Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Xerox
#2332126
Hallo,

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie met mij willen meedenken!

Xerox staat inmiddels 9 weken op een eliminatiedieet van konijn. Conclusie: de uitslagen van de eerder afgenomen tests hebben niets te maken met een voedselallergie, maar met atopie. Xerox is allergisch voor de copramijt, farinaemijt, meelmijt en in mindere mate de hooimijt en malassezia.
Tot nu toe geeft het barfen zeker verbetering, maar geen genezing. Zoals te verwachten viel met deze testuitslagen, eigenlijk. Enkele maanden terug is er overigens nog een afkrabsel van zijn huid gevonden, maar hieruit kwam geen infectie/gist oid naar voren.

Aan het begin van het dieet stond Xerox op 3 mg Moderin (prednison) om de dag. Dat is nu teruggebracht naar 1,5 mg om de dag, gehalveerd dus. Verder minderen geeft acuut meer jeuk en is op dit moment dus niet haalbaar.

Hoe nu verder?  :-\ Ons einddoel is zo veel mogelijk van de prednison af, want het is waardeloze troep. Ik heb hier op het forum en op internet al weer rondgesnuffeld en zie de volgende mogelijkheden:

- Kuurtje groene leem om zo veel mogelijk te ontgiften. Ik heb het hier in de kast staan, in poedervorm. Op internet lees ik echter dat groene leem niet gegeven mag worden in combinatie met prednison. Wie kan hier meer over vertellen? Een alternatief hiervoor zou Puur Drainage zijn, dat wel gegeven mag worden icm medicatie. Zijn daar goede ervaringen mee?

- Puur pollen tegen de meelmijt en puur huid tegen de farinaemijt (voor copramijt hebben ze helaas niets)

Daarnaast heb ik op het forum gevonden dat visolie extra goed zou zijn voor atopische honden. Zou het misschien nog beter zijn ipv visolie 2x per week zalm te voeren? Of heeft visolie nog extra meerwaarde? En welk merk is dan aan te bevelen?

Dit is wat ik zelf nog kan bedenken om zo veel mogelijk van de jeuk af te komen. Desensibilisatie dmv injecties wil ik (op dit moment) niet. Hoe denken jullie over mijn 'plan' en zijn er nog andere tips of ideeën?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door Xerox op do 19 mei 2016, 21:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2332132
Xerox schreef: Hallo,

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie met mij willen meedenken!

Xerox staat inmiddels 9 weken op een eliminatiedieet van konijn. Conclusie: de uitslagen van de eerder afgenomen tests hebben niets te maken met een voedselallergie, maar met atopie. Xerox is allergisch voor de copramijt, farinaemijt, meelmijt en in mindere mate de hooimijt en malassezia.
Tot nu toe geeft het barfen zeker verbetering, maar geen genezing. Zoals te verwachten viel met deze testuitslagen, eigenlijk. Enkele maanden terug is er overigens nog een afkrabsel van zijn huid gevonden, maar hieruit kwam geen infectie/gist oid naar voren.

Aan het begin van het dieet stond Xerox op 3 mg Moderin (prednison) om de dag. Dat is nu teruggebracht naar 1,5 mg om de dag, gehalveerd dus. Verder minderen geeft acuut meer jeuk en is op dit moment dus niet haalbaar.

Hoe nu verder?  :-\ Ons einddoel is zo veel mogelijk van de prednison af, want het is waardeloze troep. Ik heb hier op het forum en op internet al weer rondgesnuffeld en zie de volgende mogelijkheden:

