Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mary
#2328683
hallo,
Is er een bepaald soort kvv wat kittens (nog) niet mogen hebben? Ik las iets over speciaal kitten kvv, maar mijn dierenwinkel heeft dat niet, ik heb altijd haaks of tinlo, alle smaken door elkaar. Tinlo heeft wat grovere stukjes bot dus dat wilde ik maar niet doen. Ze zijn nu ruim 3 weken dus het zal niet lang duren voor ze hun eerste hapje gaan proeven, ze ruiken al heel geinteresseerd aan mama's voer.
Wat geven katten aan hun kittens als ze in de natuur leven? Voorgekauwde prooidiertjes..?
groetjes, Mary
Door Limpy
#2328732
Ik weet dat carnibest een kitten-kvv heeft, het enige verschil is dat deze fijner gemalen is dan de volwassen versie.
Zou je bvb de 1e week kunnen gebruiken bij afspenen,
Als haaksbarf of bibi (of ander merk) volwassen editie ook fijn is kun je dat daarna ook geven.

Wolven geven hun halfverteerde eten voor de pups op, weet eigenlijk niet of wilde katten dit ook doen...
Door Mevroi Kruim
#2328771
Nee katten kotsen niks uit voor hun kittens, da's echt iets voor honden. Katten brengen wel hun prooien mee naar het nest voor de jongen. Die kluiven daar af wat ze baas kunnen, kleine prooien als muizen kunnen ze al vrij snel zelf eten.

Volgens mij, maar ik heb weinig verstand van kvv, is die kitten-versie echt voor hele kleine kittens, voor de eerste periode vast voer zeg maar. Hier hebben ze iig vanaf een week of 6 gewoon fijngesneden spul gegeten en gemalen en daarna gemepte kippennekken. Geen enkel probleem. Dus ik zou voor een ouder kitten gewoon de volwassen versie kopen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2328780
Ik zie het nu ook niet in van kittenkvv, zelfs niet om af te spenen. Kvv is al gemalen, dus het wordt ze al erg makkelijk gemaakt. Er zijn bij mijn weten geen diersoorten die volwassen katten wel en kittens niet mogen hebben.
Door Mary
#2329088
dank voor de antwoorden, dan kan ik ze dus met een gerust hart mee laten eten met moederpoes. Mijn andere kat at altijd gewoon kippevleugels etc, maar deze was opgevoed met brok en blik, zij eet geeneens een kippevleugel die ik helemaal voor haar fileer, 3 hapklare botjes, en dat eet ze geeneens, ook niet losse stukjes kipfilet!
Daarom haal ik kilo's kvv bij de dierenwinkel, toch maar eens een gehaktmolen kopen, maar dat is een hele aanschaf (goeie tips hierover op bp al gelezen)
Door Tabby
#2330517
Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Geweldig dat er iets is te vinden ook voor katten die rauw gevoerd worden. Mijn kitten is nu 14 weken een prachtig Britskorthaar katertje. Hij is afgespeend op carnibest kitten. Ik ben gelijk overgegaan toen hij bij ons kwam met 13 weken op carnibest bio. Hij vindt het heerlijk en smult ervan. Ik ga binnenkort ook eens een ander merk proberen. Darf of zoiets. Kunnen jullie mij adviseren. Mijn kitten eet geen brokjes, hij wil het niet. Ben zo benieuwd naar jullie advies. Ik ben nog wat onzeker over het voeren zonder brokjes. Gr. Agnès
Door fem fatale
#2330613
Altijd fijn, een kitten dat weet wat goed voor hem is.

KVV is makkelijk, de smaakjes van carnibest zijn volgens mij allemaal compleet, zodat 1 smaakje in principe alles biedt wat hij nodig heeft. Bij andere KVV's kan het nodig zijn om tenminste 5 verschillende smaken te voeren, om het compleet te maken, dit is vooral bij KVVs die ongemixt, dus met maar 1 diersoort erin, zijn. Maar afwisseling is altijd prima.

Hij mag nu nog letter onbeperkt eten, en schrik er niet van als hij opeens reusachtige porties gaat eten, dat hoort bij de groei.

