Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2321941
Hey allemaal,

Ik ben gisteren dan eindelijk begonnen met barfen. Dat werd wel tijd. ;)

Nu hebben mijn katten wel al redelijk wat vers gehad en ook bij het portioneren hebben ze hier en daar wel wat hapjes gekregen (wat over was).  Cuzco en Kleintje eten alles wel, al vind Kleintje kippennekjes nog wel wat hard.  Geen probleem, dan mep ik die wel nog even voor. 
Ook eten ze wat minder dan aangegeven staat, maar ofwel hebben ze daar genoeg mee, ofwel trekt dat wel bij, veronderstel ik. Daar ligt niet het probleem.

Luis is altijd de moeilijkste geweest en ik wist dat hij dan ook diegene zou zijn die er wat moeilijk over zou kunnen gaan doen.  Zo hadden we bij het proeven tijdens het portioneren gemerkt dat hij geen nier luste.  Zelfs niet in stukjes gemengd onder wat anders.  Gemalen en dan in verhouding 1/4e onder blik ging het wel naar binnen.  Ook Lama wilde hij toen niet.  Maar hert, konijn, kip, dat ging allemaal mooi naar binnen.  Ook kippennekjes en konijnkarkas knaagde hij mooi weg. 

Ik geef 3 maaltijden per dag, 's ochtens spier, vooravond vleesbot en dan voor het slapengaan nog wat orgaan.  Hart en lever geef ik zo want dat kennen ze al van voorheen en eten ze allemaal graag zo.  Al durft Luis de laatste tijd ook zijn hart laten staan. 
Nu zijn we dus begonnen met eendvlees en dat heeft hij mooi opgegeten.  Dan kippennekjes, daarvan de helft (net als Kleintje) en de volgende maaltijd de andere helft.  Het hart bleef dus liggen voor de volgende dag. Ik laat het eerst doorschuiven zodat ik niet in de knoop kom met mijn percentages. 
Vanmorgen was het dus de bedoeling dat hij eerst het hart zou opeten en dan zijn spier zou krijgen.  Dat was hert.  Hij wilde zijn hart niet.  Een uurtje later heb ik er een eitje onder geklutst en daar heeft hij wat ei van opgelikt en een klein stukje hart gegeten, maar meer niet.  Dat was trouwens in de keuken.  Ook het hert wil hij niet, terwijl hij dat een paar weken terug wel lekker vond. 
Nog een uur later heb ik dan toch maar een blik open getrokken, dat heel fijn gemaakt en zijn hert erin gewenteld.  Dat dan aangeboden. Een paar likjes, meer niet.
Vanavond, was te verwachten, platgeslagen kippennek (kip eet hij normaal altijd), hij ruikt er nog niet aan. 
Maar nu wilde ik wel weten of hij gewoon weigert vers te eten of er wat meer aan de hand is. Dus gewoon blik gegeven, in hetzelfde potje als hij vers in krijgt, op dezelfde plaats, zelfde ritueel.  Toen ik het uit de koelkast haalde en in het potje deed, was hij wel geïnteresseerd, maar boven op zijn plaats (na een keer aandringen, eerst liep hij gewoon weg) maar 3 likjes, en weer gedaan.  Gewoon puur blik, wat hij dus wel zeker lust!

Dus blijven er nog twee mogelijkheden. 
Ofwel is hij ziekjes, maar dat zou wel toevallig zijn, juist nu ik begonnen ben met barfen....  Al moet ik wel zeggen dat ik ook al 2 maal overgeefsel gevonden heb, maar ik weet niet van wie. De eerste maal was het vleesbot en ik dacht dat het misschien niet voldoende gekauwd was, dus mep ik het nu eerst nog maar een paar dagen tot het goed verteert.  Maar erna ook een bruin plasje, zonder bot. Ik weet niet van wie, maar het zou dus ook van Luis kunnen zijn...
Hij lijkt verder wel niet ziek, wel een beetje gespannen.

Dat brengt mij bij de tweede optie: hij ondervind stress omdat hij zijn eten niet helemaal opeet en ik misschien wat te veel aandring?  Of hij vind op 1 of andere manier dat de etensplaats niet goed is, of het ritueel omtrend het eten, of het potje waaruit hij eten krijgt... en wil daarom daar niet eten.  Dat verklaart nog niet waarom hij dan ook in de keuken weinig tot niet wil eten. 
Honger lijkt hij wel te hebben en hij is geïnteresseerd, maar hij komt dus niet verder dan een 3-tal likjes of hapjes en bij gewoon vers zelfs helemaal niets.  Hij gunt het nog geen blik waardig.

