Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2330272
Ik zou graag willen horen van jullie of het wel zo gezond is wat ik heb gedaan.

Ik heb in de vriezer kipperug met vleugeltjes liggen. Eentje ervan heb ik helemaal laten ontdooien en door de molen gehaald, het gedeelte genomen dat ik nodig had voor de katten en toen de rest in kleine pakjes verpakt in de vriezer gedaan.

Mag dit eigenlijk wel? Of zou het extra snel kunnen bederven op deze manier?
#2330297
Ja dat mag en dat is prima hoor!
Alle bevroren kippen moet eerst genoeg ontdooien om in stukken te knippen of in de vleesmolen te doen,
of wanneer er 'n hoop stukken aan elkaar vast gevroren zit , moet je 't ook genoeg laten ontdooien om van elkaar te halen
om 't dan apart of in porties weer in te pakken en opnieuw in de vriezer doet.
#2330309
Oh wat fijn, ben helemaal gerustgesteld.
Dan kan ik alvast beginnen met het samenstellen van de voedselpakketjes voor puppie en in zijn weektas stoppen.

Maar het vlees was echt heeeeeelemaal ontdooid, hè. Ik had het gisteravond al in de koelkast gedaan, en vanochtend eruit gehaald, dus er was geen stukkie vries meer te bekennen.

Kan ik datzelfde ook met gemalen pens doen, eventueel? Het is een blok van 400 gr. en ik heb er maar 100 gram van nodig per keer.
Hoelang zou ontdooide pens in de koelkast houdbaar zijn, denk je?
#2330461
Het geeft niet wanneer het helemaal ontdooid is.
Ik kan hier niet aan pens komen,dus kan ik niet antwoorden.. :-\
Ik zou niet graag de pens in me koelkast bewaren..maar ik denk 'n dag of 3 moet te doen zijn?
Misschien hebben andere 'n beter antwoord voor je..
#2330494
Ik laat het vlees wat ik kleiner gesneden wil hebben altijd een paar uurtjes aandooien en dan is het redelijk goed te snijden in de stukken die je nodig bent de rest kan dan weer in een zakje in de vriezer.
Als je een goed dicht bakje gebruikt kun je het wel 3-4 dagen bewaren, is voor honden niet zo'n probleem.
#2332474
Het kan idd geen kwaad, helemaal niet omdat je het in de koelkast ontdooid hebt. als het nou warm was geweest en je zou het op het aanrecht ontdooien, dan zou ik het niet meer invriezen. Maar dat is voor mij ouur gevoelsmatig.
#2332713
Ik laat diepgevroren vlees rustig helemaal ontdooien ( in de berging, niet op het aanrecht) en vries het weer in als ik er porties van heb gemaakt. Je moet het natuurlijk niet 2 dagen laten liggen, maar ik heb nog nooit bedorven vlees gehad.
Zou trouwens pens zelf niet in de koelkast bewaren,  gewoon de benodigde hoeveelheid uit de vriezer halen en in een afgesloten bak laten ontdooien.

Alleen 's zomers zorgen dat je het dan niet te lang van te voren uit de vriezer haalt.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2332738
Ik voer zelf het merendeel KVV, maar haal rustig voor een week al uit de vriezer.
Dat wordt ontdooit in de koelkast en alleen buiten de koelkast gelegd om op kamertemperatuur te komen voor het eten.
Dat blijft prima goed.

Als het weer echt warmer gaat worden en er dus ook meer warme lucht de koelkast in kan komen, dan zal het max 4 dagen zijn.
#2332774
@Milyck
De pens is een beetje een probleem. Het is nl. gemalen en in blokken van 400 gr. ingevroren.
Ik vraag me af of ik met beitel en hamer er stukken van af kan bikken, terwijl het nog bevroren is. Anders zal ik het toch moeten laten ontdooien en dan maar in de kk bewaren voor een dag of 4,5.
Pens mag je zeker niet een beetje laten ontdooien, verdelen en dan weer invriezen, vrees ik?

@Choopy,
Jij laat Kvv rustig een week in de kk? Maar bevat jouw Kvv dan misschien conserveringsmiddelen?
Door BAC
#2332797
Nee dit is niet gezond, de voedingswaarde keldert. Dus helemaal ontdooien en weer invriezen is niet goed voor de voedingswaarde. Vergeet  niet dat het in de fabriek ook al een keer bevroren is geweest,
Erwin heeft hier op voernatuurlijk.nl een stukje over geschreven wat dit met het vlees doet.

Ze zullen er natuurlijk niet van omvallen maar gezond is het niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door