Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door zazzkia
#2331751
Hallo,

Ik ben een blije stabij-baas en nieuw op dit forum. Jelle, de stabij dus,  wordt volgende week 4 en ik ben voorzichtig bezig met overstappen op KVV. Jelle heeft bij vlagen last van jeuk en viavia hoorde ik dat dit misschien zou kunnen komen van de brokken (proplan-sensitive) die ik hem nu nog voer. Momenteel is hij nog onder invloed van een cortisol-injectie tegen de jeuk.
Ik heb al 5 kilo Darf in huis gehaald. Ik heb gelezen hier op Barfplaats dat dit de meeste honden wel bevalt en het spreekt mij vooral aan dat het een biologisch product is.
Nu heb ik de hele avond een beetje over het forum gestruind en ik heb het hoofd wel vol!! Pfff.. Moet ik nu nog wel bijvoeren met eitjes en groentes of niet? Ik dacht dacht dat ik een compleet voer had gekozen...
Wat zijn jullie ideeën over Darf en nog andere zaken toevoegen? O! Toch nog een bonusvraag:-): ik hoor dat omega3 heel goed is om toe te voegen... Mag dat ook een biologische mensen omega3 zijn?

Ik hoop op jullie reactie!
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2331767
Hoi Zazzkia en welkom hier op BP een vol hoofd na al dat lezen is wel logisch hoor ;)

Darf is een prima KVV en ook aardig compleet. Als je een natuurlijke omega 3 wilt voeren en dan bio kom je of uit op biologische vis (je zou bij een bio visboer op de bio markt bijvoorbeeld om zalmkoppen kunnen vragen) of bij algenolie capsules van Royal Green http://www.vitaminstore.nl/health/preventie/omega-vetzuren/Algenolie-Omega-3-Royal-Green-Frenchtop/P184936

Op zich is Darf bij jeuk patiënten prettig want er zitten geen granen in, wat wel af en toe jeuk zou kunnen veroorzaken is het wisselende gebruik van groentes in de KVV en daar zit nu en dan ook paprika tussen. Maar goed eerst maar eens zien hoe je hond opknapt van het schrappen van brok van zijn menu
Laatst gewijzigd door Sarah5 op vr 04 mei 2012, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door M@rina
#2331832
Hartelijk welkom!

Om mee te beginnen is Darf een prima kvv. Je hoeft in principe niets bij te voeren. Er zitten 4 diersoorten in en bevat 10% groente.

Als je Darf aanvult met 1x per week een lekker vet rauw visje (zalm, makreel, panharing, sardientjes of sprotjes), 1 of 2 eitjes in de week, dan verrijk je het menu van je hond met nog wat gezonde voedingstoffen, zoals de door jou genoemde Omega.

Ik ben zelf ook begonnen met 1 kvv merk, al snel kwam daar een eitje bij, het wekelijkse visje volgde ook al snel. Nu voer ik 4 á 5 verschillende kvv's en vul ik dit aan met 1 vismaaltijd, 1x per week kwartelkarkasjes met rauwe eieren, kippen- en eendenekjes en ik droog zelf hondensnacks.

