Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door faya
#2324511
mijn teefje is voor eerste keer drachtig en ik voor mij is dit ook de première! Ik verslind alles wat ik er over kan lezen. Er zijn vast vele onder jullie die al vaker een nestje gehad hebben en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe zit dat met die pitonspuit = oxytocine? Bij eventuele weeenzwakte dierenarts bellen en slechts in uiterste geval gebruiken, begrijp ik, maar na de geboorte lees en hoor ik dat het wel gebruikelijk is deze te geven, zodat de baarmoeder schoon gemaakt wordt en dus de kans op baarmoederontsteking verkleint wordt. Heb ook gelezen over Puur Utero, maar daar zit Pulsatilla met lage potentie in en dat kan er juist eentje veroorzaken......Graag jullie ervaringen, alvast bedankt!
Door Lizzy
#2324513
Ik begrijp ook in alle eerlijkheid niet waarom de fabrikanten van deze homeopathische middelen een lage potentie Pulsatilla in de Puur Utero/Utero Vetsem doen. Maar goed, het is niet anders, er zit een lage potentie in. En preventief homeopathische middelen geven...., ik begin er steeds minder voorstander van te zijn, eerlijk gezegd. Ik vraag me wel in alle eerlijkheid af of Piton spuiten een beter idee is. Waarom niet gewoon de natuur z'n gang laten gaan, zou ik denken? Maar ik lees met je mee, ik hoop begin volgend jaar mijn eerste nestje te mogen verwelkomen :biggrin2:
Door faya
#2324524
he, spannend dat je ook naar je 1e nestje toeleeft! had het idee dat je er al een nest gehad had. Heb wel oude artikelen over pitonspuit en puur utero gelezen, maar ben heel benieuwd hoe de meningen en ervaringen nu zijn! Pitonspuit tijdens weenzwakte wordt ik veel over gewaarschuwd, dus wil ik ook zeker alleen in uiterste noodzaak laten doen, preventief puur utero lijkt me geen plan - ga Westerhuis effe daarover bellen - maar dat pitonspuiten naderhand....ja, als ik al die ellende lees over ontstekingen e.d en als alles goed gaat zit het meissie dan wel met ene paar kleintjes dus kan ze dat zeker niet gebruiken, dus ik ben nog niet uitgepiekerd daarover.
Door Lizzy
#2324529
Ja, heel spannend :nerves:. Ik heb 2 bevallingen meegemaakt. Ik had er liever meer meegemaakt, om meer ervaring op te doen. Maar goed. Heb jij er een ervaren iemand bij, bij de bevalling?

Overigens, als je zogende pups hebt, zorgen deze voor het samentrekken van de baarmoeder. En als je het mij vraagt is het opwekken van weeen na de bevalling serieus nergens voor nodig..... Ik vraag me in alle ernst af waarom je wel Puur Utero zou geven maar dat laat ik graag aan de kenners over! Ik ben ook benieuwd naar wat Atjo zegt.

Als ik de horror verhalen lees over Piton, dan blijf ik er liefst zo ver mogelijk van verwijderd. En nog wat, de doseringen die door de gemiddelde DA gehanteerd wordt, die schijnt veel te hoog te zijn. Ik weet niet hoe je Engels is?

Oxytocin is a pituitary hormone that causes strong, coordinated contractions of the estrogen-primed uterus during parturition. It may be used therapeutically to relieve nonobstructive dystocia in bitches.

Historically, doses of 5 IU or more of oxytocin per dog, administered subcutaneously or intramuscularly, were recommended. Recent work using a tocodynamometer, which assesses changes in abdominal pressure and allows the tracking of uterine contractility, has demonstrated that intramuscular doses of 5 IU or more are associated with uterine tetany and that intramuscular doses as low as 0.25 IU of oxytocin may stimulate effective contractions.1 Oxytocin does not dissociate readily from myometrial receptors, so there is little wisdom in continuing treatment if labor does not progress.

