Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door CanisSapiens
#2333958
Hoi daar, ik ben al flink een tijd aan het rommelen met mijn hond. Die blijkt nu hernia perinealis te hebben (naast constante nier/blaas problemen en mager zijn), maar gelukkig niet zo erg dat het geopereerd moet worden. Maar om verergering te voorkomen, is het handig om de ontlasting lekker soepel te houden. Zelf had ik al: olieën, groente. Maar er zal vast wel veel meer zijn wat onlasting zachter en soepeler maakt. Kalkoen wordt in ieder geval helemaal geschrapt, daar heeft hij altijd harde keutels van.
Zijn er nog dingen die jullie weten? Yoghurt schijnt bij mensen wel laxerend te werken, maar of dat bij honden ook zo is?

Hij krijgt nu qua toevoegingen: doils senior, probio forte (probiotica van Groene Os) en af en toe een kuurtje van het Blaas Nier compositum van Groene Os.
Laatst gewijzigd door CanisSapiens op ma 07 mei 2012, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2333962
Orgaanvlees, vooral lever, olijfolie, visolie (gebruik geen zonnebloem olie hoor, dat is hartstikke slecht!), vette vis, rauwe eieren, bladgroenten (groenten van onder de grond doet het tegenovergestelde van laxeren).
Door CanisSapiens
#2334779
Tnx!!
Oke zonnebloemolie (vloeibaar schapenvet met zalmolie en zonnebloemolie van biofood) maar mee gestopt dan. Olijfolie, kan je daarvan gerust elke dag een eetlepel geven? Daarnaast standaard doils visolie en vaak wat teunisbloemolie. Olie vind hij in ieder geval altijd superlekker.
Orgaanvlees heb ik inderdaad gemerkt, maar spiervlees?? Het lijkt me juist bij hem dat spiervlees wat dunner, harder keutelachtig poep geeft. Vaak toch iets meer persmateriaal.

Lever specifiek dus, ga ik proberen, dankjullie!
Door tt-tjes
#2335172
Wat is je botpercentage? Ik vind het vreemd dat hij van spiervlees hardere ontlasting krijgt. Krijgt hij dat van puur en alleen kalkoenvlees of geef je daar dan wel bot bij?
Als ik hier alleen vlees geef gaan ze geheid aan de kledder met z'n 3en.
Door M@rina
#2335203
Spiervlees geeft hardere ontlasting, dat is vreemd  :-\ Spiervlees heeft normaal gesproken een laxerend effect, net als orgaanvlees. Zit er inderdaad bot bij, en in welke hoeveeheid dan?
Door CanisSapiens
#2340609
Een aparte hond zal het dan wel zijn, want zeker puur kalkoen spiervlees staat gelijk aan flinke obstipatie. Bij andere vleessoorten is dat niet zo hoor, maar sowieso is zijn ontlasting dan erg vreemd dus ik denk dat hij kalkoen ook gewoon niet goed verteerd (ik weet niet of je het kent, maar zijn ontlasting lijkt dan op olie-achtige science selective bodembedekker voor cavia's, dus een soort bruine vettige proppen papier) en dat krijgt hij dus ook niet meer. Het is echt zo; des te meer spiervlees, des te minder ontlasting, maar vooral wat harder en keutelachtiger.
Sowieso vraag ik mij wel eens af waar in godsnaam al het eten blijft, 2 van die hele kleine drolletjes per dag, maar volgens de dierenarts heeft hij gewoon een soort van superstofwisseling. Hij is altijd te licht, en komt met geen mogelijkheid aan in gewicht, hoewel ik hem nu voer wat je een hond van minimaal 2x zijn gewicht zou geven. Zelfs door de (chemische) castratie komt er niets aan. Maar dat is gewoon ook door zijn hyperactieve uitspattingen waardoor hij veel energie verliest waarschijnlijk. Dat is nu al jaren zo en zal verder geen medische betekenis hebben want hij is ondertussen al flink onderzocht. 

Botpercentage is nu al zo rond de 30 - 35% en dat is al stukken minder dan het eerst was.
Bij orgaanvlees is trouwens wel duidelijk dat het zachter word, vooral van schapenorganen.

@nova, vleesvocht nooit aan gedacht, zal het eens proberen! Ik probeer trouwens de laatste dagen ook wat meer yoghurt, ik kan nog niet zeggen of het helpt, maar het wordt in ieder geval zeer zeker geapprecieerd ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door