Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door miruske
#2332653
Hallo allemaal,

Ik ben nu al een tijdje met Jamie op Barf en ik wilde even vragen of jullie eens willen controleren wat ze nu krijgt
Ze doet het er heel goed op en heeft mooie ontlasting. Ze stinkt minder uit haar bek en laat minder winden en zit weer heerlijk in haar vacht ( heeft pas een nestje gehad natuurlijk)

ze krijgt nu elke dag
45 % = 145 gr vleesbot ( kipkarkas, konijnkarkas, eendennek)
10 % = 30 gr groentemix ( ik mik wat ik over heb of wat ik op de mark koop in een pan en kook het heel even en doe het dan in de blender en in blokjes in de dierpvries. Zo maak ik steeds voor een week 3 genoeg meestal zijn het bonen, sla, erwten, bieten, beetje kool, wortel, komkommer of courgette enz)
25 % = 80 gr spiervlees ( paardensnippers, rundersnippers, kipfilet, kopvlees, runderlip, strot)
20% = 65 gr orgaan (lamshart, runderlever, kipmaagjes, lamsnier, konijnhart/long)

ik pak maar net wat ik voor handen krijg in de vriezer, maar de dingen tussen haakjes zijn zeg maar de dingen waar ik de porties van in de lades heb)

1x in de week krijgt ze wat vleesbot en een penslap
1x in de week krijgt ze geen vleesbot maar een zalmkop of lijf

2x per week krijgt ze een rauw ei
1x per week krijgt ze een kladje yoghurt ( en soms een plakje kaas)

soms vergeet ik er iets uit te leggen of ben ik veel weg en dan leg ik er een rol kvv uit en eet ze 2 of 3 dagen kvv met wat schapenvet of zalmolie erdoor, maar dat gebeurd niet vaak

Vragen:
- Jamie eet geen parelhoen of fazant nu heb ik gelezen dat er wel meer honden niet zo voor wild zijn, maar hoe los je het op als je toch wil dat ze het eet? Ik kan moeilijk 4 dagen aan een stuk dezelfde maaltijd aanbieden. Ze eet dan bijna niet die dagen en het vlees wordt er niet beter op.

- Is het een ramp dat ik haar soms wat kvv geef? Als ze in de vakantie bij mijn oma logeren gaat wil ik ook dat ze kvv eet, want mijn oma gaat echt niet met het vlees goochelen en dan zijn die rollen wel makkelijker.

- soms vergeet ik haar de groentemix erbij te geven of ze laat het staan. Is het een ramp als ze af en toe geen groenten eet?

- Ik heb het idee dat ze soms honger heeft of ik heb iets in een portie over of te grote stukken gekapt. Zo wegen sommige van de konijnkarkassen bv 175 gr. is het dan erg als ik haar dus wat extra geef? haar ontlasting blijft er wel goed onder. Wordt bij wat meer bot wat droger en bij wat meer lever wat zachter.

Nou dat was het wel. Alvast bedankt voor wie wil antwoorden...
Door Nessa45
#2333435
Hoi hoi,

Ik heb zelf ook een stafford (kruising) en zij zit op 20 kg.
Ik heb in het begin ook flink zitten dubbe of ik het allemaal goed doe en kwam toch tot de conclusie dat het een en ander moest veranderen.

De percentages die ik aanhoud zijn 50% vleesbot, 20% spiervlees, 20% orgaan (waarvan 50% pens is), 10% groente. Mijn teef krijgt ca 400gr per dag.
Ze krijgt 3x per week een compleet pakketje met alles erin, omdat ik de andere dagen konijn, lamskop, vis en diverse geef. Wat ik dus gedaan heb is mijn orgaan verdelen over de 3 dagen (in het meeste konijn enz. zit geen orgaan of niet genoeg). Normaal zou ze 80gr orgaan per dag krijgen, maar in haar geval krijgt ze 3x per week 160gr orgaan, waarvan 80gr pens 26.5gr hart, 26.5gr lever en 26.5 gr nier.

Pens is belangrijk in het menu, zeker voor de tanden.
Je moet minimaal 5 diersoorten per week geven, het is geen ramp als ze geen bepaalde soorten vlees lusten, want wij lusten ook niet alles. Die van mij laat wilde eend staan, maar wild konijn vindt ze lekkerder dan tam konijn. De afwisseling is belangrijk om geen allergien te krijgen.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 947.0.html
Dit is het topic waar ik alles gevraagd heb, misschien staat er ook wat voor jou tussen!!

