Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2332995
Hallo allemaal.
Gisteren zijn we begonnen met het geven van vers vlees aan onze Beagle van 11 maanden.
Ze is alleen maar brokken gewend, maar we hadden al gehoord dat het voor de darmen geen probleem is om vers vlees te geven.
We geven vlees van het merk Tammenga, in de complete uitvoering.

We hadden verwacht dat ze er op af zou vliegen, maar niets is minder waar. De eerste keer liet ze alles staan. In mijn poging om haar zo ver te krijgen dat ze het toch zou gaan eten heb ik wat brokken er door heen gedaan. 1/3e brokken, 2/3e vlees. Ze pakte stukjes uit haar bak en begon net zo lang te klooien totdat de brokjes los kwamen. Mijn vrouw herinnerde mij er aan dat vlees en brokken niet samen gegeven mag worden, het was mij even ontschoten, dus dat doen we niet meer.
Vanmorgen begon ze al iets meer te eten, maar ze blijft delen vlees uit haar bak halen, neer te leggen op de vloer, en dan stukje bij beetje het vlees op te eten. Alsof ze met hele lange tanden aan het eten is.
Brokken zijn normaal gesproken binnen no-time op, maar dit duurt nu nog een eeuwigheid.

Is dit ook iets wat jullie hebben gemerkt tijdens het begin? Is het normaal gedrag als je overgaat van brokken naar vers vlees?
Is er een kans dat ze een ander merk beter eet?
En dat ze het vlees naast haar bak neerlegt, gaat ze daarmee stoppen? Of hoe leer je dat af?
En ten slotte, zouden we al eens moeten proberen om een zalmkop of andere stukken dier te geven? Of kunnen we daar beter mee wachten?

Alvast bedankt voor de tips.
Groetjes,
Sander.
Door Martine-Tom
#2333002
:biggrin2:
De desillusie van de beginnende Barfer.
Je hond is brokken gewend vol met geur en smaakstoffen...vlees heeft dat niet en daar zal aan gewend moeten worden.
Geef het tijd.
Mengen kan je ook eens proberen met blikvoer (als er echt niet gegeten word) dat is wat lastiger om eruit te vissen voor de hond.
Maar persoonlijk zou ik het gewoon zonder lijmmiddel geven, 2 of 3 minuten laten staan, niet eten?
Alles weghalen en later nog een keer aanbieden.
Een hond kan echt wel even zonder eten  ;)
#2333007
Welkom hier! Er valt hier een hoop te lezen, en voor (zo goed als) alle vragen zijn hier wel mensen die een antwoord weten. Gewoon vragen dus!  :)

Onze Max heeft er een week over gedaan van brokken naar KVV.
Hij keek ons in het begin aan met zo'n blik van "IEUW, dat is RAUW... Je denkt toch niet dat ik me laat vergiftigen hier?"
Maar wij hielden stug vol, at hij niet, jammer, volgende eetmoment kreeg hij weer hetzelfde prakkie.

Na een paar dagen likte hij er eens aan, nam eens een hapje, en na een week at hij al binnen 10 seconden zijn bakje leeg. Inmiddels is hij volledig over op Barf, ook dat kostte wat tijd. Hij moest even doorkrijgen dat die tanden er zitten om mee te kauwen  ::)
Nu doet hij er ongeveer 15 minuten over voor zijn bak leeg is, hij moet dan ook flink zijn best doen om "hapklare brokken" te maken van de karkassen en lapjes vlees.

Ik zou je Beagle gewoon de tijd geven om eraan te wennen, en geen brokken meer geven. Ze went er echt vanzelf aan. Mocht ze de Tammenga echt niet willen eten, (ook na 1 of 2 weken niet) dan kun je misschien een ander merk KVV proberen. Of eens een Barf-hapje tussendoor.

Dat eten uit de bak halen en overal neergooien herken ik helemaal, hier eten ze daarom in de bench (met het deurtje dicht) op een zeiltje. Zo ligt het vlees niet door het hele huis heen, en hoef ik alleen de zeiltjes maar schoon te maken  ;)
En met 3 honden waarvan er 1 allergisch is voor een aantal diersoorten, is het ook wel fijn om te weten dat ze alleen kunnen eten wat in hun eigen bak zit.

