Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2327227
*Remy* schreef: Hier wordt niet gemarkeerd. Zowel de teef als de twee reuen plassen alle drie met 4 poten op de grond  in 1x hun hele blaas uit op de plek die ik aangeef.
markeren niet omdat je dat niet wil, of zijn gecastreerd...
waarom moeten ze plassen op de plek die jij aangeef
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2327251
Nee, niet gecastreerd. Wel iets wat ik perse wil omdat het, in mijn ogen, een statement is richting andere hond en richting eigenaar. Wanneer je kijkt naar een territoriale discussie wel of niet uitlopend in een gevecht, dan speelt markeren vrijwel altijd een rol. Een hond claimt min of meer een gebied door er o.a. te markeren ziet dat een andere hond zich in zijn ogen niet correct gedraagt, misschien door ook daar te markeren of hem brutaal aan te kijken of door en simpelweg te zijn, en zegt vervolgens dat hij moet oprotten door bv alleen maar te fixeren of blaffen/grommen of heftiger gedrag.

Nb Dat vele honden markeren zonder dat het consequenties heeft vind ik een bijzonder aanpassing van honden aan onze samenleving, waarin honderden honden een onzettend klein territorium moeten delen.

De hondenroedels die wij bekeken hebben gaan niet markerend door de omgeving (ik bedoel hondenroedels in het wild); het overgrote merendeel van de reuen en teven plast in 1x uit. Degene (n) die wel markeert speelt normaliter de centrale rol in het roedel. Wat dus niet wil zeggen dat ik ga markeren, maar zoals gezegd ik hou wel altijd (van pup tot oude hond) de controle over het plassen (en poepen), zodat mijn honden zich uberhaupt niet genoodzaakt zien om te gaan moeten markeren.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2327625
huishonden zijn niet te vergelijken met wilde honden die in een echte roedel leven...
dan doen onze honden niet, die leven in een bij elkaar geraapt 'zooitje'....
honden in het wild markeren door hun leefgebied te 'beschermen' od duidelijk te maken dat zij daar leven, wij wonen hier....in een bv rijtjeshuis...dat wordt echt niet
gemarkeerd
*Remy* schreef: hond claimt min of meer een gebied door er o.a. te markeren ziet dat een andere hond zich in zijn ogen niet correct gedraagt, misschien door ook daar te markeren of hem brutaal aan te kijken of door en simpelweg te zijn, en zegt vervolgens dat hij moet oprotten door bv alleen maar te fixeren of blaffen/grommen of heftiger gedrag.
dat is in het wild, en niet in een park, bos oid...
fixeren, blaffen, grommen gebeurd regelmatig, gelukkig maar...dat voorkomt ellende.....
maar hoeft niet met territorium te maken te hebben..(angst, onzekerheid, persoonlijke zone ed)
*Remy* schreef: Nb Dat vele honden markeren zonder dat het consequenties heeft vind ik een bijzonder aanpassing van honden aan onze samenleving, waarin honderden honden een onzettend klein territorium moeten delen.
gelukkig wel, en gelukkig mogen (sommige) honden nog markeren, hoort bij het hondzijn..
territorium is bv hun huis, tuin geen losloopgebieden.....
*Remy* schreef: De hondenroedels die wij bekeken hebben gaan niet markerend door de omgeving (ik bedoel hondenroedels in het wild); het overgrote merendeel van de reuen en teven plast in 1x uit. Degene (n) die wel markeert speelt normaliter de centrale rol in het roedel. Wat dus niet wil zeggen dat ik ga markeren, maar zoals gezegd ik hou wel altijd (van pup tot oude hond) de controle over het plassen (en poepen), zodat mijn honden zich uberhaupt niet genoodzaakt zien om te gaan moeten markeren.
mmm ik heb wel anders gezien...

maar goed, aangezien onze honden niet in het wild leven, geen roedel meer hebben, zoveel moeten in hun klein leefgebied...
zie ik niet in waarom het markeren 'verboden' moet worden....
ja, als ze het tegen tuinen, huizen, auto's ed willen doen..
Laatst gewijzigd door me and my boys op ma 30 apr 2012, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2327631
Als Tom aan de riem zit mag hij niet om de haverklap markeren, niet omdat hij dat niet mag, maar omdat ik geen zin heb om elke 2 meter stil te staan.
Hij mag ook geen huizen, fietsen of ik weet niet wat markeren.
Maar als hij los loopt gaat hij zijn gang maar, als hij dan behoefte heeft om elke grasspriet te besnuffelen en markeren...moet ie dat vooral zelf weten.

