Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#2327314
Ik ben op zoek naar een energiezuinige vrieskist. De meesten hebben de inhoud erbij staan, maar ik kan zelf alleen iets met de afmetingen en heb dus werkelijk geen idee hoeveel liter inhoud een gemiddelde kist van 1,60m of 1,80m breed heeft.

Kunnen jullie mij helpen?
Door **Jolanda**
#2327351
Ik was zelf al aan het tellen.
Er word gezegt dat je ongeveer 1/3 van de inhoud aan kilo's kwijt komt. Ik kan nu, als ik alles netjes verpakt, zo'n 160kg kwijt. Dus dan moet de vriezer ongeveer 600l inhoud hebben 8) :biggrin2:

Maar ik dacht, vraag het hier even, hier zitten de vriezerexperts ;) :biggrin2:
Door Parelridder
#2327540
De buitenmaat zegt niet zo veel. Er zijn diverse energiezuinige kisten met een bijzonder dikke wand. In dat geval is de buitenmaat even groot als een andere (energiezuinige) kist met een aanzienlijk kleiner aantal liters.
**Jolanda** schreef: (...) Er word gezegt dat je ongeveer 1/3 van de inhoud aan kilo's kwijt komt. Ik kan nu, als ik alles netjes verpakt, zo'n 160kg kwijt. Dus dan moet de vriezer ongeveer 600l inhoud hebben 8) :biggrin2: (...)
Voor karkassen wordt idd 1/3 van het aantal liters in kilo's gehanteerd, voor vlees en kvv geldt ongeveer 1/2 deel. In een vrieskist van 450 liter kun je dus bijv. ongeveer 75 kilo karkassen (1/3 deel van 225 liter) en 110 kilo vlees (1/2 deel van 225 liter) kwijt. Samen dus zeker die 160 kilo die je nu kwijt kunt, uitgaande van dat hetgeen je er in stopt ongeveer 50/50 vleesbot/vlees is.
Door **Jolanda**
#2327550
Dankjullie voor de reacties.
Mijn oog is nu gevallen op een kist van 180cm :P :biggrin2: Hij zou 800l inhoud hebben, maar als ik op diverse sites kijk waar ze nieuwe kisten van dat formaat aanbieden past er 554 liter in (ongeveer en uit mijn hoofd)
Nou lijkt me dat wel een leuk kistje als opvolger van die wat ik nu heb ;) En dan vooral onder het mom van 'een kist is nooit groot genoeg' :D :biggrin2:

Ik ben nu aan het kijken wat mijn huidige kist verbruikt, kan ik mooi vergelijken naar wat een energiezuinige verbruikt en binnen hoeveel tijd ik de aanschafkosten er weer uit heb tegenover deze oude kist aanhouden.
Door **Jolanda**
#2327570
Parelridder schreef: Ik heb een A+ kist van 495 liter, die gebruikt 50 euro per jaar ;)
Ik vrees dat ik daar met mijn huidige vriezer dik overheen ga :-\
Ik kan ook niet op het plaatje kijken wat hij zou verbruiken aangezien hij natuurlijk aardig vol ligt en ik hem zo niet van de muur afgetrokken krijg ::)

Op MP zag ik van die grote kisten staan met een glazen deksel, mooi groot maar energieverbruik was iets van 7,8 KWH per 24uur :-X Ik denk niet dat mijn oudtje daar ver onder zal zitten.
Ik probeer zuinig te zijn met energie, maar had wel een verbruik van 8000KWH per jaar :-X (2 vrieskisten, 2 koelkasten, een aquarium en een droger en wasmachine wat zeer regelmatig draaien, die vreten natuurlijk de nodige stroom samen)
Dus ik ben benieuwd wat er uit de meter komt.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2327715
Parelridder schreef: Fijne kist: http://www.bobshop.nl/nl/huishoudelijke ... ergelijknl
vergeet ook niet om bij het kiezen goed op te letten of de vrieskist geschikt is
om in een onverwarmde schuur te staan.
Niet alle nieuwe kisten kunnen tegen buitentemperaturen onder de 10 graden  ;)
De ouwetjes van vroeger hadden een heel ander koelmiddel ,die konden wel tegen vorst in de schuur.

je kunt ook nog voor een heel goed gebruikte 2 ehands  kijken
met garantie
http://www.stalenhoefbv.nl/
Door Parelridder
#2327786
Ik heb deze Zanussi in de schuur. Daar vriest het 's winters zodanig dat mijn koelkast op of onder 0 komt. Zelfs de winter van 2010-2011 doorstond 'ie moeiteloos, ondanks dat 'ie niet onder de 10 graden zou mogen staan ;) Komt dus iig niet zo nauw.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2327849
O ,da's wel een goeie dan .
Ik heb ook andere verhalen gehoord van nieuwe vriezers  die een beetje vorst niet overleefden  :-\

Dat verwacht je niet echt van een vriezer.
Ik heb Liebherrs ,die hebben afgelopen winter min 22 overleefd ,nou dat was maar 1 nachtje ,maar toch ...
was blij dat het goed ging. :)
Door **Jolanda**
#2327921
Daantje schreef: vergeet ook niet om bij het kiezen goed op te letten of de vrieskist geschikt is
om in een onverwarmde schuur te staan.
Niet alle nieuwe kisten kunnen tegen buitentemperaturen onder de 10 graden  ;)
De ouwetjes van vroeger hadden een heel ander koelmiddel ,die konden wel tegen vorst in de schuur.

je kunt ook nog voor een heel goed gebruikte 2 ehands  kijken
met garantie
http://www.stalenhoefbv.nl/
Pssst heb je gezien wat hun energieverbruik is?
Energieverbruik vries/koel (kW/24u): 8.20/
Dat betekend dus op jaarbasis : 8,2x365dagen = 2993KWH :o
Daar laat je bijna 10vriezers voor draaien ;)

Ik ben er nog niet helemaal uit, het zoeken vandaag was een beetje chaotisch, maar er komt hoe dan ook een zuinigere. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door