Wat zouden jullie nu doen?
De reden dat ik dit topic geopend heb, is gewoon om een beetje opvolging te hebben in dit verhaal.  Zodat ik niets over het hoofd zie, misschien andere invalshoeken kan krijgen dan die ik zelf zie?
Ik was van plan vanavond gewoon terug eten aan te bieden, en er me niet druk in te maken als hij het niet wil. Gewoon weghalen en zo laten. En hem verder in het oog houden of hij ziek lijkt en veel knuffelen (om hem ontspannen te krijgen, hij is daar nogal gevoelig aan en vrij snel gestressed).
Of zou ik beter proberen hem op een andere plaats eten te geven?  Ik vrees namelijk dat ik er dan teveel drukte rond maak, dat dat stress geeft en dat hij dan zeker niet wil eten.  Hem een tijdje met zijn eten alleen laten heb ik ook al geprobeerd, werkt niet. 
Ik geef hen normaal hun potjes in volgorde van dominantie. Kleintje (oudste) eerst, dan Luis en dan Cuzco. Zo heb ik dat altijd gedaan.  Maar Luis duikt dus eerst zowat in Kleintjes potje, gaat dan mee naar zijn plaats, krijgt zijn pot, en vroeger begon hij dan te eten, maar nu volgt hij me dan naar Cuzco's plek. Ik breng hem dan terug naar zijn plek.  Zou hij denken dat Cuzco's eten lekkerder is? Of zou het helpen hem gewoon als laatste te geven?
Ze krijgen in dezelfde kamer eten, maar zien elkaar bijna niet.  En als ik hem erna apart neem om te laten eten, reageert hij hetzelfde, dus ik denk echt niet dat hij zich bedreigd voelt door de anderen.  Ze zijn het trouwens al een tijdje zo gewend met brok, voor we gingen barfen.

Het vreemde is ook dat hij eerst wel wilde eten en plots niet meer.  Zou het eventueel ook kunnen dat hij zich binnenin gekwetst heeft met die kippennekken? Als hij die niet voldoende geknaagd heeft? Ze hebben voorheen ook al stukjes gehad, zonder meppen, en toen ging het steeds wel goed...  :-\

Oh ja, hij heeft dus gisterenochtend al zijn eendenvlees (50gr) opgeten en 75gr kippennekjes gegeten.  Al weet ik dus niet zeker of het erin gebleven is.  Vandaag heeft hij een half eitje, een kruimel hart en een paar likjes blik gegeten.  Oh, en een paar brokjes, omdat ik wilde testen of hij nog wel iets wilde eten, maar ik wilde hem geen maaltijd brok geven natuurlijk als hij vers weigert. ;) Zo gemakkelijk laat ik me niet foppen. Gevolg is dat ik eigenlijk nog niet weet of hij er meer dan 2 zou opgegeten hebben of niet...  :-\
Hij moet dus volgens mij nog niet meteen aan het dwangvoer, denk ik, al was zijn laatste echt goede maaltijd op 22u gisterenavond. Vandaag enkel wat kleine hapjes.
Hij is trouwens ook niet te dik, mooi op gewicht, dus iets minder kans op leververvetting, al wil ik natuurlijk geen risico's nemen.

Enfin, alle ideetjes zijn goed. En ik wil hier dus gewoon graag even het verhaal blijven doen. Beetje opvolging vragen.
Bedankt!
En sorry voor het lange verhaal...  :-[
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 24 apr 2012, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2322130
Als het er een van mij zou zijn zou ik denken 'ziek'. Dat hij z'n normale voer ook niet eet vind ik niet zozeer barf weigeren als wel alle voer weigeren en als hij het voorheen goed at is hij dus niet lekker denk ik.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2322175
Ja, het is alleen zo vreemd dat ik er verder niets aan merk.
Hij is gewoon actief (erg zelfs), komt knuffelen, is zijn eigen zelf.  Hij komt ook altijd enthousiast op eten af, maar wil dan toch niets als het voor zijn neus staat...  :-\
Nou goed, nu nog eens proberen. Eens zien wat hij zegt.