Voor mij is het normaal hondengedrag en mijn hond mag gewoon hond zijn, zoveel mogelijk, hij moet al zoveel dan mág hij ook wel eens wat.
Door Martine-Tom
#2327707
*Dorothea* schreef: Indy laat zich altijd door Storm over z'n kop zaiken.  :biggrin2:
Das niks...Tom heeft van de week over de kop van een duitse herder gepist  :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Door Mevroi Kruim
#2327798
martine-tom schreef: Das niks...Tom heeft van de week over de kop van een duitse herder gepist  :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
:o :o :o da's we; baas boven baas! Dominant tiepje, die Tom  :biggrin2:

Hier pist Logi altijd over de kop van Kátur. Omgekeerd zelden, Kátur krijgt z'n poot niet meer zo hoog. Arme Kátur moet dus na de wandeling altijd met z'n kop onder de kraan.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2327819
vanaalst schreef: huishonden zijn niet te vergelijken met wilde honden die in een echte roedel leven...
Deze mening kan ik niet met je delen, in mijn ogen zijn ze vrijwel exact hetzelfde. Misschien ter verduidelijking, ik bedoel met "wilde honden" honden die voor ethologisch onderzoek zelfstandig in roedels leven op de Eberhard Trumler Station. Meerdere keren is een "huishond" geplaatst in een dergelijk roedel, meestal een soevereine teef. Wanneer de teef werd opgenomen dan had ze weinig tot geen moeite met het communiceren met haar nieuwe roedelgenoten. Omgekeerd, zijn er ook verschillende honden die leefde in een compleet hondenroedel onder gebracht in een gezin (mensen); dit is zowel met jonge honden als volwassen honden gedaan. Honden communiceren op een exact dezelfde manier in een hondenroedel als in een mensenroedel. Markeren heeft altijd een betekenis voor een hond of hij nu als "wilde" hond of "huis" hond leeft; het is gelukkig nog niet gelukt om de "huis" hond instinctloos te maken.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2327820
hier ook, regelmatig piesen ze over elkaars kop........is er eentje al klaar met ruiken....hoppa......zijn de andere zeiknat :o ;D
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2327827
*Remy* schreef: Deze mening kan ik niet met je delen, in mijn ogen zijn ze vrijwel exact hetzelfde. Misschien ter verduidelijking, ik bedoel met "wilde honden" honden die voor ethologisch onderzoek zelfstandig in roedels leven op de Eberhard Trumler Station. Meerdere keren is een "huishond" geplaatst in een dergelijk roedel, meestal een soevereine teef. Wanneer de teef werd opgenomen dan had ze weinig tot geen moeite met het communiceren met haar nieuwe roedelgenoten. Omgekeerd, zijn er ook verschillende honden die leefde in een compleet hondenroedel onder gebracht in een gezin (mensen); dit is zowel met jonge honden als volwassen honden gedaan. Honden communiceren op een exact dezelfde manier in een hondenroedel als in een mensenroedel. Markeren heeft altijd een betekenis voor een hond of hij nu als "wilde" hond of "huis" hond leeft; het is gelukkig nog niet gelukt om de "huis" hond instinctloos te maken.
dat het een betekenis heeft, daar kan ik wel inkomen...ze laten hun handtekening na
maar een roedel zoals ik bv heb, is niet hetzelfde als een roedel die zichzelf gevormt heeft in het wild..
een teef in een bestaande roedel plaatsen zou id best kunnen, en ja die hebben geen moeite om met elkaar te communiceren....konden de gewone huishonden dat maar....buiten gewoon met elkaar communiceren...ze willen of doen het wel maar dan stijgeren menig baasje.....ben ik bang..

maar goed, zoveel mensen zoveel meningen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door