Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Paulientje
#2329656
Bram is een Tjechoslowaakse wolfhond pup van 6 maanden. Gisteren is er 20 cm darm verwijderd ivm invaginatie (het in elkaar schuiven van de dunnen in de dikke darm) en hij is nu al zo ontzettend opgeknapt. Hij was sinds vorige week maandag zo dood en dood ziek en ik kreeg telkens maar te horen dat het gewoon buikgriep was. Al met al was het behoorlijk kritiek. Het arme mannetje is behoorlijk veel afgevallen aangezien hij ruim 4 dagen weigerde te eten terwijl hij wel compleet leegliep.

Al met al moet ik nu de aankomende 5 dagen elk uur een beetje eten geven, we hebben carnibest puppy en carnibest voor de kat gehaald ivm de fijngemalen textuur. Na de eerste 5 dagen mogen we steeds meer en meer gaan opbouwen met voeren.

Nu zijn zijn darmen weer aan elkaar gehecht en het grootste gevaar van deze operatie is uiteraard dat dat gaat lekken.

Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met een soortgelijke operatie en het opbouwen van het barfen? Voor de hele ziekte was het een ontzettende karkas junk, maar die durf ik zeker de aankomende tijd niet te geven.

Ik voel mij op het moment redelijk onzeker aangezien hij zoveel is afgevallen en het op zijn leeftijd en voor de groei zo belangrijk is dat hij wel voldoende binnen krijgt.
Hem op KVV laten doe ik natuurlijk als er geen andere optie is, maar heeft zeker niet mijn voorkeur aangezien hij ontzettend veel voldoening uit het knagen aan botten heeft en ik zeker merk dat hij daar geestelijk ook moet van wordt.
Door 202Spots
#2329805
Ik zou liever 2-3 maanden helemaal geen grote botten geven om op te kluiven,maar zou voorlopig alleen maar KVV of gemalen vlees botten geven.
Dat kluiven komt wel weer wanneer alles goed is genezen...
Door Lizzy
#2329947
Ik zou hem voorlopig op gemalen voer laten staan. En dan als ie helemaal terug op gewicht is, goed gezond is en lekker gaat, weer voorzichtig platgeslagen eenden en kippennekken en kwartel gaan voeren. Pas als dat goed gaat, grotere vleesbotten introduceren.
Door Paulientje
#2331389
Bedankt allemaal!

Hebben jullie nog tips mbt tussendoortjes met het trainen? Voorheen maakt ik van kippen/kalkoennekken snacks om te trainen. Nu heb ik gelukkig ook nog heel wat long liggen voor die doelstelling. Maar wat is nou het aller zachtste om te geven, maar waar zou na het drogen wel genoeg geur en smaak aan zitten dat koppige bram er wel wat voor wil doen?

Al doende leert men en ik heb er al redelijke vrede mee om hem gewoon de aankomende tijd alleen maar gemalen vlees te geven. Er liggen hier wat kluifjes in de kamer en van de DA mag hij daar gewoon aan knagen, als ik maar in de gaten houd dat hij niet een hele kluif in een keer op eet. (dit weer ivm verstopping)

Wel jammer, of juist heel gelukkig eigenlijk!!, dat ik nergens iemand kan vinden die ervaring heeft met deze operatie en het eten opbouwen. Of het nou brok is of BARF. Jochie heeft zo'n klap van de molen gehad en nu zo'n honger dat gedoseerd eten geven best erg lastig is.
Door 202Spots
#2332047
Paulientje schreef: Maar wat is nou het aller zachtste om te geven, maar waar zou na het drogen wel genoeg geur en smaak aan zitten dat koppige bram er wel wat voor wil doen?
Ik doe ook wel is 'n omelet goed door bakken en in stukjes snijden, (eventueel 'n beetje parmesan cheese er door)
hoeft niet in de droger, het is lekker zacht en kan gelijk doorgeslikt zonder te kauwen.
Starr is er gek op :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door