Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2332095
Ik heb weer wat vragen, willen jullie mij weer even helpen?
Vraag 1:
Morgen gaan we puppie ophalen, en ik ben nu bezig voor de hele week een tas met voer klaar te maken.
Nu zie ik dat het weektotaal aan spiervlees en bot niet in de goede verhouding is, omdat ik de 1e twee dagen de pup
voorzichtig probeer te laten wennen aan bot en pens. (Alles is gemalen de eerste tijd)

Zij krijgt zondag 200 gr. tartaar, 20 gr. pens, 20 gr. kippennek, verdeeld over 2 maaltijden. (Ik schat dat wij zo om 15.00 uur thuis zullen zijn met haar, dus 2 brokmaaltijden heeft zij al bij de fokker op)

Maandag zou ik dan 400 gr. kalkoenvlees, 40 gr. pens en 40 gr. kippennek geven en vanaf dinsdag start ik met het volledige barfmenu in de juiste verhoudingen, en alles gemalen.

Probleem? is dat dan de 1e week de hoeveelheid spiervlees 1230 gram is ipv 840 gr. en de hoeveelheid bot is 1200 gr. ipv 1512 gr.
De verhoudingen spier:bot zijn dus helemaal scheefgetrokken.
Zou dat een nadelige invloed kunnen hebben de eerste dagen op de poeperij?

Vraag 2:
Ik heb wat konijn- en eendstukken gehaald en het is echt heeeeeel veel vlees met wat bot. Ik schat zo'n 80:20.
Is het mogelijk dat ik het vleesgedeelte eraf snij en dat gedeelte gebruik als spiervlees en het gedeelte bot met wat vlees eraan door de molen haal en dat gebruik als vleesbot?

Alvast bedankt voor jullie antwoord

groetjes, Annemarie
Door Lizzy
#2332104
Oh spannend :D!

Op zich is het geen probleem dat je enkele dagen niet gebalanceerd voert. Maar, ja, dat kan natuurlijk wel invloed hebben op de ontlasting. Kan, hoeft niet. Ik zou het even aankijken en als pup aan de slinger gaat, hem gewoon op het normale hoeveelheid vleesbot zetten, te meer daar je het toch gemalen geeft. Je kunt wat probiotica geven, ter ondersteuning van de overstap.

Op vraag 2: ja, tuurlijk kan dat, geen probleem. Ik zou wel 50/50 bot/vlees over willen houden als ik jou was. Maar die 30% vlees kun je prima invriezen als spiervlees.
Door Lizzy
#2332297
Annemarie Rijnveld schreef: Dank je, Lizzy,
Probiotica is dat Yakult? Hoeveel probiotica zal ik geven en hoe vaak?
Nee, niet Yakult. Daar zit suiker of zoetstof in en dat is ongezond. Ik denk dan aan probiotica capsules. Van bijv. Arkopharm (Acidophilus).
Door Annemarie Rijnveld
#2332693
Nee, Kvv bestaat hier niet (woon in Italie), dus ik moet alles zelf in elkaar flansen.
En ja, mijn maalkunst overtreft de Kvv zelfs, ben er al heel handig in geworden.
Ik heb gelukkig wel een aardige slager, die mij met alles wil helpen. Vandaag heeft hij mij 7 kippennekken met kop eran kado gedaan!!!

Wat de probiotica aangaat, ik denk dat ik het verkeerde spul heb gekocht:
het heet Actinorm en de ingredienten zijn fructo-oligosachariden, dierlijke gehydrolyseerde proteine, gehydrolyseerde gist, sucrose, plantaardige olie.
Dit wordt hier gebruikt als men dieren overzet op een andere voeding en zou moeten zorgen voor een goede darmflora.
Ik zie geen spoor van Acidophilus. (was zonder leesbril, dus kon de ingredienten niet zo goed ontcijferen, en uitleg van winkelmeisje was niet erg duidelijk >:()

De probiotica moet toch ècht Acidophilus zijn, hè? Dan ga ik het busje teruggeven.
Door Envie
#2333113
Wat voor n pupje ...beetje nieuwsgierig.... ;D Owja ik zie t al in t volgende topic.
Als pupje brok kreeg, moet je dan niet eerst je ''kvv'' even met gekookt water overgieten zoals carnibest dat adviseert?
HEEL VEEL PLEZIER ALVAST MET PUPJE
Laatst gewijzigd door Envie op zo 06 mei 2012, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
#2333122
Het is echt een poepie. Ik zal ook eens een foto neerzetten, zodra ik heb gesnopen hoe ik dat moet doen.
Ik heb 2 foto's op mijn emailadres staan, zou ik die op de een of andere manier hier kunnen plaatsen vanaf mijn emailadres?

Ik heb het eten gemengd met een beetje kipbouillon (eigestegemaakte)
Door Annemarie Rijnveld
#2333667
Even een update en weer een paar vragen:
We zijn goed de nacht doorgekomen, 3x mijn bed uit, pup heeft geplast en gepoept, alles buiten. En heeft verder rustig geslapen, naast ons bed. Wat een stank, ze liet van die zachte, geruisloze scheten :D

En nu dan weer mijn vragen om hulp aan jullie:

1. Poep: bruin en dun, lijkt wel een beetje slijmerig, nog net geen diarree, maar gaat wel die richting uit.
Hiervan heb ik gelezen, dat dat toch langzaam aan moet gaan verbeteren, toch?

