Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ellis e/d rest
#2329357
Hallo, ik lees al een poosje mee. Veel kennis hier, dank jullie wel.

Ik heb een kat met nierfalen, barft niet (wil ze niet, mijn overige dieren, vier honden en andere kat wel.) 17 jaar oude (geschatte leeftijd) kruising siamees.

Over haar nierdefficientie : Mira krijgt benakor, is nu geconstipeerd na een fase van diarree (begrijp dat dat een fase verder is in de ziekte). Geeft weinig over. Eet maar heeft sterke voorkeuren en die veranderen. Door haar eten doe ik wat water.

Naast haar nieren heeft ze echt problemen met haar gebit.
-  Juli 2011 had ze last van haar gebit, dierenarts constateerde veel tandplak, onder narcose gereinigd, slechte kiezen verwijderd, antibioticum en ze knapte een stuk op, ging beter eten en ook haar vacht knapte op (plukkerige verdween eigenlijk helemaal) en kwam goed aan.

- In dec. 2011 weer last van haar gebit , weer tandplak, zou onder narcose gereinigd worden maar daar moest ze uitgehaald worden want ze ging "raar doen". De dierenarts verwijderde snel met krabbetje nog de ergste tandplak. Weer antibioticum en novacam tegen de pijn. Ik heb niet indruk dat dat laatste helpt.

-  Jan. 2012 had ze weer last, dierenarts zag niet extreem veel tandplak, durfde geen narcose aan, weer antibioticum en dentisept. Dat laatste vindt ze verschrikkelijk.
-  Maart 2012 weer veel last.. Tandplak en gelukkig zag dierenarts hoeveel last ze had. Wilde haar toen toch onder narcose brengen. Dat ging nu wel goed, gebit schoongemaakt, twee kiesjes verwijderd en weer dik in de lak. Ik had de indruk dat de tanden haar hierna bleven irriteren.

-  April 2012: vier weken later weer veel last van gebit, dierenarts constateerde tot zijn verbazing weer tandplak, weer gebitsreiniging onder narcose, kies verwijderd en twee wortelrestjes en antibioticum, dit keer pillen die alleen op het mond gebied werken. Ik ben niet zo handig maar ze vind het vreselijk de pil te moeten krijgen en wat me alarmeert, maar misschien ten onrechte, is dat er vaak een  draad helder kleverig slijm uit haar mond komt nadat ze de pil heeft gekregen. Ze blijft last houden van haar bek, ondanks dat haar gebit anderhalve week geleden gereinigd is. Ze eet nu redelijk maar haar vacht is plukkerig.

Tegen de constipatie geef ik haar roomboter, werkt matig maar ze eet het vrijwillig op. Laxatract vindt ze vreselijk om te krijgen, dus maar weer roomboter. In januari vroeg ik de dierenarts of haar tijd niet gekomen is, hij vindt haar hart nog heel krachtig.

In driekwart jaar heeft ze vijf antibioticum kuren gehad, natuurlijk slecht voor haar darmflora en weerstand. De pijn in haar mondholte komt steeds terug en gaat zelfs niet echt weg. Ik heb gegoogled en zie dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat wortelrestjes naar boven groeien maar direct verwijderd moeten worden (www.dierengebit.nl).
Overigens haar op rauw vlees zetten lukt me dus niet. Alle dieren hier (vier honden en de andere kat)  krijgen vers vlees, zij wil dat gewoon niet).

Met  Mira gaat het sinds twee dagen niet goed, heeft na 13 dagen antibioticum (vrijdag 20 april is haar gebit dus voor het laatst gereinigd) heeft ze nog steeds veel last van haar gebit, at nog wel maar wordt sinds twee dagen kieskeuriger (dus misselijker, nieren) en plukkeriger. 

Ik overwoog second opinion bij gebitstandarts (dierenarts van dierengebit.nl woont hier vlak bij en kennen we). Maar risico is heel groot dat hij zich concentreerd op alleen het gebit. Terwijl er misschien nog veel meer aan de hand is en in hoe een ver gevorderd stadium zit ze van nierfalen. Ik begrijp ook dat slecht gebit en nierfalen bij elkaar kunnen horen. Ik zou zo graag een dierenarts willen die naar het hele dier kijkt. Ik loop er zo vaak tegenaan dat een dierenarts zich concentreert op één probleem en het grote plaatje mist. In dit geval: is Mira gewoon op? We willen haar niet missen. Maar nodeloos/ eindeloos ingrepen is echt niet wat ik wil op het laatst. Minder belangrijk maar wel  iets op dit moment heb ik een uitkering en geen dierenverzekering.  Vakantiegeld komt eraan, dus er zijn mogelijkheden, we kunnen ook heel creatief zijn met onze vakantie. Maar Mira na uitgebreide behandeling over een paar maanden toch in moeten laten slapen, is niet wat ik voor haar wil en ook niet naar mijn kinderen kan verkopen.

Kan iemand hier iets mee? Iets zinnigs over zeggen? Over de ziekte, haar gebit? De behandelingen tot dusver? Holistisch dierenarts bezoeken, is die meer geneigd naar het hele dier te kijken?