Het duurde bij mij ook even voor ik in de gaten wat de éne kvv goed maakte en de andere toch echt een stuk minder goed, maar alles beter dan brokken. Neem de tijd je in te lezen en stel je vragen hier, er zijn heel veel bereidwillige leden die je vragen met liefde beantwoorden.
Door elianne
#2331985
Wat zal ie smullen.... :) ontlasing zal pd minder en wat harder worden, dit is normaal hoor. Oók is het mogelijk dat de jeuk iets erger word, het lichaam gaat door het geven van KVV, de "foute"  stoffen afvoeren, dit word "ontgiften" genoemd. Dus niet denken....Oeps dit gaat fout ,maar doorgaan met KVV. Nogmaals...dit kan gaan gebeuren maar dat is bij iedere hond een ander gebeuren. Als je een compleet KVV geeft hoef je eigelijk niets bij te voeren, Wat je wel kan doen als je hond weer in ordde is, ter afwisseling een ander merk KVV geven. Wat ik geef als tussedoortje pw bv een rauw ei,fruit, wortel, yogurt en Karnemelk ( dit lanzaam opvoeren en verdunnen met water), blikje tonijn op water basis Ik hooo dat de jeuk snel verdwijnt want dit is erg zielig. Succes hoor
Door M@rina
#2332116
@ Elianne een rauw visje is veel beter dan een blikje tonijn op waterbasis, hierin zit veel zout, zout is niet goed voor honden, en de tonijn is gekookt of gestoomd waardoor belangrijke eiwitten afgebroken zijn.
Door elianne
#2332456
ja dat geloof ik, maar ik geef dit alles als extra lekkertje en is ook niet dagelijks hoor. Ze krijgen goede voeding, zien er goed uit ,zijn beide super gezond. Dus deze lekkertjes kunnen ze hebben.
Door zazzkia
#2332512
Wat fijn dat er gereageerd wordt op mijn vragen. En dat er af en toe verschillende meningen bestaan, heb ik door het vele lezen hier al gemerkt. Voor mij geen probleem :-)!  Ik geniet van de schat aan info in ieder geval!
Vandaag heb ik Jelle zijn eerste porties Darf gevoerd... De bodem vloog bijna uit de bak ;-) . HHAHAHA wat een blije hond :D! Voor mijn gevoel krijgt hij weinig per portie; ik voer drie keer per dag en in totaal 400 gram per dag, op advies van de leverancier van Darf. Jelle weegt 28 kilo. We wandelen een kleine twee uur per dag met hem (soms wat meer, soms wat minder).
Omdat de cortisol nog werkt en omdat ik de brokken nog op wil maken, geven we Jelle nu alleen in het weekend KVV en doordeweek nog brok. Over vier-vijf weken is de cortisol uitgewerkt en dan gaat ie helemaal over op KVV. Hopen dat de jeuk dan ook echt wegblijft.
Is KVV voldoende om tandsteen tegen te gaan? Ik durf nog niet echt aan het vlees te zitten met mijn handen :-[, vind het nog een beetje vieze derrie als vegetariër :biggrin2:, maár ik hoor geen krakend gesmak van Jelle als hij aan het eten is... Zitten er genoeg anti-tandsteen bestanddelen in de Darf? Hoe vaak voeren jullie je hond?
Alvast weer bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2332549
je hond krijgt jeuk van de brokken die je voert , en krijgt medicijnen tegen de jeuk.
nu wil je de brokken opvoeren en alleen in het weekend kvv.

het eerste wat je doet is toch die brokken meuk eruit gooien? :-\
voer alleen kvv voor de komende tijd , wat jou weer de gelegenheid om vertrouwder te geraken met rauwe maaltijden  :)
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2332550
[quote="Zazzkia"]
Wat fijn dat er gereageerd wordt op mijn vragen. En dat er af en toe verschillende meningen bestaan, heb ik door het vele lezen hier al gemerkt. Voor mij geen probleem :-)!  Ik geniet van de schat aan info in ieder geval!
Vandaag heb ik Jelle zijn eerste porties Darf gevoerd... De bodem vloog bijna uit de bak ;-) . HHAHAHA wat een blije hond :D! Voor mijn gevoel krijgt hij weinig per portie; ik voer drie keer per dag en in totaal 400 gram per dag, op advies van de leverancier van Darf. Jelle weegt 28 kilo. We wandelen een kleine twee uur per dag met hem (soms wat meer, soms wat minder).
Omdat de cortisol nog werkt en omdat ik de brokken nog op wil maken, geven we Jelle nu alleen in het weekend KVV en doordeweek nog brok. Over vier-vijf weken is de cortisol uitgewerkt en dan gaat ie helemaal over op KVV. Hopen dat de jeuk dan ook echt wegblijft.
Is KVV voldoende om tandsteen tegen te gaan? Ik durf nog niet echt aan het vlees te zitten met mijn handen :-[, vind het nog een beetje vieze derrie als vegetariër :biggrin2:, maár ik hoor geen krakend gesmak van Jelle als hij aan het eten is... Zitten er genoeg anti-tandsteen bestanddelen in de Darf? Hoe vaak voeren jullie je hond?
Alvast weer bedankt voor jullie reacties!
[/quote]

Hier ook een vegetariër en inmiddels heb ik heel wat vlees door mijn handen gehad :D door het KVV en Barfen. Tandsteen wordt veroorzaakt door koolhydraten in brokken honden zijn hier niet op gebouwd en hebben dus ook geen stoffen in het speeksel die dat afbreken in de mond en dus wordt er een tandsteen laag gevormd. Alleen al het niet voeren van graan / koolhydraten helpt preventief tegen tandsteen.

