Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nelly
#232984
Een vraag voor Tannetje: Andor heeft last van een tranend oogje. Nu heb ik van de da, na oogzalf, die niet echt hielp, druppels gekregen, genaamd Dexamethason HPS0. Is eigenlijk voor mensen. Als ik de bijsluiter lees, word ik daar niet echt gelukkig van. Heb ze dus ook nog niet gebruikt. Tannetje wat vind jij?
Door Francisca
#233004
Ik ben Tannetje wel niet, maar ik weet wel dat dexamethason een zware prednison soort is, tenminste dat zei mijn DA altijd. Onze Cheetah heeft heel lang dexamethason gehad tegen jeuk en kale plekken. Sinds de verhuizing twee jaar geleden heeft ze ze nooit meer gehad.
Beterschap voor Andor. :-*
Door Nelly
#233012
Was er al bang voor dat het rotzooi was, heb het daarom ook nog niet gebruikt. Ben nu bezig met gekookt water, maar dat helpt niet echt, vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#233013
Ik zou niet weten wat dexamethason voor een tranend oogje zou moeten doen. Het is inderdaad een prednisonachtig middel dat alleen voor zware onstekingen wordt gebruikt.
Ik denk dat de dierenarts het niet meer wist en dan deze maar heeft meegegeven. Met een kanon op een mug schieten zeg maar.
Door Nelly
#233020
Dank je wel Tannetje, voor je antwoord. Heb dus goed naar m'n gevoel geluisterd om dit middel niet te gebruiken. Wat raad jij aan? Heb inmiddels kamillethee in huis gehaald, is dat goed?
Gebruikersavatar
Door Binno
#233021
Je zou Euphrasia oogdruppels kunnen geven (wij gebruiken "Euphrasia-stillidoses" van Unda). Of Optilan oogdruppels van VSM, daar zit ook oa. Euphrasia in.
Door Nelly
#233023
VSM, dus da's homeopatisch, als ik het goed heb. Ok, ga morgen proberen dat te vinden, bedankt :D
Door Helen
#233046
Kuma had een oogontsteking en die had druppels genaamd oculsan. Binnen een dag waren de oogleden minder gezwollen en na een dag of 2 a 3 kwam er geen pussige prut meer uit. We moeten het 7 tot 10 dagen druppelen. Haar ogen zien er nu weer prima uit. Eentje nog een beetje tranig, maar een heel stuk minder en ik denk dat dat helemaal weg gaat als we klaar zijn met druppelen. Ik druppel wel echt de minimale 7dagen ivm resistentie (er zit ook ietsje antibiotica in de druppels).
Laatst gewijzigd door Helen op zo 02 jan 2005, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#233047
De vraag is waarom het oogje traant. Is het een beetje rood, de slijmvliezen trond eht oog, bedoel ik dan? het kan namelijk ook zijn dat de traanbuis verstopt zit en dan kun je in het oog stoppen wat je wilt, dan helpt het niet. Op zich is kammillethee ook goed. Het werkt licht ontstekingsremmend en pijnstillend.
En inderdaad Optilan, Oculoheel of iets anders met Euphrasia er in is ook goed.
Door Helen
#233050
Hitam schreef: De vraag is waarom het oogje traant. Is het een beetje rood, de slijmvliezen trond eht oog, bedoel ik dan? het kan namelijk ook zijn dat de traanbuis verstopt zit en dan kun je in het oog stoppen wat je wilt, dan helpt het niet. Op zich is kammillethee ook goed. Het werkt licht ontstekingsremmend en pijnstillend.
En inderdaad Optilan, Oculoheel of iets anders met Euphrasia er in is ook goed.
Kan je dat zien of een traanbuis verstopt zit of moet je daar een onderzoekje voor doen?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#233053
Een onderzoekje met kleurstof, fluoresceïne. Die wordt in het oog gedruppeld en moet dan binnen een minuut ook uit het neusgat komen.
Door Helen
#233056
O, ok, de DA die naar Kumas oog heeft gekeken heeft alleen gekeken af haar hoornvlies niet beschadigd was, maar niet of haar traanbuisje verstopt was. Was misschien ook niet nodig, haar oogje was overduidelijk ontstoken. Of had het wel gemoeten?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#234829
Ik neem aan dat ze heeft gekeken of er een beschadiging is door er kleurstof in te doen. Dan moet meteen duidelijk worden of het traanvocht goed wegloopt.
Door Helen
#236914
Sorry, ik zie nu pas dat je gereageerd had. Ja, er is kleurstof in gedaan met zo'n stripje. Maar de Da keek of dat op het op het oog "samenklonterde", want dat zou een beschadiging betekenen. Dat was niet het geval maar verder is er niet gekeken of het weer uit de neus kwam. Ik ben na 7 dagen druppelen gestopt, maar het oogje werd weer soepig, dus druppel ik nu nog 3 dagen. De traanstreep is wel gedurende het gros van de dag droog en het is maar een klein streepje van een cm of anderhalf, maar het zou wel mooi zijn als het nou eindelijk over zou zijn...Ik heb ook optilan in huis gehaald. Want de druppels van de DA mag je niet langer dan 10 dagen druppelen. Dus ff kijken of het oog nadat ik overmorgen stop wel goed blijft.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door