Dank! Met groet,
Ellis de Wal
Door *Flip*
#2329500
de holitische DA kijkt sowieso naar het hele plaatje. 

Als er, buiten de nieren, verder helemaal niets mis is kan je er ook voor kiezen om alle tanden & kiezen te laten trekken. (Dan wel graag bij iemand die weet dat je alles moet verwijderen! )

Ik snap eerlijk gezegd niet dat de DA na zo een lijst aan narcose & AB niet naar de oorzaak heeft gekeken... Als er geen te vinden is, dan zou de DA toch ook wel weten dat zo door gaan geen optie is en je beter alle tanden & kiezen kan verwijderen.

Er zijn meer katten (baasjes) op dit forum die tandloos zijn na vele tandplak problemen. Die verhalen zijn allemaal erg positief, misschien kan je die eens lezen.
Door Ellis e/d rest
#2329630
Kat is 17, meeste kiezen zijn er inmiddels uit omdat ze zo slecht waren.  Maar begrijp ook dat het gezien de leeftijd geen optie zou zijn, alles eruit en dan tandenloos leren eten.

Ik heb hier inderdaad de verhalen over tanden gelezen, en dacht toen misschien is er wel gingivitis-stomatitis-pharyngitis complex of zo.
Een optie was toen naar de gebitstandarts. Maar kans is dat die naar alleen gebit kijkt, daar goed aan de gang gaat terwijl er misschien meer aan de hand is, dat wil ik voorkomen.
Ik begrijp inmiddels ook dat slechte nieren en tandplak samen kunnen gaan.

Ellis
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2329995
Ik vind het onzin dat het op haar leeftijd niet meer zou kunnen.  Ze eet trouwens geen barf, begrijp ik, waar heeft ze dan kiezen voor nodig? 
Als je blik fijnprakt kan ze het zo oplikken en brokjes kunnen ze ook zonder kauwen inslikken.  Ik ken ook katten die dat op latere leeftijd geleerd hebben.  Ik betwijfel trouwens sterk of ze met zo'n pijnlijke tanden nog wel iets doet.

Het lijkt mij ook de enige optie en iets dat al veeel langer had moeten gebeuren. Bij mij hadden alle tanden er waarschijnlijk al bij de 3e keer uitgegaan.  Er is geen reden dat de ontstekingen plots zouden gaan stoppen (dat is just wishfull thinking) en dus kan je denken dat je bezig gaat blijven tot alles eruit is.

Nierfalen en tandproblemen gaan inderdaad vaak samen, zeker als de tandontstekingen zo diep gaan.  Dan wordt het nierfalen als het ware veroorzaakt door de ontstekingen in de mond. 
Ik weet niet in welk stadium het nierfalen geconstateerd is, maar ik zie Novacam staan, en dan gaan mijn haren wel rechtstaan in combinatie met nierfalen.  Die pijnstiller is erg belastend voor de nieren en ik ken zelfs een aantal verhalen van katten die van zo'n kuur nierfalen gekregen hebben (inclusief een kat van 3 jaar, dus weinig kans dat die slechte nieren had voorheen). 
Goed, het is nu gebeurd, maar wel iets om rekening mee te  houden in de toekomst.  Ofwel een andere pijnstiller, ofwel na de kuur de kat laten spoelen om de schade te beperken of toch minstens de nieren controleren.  En bij een kat die al nierfalen heeft, zou ik hem helemaal nooit gebruiken.  Alle pijnstillers hebben bijwerkingen, maar je kan maar beter niets geven dat een kwaal die ze al heeft versterkt.

Wat doe je verder voor behandeling voor de nieren? Mij lijkt het dat ze het nog vrij goed doet (ze eet tenminste nog voldoende uit zichzelf, als ik het goed begrijp?), maar wat voor medicatie krijgt ze allemaal?  Enkel nierondersteunend of ook eetlustopwekkend of tegen de misselijkheid?

Het hangt er allemaal een beetje vanaf wat je al doet of het nog zin heeft om door te gaan.  Mij lijkt dit nog niet hopeloos, omdat er nog optie's zijn, maar je moet inderdaad naar het hele plaatje kijken en dus weten wat je al doet om haar te ondersteunen en hoe ver ze heen is. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 03 mei 2012, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ellis e/d rest
#2405386
Hallo,

Nog even een berichtje over de oude kat met nierfalen, chronische ontsteking in haar bek die vier keer in een jaar gebitsreiniging onderging, met bijkomende narcoses en pijnstillers . Ik zag dat niet meer zitten, vroeg jullie om feedback. Dank voor jullie reactie.

Ik ben naar Tannetje Koning gegaan. Eerst geprobeerd met Chinese kruiden, homeopathische druppeltjes, omega 3 oil de ontsteking terug te dringen en de conditie van Mira te verbeteren. Dat lukte ten dele, daarnaast kreeg ze ook prednison. Mira is opgeknapt, aangekomen, veel rustiger geworden (veel minder gekrab aan haar bek). Het blijft een oude kat met nierfalen, maar het gaat veel beter en ze heeft geen gebitsreiniging meer gehad. Dank voor de feedback!

Vriendelijke groet,
Ellis de Wal
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door