Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Paulien
#232973
Onze jachthond van 15 maanden heeft al vanaf zijn zevende maand last van huid en vachtproblemen. Het begon met een behandeling met frontline, hier kreeg hij een brandblaar van tussen zijn schouderbladen zo groot als een ontbijtbordje. Vervolgens kreeg hij op zijn rug kale plekken en korsten, van zijn nek tot zijn staart. Eerst natuurlijk de normale allergiebehandeling prednison en antibiotica. Dat hielp, maar toen we stopten met de medicijnen kwam alles weer terug. Toen een allergietest gedaan. Uitkomst: licht allergisch voor voedsel en huisstofmijt. Dus dat de problemen begonnen met de frontlinebehandeling was toeval (???) Mijn DA `gelooft`niet in BARF of CB, dus over op Eukanuba Dermatosis (haring en rijst). Het gaat ietsje beter, maar de vacht is erg vlekkerig, dun en ongezond. De huid is heel droog, waardoor we haar nu olie bijgeven (mag ook niet van DA). Een kennis van mij raadde mij aan over te gaan op BARF of CB, maar we durven niet zo goed ivm commentaar DA. Hij is zelf erg voor desensibiliseren, met een slagingskans van 60%.
Hebben jullie hier een mening over?
Is het een idee om gewoon over te gaan op BARF en daarnaast te desensibiliseren?
Door Lizzy
#232987
Hoi Paulien, allereerst: welkom op Barfplaats!

Wat ontzettend vervelend zeg, dat jullie jonge hond al zoveel problemen achter de rug heeft.....

Ik vraag me af wat dat betekent, licht allergisch voor voedsel. Voor wat voor voedsel? Graan? (de grootste allergie veroorzaker voor honden en katten! Veel te ruim aanwezig - graan - in iedere brok!). Of een specifiek eiwit?

Als je mijn eerlijk mening wilt weten: ik zou zo snel als ik kon die brokken in de kliko mikken, overstappen op Carnibest (misschien eend & rijst, tijdelijk?) en een andere dierenarts opzoeken. Eentje die wel open staat voor verse/rauwe voeding. En die zijn er genoeg (dat zijn altijd wel dierenartsen die het belang van het dier belangrijker vinden als hun eigen portomonee).

Desensibiliseren kan een goed idee zijn, heeft een aardige slagingskans, maar ik zou eerst overstappen op andere voeding. Ik zou je aan willen raden om de Carnibest aan te vullen met zowel visolie als borage-olie. Ik zou dit een paar maanden de tijd geven alvorens je aan desensibiliseren begint. Negen van de tien keer is zo'n kuur niet eens meer nodig (wanneer je over stapt op vers, in het begin aangevuld met wat olie). Visolie en borage-olie voorzien jouw hond van de juiste omega vetzuren en ze werken ontstekingsremmend en allergie verminderend.

In de tussentijd zou ik je willen aanraden om je zo snel mogelijk in te lezen in het zelf samenstellen. Wij kunnen je hier ook een 'snel-cursus' geven hoor ;D.

Afhankelijk van hoe het met je hond gaat en afhankelijk van jouw eigen wensen, zou ik de Carnibest gaan uitbreiden met andere 'smaken' of zelf samengestelde voeding te geven.

