat ze voor hun neus krijgen dus dat was nog tot daar aan toe..maar een kat??
Nee dat was not done hoor!

Oh en het gebalanceerde he, dat kan je thuis ook niet nabootsen daar heb je echt brokjes voor nodig hoor...
Oh ik heb zoveel ruzie met die man gehad, zo erg dat hij zelfs tegen mijn buurman vroeg "hoe is het met die lastige buurvrouw van je?"  :o
Blij dat ik bij die man weg ben.

Je mag zijn nummer wel hoor als je nog even met hem van gedachte wil wisselen  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2333987
martine-tom schreef:
Je mag zijn nummer wel hoor als je nog even met hem van gedachte wil wisselen  :biggrin2:
Ja, dat zou best grappig worden.
Misschien denkt hij dan wel: wat zijn die belgen toch dom!  Rauw voeren, waar halen ze het...  ::)  :P
Door Martine-Tom
#2333990
pearlsofpassion schreef: Ja, dat zou best grappig worden.
Misschien denkt hij dan wel: wat zijn die belgen toch dom!  Rauw voeren, waar halen ze het...  ::)  :P
Zijn echografist (heet dat zo?) komt uit belgie dus hij zal heus wel weten dat er toch een paar slimme belgen zijn  :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2333992
Lizzy schreef: Dit is niet nieuw. Dit speelt al sinds BARF in 1990 z'n intreden deed. En ze slaan er mensen net zo hard mee om de oren als 10 en 15 en 20 jaar geleden. Wedervraag aan zo'n dierenarts: "en hoeveel % eiwit denkt u nou helemaal dat er in een prooidier of in vlees zit?".
Ok dan zal het vast te maken hebben met het feit dat meer en meer mensen overstappen op vers. Maar ik kan me ook goed indenken dat vragen over vers voer steeds meer naar boven komen bij RC trainingen en voorlichtingsavonden en ben dan toch benieuwd wat er dan als antwoord wordt gegeven.

Wat zou trouwens de verhouding Ca-F idealiter moeten zijn?
Door Lizzy
#2334017
Sarah5 schreef: Ok dan zal het vast te maken hebben met het feit dat meer en meer mensen overstappen op vers. Maar ik kan me ook goed indenken dat vragen over vers voer steeds meer naar boven komen bij RC trainingen en voorlichtingsavonden en ben dan toch benieuwd wat er dan als antwoord wordt gegeven.

Wat zou trouwens de verhouding Ca-F idealiter moeten zijn?
Alles wat je weten wilt over Ca en F staat hier: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=2
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door