Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lightning
#2329334
Ik ben verplicht om mijn kittens 2 keer te enten voor vertrek. Ze worden altijd geent met tricat. Maar ik vind dat te zwaar. Vaak wel reactie of zo. Wie kent de enting met dood calici? van purfax (of hoe je dat schrijf) heeft er iemand daarmee ervaringen? Wat gebeurd er als je alleen met dood vaccin ent?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2329351
Waarom zouden die vaccinaties te zwaar zijn? Omdat je wel eens een entreactie hebt gezien? Komt dat niet ergens anders door?

Ik heb hier even de boekjes bijgepakt. Ot heeft alleen kittenvaccinaties gehad en de eerste toen ze nog niet bij mij was. De eerste vaccinatie was van Purevax. De 2e was bij mij en Felocell.
Sien heeft 3 vaccinaties gehad; 2x kitten en op 1-jarige leeftijd een boost. Van die boost heeft ze een kleine entreactie gehad; een bultje in haar nek. Alle vaccinaties waren van Felocell.

Volgens mij geeft een dood vaccin niet genoeg antistoffen ofzo, maar ik weet het niet zeker.
Kan je je vaccinatieschema niet aanpassen? Sien kreeg haar kittenvaccinaties met 13 en 16 weken, Ot met 8 en 13 weken.
Door lightning
#2329371
De kittens ent ik niet onder de 1 kilo. Dus van mij moeten ze al 1 kilo of meer zijn met eerste enting. normaal gezien worden ze met 9 weken en met 12 weken geent. Het is helaas niet een beetje een ent reactie. Dood ziek worden ook al mee gemaakt. Recent collega fokker ook met een kitten en kreeg daarna FIP. Ik ben bang voor die entingen. Mijn volwassen poezen worden ook ieder jaar geent moet helaas vanwege de fok en eventuele show. Ik kan helaas niet met 13 weken en 16 weken enten. Kittens vertrekke met 14 weken :-[
Gebruikersavatar
Door koekje
#2329382
Ik zie nog steeds de link niet tussen jouw entreacties en het mogelijk zo zijn dat de vaccinatie an sich te zwaar is.
Je hebt niet altijd entreacties gehad immers.
En je weet zelf natuurlijk ook dat het kitten van de bevriende fokker geen fip door de vaccinatie zelf heeft gekregen.
Door lightning
#2329398
Nee klopt. Was niet van de enting zelf maar eindigde dus wel met FIP. Ik heb bij ieder nest wel een net reactie. Vandaar dat ik dus het idee heb dat de entingen misschien te zwaar zijn voor de kittens. Daarom dacht ik aan dood vaccin, maar als het klopt wat jij zegt en dat helpt niet voldoende, heeft dat geen nut. Of ik ent alleen met ducat en geen tricat. zal dat helpen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2329406
Met die laatste vraag kan ik je niet helpen wegens gebrek aan kennis, maar ik zou zeker niet alleen denken aan te zware vaccinaties als oorzaak voor je entreacties.
Hoe is de infectiedruk bij jou? Zit er 1 tussen met chronische nies? Hoe is de algemene gezondheid verder van alle volwassen katten en kittens die op de wereld komen? Zijn alle fokpoezen familie van elkaar? Je weet dat verminderde weerstand een erfelijk bepaald iets kan zijn.
Door lightning
#2329430
Nee ik heb niemand met chronische nies (heb ze allemaal laten testen). op herpes en zo maar allen schoon.

Nee ze zijn geen familie van elkaar behalve natuurlijk moeder en dochter die ik heb (moeder recent geholpen). Verder zijn de kittens gezond vaak tot de enting en daarna een reactie al dan niet ernstig
Door *Flip*
#2329475
ik heb een klein beetje kennis  :)

bij een vaccin is er altijd een entreactie, maar niet met het blote oog zichtbaar. Er is namelijk een ontstekingsreactie nodig om de nodige afweercellen aan te trekken. Het dode vaccin kan dit niet induceren en daarom worden er bepaalde stoffen/microorganismen ed bij gestoken. Beetje pech en je dier krijgt een allergische reactie op een van die stoffen.

Een levend vaccin heeft deze extra stoffen niet nodig, hier vermeerdert het virus in de cellen en trekt zo de afweercellen aan. Dit lijkt het meest op de natuurlijke infectie. Toch worden ook hier extra stoffen bij gestoken.

Je hebt ff kort door de bocht 2 celsoorten die je met vaccinatie kan 'activeren', B-lymfocyten en T lymfocyten.

De B lymfocyten maken de antilichamen en hebben effect op het niveau vd bloedcirculatie.
De T lymfocyten doden oa de cellen die geinfecteerd zijn, zodat het virus zich niet verder kan verspreiden. Dit geeft effect op celniveau.