Succes, en laat vooral weten hoe het gaat de komende tijd!
#2333036
ik heb zelf 2 beagles en de ene at het meteen is net een kliko wat dat betreft.
de ander heeft er een week over gedaan, ik had wel het voordeel dat als hij het niet op at de ander klaar stond om het te pakken natuurlijk.
Basil blijft er soms nu na 6 jaar nog mee klieren en dan vooral de kvv met eend en kip.
maakt niet uit welk merk.
ik hoor het regelmatig dat beagles het niet makkelijk eten en andere maakt het echt niets uit.
het blijven rare beesten soms die beagles.
#2333086
yep , dat herken ik  :biggrin2:

het is natuurlijk geweldig dat ,als je ze de eerste keer barf geeft ze als wolven ze zich op de bak storten en verwoed gaan kraken en kauwen..............!!

dus niet....

hier werd nog niet aan het voerbakje gesnuffeld  , en gingen 4 dagen in honger actie
(later hoorde ik iets smekken en zag dat er 1tje aan een buffel huidje zat te kauwen , toen dus de kamer door gezocht op al het eetbaar :biggrin2: )
pens heeft ze hier overgehaald , gesneden in 2 bij 2 cm .......maar ze aten het  :)
de karkassen zijn er ook ingegaan , zolang ze maar klein geknipt werd want hun poten gingen ze echt niet gebruiken ;)
hier hebben ze echt moeten leren en een conditie moeten opbouwen om te kauwen .
helaas eten ze nog steeds geen rauwe vis en orgaan , deze droog ik of geef olien zodat ze het toch binnen krijgen

soms droom ik van mn dames die wild op de bak toe rennen....... juist , in mn dromen ....
want het blijven gewoon mijn barf mutsjes  :) ;D
#2333540
Ik heb 1 klikobakje, daar gaat vanalles zonder mopperen in, de andere is een zeiksnor met eten.,altijd al geweest. Kreeg vanaf dag 1 hier kvv maar zodra er iets anders is dan normaal dan vergeet hij te eten. Wat bij hem helpt is een verrassing in de bak, een stukje vis, een kippennekje, een stukje gedroogd vlees, een frummeltje vlees van ons. Hij heeft liever wat grofer gemalen kvv, andere honden hebbe juist liever een fijn gemalen kvv. alemaal dingen die je kan proberen.
Miepert Teun vindt Tammega heerlijk, juist omdat het wat grover gemalen is.

Wat ook kan helpen is een klein scheutje gekookt water er over heen.  en per dag dat scheutje kleiner maken.
#2333753
Wat gisteravond hielp was om de bak vast te houden, ter hoogte van haar bek (zodat ze niet hoeft te bukken om te eten....). Ik weet niet waarom, maar nu nam ze het vlees uit de bak en at het -nog steeds onwennig- op.
Dus dat blijven we maar even doen.
Wel lastig dat we steeds zo'n homp uit de vriezer moeten laten ontdooien. Hebben jullie een methode om zo'n klomp bevroren vers vlees te snijden? Heb het vanmorgen geprobeerd met een groot koksmes, maar kwam er echt niet doorheen.
Ik wil het liever in kleinere stukken zodat ik het kan laten ontdooien vlak voor ik het gebruik.

Thanks,
Sander.
#2333785
Ja, die hebben we ook. Maar omdat ik -nu nog- de enige ben thuis die het geen probleem vindt om met vers vlees te werken, krijgt Lin -zo heet onze Beagle- alleen op de dagen dat ik bijtijds thuis ben vlees. Soms ben ik ook wel eens weg en krijgt ze een dag brokken. Daarnaast willen we sowieso ook brokken blijven geven, uit oogpunt van flexibiliteit.
Kortom, soms duurt het langer dan twee dagen voordat een pondspak op is, en langer dan twee dagen willen we het vlees niet bewaren.
#2333791
Je kunt het als het half ontdooid is verdelen / snijden, en dan in dagporties in zakjes doen en weer invriezen.

Als de honden hier gegeten hebben dan worden de bakken afgewassen, en dan gaat er meteen een nieuwe dagportie vanuit de vriezer in voor de volgende dag (de bakken zijn dan wel afgedekt). Dat is dan ontdooid en op kamertemperatuur tegen de tijd dat ze weer eten krijgen.
Op die manier is het voor anti-vlees-medebewoners (je bent echt niet de enige die daar last van heeft hoor  ;)) ook goed te doen, die hoeven alleen maar de voerbak voor de neus van de hond te zetten als het voedertijd is  :biggrin2:
De nieuwe portie kun je er dan zelf weer in doen zodra je thuis bent.

Het vergt even wat meer creativiteit dan "een schep brokken in de bak gooien", maar het went echt snel hoor!  :)
#2333801
Ja ,het is even wennen ,maar dat gaat vast wel goed komen.

Idd. de dagporties 1 dag vantevoren uit de vriezer halen en een dag later kun je het geven.
Als het maar op kamertemperatuur is ,desnoods met een scheutje warm water erover voor de geur.
Niet in de magnetron doen om te ontdooien.

Stukjes pens erdoor heen doen doet ook vaak wonderen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door