- Kuurtje groene leem om zo veel mogelijk te ontgiften. Ik heb het hier in de kast staan, in poedervorm. Op internet lees ik echter dat groene leem niet gegeven mag worden in combinatie met prednison. Wie kan hier meer over vertellen? Een alternatief hiervoor zou Puur Drainage zijn, dat wel gegeven mag worden icm medicatie. Zijn daar goede ervaringen mee?
Groene leem zorgt voor de vermindering van de medicatie (omdat groene neem deze stoffen uit het lichaam 'trekt'). Dus nee, je kunt nu geen groene leem geven. Ik vind het ook zwaar geschut. Te zwaar, nu op dit moment. Je kunt wel Schindele's mineralen of Chlorella gebruiken om te ontgiften. Ik zou zelf voor Chlorella gaan. Drainage compositum zou je even aan een holistisch DA of fabrikant van dit spul moeten vragen.
- Puur pollen tegen de meelmijt en puur huid tegen de farinaemijt (voor copramijt hebben ze helaas niets)
Ik zou het zeker proberen.
Daarnaast heb ik op het forum gevonden dat visolie extra goed zou zijn voor atopische honden. Zou het misschien nog beter zijn ipv visolie 2x per week zalm te voeren? Of heeft visolie nog extra meerwaarde? En welk merk is dan aan te bevelen?
Nee, visolie (een goede) is beter. Het gaat er namelijk om dat je hond meer omega 3 vetzuren nodig heeft om de ontstekingsreacties tegen te gaan. Vis bevat niet genoeg.
Dit is wat ik zelf nog kan bedenken om zo veel mogelijk van de jeuk af te komen. Desensibilisatie dmv injecties wil ik (op dit moment) niet. Hoe denken jullie over mijn 'plan' en zijn er nog andere tips of ideeën?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Ik zou er ook Puur Jeuk bij geven. Kijk, homeopathische middelen werken ook niet optimaal, als je prednison geeft. Maar het schijnt zo te zijn dat het niet niks doet.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2332169
Bedankt, Lizzy! Nog suggesties voor een goede visolie? Op dat terrein ben ik totaal onbekend...  :-\

Eelke, je bedoelt dat ik doorga met alleen konijn geven? Eigenlijk wil ik maandag beginnen met geit, omdat ik onderhand wel durf te concluderen dat het niet aan het voedsel ligt. De testuitslagen liegen er ook niet om natuurlijk. Ik ben ook bang dat hij intussen behoorlijke tekorten op begint te lopen en dat is nou juist net wat ik niet wil...
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2332174
Xerox schreef: Bedankt, Lizzy! Nog suggesties voor een goede visolie? Op dat terrein ben ik totaal onbekend...  :-\

Eelke, je bedoelt dat ik doorga met alleen konijn geven? Eigenlijk wil ik maandag beginnen met geit, omdat ik onderhand wel durf te concluderen dat het niet aan het voedsel ligt. De testuitslagen liegen er ook niet om natuurlijk. Ik ben ook bang dat hij intussen behoorlijke tekorten op begint te lopen en dat is nou juist net wat ik niet wil...
30% van de patienten met atopie heeft ook een voedselallergie, dus het kan zeker tegelijk aanwezig zijn.
De klachten zijn toch afgenomen op het dieet? Ik zou zeker een voedselallergie erbij niet uitsluiten.
Door eelke
#2332175
Hmmm...wat waren die testuitslagen ook al weer? Waar daarin dan ook op voedsel getest? En dan ook op diersoorten apart?

En nog belangrijker voor mezelf; welke test heb jij gedaan, en wat koste die?

Beetje lastig nu inderdaad zo... Kun je niet eerst nog Geit gaan geven, en dan toch twee weken afwachten, dan de middelen erbij geven, twee weken afwachten, en dan verder met elimineren? Ik zou het echt niet tegelijk gaan doen...
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2332182
*Dorothea* schreef: 30% van de patienten met atopie heeft ook een voedselallergie, dus het kan zeker tegelijk aanwezig zijn.
De klachten zijn toch afgenomen op het dieet? Ik zou zeker een voedselallergie erbij niet uitsluiten.
Kijk, dat wist ik niet. Ik dacht dacht het óf een voedselallergie óf atopie was  :-[

Gewoon doorgaan met konijn dus. Komt die 80 kg die ik volgende week krijg toch nog van pas  ::) Kan ik dan wel dingen als chlorella, visolie en producten van puur bij gaan geven? Of kunnen die weer een ongunstige invloed hebben op een voedselallergie? Die zal ik dan ook wel 1 voor 1 toe moeten gaan voegen, denk ik..?

Eelke, dat is misschien wel een goed idee. Maarr voor het overzicht zou ik de geit natuurlijk het beste nog even kunnen laten liggen. Hmm...


De test:

Artuvetrin Serum Test (Noord West Europees)

Getest op:

Beemdlangbloem
Kropaar
Engels raaigras
Timotheegras
Veldbeemgras
Copramijt: score 1378
Farinaemijt: score 2142
Hooimijt: score 314
Huisstofmijt
Meelmijt: score 2652
Vlo
Katten epitheel
Berk
Hazelaar, Europese
Katwilg
Bijvoet
Brandnetel
Groot glaskruid
Melganzevoet
Smalle weegbree
Alternaria alternata
Aspergillus fumigatus
Cladosporium herbarum
Malassezia: score 539


Scores boven de 300 zijn buitengewoon hoog.

