Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#2329452
Goed artikel!

Daarom ben ik dus tegen voertasjes en dergelijke. Mijn honden werken dan fantastisch, maar op examen en wedstrijd als je je zakken binnenste buiten moet keren om aan te tonen dat je niets bij je hebt, willen ze opeens niet meer zo graag werken. Dus geen beloningstasjes en zo. Ze zien wel of ze wat krijgen of niets. Natuurlijk ruiken ze dat ik iets bij me heb, maar dat is dus altijd en overal. Kan alleen goed zijn dat ze op de dagelijkse wandeling (zonder dat er trainingsmomenten zijn die erom vragen) meer dan 1 week geen voerbeloning krijgen. Wel natuurlijk goed zo en enthousiasme van mij.

Leren reageren op lichaamstaal moet je altijd en kun je op verschillende manieren. Ook hier dient de voerbeloning snel en goed te worden afgeleerd. Hoe vaak mensen niet na 5 maanden training nog een brok in de hand pakken. Je kunt die brok snel afleren door de handhulp met een lege hand te geven (en overnemen brok etc).

Voerbeloningen moeten ook afgebouwd worden. Het is niet voor niets dat ik geleerd heb dat er eerst stembeloning dient te volgen (mijn honden wensen tijdens werk geen knuffel) en dan pas wat lekkers en dat lekkers bouw je af tot voldoende aan stembeloning en af en toe wat lekkers.

Met betrekking tot voer en lichaam hebben andere mensen veeeeeeeel meer verstand.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2329480
nah, mijn jongens luisteren prima maar krijgen nog heel vaak een beloning dmv iets lekkers...
niet altijd, maar merk wel dat ze minder allert reageren als ik het een poosje zonder heb gedaan...
dus ik heb altijd lekkers bij me, net zoals een (beloningsbal) ed...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2329528
Lil schreef: Goed artikel!

Voerbeloningen moeten ook afgebouwd worden.
Het is niet voor niets dat ik geleerd heb dat er eerst stembeloning dient te volgen (mijn honden wensen tijdens werk geen knuffel) en dan pas wat lekkers en dat lekkers bouw je af tot voldoende aan stembeloning en af en toe wat lekkers.
Waarom?

Ik beloon niet altijd met voer voor elke opdracht die ik geef. Maar ik merk wel dat als ik structureel minder met voer ga belonen, de motivatie lager wordt. Want een stembeloning vind ie wel leuk, maar niet altijd voldoende.

Ik vergelijk het altijd met je salaris en met de waardering van je baas. Kijk, als mijn baas altijd scheld en moppert, werk ik niet graag voor hem, ook al krijg ik betaald. Echter, als ie heel erg aardig is, maar niets uitbetaald, werk ik ook niet meer voor hem. Ik heb het liefste dat ie aardig is en me uitbetaald. En ik zie voerbeloningen als de uitbetaling.

Nu is Oscar totaal niet gevoelig voor speeltjes en het enige spelletje dat hij leuk vindt is niet in te zetten al beloning, omdat het zijn probleemgedrag aanwakkert. Mijn aller grootste voorkeur heeft het om stem-fysiek, spel-speelgoed en voedsel met elkaar af te wisselen. Dan blijft het ook spannend wat er komen gaat.

Ik werk overigens regelmatig met een voertasje, maar ook heel vaak niet. Het is vanuit praktisch oogpunt namelijk wel heel handig. Oscar weet dat koekjes ook uit broekzakken en jaszakken kunnen komen, dus ik merk geen verschil aan hem.
Door Annemarie Rijnveld
#2329530
Ik had eigenlijk zelf al zo mijn twijfels over die eetbeloningen; ik denk toch dat ik eerst de training ga proberen met veel fysieke beloningen: mocht het niet lukken of problemen opleveren, dan kan ik altijd nog overschakelen.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2329703
weet je wat het is, voor de ene hond is die methode goed en voor een andere hond zou je weer een andere methode 'moeten' doen..
punt is dat geen hond hetzelfde is, hier 3.....de ene leeft voor voertjes....de andere is met een 'goed zo' tevreden en de volgende wil het graag allebei..
en wat nu hot is kwa trainingsmethode wuiven ze over een jaar of 10 weer weg...
kortom, kijk naar je hond waar die het beste op reageerd en doet!
daarbij...over die voertasjes ..is onzin natuurlijk, daar wordt dan de fout gemaakt, niks geven als ze daar zo opreageren....zou dan pas geven als ze wegkijken....
Door Lil
#2329718
Wegkijken wil ik niet tijdens training, dus dan ga ik ook niet belonen als ze wegkijken van een voertas ;)

