Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Dhjali
#2333080
Onze kat van bijna 15 jaar heeft erg harde ontlasting, je hoort het vallen in de kattenbak en het geeft haar duidelijk ongemak. Ze krijgt Carnibest met een beetje water en heeft een flinke medische geschiedenis. ( http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1155567 ).
Het is een poesje die snel overgeeft op ander voer en ze is een ontzettend moeilijke eter. Visolie, darmclear door haar eten resulteert in niet meer eten.

Ik lees dat groenten en vezels kunnen helpen, maar hoe krijgen we poes zover dat ze dit eet? ::)
Ze krijgt nu heel af en toe een paar sliertje Almo Nature of Feline Porta door haar CB wanneer ze een periode slecht eet, dit om haar op gewicht te houden.
Nooit gedacht dat ik dit ging voorstellen, maar zou 1 van bovenstaande merken in een "groentenversie" een optie voor poes zijn?  :-X Of stel ik nu iets heel raars voor?

Ze heeft nierprobemen gehad(?) en ik wil haar nieren dus liever niet te veel belasten. Wat voor opties heb ik om poeslief makkelijker te laten poepen?

(Zelf samen stellen zie ik met haar echt niet zitten. Ik probeer haar zo nu en dan wat van de honden mee te laten eten en dat gaat de ene keer goed en komt er de andere keer weer direct uit (overgeven.)

Iemand advies en tips? Ik heb contact gehad met een dierenarts en dat resulteerde in Hills WD voer met extra vezels... Daar heb ik nu nog even voor bedankt.
Door Mevroi Kruim
#2333129
Wat kan helpen is mengen met meer water, een heel klein beetje olie, bv neutrale olijfolie of zelfs paraffine, en psylium-vezels. Ik heb ze zelf van Colon Clean, er zijn meer merken, je moet die zonder smaakje hebben. Beginnen met een half theelepeltje door het voer en voldoende water toevoegen, het zwelt enorm op, tot een soort gelei.
O, en op zich is stevige ontlasting juist prima, die breiige brokken poep is nou net niet wat je wilt. Pas als ze er echt last van heeft moet je ej er zorgen over maken. In principe moet je een vers-drol zo op kunnen pakken en schone handen houden.
Door *Flip*
#2333230
harde poep kan heel veel oorzaken hebben, de juiste oorzaak er uit pikken is nog niet zo gemakkelijk ;)

De extra vezels hebben als nut dat er vocht in de ontlasting wordt gehouden.
Vers voer verteert erg goed en daardoor blijft er een pak minder ontlasting over, dat als gevolg heeft dat de ontlasting langer in het laatste stukje darm blijft zitten voordat er aandrang is om te poepen. Al die tijd wordt er wel steeds vocht onttrokken aan de ontslasting. Met als resultaat een harde drol.

Als dit de reden is voor de harde drollen die er moeilijk uit komen, dan zullen extra vezels zeker helpen.

Zelf eet je toch bijna elke avond groente, houdt steeds iets apart. Rauw en gekookt (zonder kruiden ed) en kijk wat de kat er mee doet als je dat in de etensbak legt. 

Hier een kat die een moord doet voor gestoomde bloemkool  :D
Door Dhjali
#2333269
Dank jullie wel voor jullie reacties en tips.

De oorzaak vinden is inderdaad zo gemakkelijk nog niet. Poeslief is wat jaartjes terug een heel medisch traject doorgeweest, toch bleven er een paar puntjes onverklaarbaar. Uiteindelijk hebben we, in overleg met de DA, besloten om te stoppen met de onderzoeken. Dhjali werd er zo ongelukkig van en ging steeds slechter eten van alle 'toevoegingen'. Zolang ze gelukkig is en goed blijft eten komen we graag zo min mogelijk bij de DA :biggrin2:.

Haar ontlasting is volgens mij echt té hard. Ze wordt onrustig wanneer ze moet poepen (trap op en af rennen, miauwen), wanneer ze moet plassen heeft ze nergens last van. Ze ondervind er dus echt ongemak aan en dat is toch niet de bedoeling. Als je haar verse drolletjes oppakt voelen ze ook gewoon hard aan, alsof ze al langere tijd zijn opgedroogd.

Ik zit er aan te denken om een waterfonteintje te kopen in de hoop dat ze uit zichzelf ook wat meer drinkt (dat doet ze nu niet). Misschien helpt dat ook nog?

Ik zal zeker eens kijken naar de Psyllium vezels. We hebben Darmclear van de Groene Os een tijdje geprobeerd maar die dagelijkse dosering was een ramp! Veel te veel, dat at ze mooi niet.

Ha daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht om wat groente apart te houden, dat ga ik zeker eens proberen. Ben benieuwd of ze het eet én of ze het binnenhoud....
Zijn er nog groenten die ik het beste kan geven? En heeft dat geen nadelig effect voor de belasting van haar nieren?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2333443
Dhjali schreef: Haar ontlasting is volgens mij echt té hard. Ze wordt onrustig wanneer ze moet poepen (trap op en af rennen, miauwen),
Dat doen ze hier ook, zelfs Sien die soms nog wel eens een platte drol heeft. Na het kakken moet er trouwens ook geregeld lawaai gemaakt worden ('Ik ben klaar!').