Kosten van de test: 150 euro

Dit is dus geen voedselallergietest (bestaan die wel?)
Door eelke
#2332188
Ja, die bestaan wel...en die kosten ongeveer hetzelfde. Vandaar dat ik er tegenaan zit te hikken om te testen, want dan zou het totaal inc bloedafname vd dierenarts rond de 350 euro uitkomen, en dat is veel geld... vandaar dat ik ook eerst met elimineren ben begonnen.

Mag ik vragen hoe je bij geit komt als tweede soort?

Dorothea, ik weet niet zo goed hoe dat precies zit. Ik heb dat wel gehoord over de speekseltesten inderdaad, de test die mijn DA dan zou afnemen, zou een bloedtest zijn.
Door Lizzy
#2332191
Xerox schreef: Kijk, dat wist ik niet. Ik dacht dacht het óf een voedselallergie óf atopie was  :-[

Gewoon doorgaan met konijn dus. Komt die 80 kg die ik volgende week krijg toch nog van pas  ::) Kan ik dan wel dingen als chlorella, visolie en producten van puur bij gaan geven? Of kunnen die weer een ongunstige invloed hebben op een voedselallergie? Die zal ik dan ook wel 1 voor 1 toe moeten gaan voegen, denk ik..?

Eelke, dat is misschien wel een goed idee. Maarr voor het overzicht zou ik de geit natuurlijk het beste nog even kunnen laten liggen. Hmm...


De test:

Artuvetrin Serum Test (Noord West Europees)

Getest op:

Beemdlangbloem
Kropaar
Engels raaigras
Timotheegras
Veldbeemgras
Copramijt: score 1378
Farinaemijt: score 2142
Hooimijt: score 314
Huisstofmijt
Meelmijt: score 2652
Vlo
Katten epitheel
Berk
Hazelaar, Europese
Katwilg
Bijvoet
Brandnetel
Groot glaskruid
Melganzevoet
Smalle weegbree
Alternaria alternata
Aspergillus fumigatus
Cladosporium herbarum
Malassezia: score 539


Scores boven de 300 zijn buitengewoon hoog.

Kosten van de test: 150 euro

Dit is dus geen voedselallergietest (bestaan die wel?)
Is er na die 9 weken van eliminatie dieet verbetering opgetreden?
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2332214
Eelke, ik begrijp wat je bedoelt, ik durf inmiddels al niet meer uit te rekenen wat ik totaal aan DA-kosten kwijt ben. Ik studeer nog dus het is financieel hartstikke zwaar allemaal, maar ik weiger het op te geven, dat gaat gewoon niet!

Hoe ik ben gekomen bij geit als tweede soort: ik zocht een diersoort waar ik alles van kan geven (bot, vlees, orgaan) zodat ik meer afwisseling kan bieden. Daarnaast moest ie makkelijk verkrijgbaar zijn en wilde ik geen gevogelte. Dus geit lijkt me een goede optie...

Lizzy, er is absoluut veel verbetering opgetreden. In 9 weken tijd is zijn medicatie gehalveerd!! Hiervoor kreeg hij veel rijst en zelf denk ik dat het weglaten van graan (waar ook mijten in kunnen zitten, heb ik begrepen) aan deze verbetering bijdraagt?
Door Lizzy
#2332262
OK. Dan is er misschien toch sprake van ook een voedsel allergie. Vanaf nu zou ik dus langzaam eens per 2 weken iets nieuws aan het menu toe gaan voegen en een zeer nauwkeurig dagboekje bij houden. Ik zou chlorella als "nieuw aan het menu toegevoegd" beschouwen en dus konijn + chlorella gaan geven. En dan kijken of je er een reactie op ziet. Ik zou dan visolie gaan toevoegen. En dus visolie + chlorella + konijn. En verder niks. En dat twee weken lang. Kijken of er een reactie op komt. En dan een nieuw diersoort gaan toevoegen. En dan 2 weken konijn + chlorella + visolie + nieuw diersoort geven. En zo verder per diersoort.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2332267
Lizzy, duidelijk. Dank je wel. Hierbij blijf ik de prednison dus gewoon geven en bouw ik die verder af indien mogelijk? En de producten van PUUR, laat ik die voorlopig staan?
Laatst gewijzigd door Xerox op za 05 mei 2012, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2332293
En de Puur huid?

En dan nog iets: kan ik ook eerst een tweede diersoort toevoegen, daarna de chlorella en daarna de visolie? Chlorella moet eerst besteld worden namelijk..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door