Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Xerox
#2329950
Zijn volwassen ganzen geschikt als maaltijd? Een kennis van me gaat (in het seizoen, net afgelopen helaas) af en toe op jacht en de geschoten ganzen worden alleen ontdaan van de borst en daarna weggegooid. Is dit misschien een BARFkansje? Ook de organen blijven erin zitten.
Door Lida. S
#2329954
Ik ben inmiddels " volleerd" ganzenschoonmaker. Ik heb bij AL TWEE ganzen de borsten eruit gesneden, de pootjes eraf gehaald,  hart, nieren, lever eruitgehaald en de beesten verder ontdaan van hun verenpakket. Borst, poot en lever hebben we zelf opgegeten. De rest (behalve de darmen) is naar de honden gegaan. Ze vonden het heerlijk. Vooral de zwempootjes en de kop (met snavel) was een delicatesse.  Ik ben aardig trots op mezelf dat het goed gelukt is. Zowel voor onszelf als voor de honden. Dus JA, gans is prima geschikt als barfhap. Als iemand nog ganzen overheeft houd ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2329966
En of gans goed te barfen is!!!

Wij geven alles wat overblijft aan de honden hier. Maar we halen wel de vleugelbotten eraf, die zijn hol en hard, kunnen heel scherp zijn.
Door miruske
#2330290
nou ik zou het ook wel willen proberen hoor. Ook nog wel voor mezelf hihi. Het lijkt me erg lekker voor de hond. Ze eet voorts beter dan wij
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2330400
Bedankt voor de antwoorden allemaal en leuk dat volwassen ganzen geschikt zijn! Of ik de kop en snavel ook zou durven geven weet ik nog niet en de vleugelbotten kan ik er dus ook beter vanaf halen.

Mijn kennis vertelde dat ze de vorige keer 8 ganzen hadden weggegooid. Geen grote getallen dus maar wel te veel voor mijn 2 doggies. De volgende keer dat ze gaan zal pas rond augustus zijn, maar tegen die tijd zal ik eens zien of ik er een paar kan regelen voor mezelf en andere liefhebbers hier  :)
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2330640
Xerox schreef: Bedankt voor de antwoorden allemaal en leuk dat volwassen ganzen geschikt zijn! Of ik de kop en snavel ook zou durven geven weet ik nog niet en de vleugelbotten kan ik er dus ook beter vanaf halen.

Mijn kennis vertelde dat ze de vorige keer 8 ganzen hadden weggegooid. Geen grote getallen dus maar wel te veel voor mijn 2 doggies. De volgende keer dat ze gaan zal pas rond augustus zijn, maar tegen die tijd zal ik eens zien of ik er een paar kan regelen voor mezelf en andere liefhebbers hier  :)
Gewoon lekker zelf in vriezen als je daar plaats voor hebt. Je weet maar nooit wanneer je weer aan gans kan komen.  ;)
Ik heb nu een leuke voorraad waar ik met twee honden tot net in de zomer genoeg heb als ik ze zo één á twee keer per week gans geef. Heerlijk toch als je dat zo voor het pakken hebt.
Door johanna25
#2331023
Lida. S schreef: Ik ben inmiddels " volleerd" ganzenschoonmaker. Ik heb bij AL TWEE ganzen de borsten eruit gesneden, de pootjes eraf gehaald,  hart, nieren, lever eruitgehaald en de beesten verder ontdaan van hun verenpakket. Borst, poot en lever hebben we zelf opgegeten. De rest (behalve de darmen) is naar de honden gegaan. Ze vonden het heerlijk. Vooral de zwempootjes en de kop (met snavel) was een delicatesse.  Ik ben aardig trots op mezelf dat het goed gelukt is. Zowel voor onszelf als voor de honden. Dus JA, gans is prima geschikt als barfhap. Als iemand nog ganzen overheeft houd ik me aanbevolen.
bij het eten wel opletten opevt hagel dit kost menige kies en kroon per jaar, ik haal zelf altijd de hagel eruit en ben regelmatig verbaasd hoeveel hagel je soms tegenkomt, hier een link naar een site waarop een filmpje staat met het onthagelen.
zoeken op youtube naar hageldetector.of gewoon googelen :) :)
Door jara
#2332247
Je hebt het al gelezen, maar die zijn prima te eten door je hond. Alleen de darmen en zeker de galblaas vinden ze hier niet te eten...die haal ik eruit voor ze.
Afgelopen winter heeft ze haar eigen eten gehaald nadat het geschoten was...s'ochtends vroeg met de jager het veld in, gans geschoten, Jara gans apporteren, ik de gansenborst (om te eten) en vleugels (om te trainen) en zij s'avonds haar maaltijd (poten laten zitten, dat was haar extraatje  ;) ).

Mooier kan het toch niet  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door