Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2332989
Wat betreft honden zijn er allerlei lijstjes, maar die heb ik over katten nog niet gezien. Ik ben toch wel erg benieuwd, het zullen grotendeels dezelfde dingen zijn, maar er zijn vast ook wel specifieke kattendingen...

Welke klachten verdwenen er bij jullie katten na de overstap op vers voer?
#2333091
Ik kan geen klachten opnoemen die verdwenen, omdat Mowgli als barfende kitten bij ons kwam .Wij zijn vorige maand met Mowgli door omstandigheden tijdelijk overgestapt op bl*k met een hoog percentage vlees, zonder granen en zonder kunstmatige toevoegingen. Daar kan ik wel klachten over opschrijven. Namelijk ineens krijgt onze kleine kater grote en vooral stinkende slappe drollen, zijn vacht glanst niet meer zo mooi als vroeger en is niet meer zo glad; de haren van zijn vacht staan ook wat af.
#2333100
Meike en Daisy schreef: Jeetje, flink verschil dus! Jammer dat je op brok moest overstappen dan. Is blikvoer, vleesworsten (gepasteuriseerd) of gevriesdroogd voer geen optie?
Wij zijn juist overgestapt op blik. Mowgli heeft vorige maand een zware buikoperatie ondergaan ( zie: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,100369.0.html), waardoor hij na de operatie even geen vers mocht hebben totdat hij weer gezond werd verklaard door de da. Omdat wij een paar weken daarna op vakantie gingen, hebben we hem op blik laten staan omdat het makkelijker was voor de cat sitter; de overgang naar vers wilden we liever zelf doen na onze vakantie.

Een update over Mowgli plan ik nog te schrijven in "zijn topic", het is best wel veel en ik wil even goed overleggen wat ik precies wil schrijven en hoe ik dat schrijf, omdat mijn vriend en ik onenigheid hebben over het gebruik van de gehaktmolen en over hoe verder te gaan met vers.
#2333111
Onze siepie kreeg voedsel allergie, krabte dr befje compleet open. Na 3 verschillende soorten voer van DA, medicijntjes, gekookte rijst ging t niet over. Uiteindelijk weer terug op dr nierdieetbrokjes, wilde ze niet meer. Ze wilde niets meer. Lag op een dag voor pampus onder de kachel. De DA wist t ook niet meer. Toen na tip van kennis heel voorzichtig over gestapt op CB (vond t best eng) ... en na 3 dagen....een drolletje  :D
Ze heeft nog bijna 2 jaar op CB gestaan, en toen op bijna 19 jarige leeftijd ging t kaarsje uit. Toch nog bijna 2 jaar levensverlenging !!!
#2333115
Ik heb een tandloze kat en die kotste altijd haar brokjes uit, sinds de overstap op vers heeft ze nooit meer gekotst!
Vaak omdat ze de brokjes heel ingeslikt had maar soms ook pas uren later.
Ook dachten we dat ze niet meer kon mauwen, echt al jaren lang ging dat bekkie open zonder geluid, DA zei ook daar kunnen we niks aan doen, maar sinds de overstap op vers komt er weer geluid uit. Geen idee hoe dat kan....
Verder is haar vacht weer super glad, langharige kat en de vacht stond echt helemaal open. Ze is actief en speelt weer. Ze is al bijna 15jaar.

Mijn jonge kater zit beter in zijn vel. Is minder klierig en zijn blaasgruis is niet meer terug gekomen.

En met beide komt er geen putlucht meer uit de katten bak als ze geweest zijn :biggrin2: Dat vind ik toch wel het grootste voordeel want ze konden beide erg stinken :-X
#2333167
Er word niet meer gekotst (m.n. blixa die niet tegen veel blikvoer kon), mooiere vachtjes, geen stinkpoep meer, geen blaasproblemen meer, blijdschap door het lekkere eten (limpy als de senior hier eet zo graag vlees dat ik zeker weet dat dit hem nog wat extra tijd geeft)

Obi-wan is ook meer en vooral harder gaan mauwen sinds vers eten, hij vind het dus lekker!
Het rottige bij die oosterse tiepjes is dat de volumeknop altijd stuk gaat als die op de max staat  >:(
Iemand interesse in een misthoorn? Is zwart en past dus in elk interieur....
#2333288
Limpy schreef: Iemand interesse in een misthoorn? Is zwart en past dus in elk interieur....
Hahaha. :D Misschien kan hij samen met Khalid op zangles? Die kan ook wel een lesje gebruiken namelijk. ;)

Wat hier verdwenen is? Het constante verharen, de meur uit de bekkies, gigantische haarballen, ontlasting en plas stinkt niet meer de bak uit, de tanden zien er beter uit. De ogen zijn schoon, de haren sluiten mooi aan.

Wat me ook opvalt is het gedrag. Hier heeft de poes na een paar weken op vers, weer een paar dagen op brok gestaan. Ze trok zich veel meer terug en haar energie was erg laag. Toen ze weer op vers ging, is dit weer helemaal terug gekomen. Ze zijn vrolijker, energiek, luidruchtig, speels.

