Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kees
#2326504
Hallo,
Ik heb vrijdag een hondje uit Roemenië opgehaald op Schiphol. Het is een reutje van bijna 2 jaar. Wat ons opvalt is dat hij niet markeert. Ik weet niet op welke leeftijd hij gecastreerd is. Maar kan daar een oorzakelijk verband liggen? Dus tussen leeftijd castratie en markeergedrag? Of zou het markeergedrag nog kunnen komen als hij wat meer zelfvertrouwen heeft gekregen? Hij is nu nog erg onzeker buiten; alles is vreemd voor hem en het is duidelijk dat hij zich nog niet veilig voelt.
Wat mij overigens wat zorgen baart, is dat hij zo weinig plast. Ik heb 't hem nu 2x zien doen. Hij "verstart" dan enigszins (het is dan net of hij aandachtig naar iets in de verte kijkt) en hij blijft daarbij op 4 poten staan. Je moet dus verdomd goed kijken anders zie je niet eens dat hij plast. Dat komt mede door de enorme vacht die hij op dit moment heeft.

Mvg
Kees.
Door ulla
#2326650
Ik denk dat het puur onzekerheid is.
Hij is nog maar net bij jullie, en zal evenwicht moeten vinden.
En oke stel hij gaat nooi markeren so what?
Gebruikersavatar
Door Kees
#2326730
Nee, dat is op zichzelf uiteraard geen probleem. Ben zo maar nieuwsgierig naar de oorzaak.  Vanmiddag heeft hij overigens weer geplast  :). Ik was wat bezorgd omdat ik ooit een reu heb gehad die op een bepaald moment bijna niet meer plaste. Achteraf bleek zijn urineweg vol kristallen te zitten. De da liet me dat toen ook onder de microscoop zien. Ze vertelde toen dat die kristallen de urineweg volledig kunnen doen dichtslibben. Maar dat was nog in het brokkentijdperk.
Vanmiddag was hij samen met onze andere honden uitermate levendig en actief in het bos. Het komt wel goed met hem  :biggrin2:

Mvg
Kees.
Door Mevroi Kruim
#2326738
Ik ken wel heel vroeg gecastreerde reuen die hun hele leven op z'n teefjes blijven plassen. Er is zeker wel een verband. Als een reu gecastreerd is voordat hij z'n poot ging optillen zal hij dat wsch ook niet meer gaan doen.
Door eelke
#2326821
Mevroi Kruim schreef: Ik ken wel heel vroeg gecastreerde reuen die hun hele leven op z'n teefjes blijven plassen. Er is zeker wel een verband. Als een reu gecastreerd is voordat hij z'n poot ging optillen zal hij dat wsch ook niet meer gaan doen.
Joep is niet eens gecastreerd, en die past 8 van de 10 keer op zijn teefjes. Terwijl hij wel heel erg met geurtjes en alles in de weer is, bij ontmoetingen met andere reuen zijn kop en staart erg hoog houdt, dus wel echt macho reuen gedrag vertoont. Markeren doet hij dan ook niet veel, alleen op bosjes, of hoopjes die op de grond liggen.
Door BAC
#2326977
T is net wat je je hond aanleert. Ik ken dr genoeg die gewoon zittend piesen als een teefje, gewoon één keertje en omdat baasje dat zo wil.
Door nienk
#2327050
Reus markeert ook maar heel erg weinig en plast vaak als een teefje, of zo'n beetje half met de poot omhoog. ik weet niet precies wanneer hij gecastreerd is. het asiel zei dat hij toen ik hem kreeg een jaar oud was (ik denk zelf jonger) en hun dierenarts had gezegd dat het castreren al wel een behoorlijke tijd geleden was.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2327086
Senta schreef: T is net wat je je hond aanleert. Ik ken dr genoeg die gewoon zittend piesen als een teefje, gewoon één keertje en omdat baasje dat zo wil.
en hoe hebben ze dat gedaan, ZIT ZIT ZIT roepen zodra ze gaan plassen?
2 reuen van mij die tilde de poot al op toen ze goed 8 weken waren..
eentje is na 2 jr gecastreerd en plaste als een teefje...
nr 2 is tegen de 3 jr gecastreerd en tilt gewoon zijn poot op
Door Martine-Tom
#2327111
Tom begon met zijn poot op te tillen toen hij een paar maanden was, ik zou niet weten wat ik daaraan had kunnen bijsturen.
In het begin moest hij zo nodig dat hij vlakbij huis al in 1 keer uitplaste maar wel tegen 10 bomen zijn poot op moest tillen terwijl hij geen idee had waarom  :biggrin2:
Hij hoeft van mij niet in 1 keer uit te plassen maar overal zomaar markeren hoeft voor mij nou ook weer net niet.

Als hij dat wil...doet hij dat maar in zijn eigen tijd  :P
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2327122
;D ;D
hier markeren ze wel, in het park....
de weg erna toe kunnen ze een keertje plassen en dan is het gewoon doorlopen...
want eerlijk is eerlijk, dan willen ze overal hun sporen wel nalaten...
Door smulpaap
#2327139
Ooh maar daar kunnen teven ook wat van hoor . Ze mogen onderweg allemaal  eenmaal plassen en dan moeten ze doorlopen , maar als er eentje begonnen is dan gaan de andere twee er precies overheen . Eenmaal los dan tilt Amber haar poot op tegen een boom en markeert , kleine smurf doet het tegen lagere struiken /bosjes
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2327182
Hier wordt niet gemarkeerd. Zowel de teef als de twee reuen plassen alle drie met 4 poten op de grond  in 1x hun hele blaas uit op de plek die ik aangeef.

Voor het hondje uit Roemenie is het waarschijnlijk gemakkelijker om te plassen op plekken die "veilig" zijn, dus waar weinig andere honden gemarkeerd hebben (een plekje in eigen tuin zou ook ideaal zijn).
Door Lil
#2327199
Toen ik Cayley kreeg was ze ook heel erg onzeker en plaste ze alleen bij hoge nood. Toen ze zekerder werd veranderde het. Nu markeert ze en tilt ze ook vaker een poot op (het is een teef)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door