Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Saartje
#2323906
Hallo allemaal , ik heb een somalikater van 12 jaar.
Hij heeft al lang een allergie waardoor hij zijn vacht weg likt en zo grote wonden maakt, dit komt door jeuk.
We hebben werkelijk alles geprobeerd om te doen homeopathie, remedies orthomoleculair en chemisch.
Inmiddels staat hij op 1 x per 4 dagen een pilletje prednoral en dat ging prima.
Inmiddels heeft hij dat een eigen bacterie zich tegen hem werkt en heeft daar al maanden vreselijke diarree van, zo zielig.
Hij heeft altijd carnibest gegeten in allerlei vormen, maar ook daar kan hij niet meer tegen.
Inmiddels heeft hij hyperallegene brokken en iets anders gaat het nog verder fout.
Wie kan me helpen hier iets voor te vinden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2324101
Weet je waarvoor hij allergisch is?
Contact-allergie? Vlooien? Voedsel?
Het lijkt me wel belangrijk om de oorzaak te proberen vinden zodat hij van die rommel af kan.  ;)

En deze eigen bacterie, heeft hij dan een darminfectie? Of wat anders? Kan je niet wat meer details geven?  Welke diagnoses er gesteld zijn en op basis waarvan.  Want er zijn nogal wat DA die gewoon zeggen: darmproblemen => hypo-allergene brok, maar daar geraak je natuurlijk niet verder mee als je een alternatief wil zoeken.  Dan moet je wel weten wat er nu eigenlijk aan de hand is (altijd eigenlijk, vind ik, maar goed).
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 26 apr 2012, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2324139
Zit er in hyperallergene brokken niet meestal iets van gevogelte?
Heb je verkooppunten van haaksbarf en/of tinlo in de buurt?
Zou je dat nog eens kunnen proberen in de smaken konijn, eend, makreel, zalm.
Als je de eend niet aandurft als zijnde vogel zou je heel af en toe nog de HB-hondenversie, smaak paard kunnen geven (geit en lam kan ook maar daar zit beetje pens in, mijn 2 jongste katers vonden dat trouwens wel lekker voor af en toe)
Door Mevroi Kruim
#2324606
Ik zou een zelf samengesteld eliminatie-dieet gaan voeren. Minimaal 6 weken alleen en uitsluitend een diersoort die hij nog nooit gegeten heeft, langer mag ook nog in dit geval, het arme beest is compleet van streek van binnen dus voordat dat een beetje op de rit is ben je wel een tijd verder.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2324938
Ik zou ook een eliminatiedieet gaan doen.  Dat is de oorzaak aanpakken. Je kan die prednisolon niet blijven geven, daar gaat hij ook op kapot.
Weet je nog iets meer over zijn darmproblemen? Of is dat ook aan die allergie geliinkt?


De hypo-allergene brokken zorgen er kunstmatig voor dat het dier geen reactie vertoont op wat erin zit.  Dus ook niet als het opgebouwd is uit grondstoffen waar het dier allergisch voor is.  Iets met bewerken van de eiwitten zodat ze niet meer als zodanig herkent worden door het lichaam.  Alleszinds compleet kunstmatig en het zou me niet verbazen als er nog wat medicatie bij zit.  Maar goed, dat kan ik niet bewijzen. ;)
Door *Flip*
#2325946
Saartje schreef: ja hij allergisch voor graan ,kalkoen, rundvlees, en kip in ieder geval :(
in carnibest zit rijst en rijst is een graan, dus logisch dat hij daar niet meer tegen kan.

Een hypoallergene brok houdt in dat ze bv alle eiwitten van 1 bron gebruiken, vb kip en alle vetten van 1 andere bron, etc. De bronnen zijn dus niet allemaal hetzelfde. Verder zitten er ook nog synthetische stoffen in om de boel uitgebalanceerd en compleet te maken.
Het doel is zo de kans op allergische reacties te verkleinen, omdat er minder verschillende bronnen in zitten en mocht er nog wel een allergie op treden de bronnen te herleiden zijn en je een andere hypoallergene brok kan proberen. Zo wordt je als eigenaar lekker bezig gehouden :-X

Zelf een eliminatiedieet maken is dus veel efficiënter, omdat alle voedingsstoffen van dezelfde bron komen, vb konijn.