Het overgeven is alleen helaas bij de poes niet helemaal weggegaan. Echter heb ik het vermoeden dat dit een combi is van een psychisch iets met oprispingen van maagzuur. Mevrouw is voor de rest gezond bevonden ondanks haar tandproblemen.
#2333307
Hier zitten de poezels nu iets meer als een maand op vers. Ze zien er mooier uit. De kattenbak riekt amper. Mooie kleine drolletjes. En ze zijn twintig keer enthousiaster als ze eten krijgen. Veeeeeel luidruchtiger ook. Mouwen de oren van je hoofd. En ze spelen meer hebben meer energie. Tanden van de kater zien er nu mooi uit. Tanden van de poes nog niet maar die zal echt knaagwerk nodig hebben.
#2333343
Emytje schreef: Hahaha. :D Misschien kan hij samen met Khalid op zangles? Die kan ook wel een lesje gebruiken namelijk. ;)
Mn buurvrouw vraagt of dat dan bij jou thuis plaats kan vinden? Ze vind mn katten heel leuk (limpy is verliefd op haar) maar zanglessen gaat ze niet leuk vinden naast de oosterse discussies hier...

Qua gedrag merk ik dat ze hier ook veel energieker zijn dan op brok/blik en vrolijker.
(echt toeval dat ze nu alle 4 al een poos voor del liggen)
#2333489
Limpy schreef: Obi-wan is ook meer en vooral harder gaan mauwen sinds vers eten, hij vind het dus lekker!
Het rottige bij die oosterse tiepjes is dat de volumeknop altijd stuk gaat als die op de max staat >:(
Iemand interesse in een misthoorn? Is zwart en past dus in elk interieur....
hihi daarom vond ik het niet kunnen mauwen van mijn oudje eigenlijk ook niet zo erg 8)
Dat is een balinees en er komt nu ook echt weer een geluid uit :o
#2333700
Vooral de tanden vind ik zo'n ontzettend verschil.
Volgens mij is er geen beter middel tegen tandplak (of geen ander middel) dan een goede lap spier of een vleesbotje.
Daarvoor gaf ik al jaren een paar keer in de week wat vers, voor de tanden.  Je ziet het verschil gewoon voor je ogen gebeuren.

Verder wordt de vacht mooier, de ontlasting vaster en minder stinken.
Maar ik moet gewoon eerlijkheidshalve toegeven dat dat tussen brokken onderling ook verschilt, en dat wordt hier meestal over het hoofd gezien.  Het verschil van een supermarktbrok naar een goede brok, met weinig of geen granen, gaf een grotere verschil dan van die goede brok naar barf.  Tussen die brokken was de overgang om van achterover te vallen, zo'n verschil.  Dus als men overstapt van een slechte brok naar barf is het verschil ontzettend, maar van een betere brok naar barf is het verschil minder opmerkelijk, al is er wel nog altijd een verschil natuurlijk.  Dat is wel iets om mee rekening te houden!

Nu naar barf merk je nog iets van verbetering in de vacht.  Niet dat ze zachter is, want op die betere brok was ze al zo zacht, maar wel dat ze inderdaad iets mooier aansluit en ze was toch nog lichtjes vettiger op de brok.  Dat is nu beter dus, op barf.
Ook de ontlasting stinkt nu gewoonweg niet meer, en dat was op brok wel nog het geval.
Vaste ontlasting hadden ze al op de goede brok, van uitzicht verschilt het dus niet.
Kwestie van levendigheid merk ik niets.  Maar ze vinden het wel veel leuker om te eten. 
Ale, ik heb er eentje die soms wat moeilijk doet, maar als hij iets krijgt dat hij graag lust, vind hij het veel leuker dan de brok voorheen.  En Kleintje die vind het prachtig want die vind het maar niets alle dagen hetzelfde te eten. ;)

Verder had ik een kat die op bepaalde brokken allergisch reageerde, en dat heb je op vers natuurlijk niet.
Deze heeft ook een aanleg om gemakkelijk blaasgruis te ontwikkelen en dat zag je op de goedkope brok. Blaasgruis is iets waar rauw vlees natuurlijk ook prachtig tegen werkt.  De kans op blaasgruis is al een stuk lager bij een graanvrije brok, maar vers is het enige dat actief blaasgruis tegenwerkt.

Als een kat last heeft van blaasgruis is vers het beste dat je kan geven om dat te verhinderen.  De speciale brokken tegen struviet werken met kunstmatige verzuurders waardoor de urine té zuur kan worden en dat weer een ander soort blaasgruis (oxalaat) kan ontstaan.  Vers zet de urine op de ideale zuurtegraad, de perfecte regelaar. Dat weet ik niet uit eigen ervaring, maar uit ervaring van anderen en artikels.  Maar het is dus wel iets dat je zeker kan vernoemen.  Een erg belangrijke als je het mij vraagt.

De mindere belasting van de nieren (wat men ook mag beweren ivm eiwitten en fosfor) bij vers is ook iets waar duidelijke aanwijzingen voor zijn.  Nierfaalkatten doen het vaak veel beter op vers dan met alle kunstmatige ingrepen op de voeding, en dat is logisch ook.  DA'n zeggen bij nierfalen de eiwitten en fosfor te moeten beperken maar om de fosfor te beperken voegt men dan veel plantaardige eiwitten toe. Deze zijn minder geschikt voor een kat en net moeilijker te gebruiken en te verwerken.  Dan is men beter af met hoogwaardige dierlijke eiwitten.  Men probeert dan in een vers nierdieet op andere manieren de fosfor te beperken.  En dat is gelijklopend met het hondennierdieet al voert men dus niet zoveel groenten aan katten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 07 mei 2012, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#2333825
Hah ! Dit is nog eens een leuk topic ! Komt ie !

*makkelijker door de rui
*minder verharen buiten de rui en dus minder haarballen
*geen anaalklierproblemen meer
*betere bespiering, te dunne kat eindelijk dikker
*sneller voldaan en minder zeuren om eten
*actiever, vrolijker, speelser
*zachtere vollere glanzende vachten
*minder gevoelig voor diarree

Vast nog meer maar dit valt me het meest op !
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door