Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2329787
Ik kijk dagelijks om 20.00u naar de dierentuin op tv.
Ik zie hoe daar de dieren gevoerd worden. vaak krijgen ze vers vlees met een laagje vitaminen.
men vertelt dan om de tekorten aan te vullen.
Wolven, leeuwen, tijgers en de roofvogels. Ze krijgen groenten, planten en dus vers vlees, soms hele karkassen.
Ze barfen. maar toch steeds aanvullingen. Ik krabbel dan toch achter m'n oren, doen wij het dan toch niet goed?
Ik bedoel, de mensen in de dierentuin, met soms jarenlange ervaring, zij weten toch wat goed is.
Elke keer als ik het weer zie of hen hoor zeggen dat ze vitaminen toevoegen,ga ik toch iets twijfelen.
Wat vinden jullie hiervan?
#2329798
Die toevoegingen zijn omdat zij ws niet compleet voeren zoals wij met onze honden en katten doen.
Ken het programma ook en zie ze vaak alleen diverse poten, karkassen en soms een hele kip krijgen.
Zie jij wel eens organen en spiervlees voorbij komen?
#2329875
Ik ben in Zuid Afrika in een cheetah wildpark geweest. Ze hadden naast cheetah's ook wilde honden, leeuwen en andere katachtigen. Daar kregen de dieren naast hun portie vlees ook toevoegingen. Daar vertelden ze dat het erg duur was om aan vlees te komen. Ze konden ook niet aan heel veel diersoorten komen, vaak maar 1 of 2. Dat is natuurlijk al niet genoeg om een kompleet menu te kunnen maken.
#2329946
We weten te weinig van hun beweegredenen en manier van voeren af om er wat zinnigs over te zeggen. Ik weet ook niet in hoeverre een groep dieren sneller allemaal krijgt wat ze nodig hebben, gezien de onderlinge concurrentie. En inderdaad, het aantal diersoorten dat je voert. Maar waarom stuur je ze geen mail en vraag je het! Want het is wel interessant!
#2330114
Lizzy schreef: We weten te weinig van hun beweegredenen en manier van voeren af om er wat zinnigs over te zeggen. Ik weet ook niet in hoeverre een groep dieren sneller allemaal krijgt wat ze nodig hebben, gezien de onderlinge concurrentie. En inderdaad, het aantal diersoorten dat je voert. Maar waarom stuur je ze geen mail en vraag je het! Want het is wel interessant!
Leuk dat je dat zegt, want daar heb ik ook aan gedacht.
Ik zal eens kijken waar ik het beste naar toe kan mailen.
\als iemand suggesties heeft?
#2333043
sphynxlover schreef: Ik kijk dagelijks om 20.00u naar de dierentuin op tv.
Ik zie hoe daar de dieren gevoerd worden. vaak krijgen ze vers vlees met een laagje vitaminen.
men vertelt dan om de tekorten aan te vullen.
Wolven, leeuwen, tijgers en de roofvogels. Ze krijgen groenten, planten en dus vers vlees, soms hele karkassen.
Ze barfen. maar toch steeds aanvullingen. Ik krabbel dan toch achter m'n oren, doen wij het dan toch niet goed?
Ik bedoel, de mensen in de dierentuin, met soms jarenlange ervaring, zij weten toch wat goed is.
Elke keer als ik het weer zie of hen hoor zeggen dat ze vitaminen toevoegen,ga ik toch iets twijfelen.
Wat vinden jullie hiervan?
Wij hebben laatst een case gehad bij dierenvoeding:  Leeuwn in dierentuin met vit A te kort.

De oorzaak: enkel kippenlever voeren. Vitamine A is een vetoplosbaar vitamine en dat heeft tijd nodig om een voorraad aan te zetten in de lever. Een plofkip dat op 5 weken jong geslacht wordt heeft dus amper vit A in de lever.

Er is nooit wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de beschikbaarheid van vitaminen/minderalen uit rauw vlees en rauwe botten. Dierentuinen voeren dus naar 'trail and error'. Daar hebben ze dan oa uit geleerd dat wat zij voeren niet compleet is, vandaar de extra toevoegingen.

Wij voeren veel gevarieerder, dus denk niet dat je Barf kan vergelijken met een dierentuinrantsoen.


Eieren met salmonella mogen naar mijn weten niet als rauw aan de consument verkocht worden, die gaan naar de verwerkende industrie.

edit: we hebben ook cases gehad over bep. apenras met diabetes. In de natuurlijke habitat bleek amper fruit te groeien en in de dierentuin kregen ze volop bananen ed.  ::)
Laatst gewijzigd door *Flip* op zo 06 mei 2012, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#2333052
dat zou ik terug moeten zoeken, heb het examen over een paar weken, als ik het tegen kom zal ik het laten weten. Maar geen enkele apensoort schijnt van nature banaan te eten. Niet dat ze het nooit eten, maar het zit bij geen enkele aap van nature in dieet.
#2333672
Ik denk dat er zoals altijd gewoon overdreven wordt.
Een natuurlijk dieet is een stuk gevarieerder dan wat er gegeven wordt.  Men voert veel te eenzijdig.  En dat is nooit goed.  Zo krijgen tamme konijnen ook vaak te veel wortel. Ze eten dat wel in de natuur, maar als onderdeel van hun dieet, niet als hoofdbestanddeel.  En verschillende soorten, niet zo eenzijdig.  En zo krijg je ook te dikke konijnen, zelfs al geef je ze niet onbeperkt korrels en problemen met hun suiker. 
Ik denk dat dat bij de meeste barfers nog meevalt, want je probeert toch zo gevarieerd mogelijk te voeren.
Het is moeilijk om een natuurlijk dieet echt na te bootsen, maar bij sommige dieren lukt dat toch mooi.

Ik zou denken dat het bij leeuwen en grote katachtigen perfect mogelijk zou moeten zijn om vrij natuurgetrouw te voeren.  Leeuwen eten toch voornamelijk  buffel (dus is rund een goede vervanger) en zebra ( dus paard) en gnoe (hert).  Voeg daar nog wat gevogelte en wild aan toe en wat rauwe eieren (leeuwen vinden heel soms een struisvogelnest) en je hebt een vrij goed dieet.  Maar dan wel in de juiste verhoudingen en ik vind het persoonlijk ook wel echt erg dat wij barfers weten hoe of wat en men dat in de dierentuin niet weet.  Je kan toch bijna dezelfde principe's gebruiken en dan op de specifieke diersoort toepassen? 
Enfin, ik snap dat niet.
Ik zie zelfs veel dierentuinen waar gewoon enkel spier gevoerd wordt, of hele kippen.  Ik kan daar niet bij.  Weten ze dan gewoon niet dat barf bestaat? Dat je ook gewoon karkassen kan voeren?  Want zo enorme mooie lappen spier als er daar gevoerd worden, ik wil niet weten wat dat kost!  :o En dan bedoel ik per kg, niet dat de leeuwen zoveel eten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 07 mei 2012, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door