Ik schrijf nergens dat ik geen voer meer geef. Ik heb zoals gezegd altijd voer bij me. Alleen moet dit afgebouwd worden. Dat is iets anders dan nooit meer iets geven. Dat is je hond leren wat hij doen moet ipv jarenlang blijven lokken zonder dat hij snapt wat je nu echt wilt. De kunst is variabel maken. Altijd voer geven werkt namelijk demotiverend, ook bij voergerichte honden (ik heb vreetmonsters). Afwisseling werkt motiverend en ja in 11 jaar trainen is men 4 keer van inzicht veranderd. Maar goed ook dat men niet stil staat ;)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2329725
tijdens trainingen niet, maar met buiten wandelen...zelfde als voertjes altijd in dezelfde zak hebben....kijken ze ook..
overigens heb ik geen voertasje oid....
afbouwen naar een voor de eigenaar en hond punt...hier krijgen ze ook niet altijd wat...als pup jonge hond zijnde in feite wel..
dat het veranderd, tja na 22 jaar trainen heb ik het een aantal keer meegemaakt.....niet altijd ten goede..
Door Lil
#2329739
Helemaal mee eens!
Sommige oude dingen waren niet zo verkeerd ;) en sommige nieuwe dingen zijn niet zo goed. Ik ben daarom blij beiden te kennen. Dit soort artikelen zijn in dat opzicht prettig om te lezen en goed voor de bewust wording.
Door Annemarie Rijnveld
#2329854
Misschien dat het verschil uitmaakt waarvoor je je hond traint? Ik bedoel, als je bijv een agility- of geleidehond cursus, of een problematische hond moet corrigeren, misschien zijn dan die lekkere dingetjes wel heel handig om snel resultaten te hebben. Dat is dan natuurlijk voor beiden heel erg fijn werken.

Maar als je, zoals in mijn geval, je hond gewoon simpelweg de basics wil bijbrengen om een leuke en gezellige hond te hebben, waarmee je lekker kunt gaan wandelen zonder problemen, dan zijn misschien al die eetpremies niet nodig.

Ik weet het ook niet, de meningen lopen zeer uiteen, ook hier bij mij in de familie.
Ik heb bij mijn honden eigenlijk nooit iets speciaals gedaan, geen cursus, niets, maar ze waren wel zeer gehoorzaam. Even dacht ik nog dat dat misschien te maken heeft met het feit dat het vullesbakkiesras waren, maar toen schoot mij ook de Mastino in gedachte. Zij was ook eigenlijk heel gehoorzaam, een echte goeierd, maar misschien was dat wel puur geluk.

Misschien zijn Labradors gewoon veeleisender?
Door Mevroi Kruim
#2329908
Vroeger moest alles zonder voertjes, met hooguit stembeloning en meer of minder druk. En dan leerden de meeste honden het ook wel. Maar een stuk minder snel, ze vonden het meestal ook niet bijzonder leuk om met de baas iets te gaan doen want druk en enkel een 'braaf' houdt niet echt over.

Ik heb allerlei methodes gezien en meegemaakt en een aantal uitgeprobeerd en ik beloon tegenwoordig gewoon met iets lekkers, en wel elke keer in de aanleerfase. Heb je een hond die gek is van speeltjes of balletjes dan zijn dat natuurlijk prima beloningen, alleen is een voertje zoveel makkelijker te timen. Dus vandaar meestal iets lekkers bij het aanleren en dat dan eventueel vervangen door andere zaken. Stem komt er altijd bij en dat vinden ze ook heel leuk en fijn. Ik vind het belangrijk dat mijn honden graag en met veel plezier dingen samen met mij doen, dat het samen doen onze band versterkt. En voor de honden die ik gehad heb en nu heb betekent dat met enige regelmaat blijven belonen met iets lekkers. Cruciale oefeningen als 'hier' beloon ik behoorlijk vaak met lekkers, vooral als het onder hele moeilijke omstandigheden was, een simpele zit zelden meer.
Door Alba
#2330055
Ik snap het artikel en was al bekend met de lichamelijke 'gevolgen'. Maar toch kies ik ervoor om Alba wel te belonen, ook met voer. Echt niet altijd, zoals Mevroi Kruim al aangeeft voor een 'wacht' of 'zit' hoeft ze geen koekje. Er gaan ook zat wandelingen voorbij zonder koekjes uit te delen, maar ik heb ze altijd bij me.