Ik zou toch ook denken dat hij het hert zou moeten eten als hij het voorheen lekker vond.  Hart deed hij altijd al iets moeilijker over. Als het een groot stuk was, liet hij het ook liggen, maar in kleinere stukjes at hij het wel. Ik had het nu al fijn gesneden, omdat ik dat voorzien had.  Voor morgen heb ik konijnenvlees voor de anderen. Dat vond hij vorige keer heerlijk. Als hij dat ook niet eet, ligt het zeker niet aan wat ik voorschotel maar aan wat anders. 

Bedankt voor je antwoord.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2322357
Vanmorgen heeft hij zijn konijnvlees wel opgegeten.
Ik denk echt niet dat hij ziek is.
Dus ik ga er gewoon zo weinig mogelijk drukte rond maken.  Gewoon eten plaatsen, eet hij niet, dan is het maar zo. 
Tenzij het te lang duurt natuurlijk, maar dat zal wel meevallen, denk ik.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2326754
Nog even een update.
Niet dat het iemand intesseert, heb ik de indruk, maar goed...  8)

Enfin, het gaat al een stuk beter met Luis.
Hij heeft echt een tijd lastig gedaan.  Ik had een gemalen mengeling gemaakt van nier, maagjes, rundsvlees en kippennek.  In de hoop dat hij het zelf of met wat blik zou eten.  Maar dat bleef maar aanslepen, meneer had geen zin en at met moeite 20-30gr op een dag.  Als hij goed gegeten had, gaf ik hem iets lekkers achteraan. Vb een stukje konijnenvlees. En dat luste hij wel. 
Maar goed, hij was dus op deze week tijd al veel te veel afgevallen naar mijn zin, en dus heb ik hem gisteren van die mengeling gedwangvoert.  Ik was het zat.  Ik heb er 100gr in geduwd en hij leek het nog niet ontzettend erg te vinden.  Ik had nog 100gr over en ik verwachte niet dat hij die avond nog zou willen, maar het blijven katten, want meneer heeft diezelfde avond nog de rest opgegeten.  Ik heb de rest van het blik dan nog apart opgevoerd en daarmee was gisteren iedereen gelukkig.

Cuzco had lopen miepen over een sardienkop.  Hele sardien was lekker, maar de kop liet hij liggen.  Ik vond dat toch ook belangrijk (en hij is dik genoeg, eet ook genoeg), dus had ik het hem ook blijven voorzetten. De 3e keer was gisterenavond en toen heeft hij de helft opgegeten.  Dat vond ik al goed en heb de rest aan Kleintje gegeven die alle vis heerlijk vind. Je had moeten zien hoe ze erop dook  :biggrin2:
Enfin, allemaal dus de rest van het blik nog als toetje en alle buikjes rond.
Daarmee konden ze vanmorgen weer allemaal samen hetzelfde eten, ook Luis en dat ging prima.  Schapenvlees en vanmiddag konijnkarkas. 
En nu komt het: 
Er zat nog een niertje in het konijnkarkas dus ik dacht: je weet nooit dat het lukt, ik geef dat aan Luis.  Hij heeft zijn bakje helemaal leeg gegeten, dus het niertje ook.  :biggrin2:  Ben er echt heel blij mee.  Dat was de eerste keer dat hij nier zo at.    Zo zie je maar, beetje foppen en dan lust hij dat orgaan echt wel.  Hij vind vlees gewoon lekkerder denk ik.  Konijn is natuurlijk wel het allerlekkerst voor hem heb ik de indruk, dus het ideale fopmateriaal. ;)
Vanavond is het hart, dus ik houdt mijn hart vast want anders zijn we weer vertrokken voor een paar dagen. Maar hij zal uiteindelijk toch wel leren dat hij dat orgaan ook echt moet eten voordat hij de rest krijgt? Toch?
Hij lust dus alle afzonderlijke onderdelen echt wel apart, hij doet gewoon wat koppig.  Ik moet gewoon nog koppiger zijn.  :D

Enfin, ik ben wel heel blij dat hij vandaag al zo goed at, en dat hij dus zeker even niet meer afvalt.  En dus dat niertje erbij, helemaal goed. :)
Hij heeft dus nog wel geen vis gehad omdat hij die mengeling nog moest eten en ik dat belangrijker vond.  Ik weet niet of hij dat gaat lusten.  Bij de test wanneer ik ze portioneerde, moest hij er niet te veel van hebben.  Maar goed, we zien wel.  Anders een beetje garen om te wennen, dan lust hij het zeker wel. ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2327603
Ja misschien toch.
Of anders heeft hij de knop omgedraaid en gaat hij nu genieten van het vers eten.