WB Prednison, houdt er rekening mee dat het niet alleen de allergie reactie  onderdruk, maar alle afweer reacties tegen alle mogelijke ziekteverwekkers die jouw kat dagelijks tegen komt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2326399
*Flip* schreef: Een hypoallergene brok houdt in dat ze bv alle eiwitten van 1 bron gebruiken, vb kip en alle vetten van 1 andere bron, etc. De bronnen zijn dus niet allemaal hetzelfde. Verder zitten er ook nog synthetische stoffen in om de boel uitgebalanceerd en compleet te maken.
Het doel is zo de kans op allergische reacties te verkleinen, omdat er minder verschillende bronnen in zitten en mocht er nog wel een allergie op treden de bronnen te herleiden zijn en je een andere hypoallergene brok kan proberen. Zo wordt je als eigenaar lekker bezig gehouden :-X
Dat klopt volgens mij niet hoor.  Ik heb eens zo'n samenstelling gezien, en daar zat gewoon enkel kip en graan in.  En daar zijn heel veel katten allergisch aan, en toch reageren ze niet op die brok.  Ze zeggen dus dat de eiwitten zo bewerkt zijn dat ze door de kat niet meer als kip-eiwit of zelfs eiwit an sich herkent worden.  Zelfde met de granen.  Zo veranderen ze de allergenen in de voeding waardoor er geen reactie optreed.
Maar het blijft wel enkel kip en ontzettend veel granen dat er in die brok zit!  Zelfs in mijn brokkentijdperk was er no way dat die brok zou voeren.  Of zeker niet voor lang. 
Ik heb zelf een kater met voedselallergie, maar daar ben ik ver van weggebleven.  Het bleken trouwens de kunstmatige anti-oxidanten te zijn waar hij op reageert, dus ik weet toch niet of die brok daar wel tegen geholpen had.  Alleszinds, op iets vers reageert hij nooit, dus dat is wel handig zo. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 29 apr 2012, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#2326524
Mevroi Kruim schreef: Ik zou een zelf samengesteld eliminatie-dieet gaan voeren. Minimaal 6 weken alleen en uitsluitend een diersoort die hij nog nooit gegeten heeft, langer mag ook nog in dit geval, het arme beest is compleet van streek van binnen dus voordat dat een beetje op de rit is ben je wel een tijd verder.
Precies, dat is de beste aanpak!
Met onze Maine Coon Franny, de continue dunne poep had en het hele huis ermee stempelde, ging het ook zo.
8 jr was ze en 2 verschillende merken hypoallergene brok hielpen niet meer.

DA wist alleen nog prednison te bedenken en ik ben haar toen 6 wk geitenvlees gaan voeren, alleen spiervlees. Veel te eenzijdig, maar ik kon niet aan orgaan komen en kende BP toen nog niet.
Ik wilde haar geen pred geven, heb dat ook niet gedaan, bleek ook niet nodig :biggrin2:

Oh wat kapte ze op van die geit, het werd een heleandere poes :biggrin2:
Toen ben ik gaan zoeken en uiteindelijk is ze op kvv gegaan, Borke ook, toen vond ik BP en gingen de andere katten ook op kvv en Borke op Barf.
Franny is 14.5 jaar geworden, ze heeft nooit meer diaree gehad ;D
Door Saartje
#2327326
Dank jullie wel voor al jullie reacties, de prednoral ben ik aan het afbouwen 2 x per week nu en geit, kip en lam dus eigenlijk al het vlees heb ik zonder granen gegeven, dus zelf geit of wat ook gekocht en in kleine stukjes gegeven rauw maar ging niet goed
Door Doresa
#2327957
Mijn abessijn had ook een soort allergie.................likte zich ook helemaal kaal tot bloedens toe.
At toen ook carnibest , haar heb ik toen overgezet op enkel konijn.
Mijn andere abessijn had geen jeuk , maar diarree, ook haar overgezet op enkel konijn, en beide katjes hadden geen last meer van hun kwaal.
Door Saartje
#2477879
Inmiddels zijn we een aantal maanden verder, alles geprobeerd ongelooflijk.
max heeft 9 maanden diarree gehad, veel medicatie gehad, homeo regulier echt alles maar de diarree bleef
Totdat ik het zat begon te worden, ik zei tegen de da ik à het nu zelf bepalen
Hij k rijgt aan voer smorgens  tonijn op water , spoel ik wat af, en doe er probiotica door en eet hij helemaal op
Twee keer per dag eet hij carnibest , en soms wat hyperallegene brokjes maar heel weinig .door de carnibest heb ik zylkene gedaan een rustgevend middel en daar is hij al weer vanaf en de diarree is weer OVER, geweldig hè..
Ik ben reuze blij en Max ook
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door