Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door EliScooby
#2326873
Ik kan eigenlijk niet goed bevatten waarom vet in een barfmenu slecht zou zijn? Eten carnivoren in de natuur om het vet heen, trekken ze het van het vlees dat direct onder de huid ligt en spugen ze het dan uit? Evenzo met organen, heb begrepen dat nieren en hart ook omgeven zijn door een vetlaagje, dat eten ze dan toch ook gewoon op?
#2326930
Met mijn logische verstand (en dus nergens op gebaseerd  :biggrin2:) zeg ik, vet zet aan en voegt 0,0 toe voe qua voedingswaarde

Een beetje vet laat ik trouwens gewoon zitten, maar helaas zat er bij mijn laatste levering rund zoveel vet..... Dat gooi ik weg gezien bovenstaande en geef ik liever vlees van goede kwaliteit aan mijn hond  :)
#2327016
Wie zegt dan dat het slecht is? Vet is nodig, voor de energie en voor de bouwstofen (jazeker, vetten worden ook als bouwstoffengebruikt in het lichaam, celwanden van dieren bestaan bv uit lipiden), voor de nuttige stofjes die het bevat als daar zijn vetoplosbare vitamines en de onmisbare essentiele vetzuren.
Te veel vet is niet goed nee. Dat is een belasting van de pancreas en te veel vet in een dieet komt in de plaats van andere nuttige voedingsstoffen.

Veel mensen voeren vooral slachtafval. Daar zit vaak onevenredig veel vet aan zodat het menu uit balans raakt. Daarnaast bevatten slachtdieren heel wat meer vet dan een gemiddeld wild dier. Als je dus uitgaat van wild als model voor je barfdieet dan is het al gauw te veel vet. Maar an sich is er met vet niks mis. Het is de natuurlijke energie-leverancier voor een carnivoor.
Door job
#2327051
Je hebt helemaal gelijk hoor Mien,
moet het eerste dier nog tegenkomen die om het vet heen eet.
Vetten zijn belangrijk als energiebron,
maar ook voor de opname van vitamines en essentiële vetzuren.

Dan wil ik nog benadrukken dat het verstandig is vooral natuurgrazers
en wild te voeren (nou vooruit biologisch mag ook een deel van het jaar buiten grazen  ;))
omdat ik de mensen erg vaak over slecht vlees hoor
en ze bedoelen dan dat ze te veel vet zien.
Ik voer liever wat vetter natuurgrazersvlees dan broodmager vlees
van bv een koe die nog nooit in de wei heeft gestaan.
Voedingswaarden van dieren die lekker bewegen,
buiten hun kostje bij elkaar mogen scharrelen en
niet vol gestopt worden met ab en hormonen (en afvalvoer)
zijn hoger dan die van dat stukje magere vlees wat nog niet weet hoe blauw de lucht kan zijn.

Ach ja men moet zelf weten waar men voor kiest.........
#2327065
Monique77 schreef: Met mijn logische verstand (en dus nergens op gebaseerd  :biggrin2:) zeg ik, vet zet aan en voegt 0,0 toe voe qua voedingswaarde

Een beetje vet laat ik trouwens gewoon zitten, maar helaas zat er bij mijn laatste levering rund zoveel vet..... Dat gooi ik weg gezien bovenstaande en geef ik liever vlees van goede kwaliteit aan mijn hond  :)
Hoezo weggooien?

Ik droog het (in een handdoek en op[ de verwarming)
Lekker knapperig :)
Door Martine-Tom
#2327070
Limbabnees schreef: Hoezo weggooien?

Ik droog het (in een handdoek en op[ de verwarming)
Lekker knapperig :)
Omdat ik puur vet ook geen snackje vind...
Denk dat mijn hond er spuitpoep van zou krijgen ook...
#2329005
Ik vind vet ook gewoon bij een barfmenu horen.
Nu kun je daarmee ook overdrijven, maar dat kan met andere onderdelen ook.
Ik voer al het vet er gewoon bij, kunnen ze hier best hebben.
Ze hebben er ook nooit last van.
Door jara
#2329020
Hier wordt het vet ook gewoon gevoerd als energiebron voor de 2 bezige bijen hier aanwezig, al moet het ook weer niet overdreven veel vet zijn. Laatst en levering rund gehad waarvan ik zo ongeveer 50% wel weg heb gedaan omdat dat pure blubber was helaas...dat was me wel ff te gortig om te geven.
Maar het vet van een pens, niertjes of vlees wordt gewoon gegeven en ze vinden het heerlijk.
Door Alba
#2329335
Bij mijn lamsstaarten van laatst zat een brok vet van een kilo. Dat vind ik wel zonde, maar we maken er het beste van. Alba is drachtig dus er komt vast een periode dat ze veel energie nodig heeft maar er niet tegenaan kan eten straks in de lactatie. Dan kan ze best elke dag wat brokjes vet erbij krijgen.
#2329439
Mien 5-tal schreef: Ik kan eigenlijk niet goed bevatten waarom vet in een barfmenu slecht zou zijn? Eten carnivoren in de natuur om het vet heen, trekken ze het van het vlees dat direct onder de huid ligt en spugen ze het dan uit? Evenzo met organen, heb begrepen dat nieren en hart ook omgeven zijn door een vetlaagje, dat eten ze dan toch ook gewoon op?
Zoals al is geschreven, niet alleen kan te veel vet spuit poep geven, maar TE veel hard vet in 1 maaltijd kan ook acute pancreatitis veroorzaken.
Ik haal zelf dus wel de grote stukken hard vet van de hart af en haal ook het harde vet van de lams ribben en andere vleesbotten af.
en ik geef ook nooit de grote klodders vet die soms in de kip zit.
Ik gooi 't vet liever weg dan dat ik me hond 'n week aan de infuus moet hebben.
#2329478
May Linn schreef: Ik vind vet ook gewoon bij een barfmenu horen.
Nu kun je daarmee ook overdrijven, maar dat kan met andere onderdelen ook.
Ik voer al het vet er gewoon bij, kunnen ze hier best hebben.
Ze hebben er ook nooit last van.
Zelfde hier.
Alleen 1 uitzondering was eens een keer reevlees dat echt alleen maar vet was, niets van vlees te vinden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door