Als je een virus hebt dat de luchtwegen infecteert heb je dus weinig aan een dood vaccin. Dat gaat pas zijn werk doen als het virus verder doorbreekt naar de bloedbaan. Dat gebeurd lang niet altijd en voor dat dat gebeurd is het dier al ziek en verspreid het virus.

Bij een levend vaccin kan het dier ook nog geinfecteerd raken, maar op het niveau vd eerst besmette cellen zitten die T lymfocyten al klaar en zorgen dus dat er geen vermeerdering van het virus kan zijn. Het dier zal dan niet ziek worden en het ook niet verder verspreiden.
EDIT: dit is indien het vaccin tegen vb nies ook in de neus wordt gespoten, anders is er nog wel kans op besmetting. De reactie vh immuunsysteem zal wel efficienter werken dan bij een dood vaccin.


Entreacties kunnen door heel veel factoren veroorzaakt worden. Niemand, behalve de fabrikant, weet wat er allemaal toegevoegd wordt aan de vaccins. Dus daar kan je eigenlijk helemaal niets mee...
Laatst gewijzigd door *Flip* op wo 02 mei 2012, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lightning
#2329479
Wat raad jij dan aan qua enten? Gewoon zo blijven doorgaan met wat ik doe? Of toch overstappen op ducat ipv tricat? Mits mijn da meewerkt?
Door *Flip*
#2329491
lightning schreef: Wat raad jij dan aan qua enten? Gewoon zo blijven doorgaan met wat ik doe? Of toch overstappen op ducat ipv tricat? Mits mijn da meewerkt?
Dat ga ik niet voor jou beslissen  ;)

Ik zou overleggen met de DA, je probleem/zorgen bespreken en vragen om een passende oplossing. Als deze bestaat.
Dit doen wel allemaal massaal in de winkel als we bv het best passende mobieltje willen hebben. Je bent bij jouw DA ook een klant, dan is het niet nodig om alles zelf uit te gaan zoeken. Het is jouw beslissing, maar het is de DA zijn taak dat jij op de hoogte bent van de keuzes die er zijn en welke gevolgen deze hebben.
Door *Flip*
#2329558
ik weet ook niet het fijne van de entingen, merken ed.

Jouw reden om anders te gaan enten zijn de reacties, maar die heb je altijd. Hier is er na de kittenentingen nooit meer een enting in gezet, maar die keuze heb jij helaas niet.
Ik denk dat het niet veel uit gaat maken als je gaat veranderen, kans op entreacties zijn er altijd.

Levende vaccins bevatten minder 'troep' om de juiste reactie te krijgen en hebben een beter resultaat, als ik de keuze had zal ik altijd daarvoor kiezen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2330006
Kittens worden toch twee keer geënt omdat ze op 9 weken nog anti-stoffen van de moeder kunnen hebben en die dan het vaccin uitschakelen?

Zoals ik het begrepen heb, wil men niet wachten tot 12 weken om te enten, omdat het kitten in tussentijd (tussen 9 weken wanneer het kitten zelf moet gaan instaan voor zijn afweer en 12 weken waarbij men normaal nogmaals ent) ziek kan worden en dat voor kleine kittens grote risico's inhoudt.  Men ent dus op 9 weken, wanneer het eigen immuunsysteem van het kitten zich ontwikkeld.  Als echter, de kitten wat langer moedermelk gekregen heeft (de ene moeder tegen de andere), zitten er op die leeftijd nog antistoffen van de moeder in het lichaam van de kitten. Die moederlijke antilichamen zullen dan het vaccin (gegeven dat de moeder immuun is, maar dat is meestal wel zo) doden, ipv het immuunsysteem van de kitten zelf. Op dat moment is de kitten dus niet zelf immuun en niet beschermt.  Om dat risico op te vangen, ent men dan nog eens op 12 weken, wanneer men er zeker van is  dat alle antilichamen van de moeder uit de kitten zijn en het immuunsysteem van de kitten zelf het vaccin uitschakelt. 
Dit zou dan het moment zijn waarop een titratie echt nuttig is, zodat men enkel de tweede enting hoeft te zetten als de eerste niet gaangeslagen is en er geen antilichamen aanwezig zijn.  Maar als er anti-lichamen aanwezig zijn, zou je ook geen zichtbare entreactie moeten krijgen...

Zo heb ik het begrepen (uit een artikel van Flin in een topic over enten), maar misschien dat kittens die langer bij de moeder blijven, dat allemaal wat later doormaken? Dat weet ik niet.  Het immuunsysteem ontwikkeld zich wel steeds op hetzelfde moment, maar misschien dat ze wat langer zogen dan 7-8 weken?

Ik heb trouwens nog nooit entreacties gehad en ook steeds levende vaccins laten zetten...  :-\  Ik heb wel een licht chronische poes in huis (de oudste), dus misschien hielp het contact hiermee de nieuwe kittens om later wat beter met het vaccin te laten afrekenen? 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 03 mei 2012, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door