Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2330439
:-\ 

Ik geef mijn honden KVV..maar ik zou ze graag een vers bot geven om op te kluiven.

Nu heb ik ooit een vreselijk drama meegemaakt met één van onze honden die bijna stikte in een pensstaaf.
(na diverse pogingen en de heimlich-greep  :-[ vervolgens met 220 km per uur naar de dierenarts, na een noodstop was de pensstaaf er gelukkig vanzelf uit gegaan)

Dus nu is mijn vraag.. wat is een goed bot dat ik met een gerust hart aan mijn honden kan geven en er niet (meteen) grote stukken vanaf komen.
Het mag dus wel een heerlijk vlees bot zijn, maar ik ben zo bang voor verstikking.

Een kippennek hou ik dus bv altijd vast(erg he)

Hebben jullie tips??

Alvast bedankt!!
#2330910
Misschien kan je aan 'n kalfs schouderblad komen? Zit geen vlees aan maar is wel 'n lekkere kluifbot...
Afbeelding

of je kan ook 'n hele kip of ander groot stuk vleesbot geven,iets wat ie dus beslist niet in 1 keer door kan slikken.
daar aan laten kluiven totdat ie genoeg heeft gegeten, dan weg halen, en de rest voor de volgende keer bewaren.
#2330918
ik snap dat je geschrokken bent, maar als je de kipnek vasthoud eet je hond er dan wel rustig van? Of is het echt een schrokop? Ik vind eendennek erg fijn om te geven en ook kipkarkas, dat is groot genoeg om niet in 1x op te eten en lekker op te kauwen en toch zacht genoeg om geen tanden op te breken. Botten om echt op te kluiven zijn volgens mij niet zo heel erg goed voor de tanden die slijten daar erg van denk ik. Misschien kun je eens een zalmstaart geven? Vasthouden is een manier of vastspijkeren zodat ze er echt stukken af moeten knauwen.... succes
#2330937
Grote botten zijn vaak hard. En als ze daar veel van opeten (naast KVV) loop je weer kans op verstoppingen. Ik zou zelf toch eerder kiezen voor een zalmkop. Of een heel prooidier. Of een flink karkas van een flink konijn of kip. Dat kunnen ze niet in 1 keer doorslikken.
#2331969
Schouderblad is niet heel hard hoor,10-20  min aan kluiven is genoeg om de tanden schoon te maken, dan weg halen en de volgende keer verder met dezelfde bot.
Eten geven voordat je 'n kluifbot geeft is ook altijd 'n goed idee.
#2332958
Als ik de kippennek vasthoud, eet hij gewoon rustig..

als ik het niet vasthoud, en hij kan het met zijn pootjes niet meer vasthouden, dan heeft hij de neiging om het sneller door te slikken.

Het komt ook omdat ik zelf zo panisch ben door dat gebeuren van dat bijna stikken.

Ik ga gewoon een karkasje of konijn proberen..ik blijf er altijd bij , dus kan het even bekijken.

Ik kan er zo van genieten als hij lekker ligt te kluiven, zeker met zo'n vers bot/karkas.

bedankt voor jullie reacties!! ;)
#2333019
kan me voorstellen dat je na zo'n voorval wat bang bent van botten.

ik zou zelf iets groots en zachts geven, groot zodat ie wel fatsoenlijk moet knagen, en zacht zodat door geslikte stukjes zo min mogelijk kwaad kunnen.

dat ligt er een beetje aan hoe groot je honden zijn, kwartel, hele kip, heel konijn karkas, zalmkop.

goed dat je er bij blijft. pak lekker een boek ofzo, ga de afwas doen, zodat je niet al je aandacht op het vleesbot hebt gericht. daar worden de meeste honden gespannen van en dat is niet de bedoeling.

Reus krijgt sporadisch wel eens iets echt groots (voor hem dan hè, is maar klein hondje), bijvoorbeeld iets van een hert, of groot stuk lamsnek. normaal gesproken eet hij in de bench, maar dat soort dingen eet hij op een handdoek in de kamer. ik ga dan bij hem zitten met lekkere hapjes onder hand bereik. af en toe even checken of er geen harde grote stukken los komen en ik probeer ook te zorgen dat hij voornamelijk met de rechterkant van zijn bek knaagt. (zijn tanden/kiezen aan de linkerkant zijn door onduidelijke oorzaak al een behoorlijk eind gesleten) hij vindt het wel handig als ik het vasthoud. als ik vind dat het mooi geweest is, dan ruil ik het grote bot voor een portie pens.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door