Ot heeft ook wel eens een te harde drol. De drollen horen vallen is hier normaal bij Ot, maar als ze erbij hoorbaar zit te kreunen en piepje geeft, weet ik dat de drol te hard is.
Een versdrol, ook een gewone, vergeleken bij een brokdrol ziet er altijd wel uit alsof deze even heeft gelegen.

Ik heb geen verstand van nieren en toestanden daarbij, maar sommige dingen zijn giftig voor katten: knoflook, ui + familie. Ik denk dat je het beste op zoek kunt gaan naar groentemix voor de hond en er even een kattengiflijstje bij kunt houden.
#2333716
Waarom niet gewoon spiervlees bij geven?
Of helemaal zelf malen? Dan kan je het vleesbot zelf regelen.

Naar ik begrepen heb hebben oudere katten al sneller last van harde ontlasting en dan haalt men gewoon het percentage vleesbot naar beneden.  Als je zelf samenstelt, kan je je percentage helemaal zelf regelen. Als je op kvv wil blijven, moet je gewoon wat spier bijvoegen. 
Orgaan zit er vanzelf al vrij veel in de meeste kvv en dat belast de nieren meer dan spier, vandaar spier. 
Af en toe een eitje kan je ook geven, dat helpt ook meer dan het stopt, denk ik, maar ik ben niet zeker.  Als het niet zou helpen, zou je een tikkeltje lever extra kunnen geven omdat dat zo laxeert, maar dan moet ze het ook willen eten natuurlijk.


Zeker bij een kat waar je de nieren wil ontlasten, zou ik geen groenten geven om de ontlasting minder vast te maken.  En blik bevat al eens erg veel eiwitten, tenzij je een erg vet blik neemt.  Ik zou dat dus niet doen...

Desnoods kan je ook een merk kvv toevoegen waar minder vleesbot in zit, en meer vet.  Ik geloof dat lotgering al eens slappe ontlasting kan geven omdat het zo vet is.  Dat is niet zo'n goed merk natuurlijk, maar wel beter dan blik toevoegen als je het mij vraagt.  En bij katten met nierproblemen wordt vetter gevoerd.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 07 mei 2012, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Dhjali
#2333812
koekje schreef: Dat doen ze hier ook, zelfs Sien die soms nog wel eens een platte drol heeft. Na het kakken moet er trouwens ook geregeld lawaai gemaakt worden ('Ik ben klaar!').

Ot heeft ook wel eens een te harde drol. De drollen horen vallen is hier normaal bij Ot, maar als ze erbij hoorbaar zit te kreunen en piepje geeft, weet ik dat de drol te hard is.
Een versdrol, ook een gewone, vergeleken bij een brokdrol ziet er altijd wel uit alsof deze even heeft gelegen.
Dhjali heeft dit niet altijd gedaan vandaar dat ik het idee heb dat haar ontlasting te hard is. Gister vond ik ook wat naast de kattenbak met een duidelijk "sleetje rijden spoor", ze kon het nu dus ook niet goed kwijt raken.
Zijn Ot haar net gelegde drolletjes dan ook echt gewoon hard als je ze oppakt en er in knijpt?
Dhjali zit overigens al heel wat jaartjes op de Carnibest.
pearlsofpassion schreef: Waarom niet gewoon spiervlees bij geven?
Of helemaal zelf malen? Dan kan je het vleesbot zelf regelen.
Voornamelijk omdat ik haar i.v.m. het spugen niet op ander voer durf te zetten. Met zelf samenstellen ben ik bang dat ze niet de juiste verhoudingen binnen krijgt omdat ze zo'n moeilijke eter is.

pearlsofpassion schreef: Naar ik begrepen heb hebben oudere katten al sneller last van harde ontlasting en dan haalt men gewoon het percentage vleesbot naar beneden.  Als je zelf samenstelt, kan je je percentage helemaal zelf regelen. Als je op kvv wil blijven, moet je gewoon wat spier bijvoegen. 
Orgaan zit er vanzelf al vrij veel in de meeste kvv en dat belast de nieren meer dan spier, vandaar spier. 
Af en toe een eitje kan je ook geven, dat helpt ook meer dan het stopt, denk ik, maar ik ben niet zeker.  Als het niet zou helpen, zou je een tikkeltje lever extra kunnen geven omdat dat zo laxeert, maar dan moet ze het ook willen eten natuurlijk.
Spiervlees erbij geven kunnen we uiteraard proberen. Orgaan lijkt me inderdaad lastiger worden met zo'n kieskeurige eter  ::)
Zeker bij een kat waar je de nieren wil ontlasten, zou ik geen groenten geven om de ontlasting minder vast te maken.  En blik bevat al eens erg veel eiwitten, tenzij je een erg vet blik neemt.  Ik zou dat dus niet doen...
Zou je dat kunnen toelichten?
Desnoods kan je ook een merk kvv toevoegen waar minder vleesbot in zit, en meer vet.  Ik geloof dat lotgering al eens slappe ontlasting kan geven omdat het zo vet is.  Dat is niet zo'n goed merk natuurlijk, maar wel beter dan blik toevoegen als je het mij vraagt.  En bij katten met nierproblemen wordt vetter gevoerd.