Veel succes...
Door miruske
#2333584
bedankt voor je antwoord. Het klopt dan dus wel ongeveer wat ik doe. Mijn hond is iets lichter dan de jouwe ( de kruisingen staan vaak wat hoger op de poten  ;) )

Ik geef ook pens en ook vis, konijnenkop enz.

ik voer aan diersoorten konijn, kip, rund, eend, paard, geit, lam/ schaap

soms ook fazant of parelhoen, maar dat lust ze dus niet.
Ik voer dus elke dag compleet in plaats van orgaandagen e.d. omdat ik dat puur voor mijn gevoel makkelijker vind, maar wie weet ga ik daar nog eens anders over denken.

maar uit jouw antwoord af te leiden doe ik het dus op zich niet zo verkeerd. Mijn hond doet het ook goed trouwens!
Door Lizzy
#2335441
miruske schreef: Hallo allemaal,

Ik ben nu al een tijdje met Jamie op Barf en ik wilde even vragen of jullie eens willen controleren wat ze nu krijgt
Ze doet het er heel goed op en heeft mooie ontlasting. Ze stinkt minder uit haar bek en laat minder winden en zit weer heerlijk in haar vacht ( heeft pas een nestje gehad natuurlijk)

ze krijgt nu elke dag
45 % = 145 gr vleesbot ( kipkarkas, konijnkarkas, eendennek)
10 % = 30 gr groentemix ( ik mik wat ik over heb of wat ik op de mark koop in een pan en kook het heel even en doe het dan in de blender en in blokjes in de dierpvries. Zo maak ik steeds voor een week 3 genoeg meestal zijn het bonen, sla, erwten, bieten, beetje kool, wortel, komkommer of courgette enz)
25 % = 80 gr spiervlees ( paardensnippers, rundersnippers, kipfilet, kopvlees, runderlip, strot)
20% = 65 gr orgaan (lamshart, runderlever, kipmaagjes, lamsnier, konijnhart/long)
Ziet er goed uit! Runderlip, is dat serieus spiervlees?
ik pak maar net wat ik voor handen krijg in de vriezer, maar de dingen tussen haakjes zijn zeg maar de dingen waar ik de porties van in de lades heb)

1x in de week krijgt ze wat vleesbot en een penslap
1x in de week krijgt ze geen vleesbot maar een zalmkop of lijf

2x per week krijgt ze een rauw ei
1x per week krijgt ze een kladje yoghurt ( en soms een plakje kaas)
Prima! Ik vind zalmkop trouwens vleesbot. Het bevat behoorlijk graat.
soms vergeet ik er iets uit te leggen of ben ik veel weg en dan leg ik er een rol kvv uit en eet ze 2 of 3 dagen kvv met wat schapenvet of zalmolie erdoor, maar dat gebeurd niet vaak
Vragen:
- Jamie eet geen parelhoen of fazant nu heb ik gelezen dat er wel meer honden niet zo voor wild zijn, maar hoe los je het op als je toch wil dat ze het eet? Ik kan moeilijk 4 dagen aan een stuk dezelfde maaltijd aanbieden. Ze eet dan bijna niet die dagen en het vlees wordt er niet beter op.
Niet. Ik zie niet in waarom je persee iets zou willen voeren dat je hond niet te eten vindt..... Ik vind zelf knolletjes niet te vreten. Die ga ik dan toch ook niet 1 keer in de week voor mezelf koken? Eten moet wel leuk blijven!
- Is het een ramp dat ik haar soms wat kvv geef? Als ze in de vakantie bij mijn oma logeren gaat wil ik ook dat ze kvv eet, want mijn oma gaat echt niet met het vlees goochelen en dan zijn die rollen wel makkelijker.
Nee hoor, zeker niet.
- soms vergeet ik haar de groentemix erbij te geven of ze laat het staan. Is het een ramp als ze af en toe geen groenten eet?
Nee, ook niet. Moet niet te vaak gebeuren natuurlijk. Als je de groentenmix door je vlees/orgaanvlees mengt en je laat het zo een paar uurtjes op het aanrecht staan (kamer temperatuur), eten de meeste honden de mix probleemloos op.
- Ik heb het idee dat ze soms honger heeft of ik heb iets in een portie over of te grote stukken gekapt. Zo wegen sommige van de konijnkarkassen bv 175 gr. is het dan erg als ik haar dus wat extra geef? haar ontlasting blijft er wel goed onder. Wordt bij wat meer bot wat droger en bij wat meer lever wat zachter.

Nou dat was het wel. Alvast bedankt voor wie wil antwoorden...
Je moet natuurlijk niet dagelijks van 1 ding meer gaan geven, want dan trek je de boel scheef. Maar als je bijv. de ene dag wat meer vleesbot geeft en de andere dag wat meer spiervlees en de dag erop een sardien extra: dan is dat prima. Zo krap komt het niet.
Door miruske
#2335793
lizzy bedankt voor je uitgebreide antwoord!! Super!!! Runderlip als spiervlees of niet, de een zegt van wel de ander niet. Jij zegt dus duidelijk van niet. Ik wil ze eigenlijk in het vervolg gaan drogen om er snacks van te maken maar heb nog geen droger. Nogmaals bedankt voor je antwoord. Zo slecht doe ik het dus niet ::)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door