Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door fydgi
#2330223
Hoi,

Sinds april verkoopt kiezebrink nu groenteschijven met volgende samenstelling
wortel, spinazie, brocoli, appel, prei, maiszetmeel, haverzemelen, water,zonnebloemolie
73% groente, 22% fruit

Is dit een goeie groentemix? om af te wisselen misschien met zelfgemaakte groentemix? Of toch maar beter zelf maken?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2330232
fydgi schreef: wortel, spinazie, brocoli, appel, prei, maiszetmeel, haverzemelen, water, zonnebloemolie
73% groente, 22% fruit

Is dit een goeie groentemix? om af te wisselen misschien met zelfgemaakte groentemix? Of toch maar beter zelf maken?
Deze dingen vind ik echt niet in een goede groentemix thuishoren. Prei (uifamilie) is zelfs giftig.
Ik heb gelezen dat fruit bij groente voor niet-optimale vertering kan zorgen, zoals bv gas.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2330236
Het leek mij ook wel wat, als luie hondeneigenaar. Maar de dingen die Koekje zegt weerhouden mij van aanschaf. Jammer, want het lijkt me een gat in de markt.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2330247
Wel grappig, ik kon bij mijn leverancier naast het gevriesdroogde totaalvoer ook gevriesdroogde groentemix kopen.

Ik begreep daar eerst ook niks van, maar ik snap nu dat het voor het gemak is. Hoewel ik me toch afvraag hoeveel mensen die zelf samenstellen dan voor een kant- en klaar groentemix gaan. Of is dit als aanvulling op KVV bedoeld ofzo
Door fydgi
#2330276
oej die prei en idd ja ik meende me ook ergens te herinneren dat je met fruit moest oppassen ...
inderdaad wel spijtig dan, ik denk dat voor 840 gram het bij de groothandel een 5.5 euro was
ik vind het persoonlijk gewoon nogal een prutsgedoe om al die groentes te schillen en purreren etc en aangezien ik het proportioneren voor 3 honden waarvan 1 pup die groeit gelijk zot en 1 eliminatiedieet woefer, al een groot genoeg kwarwei vind, dacht ik dat het wel leuk was om ze kant en klaar te kopen :p
waarom steken ze daar nou fruit en prei in :(
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2330300
Sarah5 schreef: Wel grappig, ik kon bij mijn leverancier naast het gevriesdroogde totaalvoer ook gevriesdroogde groentemix kopen.

Ik begreep daar eerst ook niks van, maar ik snap nu dat het voor het gemak is. Hoewel ik me toch afvraag hoeveel mensen die zelf samenstellen dan voor een kant- en klaar groentemix gaan. Of is dit als aanvulling op KVV bedoeld ofzo
Nou ja, dat ik zelf samenstel wil niet zeggen dat ik niet lui ben. Al die groentes mee nemen op mijn fietsje en tot prut verwerken is toch wel even wat werk. Gemak dient de mens, als er een goed prutje te koop was, zou ik dat best af en toe willen kopen. Zelfs als het relatief prijzig is, want het scheelt gewoon onwijs veel tijd.
Heb gister op mijn vrije dag ook ruim 3 uur staan portioneren. Doe ik met liefde, maar het moet wel gebeuren en als ik erg druk ben, probeer ik het mezelf wel zo makkelijk mogelijk te maken.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2330301
[quote="Kaela"]
Nou ja, dat ik zelf samenstel wil niet zeggen dat ik niet lui ben. Al die groentes mee nemen op mijn fietsje en tot prut verwerken is toch wel even wat werk. Gemak dient de mens, als er een goed prutje te koop was, zou ik dat best af en toe willen kopen. Zelfs als het relatief prijzig is, want het scheelt gewoon onwijs veel tijd.
Heb gister op mijn vrije dag ook ruim 3 uur staan portioneren. Doe ik met liefde, maar het moet wel gebeuren en als ik erg druk ben, probeer ik het mezelf wel zo makkelijk mogelijk te maken.
[/quote]