Natuurlijk is het kauwen van bot en het scheuren van pens daar ook super voor, maar goed eerst maar even wennen aan de KVV zou ik zo zeggen ;)
Door wijkje
#2332570
Welkom..En altijd leuk om te horen dat een stabijtje over gaat op KVV. Er is hier al nodige gezegd waar je wat aan kunt hebben..

De eerste tijd kan Jelle wat last krijgen van ontgiften..Dus dan kan jeuk erger worden...Ik ga er niet vanuit, maar het kan natuurlijk ook dat Jelle reageert op bestandsdeel van KVV. Maar dat zul je dan wel merken als Jelle tijdje op KVV zit en hij jeuk blijft houden..Maar ik zou zeker niet te snel opgeven !

Qua hoeveelheid..Mijn honden kregen op KVV ook ongeveer 400 gram..En bij veel beweging zelf meer..Dus ik zou dat aanhouden als start..En je merkt gauw genoeg of Jelle te dun of te dik wordt..En kan best zijn als hij paar maandjes op KVV zit je hoeveelheid weer moet aanpassen omdat KVV anders verteert dan brok..Dus gewoon goed kijken en voelen of je zijn ribben goed kunt voelen en daar voer op afstemmen..En niet alleen kijken naar gewicht van de hond..Hier zijn de honden iets zwaarder geworden bij overstap van brok naar KVV. Waarschijnlijk door betere spieropbouw..Gewicht van hond is niet altijd alleszeggend !
Door Pedro98
#2333018
[quote="lauraV"]
je hond krijgt jeuk van de brokken die je voert , en krijgt medicijnen tegen de jeuk.
nu wil je de brokken opvoeren en alleen in het weekend kvv.

het eerste wat je doet is toch die brokken meuk eruit gooien? :-\
voer alleen kvv voor de komende tijd , wat jou weer de gelegenheid om vertrouwder te geraken met rauwe maaltijden  :)
[/quote]

Dat zijn mijn gedachten ook. Jammer van de brokken en wat ze gekost hebben, breng ze naar het asiel en die weten er ook wel raad mee.
Veel plezier met het voeren.
Door M@rina
#2333524
Als je wilt dat de jeuk over 4-5 weken weg blijft als de cortisol uitgewerkt is, dan met je nu al stoppen met die brokken. Breng de brokken naar het asiel, die zijn er super blij mee.
Ik vind 400 grma voor een hond van 28 kilo veel te weinig, minimaal 560 gram zeker als hij 2 uur pe dag aan de wandel is.

Kvv helpt niet altijdgoed om tandsteen te voorkomen, maar dat det brok ook niet ondanks dat de fabrikanten wat anders beweren. Ik geef mijn honden altijd wat te knabbelen na het eten. een pesstaafje of een stukje paardenhuid, iets waar ze even lekker op kluiven, dat helpt wel goed om tandsteen te voorkomen.
Door zazzkia
#2333555
Jaaaa, dat klopt natuurlijk dat het raar is dat ik die Proplan nog voer... Rare zuunighied he?! Het maakt het al een stuk verteerbaarder, haha leuke woordgrap,  als ik die brokken aan het asiel doneer... :D
Ik blijf eigenwijs op het brokkengebied; ik heb Acana grainfree wild prairie, wat een mondvol ;D!, besteld.
Uiteindelijk is het plan om de boel om te draaien: twee dagen brok en de rest op KVV. Het lijkt me gewoon handiger met vakanties en oppasweekendjes. Misschien dat ik er over een paar maand al weer heel anders tegenaan kijk... Alle verandering kost tijd en komt in kleine stapjes, toch?
Jelle is het hele weekend enorm gericht geweest op eten, eten, eten. Volgende keer inderdaad meer geven...  ::)
Heb veel over hondenvoer gelezen afgelopen weekend en ik vind het lastig om bij internetartikelen onderscheid t maken tussen feit en fabel, hebben jullie tips over waar ik objectieve en op feiten gebaseerde onderzoeken kan vinden?
Ik dank jullie weer enorm hartelijk voor de tips, echt fijn!
Door M@rina
#2333586
Hier in de bibliotheek staan goede artkelen van mensen die er verstand van hebben.

In onderstaande linkjes een artikel over de spijsvertering van honden en een filmpje over verse voeding beide door een DA, misschien dat dat je kan overtuigen?:
http://www.carnivoer.nl/spijsvertering



Hier heel overzichtelijk een vergelijking tussen brokken en vers:
http://www.voerwijzer.com/artikelen/brok-vs-rauw
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door