Zijn er nog meer merken waar minder vleesbot in zit? Uiteraard hou ik haar het liefst op de CB maar goed als dat ondanks de tips niet blijkt te werken moet je toch wat.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2333979
Ik moet zeggen dat ik nog nooit een Ottendrol daadwerkelijk heb vastgepakt met mn vingers, laat staan erin geknepen. Het blijft toch stront hè.
Maar zoals ze eruit zien, lijken ze idd erg vast en stevig en zijn ze dat ook als je ze zou vastpakken en erin knijpen.

Otje weigert hele vleesbotjes te eten en krijgt daarom haar barf gemalen. Kuikentjes, kwartels, muizen en ratjes eet ze overigens wel ongemalen.
Otje krijgt in haar maalsel wat minder vleesbot dan Sien. Zo is er geen gekreun en gepiep op de bak.
#2334009
Daarbij is het laxerend effect dan weer een heel stuk minder, dus dat helpt niet zo erg. Dan moet je al een groot deel van haar dieet hieruit laten bestaan.
Ik blijf er dan bij dat vleesbot omlaag halen, dus spiervlees toevoegen, een beter optie lijkt.
Door Dhjali
#2334865
koekje schreef: Ik moet zeggen dat ik nog nooit een Ottendrol daadwerkelijk heb vastgepakt met mn vingers, laat staan erin geknepen. Het blijft toch stront hè.
Maar zoals ze eruit zien, lijken ze idd erg vast en stevig en zijn ze dat ook als je ze zou vastpakken en erin knijpen.
;D uiteraard pak ik het ook niet zo op maar met een keukenpapiertje is het goed te testen  :biggrin2:

@ Sarah, dat zouden we uit kunnen testen maar ik ben bang dat het dan niet genoeg effect heeft. De maatscheppen zijn erg groot en daar zou ze er 2 per dag van moeten... 1 is al veel  ::)
Almo Nature en Feline Porta zijn de enige merken waarbij het vlees percentage hoger is dan "normaal". Geen idee welk merk 100% uit vlees zou bestaan?

@Pearlsofpassion, ja daar heb je een goed punt in. Als ik haar spiervlees erbij geef hoeveel zou ik haar dan moeten geven? Ik kan het niet precies uitrekenen vanwege de kvv natuurlijk  :-\
Door flin
#2334879
pearlsofpassion schreef: Daarbij is het laxerend effect dan weer een heel stuk minder, dus dat helpt niet zo erg. Dan moet je al een groot deel van haar dieet hieruit laten bestaan.
Ik blijf er dan bij dat vleesbot omlaag halen, dus spiervlees toevoegen, een beter optie lijkt.
hier bennik t dus niet helemaal mee eens:
toelichting:
met verminderen/veranderen van calcium/fosfor verhouding, haal je  toch wel wat verhoudingen kwa species-appropriate-voer  uit elkaar,

toevoegen van oplosbare vezels (duzz geen gras) maar sla andijvie, dat soort groen, 
haalt je de verhouding fosfor-calcium niet rigoreus uit elkaar, en dus voeg je makkelijk verwerkbare vezels toe (de minst kwalijke weg...in mijn ogen)

meestal helpt wat olie ook wel (denk aan visolie of wat vette vis) , daarnaast kun je googlen op slippery elm bark, beter te behappen dan de psyllium vezels voor veel katzels

succes!!
#2334902
Als je zelf samenstelt haal je het vleesbotpercentage toch ook naar omlaag als je kat moeilijk kan gaan?
Ik weet niet precies hoeveel vleesbot er in Carnibest zit, maar ik geloof niet dat het zo laag is. 

Ik weet wel een heleboel merken met enkel vlees, moest je dat nodig hebben.  Dat is het probleem niet.  Het zou gewoon niet mijn keuze zijn.
Ik denk niet dat het zo goed is om iets gekookt bij te geven wanneer je hoofdzakelijk rauw voert.
Maar goed, als je de merken wil weten, moet je maar even een pb sturen.
#2334917
Ik vind de percentage's niet terug.
Ik zie wel dat er meer calcium in zit dan de ideale 1,1:1 verhouding calcium:fosfor.
Dus vleesbot verlagen zou al niet zo'n ramp zijn, als je dan toch met deze verhouding wil rekenen.
Verder denk ik toch gewoon dat kvv een maaltijd is die iemand anders voor je samenstelt. Als je de percentages te weten kan komen, kan je toch zelf sleutelen tot je de percentages verkrijgt die je zou geven als je zelf samenstelt.

Of is mijn veronderstelling dat men het percentage vleesbot in deze situatie bij zelf samenstellen zou verlagen, dan verkeerd?
Want als men iets anders zou aanraden wanneer die probleem zich zou stellen bij zelf samenstellen, dan hoor ik het graag, hoor.  Ik meende gewoon dat dat gedaan werd, en dan vraag ik me af waarom het dan nu anders aanpakken?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door