Wil je alleen KVV blijven voeren, of later ook overgaan op BARF, of hem misschien af en toe iets aanbieden waar hij flink op moet kauwen?
En blijft hij alleen, of komt er nog een vriendje bij?
Door Mary
#2341796
Hallo, ik heb weer een vraagje over kvv voor kittens, hoeveel keer per dag bied je dat aan, het nadeel als je het te lang laat staan is dat het dan niet lekker meer is natuurlijk. Het is zo onvoorspelbaar wanneer en hoeveel ze eten, ze drinken nl nog veel bij de moeder, ze zijn zaterdag 5 weekjes geworden. De een eet veel, de ander bijna niks of niet dat weet ik niet, lastig hoor. Nu haal ik het na een half uurtje maar weer weg, en is het erg als het koud uit de koelkast is, ook weer ivm met snel bederf...
Door Martine-Tom
#2342645
Doki at in het begin 4 of 5 keer per dag, vaste voerplek en hij sprong er vanzelf op als hij honger had en dan kreeg hij gewoon eten.
In het begin at hij 3 tot 4 ons per dag (te mager) en nu eet hij 200 tot 250 gram op een dag (6 maanden, 4.2 kilo) in 2 of soms 3 sessies.
Door Mary
#2342707
dus hij sprong op de voerplek ook al was daar geen eten en dan wist jij, hee er moet wat op een bakje komen, zo? Maar ik heb er 7, 1 grote en 6 kittens, ik weet geeneens of ze allemaal al eten! Ze zijn 5 1/2 week.
Door Mary
#2357618
Weer een kwestie, nu is het niet zo warm, maar op een warme dag, hoe lang laten jullie doorgaans het eten staan? Ik denk steed dat het snel bederft en dan zet ik het maar weer in de koelkast.
Onze kittens zijn nu bijna 8 weken en ze eten nooit allemaal tegelijk, er is een periode 's morgens ergens tussen 9 en 11 zo'n beetje en 's middags ergens tussen 14u en 17u maar eerlijk gezegd vind ik het lastig om een vaste tijd te prikken, omdat ze niet allemaal eten als ik het neerzet! gaan ze staan graven naast het bordje!
Moeder is pas gecastreerd dus veel melk zal ze niet meer hebben. Ik ben dus de hele tijd bezorgd dat ze te weinig binnenkrijgen. Ik probeer het 4 a 5 keer per dag zoals wordt aanbevolen maar ze laten het vaak gewoon staan, of eentje eet een beetje. Lastig hoor, hoe kan je dat het beste oplossen, gewoon hardnekkig vaste tijden aanhouden, na een half uur wegzetten en dan maar hopen dat ze echt gaan eten als ze honger hebben en gaan wennen aan die voedertijden? Ze schrokken nooit en ze lijken nooit echt grote honger te hebben, of vinden ze het niet lekker meer? Of heeft moedepoes meer melk dan ik denk?
Ik geef meestal haaks konijn, kip, eend en af en toe tinlo, carnibest diabetes vinden ze niet zo lekker heb ik al gemerkt. Er is gelukkig een elektrische gehaktmolen onderweg (dankzij tips op dit forum) dus ga ik zelf malen, kan ik nog meer mengseltjes maken die wat verschillend smaken.
Kuikens geprobeerd, maar mijn dochter ging huilen en ze zagen het als speelgoed, liever niet in huis...naar buiten mogen ze nog niet...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2357654
Normaal zijn ze op 8 weken volledig gespeent. De voeding die nog van de moeder komt, zal dus niet zoveel meer zijn.

Ik zou ze goed wegen en in het oog houden dat ze allemaal voldoende binnen krijgen.  Als dat niet zo is, beetje aan het snoetje wrijven en zo laten eten.  Als dat nog niet lukt en hij/zij echt niet wil eten, hulp vragen van iemand die wat van kittens kent.  Niet te lang wachten, kittens worden zo snel zwak.  Ook opletten voor uitdroging.  Zorg dat de kvv wat vochtig is, das goed voor hun vochtopname en dat werkt gemakkelijker binnen.

Hoe lang je het kan laten staan, weet ik echt niet.  Heb je een laag bordje en leg je hen allemaal even met hun snoetje bij? Zodat ze zeker goed weten dat er eten is?
Dan zou ik om de paar uur eten geven, hoe vaak precies, dat weet ik niet hoor.  Dat kan je beter vragen aan iemand die ervaring heeft met kittens grootbrengen. Maar ik denk dat als je hen even laat zien en ruiken dat er eten is, je het niet te lang moeten laten staan.  Gewoon opvolgen dat ze allemaal voldoende binnen krijgen, ookal eten ze niet altijd als je het aanbiedt.  Als je nog moedervervangmelk zou hebben, kan je dat natuurlijk ook nog aanbieden tussendoor.  Kattenmelk of geitenmelk of dergelijke zou ik niet geven. 
Door Mary
#2357752
dankje, beetje vocht door de kvv, wegen doe ik nu maar weer dagelijks, dan merk ik toch dat sommige maar weinig aankomen. En ze dus laten weten dat er eten is, okee, ik was al met een lepeltje naar ze toegegaan en dan at die ene waar ik me de meeste zorgen over maakte toch wel, dus wat je zegt is dus goed, ze laten ruiken aan mijn vinger door de smurrie en ze dan maar naar het bordje lokken!
Nou ik ga het maar weer eens proberen!
Door Mary
#2357779
4 zitten tegen de 1200 gram, zelfs ook een vrouwtje, (niet voor niks noemen we haar al vaf het begin 'het dikke vrouwtje'), en twee andere vrouwtjes wegen  908 en 931 gram, en morgen dus precies 8 weken, dus dat zit wel goed. Ze deden het ook zo ontzettend goed op die moedermelk in het begin, ze groeiden als kool. Het zou daar best mee te maken kunnen hebben, eerst was de moeder natuurlijk krols, dan mogen ze al niet zo veel drinken, toen de operatie nog, nog minder melk en... ja het zal die overgang wel zijn.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door