2. Pup vreet alles wat er op haar pad komt, gras, aarde, steentjes. Vooral die steentjes verontrusten mij behoorlijk.
Afgezien van verstikkingsgevaar, dit kan ook een obstructie veroorzaken in de maag of darmen?

3. In no-time schrokt ze haar voer op, alsof haar leven ervan afhangt. Ik heb haar daarom vanochtend eerst de kalkoen gegeven in stukjes van 2 x 2 cm ipv gemalen voer, één voor één uit de hand (en daarna de gemalen kippennekken en pens uit haar bordje.)
Eerst sprong ze ernaar op en rukte het uit mijn vingers, uiteindelijk werd ze wat rustiger en at het ietsje rustiger op.
Zal ik het zo maar even doen de eerste dagen, totdat ze rustiger leert te eten?
Of is het niet goed voor het wennen als ik het spiervlees alvast in stukken ga geven?
Zou ik eventueel ook grotere stukken kunnen geven, om het schrokken tegen te gaan, of is dat geen goed idee?

4. Ze kauwt overal op, ik heb haar nu even zo'n geperste bot gegeven, waar ze veel plezier aan heeft, maar zou ik het nu al kunnen wagen haar een echte kippennek te geven?
Of is dat te vlug, daar zij nog aan het barfen moet wennen?
Ze heeft kennelijk echt heel grote behoefte haar tanden in iets te zetten.

Alvast weer bedankt voor al jullie bijstand
Door Lizzy
#2333697
Annemarie Rijnveld schreef: Even een update en weer een paar vragen:
We zijn goed de nacht doorgekomen, 3x mijn bed uit, pup heeft geplast en gepoept, alles buiten. En heeft verder rustig geslapen, naast ons bed. Wat een stank, ze liet van die zachte, geruisloze scheten :D

En nu dan weer mijn vragen om hulp aan jullie:

1. Poep: bruin en dun, lijkt wel een beetje slijmerig, nog net geen diarree, maar gaat wel die richting uit.
Hiervan heb ik gelezen, dat dat toch langzaam aan moet gaan verbeteren, toch?

2. Pup vreet alles wat er op haar pad komt, gras, aarde, steentjes. Vooral die steentjes verontrusten mij behoorlijk.
Afgezien van verstikkingsgevaar, dit kan ook een obstructie veroorzaken in de maag of darmen?

3. In no-time schrokt ze haar voer op, alsof haar leven ervan afhangt. Ik heb haar daarom vanochtend eerst de kalkoen gegeven in stukjes van 2 x 2 cm ipv gemalen voer, één voor één uit de hand (en daarna de gemalen kippennekken en pens uit haar bordje.)
Eerst sprong ze ernaar op en rukte het uit mijn vingers, uiteindelijk werd ze wat rustiger en at het ietsje rustiger op.
Zal ik het zo maar even doen de eerste dagen, totdat ze rustiger leert te eten?
Of is het niet goed voor het wennen als ik het spiervlees alvast in stukken ga geven?
Zou ik eventueel ook grotere stukken kunnen geven, om het schrokken tegen te gaan, of is dat geen goed idee?

4. Ze kauwt overal op, ik heb haar nu even zo'n geperste bot gegeven, waar ze veel plezier aan heeft, maar zou ik het nu al kunnen wagen haar een echte kippennek te geven?
Of is dat te vlug, daar zij nog aan het barfen moet wennen?
Ze heeft kennelijk echt heel grote behoefte haar tanden in iets te zetten.

Alvast weer bedankt voor al jullie bijstand
1. Dit komt door het overschakelen en doordat je menu nog niet op orde is.

2. Ja, dit doen pups en ja, stenen kunnen problemen vormen. Dus of stenen weghalen of hem gelijk leren dat dit niet mag.

3. Ik geef je groot gelijk dat je het spiervlees (en ook orgaanvlees kun je al in stukjes geven) in stukken gaat geven. En ik voer zelf niet uit de hand omdat dit veel honden juist aanzet tot snel eten. Ik laat mijn pups zoveel mogelijk met rust, tijdens het eten.

4. Ik vind dat inderdaad wat vlug. Ik zou even wachten tot de ontlasting OK is. En dan geen kippennek geven want dat is hap-slik-weg werk. Ik zou eerder voor een karkasje opteren.
Door Annemarie Rijnveld
#2333742
Dank je Lizzy voor je snelle reactie,
Ik ga nu een halsbandje kopen en dan neem ik Jumi in de tuin alleen nog aan de lijn, dan heb ik haar ook beter in de gaten wat de steentjes aangaat en natuurlijk corrigerend optreden.

Spiervlees en orgaan, OK ga ik door het in stukjes te geven.
Zal het dan niet uit de hand geven, maar haar gewoon laten eten direct uit bak. Misschien dat ze van lieverlee leert rustiger te eten.

En ik zal ook dan wachten wat kippennek betreft, en ipv daarvan een kwartelkarkasje geven, zodra haar poep goed is.

Dank je wel voor je antwoorden.
Door Annemarie Rijnveld
#2333995
4. Ik vind dat inderdaad wat vlug. Ik zou even wachten tot de ontlasting OK is. En dan geen kippennek geven want dat is hap-slik-weg werk. Ik zou eerder voor een karkasje opteren
Sorry Lizzy, weer even een vraagje : bedoel jij een kip- of een kwartelkarkas? Of maakt het niet uit?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door