Groetjes, Lizzy
Door Audrina
#232988
Tja, ik zou zeggen: Gewoon overzetten op CB of Bibi en dan kijken hoe hij het er op doet. De klachten zullen in het begin misschien iets erger worden i.v.m. het ontgiften (en dan zegt da DA waarschijnlijk: "Zie je wel?!") maar na verloop van tijd neemt dat waarschijnlijk weer af.
De meeste DA's zijn pro-brok en anti-vers, omdat ze door de brokkenfabrikant worden gesponsord en er zelf een leuk bedrag aan overhouden als ze brokken van dat bepaalde merk verkopen. Zo'n DA zal dan altijd zeggen dat vers niet goed is.
En commentaar van de DA over het voeren van vers, daar moet je gewoon lekker boven staan. DA's gaan jaren naar school om allerlei medische dingen over dieren te leren, maar over voeding leren ze weinig tot niks.
Door tweedy
#232994
Ik heb ook hetzelfde meegemaakt met Frontlin/pipet.
Onze jachthond( 17 maand) kreeg op de plek in de hals waar het pipetje is ingewreven roze bobbels en nadien witte korstjes erop.Het is nu 1 maand geleden en de bobbels zijn nog niet gans verdwenen.
Zij heeft ook vacht en huidproblemen gehad , volgens de dermatoloog een atopie.
Eucanuba dermatosis hebben wij ook geprobeerd maar dit verergerde nog.
trouwens ik vind die korrels echt stinken ook.Wat daar in zit br.......
Van zogauw wij gestopt zijn met de korrels is het ook veel beter gegaan.
Veel vlees geeft haar ook irritatie, vooral rundsvlees.
Nu eet zij alles vers mee met de tafel , en krijgt weinig vlees en nu lijkt ales onder controle.Blijkbaar is ze ook allergisch aan vlees.
Desensibilisatie heeft maar 30% kans volgens Dierenarts/dermatoloog.
Hoe meer allergieen hoe minder slaagkansen voor desensibilisatie .
Door Helen
#233049
tweedy schreef: Ik heb ook hetzelfde meegemaakt met Frontlin/pipet.
Onze jachthond( 17 maand) kreeg op de plek in de hals waar het pipetje is ingewreven roze bobbels en nadien witte korstjes erop.Het is nu 1 maand geleden en de bobbels zijn nog niet gans verdwenen.
Zij heeft ook vacht en huidproblemen gehad , volgens de dermatoloog een atopie.
Eucanuba dermatosis hebben wij ook geprobeerd maar dit verergerde nog.
trouwens ik vind die korrels echt stinken ook.Wat daar in zit br.......
Van zogauw wij gestopt zijn met de korrels is het ook veel beter gegaan.
Veel vlees geeft haar ook irritatie, vooral rundsvlees.
Nu eet zij alles vers mee met de tafel , en krijgt weinig vlees en nu lijkt ales onder controle.Blijkbaar is ze ook allergisch aan vlees.
Desensibilisatie heeft maar 30% kans volgens Dierenarts/dermatoloog.
Hoe meer allergieen hoe minder slaagkansen voor desensibilisatie .





Ik denk dat je moet zoeken naar vleessoorten waar jullie hond niet allergisch op reageert. Je noemt nl alleen rundvlees waar ze niet tegen kan. Heb je gedacht aan eend, kwartel, hert etc. Misschien dan jullie hond daar wel goed tegen. Ik denk nl dat je een carnivoor simpelweg niet gezond en zonder tekorten kan houden op een vleesloos dieet.
Door Rosita
#233063
Ik denk zeker dat de overgang van brokken naar versvlees een verbetering zal geven (op zijn minst verbeterd de algehele conditie van de hond). De eerste paar weken zou je de eend-rijst versie van CB kunnen geven om een allergie voor een bepaald eiwit uit te sluiten (sla je 2 vliegen in één klap dus). Mijn eigen herder Ammy is behoorlijk allergisch voor 4 mijten waaronder huisstofmijt. Sinds een paar weken zijn we nu bezig met desensibiliseren (daarvoor dus ook CB eend-rijst gegeven, tevens zijn toen afkrabsels genomen om andere oorzaken uit te sluiten). Voor een mijt allergie is het slagingspercentage ruim 60% (bij andere allergieën kan het inderdaad veel lager liggen). Ammy geef ik dus om de paar weken zelf een injectie met de 4 stoffen waar hij allergisch voor is en na ongeveer 8 mnd moeten we dan resultaat zien. Uit de bloedtest van Ammy bleek dus dat hij behoorlijk allergisch is. Bij een lichte allergie zou je verwachten dat de hond tijdens de wintermaanden (wanneer de kachel aanstaat en de lucht droog is) bijna geen last heeft. Het is dat Ammy nu ingespoten wordt anders had hij nu ook veel minder last gehad. Volgens mij kun je beter een andere DA zoeken die niet gelijk prednison geeft zonder te weten waar de hond allergisch voor is (heb ik ook gedaan). Ammy wordt nu in het dierenziekenhuis amsterdam door Linda behandeld, zij is ook voor vers vlees en geeft het liefst ook geen prednison.