Hij heeft gisteren zijn hart ook tot de laatste druppel opgegeten (bakje werd helemaal leeggelikt), dus eet prima nu.  De anderen ook, dus ik ben al helemaal blij  :biggrin2:

Het enige wat hij dus nog niet gegeten heeft, en bij het proeven wel geweigerd is rauwe vis en lama.  Heel vreemd want lama wordt gezegd door katten vrij goed gegeten te worden, maar hij wou het toen dus niet.  Ik zal in de loop van deze week eens kijken of hij nu wel wil.  Maar eerst maar eens rustig laten wennen met vlees dat hij zeker graag lust. ;)
Door Mevroi Kruim
#2327792
Lama hebben ze hier nog nooit gehad, ik hou het wel bij de standaard dingen. En vis is kritisch, niet elke vis is even eetbaar. Daar verschillen de meningen nog al eens over.
Door Limpy
#2327802
Lama verschillen de kattenmeningen ook heel erg over.
Hier vinden ze het heerlijk maar weet van een mede BPer hier in a´dam dat alle 3 haar katten het goor vonden.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2327809
Lama heb ik nog nooit gevoerd, maar vissen zijn ook lastig. Ot eet ze pertinent niet (behalve niet vaker dan 2x per jaar een muizenhapje makreel uit blik uit het bakje van Sien, dus niet eens rauw) en Sien is heel kieskeurig met vissen. Zalmbuik of -karkas is al niet te eten, alleen filets uit de supermarktvriezer. Sardientjes zijn ook maar zozo en de koppen vies. Horsmakreeltjes gaan nog wel, maar dan liever ook de kop niet. Ansjovis is vies, zelfs uit blik. Alle rauwe visjes dienen ook zonder darmen te zijn.
In blik lust Sien bijna alles, muv snoezepoes-tonijn en dus ansjovis.

Ik voer vette vissen alleen voor de omega-3vetzuren, dus dat is maar een klein deel van het menu en soms dus uit blik.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2328396
Ah kijk, dan zijn we toch al goed op weg.  :P
Ik geloof wel dat hij ooit eens rauwe zalm heeft gegeten, dus dat krijgen we waarschijnlijk nog wel goed.

Het gaat over makreel dat hij vorige keer niet wilde.

Als hij geen lama lust ga ik daar ook geen drama rond maken hoor.  Dan bestel ik het in het vervolg gewoon niet meer.
Heb er natuurlijk wel 5 kg van  ::)
Maar goed, we zien wel. ;)
Door Emytje
#2328686
Dan kun je de lama toch aan de andere katten voeren?

Hier word vis overigens ook niet graag gegeten. De kale eet wel alles, maar ik merk aan hem dat hij het niet mega lekker vind. De poes eet wel graag makreel en de kater moet vis helemaal niet (behalve uit blik).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2328727
Ja, tuurlijk.  Maar het is wel gemakkelijker als ze allemaal hetzelfde eten op hetzelfde moment.  Ik vries het ook in in porties voor hen 3 tezamen. ;)
Ik weet wel dat dat niet altijd kan, maar toch...

Ik zal het alleszinds niet weggooien hoor.  Zo zit ik niet in elkaar. ;)
Door Limpy
#2328738
Je zou die lama anders ook weer eens over een poosje kunnen proberen, evt gemengd met een smaakje dat ze wel heerlijk vinden...
Tis dat je in belgië woont anders had ik de lama evt wel van je overgenomen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2328744
Das lief, maar daar zijn we nog niet.
Ik was nog niet van plan het op te geven of zo.  Ik kijk wel hoe het loopt.  We zijn nog maar net bezig. 
Maar als hij het uiteindelijk niet wil, dan geef ik het gewoon aan de andere katten en koop het erna niet meer. Geen probleem hoor.  :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door