Ik heb ook altijd een tasje mee, waar oa de koekjes in zitten. Alba probeert het wel eens, kijken naar het tasje en heel knap volgen in de hoop dat ze dan wat krijgt: nee, zo werkt het niet. Maar ze is echt niet op dat tasje gefixeerd, ook bij trainingen niet. Ze kijkt naar MIJ en pas als ik een beloning pák naar het koekje. Maakt ook niet uit waar het uit komt, tasje, jaszak, etc.
In de showring heb ik ook een tasje, maar ook daar kijkt ze naar mij en niet naar de koekjes.

De communicatie is hier dus echt niet 'verstoord' door de koekjes oid. Alba werkt voor/met mij en wordt beloond met een aai, stembeloning en/of koekje.
En dat het voor het lichaam eigenlijk niet goed is om kleine tussendoortjes te krijgen: ik heb liever een hond die iets korter leeft maar een leuk leven heeft gehad dan 1 die heel lang leeft maar die ik uit principe nooit eens beloon met een koekje.

Wij gebruiken veel long als beloning, juist omdat het weinig/geen calorien bevat. Zeker toen ze jong was en er nog wel veel koekjes doorheen gingen.
Door Lizzy
#2330058
Ah ja, het is voor ons ook niet goed, tussendoortjes. Om dezelfde redenen. Eten jullie ook niks tussendoor? Snacken jullie nooit? Eet je nooit zooi? Houd je je aan 3 maaltijden per dag (waarvan steeds vaker bewijs komt dat dit eigenlijk ook niet zo goed is, je beter 1 of 2 maaltijden kunt eten). Krijgen je kinderen ook geen snoep en frisdrank (wat echt uitermate ongezond is). Ik vind dit soort artikelen prima hoor maar ook een tikje overdreven. Ik geef mijn honden kleine stukjes gedroogd vlees en dat blijf ik doen omdat goed gedrag daarmee gewoon ontzettend goed bevestigd kan worden en mijn honden zeer voer-beloning-gevoelig zijn. Er staat helaas in dat hele artikel niks over relatief minder ongezonde beloningkjes, ook weer een gemiste kans.
Door Annemarie Rijnveld
#2330149
Leuk al die reacties.
Er is voor alles wat te zeggen, natuurlijk. En zolang je de boel niet overdrijft, zal het met de gezondheid van de hond ook wel loslopen.
Dat ben ik helemaal met jullie eens, maar hetgeen Paul de Vos schrijft over de onvolledige verbranding van de glucose die op de lange duur schade aanricht aan de organen, tja, dat laat mij toch niet los.
Het kan natuurlijk zijn dat bij dergelijke experimenten men wel heel erg overdreven te werk is gegaan, en er echt heel veel premies werden gegeven. Dat weet ik ook niet. Misschien dat Mevr. Kruim hier meer een idee over heeft?

Ik heb er nog eens goed over nagedacht, en denk dat ik dan maar voor de gulden middenweg kies, dan zal het in ieder geval niet echt helemaal fout gaan.

En idd. mijn kinderen zijn helemaal blij en overgelukkig als ik echt ongezond op tafel zet. Dat mag wel vaker, vinden zij. :biggrin2:
(Ik niet dus)

Even tussendoor, Lizzy, over wat jij schrijft ''waarvan steeds vaker bewijs komt dat dit eigenlijk ook niet zo goed is, je beter 1 of 2 maaltijden kunt eten'', hier in Italie wordt aangeraden: 3 complete maaltijden en twee gezonde tussendoortjes. Dus eigenlijk 5 a 6 maal per dag eten, want te lang een lege maag is niet goed voor de mens. Maar da's ff off-topic.
Door Roef & Hidde
#2330159
wat grappig dat dit artikel hier nu staat.
sinds Hidde er is is het opvoeden en een beetje trainen weer orde van de dag,maar door dat roef en james beiden niet voertjes gericht waren/zijn,was dat een beetje op de achtergrond geraakt om een zakje met gedroogd lekkers in mijn zak te doen.
tot mijn grote verbazing merk ik dat ik Hidde kan opvoeden/trainen zonder voedingsbeloningen,mijn stem en knuffels zijn helemaal het einde.
is dit nu het spreekwoordelijke will to please?
ik vind het eerlijk gezegt wel heel fijn dat Hidde nu zo op mij gericht is,Roef was als pup meer op de inhoud van mijn jaszak gericht ::)

zo als al eerder gezegt: er zijn al zoveel methodes ontwikkeld en er zullen er nog vele volgen,maar ik denk dat je er een beetje een midden weg in moet vinden en goed kijken wat bij je hond en jou past.
roef is trouwens helemaal niet meer voer gericht,maar een bal is het einde,die krijgt echt nooit meer iets lekkers als we buiten lopen.
tja als straks de hormonen gaan razen bij de tergdwerg sluit ik een tasje met gedroogde vleesjes ook niet uit hoor ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door