Groetjes Rosita
Gebruikersavatar
Door sylvia
#233652
Rosita schreef: Ik denk zeker dat de overgang van brokken naar versvlees een verbetering zal geven (op zijn minst verbeterd de algehele conditie van de hond). De eerste paar weken zou je de eend-rijst versie van CB kunnen geven om een allergie voor een bepaald eiwit uit te sluiten (sla je 2 vliegen in één klap dus). Mijn eigen herder Ammy is behoorlijk allergisch voor 4 mijten waaronder huisstofmijt. Sinds een paar weken zijn we nu bezig met desensibiliseren (daarvoor dus ook CB eend-rijst gegeven, tevens zijn toen afkrabsels genomen om andere oorzaken uit te sluiten). Voor een mijt allergie is het slagingspercentage ruim 60% (bij andere allergieën kan het inderdaad veel lager liggen). Ammy geef ik dus om de paar weken zelf een injectie met de 4 stoffen waar hij allergisch voor is en na ongeveer 8 mnd moeten we dan resultaat zien. Uit de bloedtest van Ammy bleek dus dat hij behoorlijk allergisch is. Bij een lichte allergie zou je verwachten dat de hond tijdens de wintermaanden (wanneer de kachel aanstaat en de lucht droog is) bijna geen last heeft. Het is dat Ammy nu ingespoten wordt anders had hij nu ook veel minder last gehad. Volgens mij kun je beter een andere DA zoeken die niet gelijk prednison geeft zonder te weten waar de hond allergisch voor is (heb ik ook gedaan). Ammy wordt nu in het dierenziekenhuis amsterdam door Linda behandeld, zij is ook voor vers vlees en geeft het liefst ook geen prednison.

Groetjes Rosita
Hee Rosita doe Linda de groetjes van mij :D
Door ~Joke~
#235420
Paulien schreef: Onze jachthond van 15 maanden heeft al vanaf zijn zevende maand last van huid en vachtproblemen. Het begon met een behandeling met frontline, hier kreeg hij een brandblaar van tussen zijn schouderbladen zo groot als een ontbijtbordje. Vervolgens kreeg hij op zijn rug kale plekken en korsten, van zijn nek tot zijn staart. Eerst natuurlijk de normale allergiebehandeling prednison en antibiotica. Dat hielp, maar toen we stopten met de medicijnen kwam alles weer terug. Toen een allergietest gedaan. Uitkomst: licht allergisch voor voedsel en huisstofmijt. Dus dat de problemen begonnen met de frontlinebehandeling was toeval (???) Mijn DA `gelooft`niet in BARF of CB, dus over op Eukanuba Dermatosis (haring en rijst). Het gaat ietsje beter, maar de vacht is erg vlekkerig, dun en ongezond. De huid is heel droog, waardoor we haar nu olie bijgeven (mag ook niet van DA). Een kennis van mij raadde mij aan over te gaan op BARF of CB, maar we durven niet zo goed ivm commentaar DA. Hij is zelf erg voor desensibiliseren, met een slagingskans van 60%.
Hebben jullie hier een mening over?
Is het een idee om gewoon over te gaan op BARF en daarnaast te desensibiliseren?
Een artikel over frontline:
http://www.angelfire.com/mi4/mistycool/ ... aInfo.html
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door