Ja je hebt wel gelijk ook. Ik merk het aan mez11 ook zeker als ik druk ben. Inmiddels eten die van mij alweer een week ofzo gevriesdroogd  ::) het was alleen om even te testen hoe het zou bevallen en hoe het beste te geven. Ga ik toch eens kijken naar die gevriesdroogde groentemix miss kan ik het opnemen.
Door 202Spots
#2330305
[quote="fydgi"]
oej die prei en idd ja ik meende me ook ergens te herinneren dat je met fruit moest oppassen ...
inderdaad wel spijtig dan, ik denk dat voor 840 gram het bij de groothandel een 5.5 euro was
ik vind het persoonlijk gewoon nogal een prutsgedoe om al die groentes te schillen en purreren etc en aangezien ik het proportioneren voor 3 honden waarvan 1 pup die groeit gelijk zot en 1 eliminatiedieet woefer, al een groot genoeg kwarwei vind, dacht ik dat het wel leuk was om ze kant en klaar te kopen :p
waarom steken ze daar nou fruit en prei in :(
[/quote]
De samenstelling klopt niet en ik vind het vreselijk duur.
Wanneer je b.v 1 x per maand 'n paar uur uit trekt om zelf de groentenmix in grote hoeveelheid  te maken dan valt het best mee hoor.
en dan ben je er voor 4-6 weken weer van af!
De meeste groentes hoef je niet eens te schillen dus dat scheelt ook al weer tijdd!!
Door Lizzy
#2330307
[quote="fydgi"]
Hoi,

Sinds april verkoopt kiezebrink nu groenteschijven met volgende samenstelling
wortel, spinazie, brocoli, appel, prei, maiszetmeel, haverzemelen, water,zonnebloemolie
73% groente, 22% fruit

Is dit een goeie groentemix? om af te wisselen misschien met zelfgemaakte groentemix? Of toch maar beter zelf maken?
[/quote]

Nee, dit is niks. Ten eerste hoort prei absoluuuuut niet thuis in een groentenmix voor honden/katten. Ten tweede hoort maiszetmeel er niet thuis. Ten derde moet je een hond geen extra zonnebloemolie geven en ten vierde is dit gewoon veel te weinig afwisseling.
Door eelke
#2330308
Ik ben ook een beetje groente mix lui (hoewel....met de hoeveelheden die ze eten gaat er gewoon erg veel tijd in barfen zitten)
Ik kook de groente, ook omdat mijn staafmixer het anders niet aan kan.
Zoals ik de groente koop, gaat het ook in de pan, wellicht doormidden snijden als het te groot is, maar zeker niet schillen.
Daarna 5 min blenderen ofzo, en dan in de muffinvormen verdelen en invriezen. Vind het niet zo veel werk op die manier.
Door fydgi
#2330365
jap die is het
idd je kan 1 keer in de maand ofzo groenteprut make maar dan moet je die ook weer ergens kunnen invriezen ...
ik zal het dan ook maar doen met koken en blender en daarna in de muffinvorm
en ik heb ook gedacht dat ipv te klooien met karkassen ik gewoon voor kleinere botten ga en af en toe een kvv ertussen gooi ipv 7dagen barf, dat scheelt dan ook weer een beetje  :P
Door eelke
#2330370
Heb silicone muffinvormen van de action, 2,50. Eerst eentje gekocht, nu nog een er bij (gaat het invriezen twee keer zo snel) muffinvormen op snijplanken zetten, en nachtje in de vriezer. Volgende ochtend herhaling, andere avond ook weer, en ik heb een volle soeppan verwerkt.
Twee eetlepels per 'vormpje'.

Handige is dat Joep 1 muffin krijgt, en Gijs 2. En geen geknoei met restjes in zakjes enzo.
Door fydgi
#2330407
hehe eelke ik heb die van de action ook
wel een stuk of 4 denk ik
dan juist nog eens zien hoe ik die in de vriezer kan krijg
of mss doe ik het ook per 2
:)
wat we toch allemaal niet doen voor die woefers
en ik maar elke morgend boterhammetjes met choco eten moehaha
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door