Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door KarinM
#2329675
Ik heb een vraag. Ik heb twee pinscherstjes (dwerg) en ik doe eigenlijk niet aan wormenbestrijding d.m.v. tablet o.i.d. Mijn honden eten zelf samengesteld (NRV) en ik geef altijd nog er bij knoflook/pitten (zonnebloem/pijnboom/pompoenpitten), zalmolie. In de ochtend nog geitenyoghurt met huttenkase. Gezond dacht ik dus. Ontlasting prachtig mooi stevig. Toch heb ik de ontlasting opgestuurd naar 't Woud en eigenlijk verwachtte ik positief nieuws. Tot mijn verbazing was ze positief getest op haakworm. In de uitslag staat:
Datum uitslag : 02-05-2012
Medewerker : Wicher Holland
Wormbestrijdingsadvies :
Jazzy heeft een positief ontlastingsonderzoek. Wij adviseren om Jazzy binnen een week te behandelen met
een breed werkend ontwormingsmiddel. De coccidien zijn hoogstwaarschijnlijk betekenisloos. Behandeling
lijkt hiervoor niet nodig. Wij adviseren van Jazzy een volgend ontlastingsonderzoek rond 20-08-2012.
Hond Jazzy
Spoelworm -
Haakwormen +
Zweepwormen -
Lintworm -
Coccidieën +
Giardia niet getest

Ik heb meteen vandaat exil no worm pasta gegeven en in het voer gedaan. Nu wilde ik op hun site eens lezen wat zij adviseren. Want ik had nog een vraag aan hen ik wilde weten waarom zij geen van de symptomen had die bij haakworm hoort (ik had even gegoogled, en zag staan geen eetlust, diarree etc.). Om wormen te voorkomen lees ik het volgende op hun site wat mij dan weer tegenvalt en heb ik dus in de email maar gezegd dat ik de past in het voer heb gedaan. Ik paste het even hieronder:

Honden en katten moeten commercieel voer krijgen, of voer dat voldoende is gekookt, om zo infectie door ongekookt vlees te voorkomen. Huisdieren mogen geen toegang krijgen tot dode knaagdieren, karkassen, nageboortes of afgedreven foetussen van schapen of runderen.

Tja ik dacht als ik in mijn mail zet dat ik het in haar vlees (orgaanmix) heb gedaan ze dan zeggen zie je wel daarom heeft ze wormen.

Ik weet niet hoe men er hier over denkt of men ook hier gebruik maakt van 't Woud etc. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.




Karin
Door Lizzy
#2329720
Soort van algemeen bekend toch, dat de gemiddelde DA er zo over denkt? Je hond loopt eerder haakworm op door het eten van een dood konijn of volgen in het bos. Tja, en dan ben je soms net even wat trager dan je hond. Ik negeer dit soort adviezen van Wicher. Maar maak wel gebruik van dit lab en heb nog nooit haakwormen gehad bij mijn honden. Ik weet niet precies wat voor je reacties je wilt hebben, je vraag is me niet helemaal duidelijk, eigenlijk :-[
Door KarinM
#2329732
Het is misschien niet helemaal duidelijk ook niet echt een vraag, eigenlijk omdat ik zo met voeding bezig ben alles zo natuurlijk mogelijk doe ook op gebied van wormen had ik dit niet verwacht.

En nu ja toen ik de uitslag kreeg was ik echt heel erg verbaasd. Omdat ik altijd ontlasting check en zij heeft gewoon mooie ontlasting altijd stevig etc. Eetlust prima, dus ik snapte het even niet, maar was toch wel geschrokken omdat ik op internet las dat het tot de dood uiteindelijk kan lijden. Ze zitten in de darmen en komen ze waarschijnlijk niet in de ontlasting terecht, althans ik zie nooit iets. Dus ben meteen zo een wormenpasta gaan halen. Dus ben wel blij dat ik dan toch ontlasting heb laten onderzoeken. Ik neem aan dat ik er toch wel goed aan gedaan heb en het advies op te volgen en een "breed ontwormingsmiddel" heb gehaald? Ik las ook dat ze meer risico lopen als je naar zuid europa gaat en ja ik ga twee keer per jaar naar servie.

Ik ga de ontlasting van mijn andere pinscher ook opsturen maar omdat ze natuurlijk samen leven ben ik bang dat zij waarschijnlijk er ook last van heeft? Of hoeft dit niet zo te zijn.



Karin
Gebruikersavatar
Door pike
#2329819
Haakwormeitjes worden door de gastheer, zijnde hond of vos, uitgescheiden met de ontlasting. De eitjes komen buiten het lichaam uit en de larfjes leven dan in de bodem. De hond kan die larfjes vervolgens via de bek weer binnenkrijgen maar ze kunnen ook door de huid naar binnen dringen, via de voetzooltjes of de buik bijvoorbeeld. Ze trekken dan door het lichaam naar de darmen. Dan kan je barfen tot je een ons weegt maar dat voorkomt dus niet een besmetting. En met het voeren van rauw vlees heeft dat dus helemaal niets te maken.  ;)
Door Lizzy
#2329945
KarinM schreef: Het is misschien niet helemaal duidelijk ook niet echt een vraag, eigenlijk omdat ik zo met voeding bezig ben alles zo natuurlijk mogelijk doe ook op gebied van wormen had ik dit niet verwacht.

En nu ja toen ik de uitslag kreeg was ik echt heel erg verbaasd. Omdat ik altijd ontlasting check en zij heeft gewoon mooie ontlasting altijd stevig etc. Eetlust prima, dus ik snapte het even niet, maar was toch wel geschrokken omdat ik op internet las dat het tot de dood uiteindelijk kan lijden. Ze zitten in de darmen en komen ze waarschijnlijk niet in de ontlasting terecht, althans ik zie nooit iets. Dus ben meteen zo een wormenpasta gaan halen. Dus ben wel blij dat ik dan toch ontlasting heb laten onderzoeken. Ik neem aan dat ik er toch wel goed aan gedaan heb en het advies op te volgen en een "breed ontwormingsmiddel" heb gehaald? Ik las ook dat ze meer risico lopen als je naar zuid europa gaat en ja ik ga twee keer per jaar naar servie.

Ik ga de ontlasting van mijn andere pinscher ook opsturen maar omdat ze natuurlijk samen leven ben ik bang dat zij waarschijnlijk er ook last van heeft? Of hoeft dit niet zo te zijn.



Karin
Nee, dit hoeft niet zo te zijn hoor. Je andere kant kan een betere weerstand hebben. Of de bron van de besmetting niet zijn tegen gekomen.
Ik houd eerlijk gezegd helemaal niet van breedspectrum ontwormingsmiddelen en ik snap dit advies van Wicher ook nog steeds niet. Ik heb het hem gevraagd, geen antwoord gekregen. Als je nu niet wil dat wormen resistent worden voor ontwormingsmiddelen, neem je het liefst zo'n enkelvoudig mogelijk middel. Maar goed, volgens mij is er niks tegen haakworm.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2330165
volgens mij heeft een hond alleen symptomen bij wormen als erg veel wormen aanwezig zijn. Een paar wormen geven dus geen klachten bij het dier
Door KarinM
#2330453
Ik heb weer gemaild naar ze met een paar vragen o.a. dat ik in zuid-europa kom, maar daar schijnt volgens hem een veel vervelendere haakworm voor te komen dan in noord europa. Ja in de winkel vroeg ik ook iets spec.voor haakworm maar dat is er gewoon niet, dus heb ik maar die pasta genomen.


Karin
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door