In patients with nonobstructive dystocia that has been verified by radiography, 0.25 to 5 IU of oxytocin may be given intramuscularly at 20- to 30-minute intervals for two or three doses. Suggested initial doses are 0.25 IU for dogs weighing less than 11 lb (5 kg), 0.5 to 1 IU for dogs weighing 11 to 22 lb (5 to 10 kg), 1 to 3 IU for dogs weighing 22 to 66 lb (10 to 30 kg), and 3 to 5 IU for dogs weighing more than 66 lb (30 kg). If there is no response to the initial oxytocin injection, progressively higher doses may be used, with an upper dose limit of 5 IU. After this treatment, if dystocia is not resolved, a cesarean section is indicated.
Door faya
#2324546
ga voor het engelse deel vanmiddag eens even zitten, moet ik effe vertalen. Spreektaal prima, maar dit is zo medisch. Gelukkig is de dierenarts hier ook niet direct een fan van pitonspuit en komt zeker zelf langs dus niet zoals je veel hoort zelf toedienen ( moet er niet aan denken!) Ga nu doggies uitlaten en kom er later op terug
Door Hanny
#2324657
Wij hebben ten tijde van de werpdatum wel python in huis en gebruiken het zo nodig.
Zeer precies gedoseerd door onze arts. Er wordt niet gespoten voor de eerste pup, althans niet door ons. Punt uit af, dat doen we niet.
Aan het eind wordt niet gespoten, het zou dus zo kunnen zijn, dat er toch nog een pupje in zit, dat is dan ongelooflijk vervelend, maar we spuiten zeker niet om te zien, of er toch nog iets zal komen.
Bij de eerste nesten hier, hadden we terecht geen python in huis, maar toen waren we wel afhankelijk van welke dierenarts dan ook en daar wordt je soms niet blij van.
Gelukkig is gebruik vrijwel niet nodig.
Na de bevalling geven we wel drie dagen Uterovetsem en wat langer propolis, of het nodig is? Wie zal het zeggen.
Na een loopsheid geef ik ook drie dagen Uterovetsem gevolgd door twee weken groene leem. Hetzelfde verhaal, Is het nodig?
Eerlijk gezegd, denk ik, dat het niet nodig is, maar ergens zegt een stemmetje, maar als????? en dan geef ik het maar.

Hanny
Door faya
#2325527
ik had meer reacties verwacht! Hanny & Lizzyso far - bedankt. Wat is propolis overigens en met de Uterovetsem bedoel je nu Puur Utero toch - VSM is toch niet meer verkrijgbaar? Nadeel van Puur Utero of Uterovetsem is lage potentie Pulsatilla - kan Westerhuis pas as donderdag weer bellen op spreekuur maar ga vast mailtje sturen. Ik was ook meer voor de homeopatische variant maar toch......is ook niet allemaal rozengeur en de zogeheten maneschijn....
Door Lizzy
#2325630
faya schreef: ik had meer reacties verwacht! Hanny & Lizzyso far - bedankt. Wat is propolis overigens en met de Uterovetsem bedoel je nu Puur Utero toch - VSM is toch niet meer verkrijgbaar? Nadeel van Puur Utero of Uterovetsem is lage potentie Pulsatilla - kan Westerhuis pas as donderdag weer bellen op spreekuur maar ga vast mailtje sturen. Ik was ook meer voor de homeopatische variant maar toch......is ook niet allemaal rozengeur en de zogeheten maneschijn....
Ja maar ik moet daar wel bij zeggen dat ik toch overal hoor/lees dat mensen zeer enthousiast zijn over Puur Utero tijdens en na de bevalling. Dus misschien gaat die pulsatilla vlieger meestal niet op.
Door Hanny
#2325753
Oh ja, dat spul heet nu Puur Utero. Is geen verschil in.
Tijdens de bevalling weet ik niet, of het iets doet. Kijk, als alles gewoon heel fijn gaat, is het niet nodig, zo eenvoudig is het.
Als het echt moeizaam gaat en uit draait op een keizersnee, gaat dit middel ook niet werken. Wanneer dan wel?????? Ik weet het niet, je kunt er niet in kijken.
Python is ook zoiets. Je zou het kunnen spuiten, als je denkt, dat iets steviger persen wel goed zou zijn, maar wanneer is dat precies? Wie kan het zeggen?
Wat had je voor reacties gewild? Er is al eerder over geschreven en er is geen duidelijke mening over.
Blijft nog de vraag, of je arts je python meegeeft, zodat je het zelf kunt spuiten.
Als ik arts was, dan gaf ik het misschien wel helemaal niet mee aan iemand, die nog geen ervaring heeft.
Gelukkig hoef ik daar niet over na te denken.
Een bevalling is toch vaak een kwestie van, Oh, wat duurt het toch lang voor de eerste pup komt. Duurt het niet te lang?
Getverderrie, begon het nu maar, als het maar goed gaat enz.
Ik ken de verhalen van oh, zo mooi en oh, zo prachtig, maar ik vind het nog steeds een hachelijke onderneming, al of niet met Puur utero en/of Python. Natuurlijk is het heerlijk om als comité van ontvangst naast de werpkist te zitten, als de pupjes er netjes uit komen glijden en gelijk willen drinken enz. Daar kan een mens zo dankbaar voor zijn, maar oh wee, als het anders gaat en dat kan ook. Gelukkig gaat het meestal goed.
Ons eerste nestje werd een keizersnee, misschien wel omdat de arts naar een carnavalsgebeuren wilde. Zo kan het gaan.
Voor alles is een eerste keer en je leert er van.

Hanny
Door M.P
#2326170
wij gebruiken niets tijdens het werpen , tot nu toe toch nog niet...
ik heb al meegemaakt tijdens het werpen dat ze 2 keer een klein uurtje pauze nam , dan gaat ze buiten op haar gemak wat rollen in het gras , niets mis mee , en dan zijn er veel die dadelijk naar de spuiten lopen .
ook al dik 2u30 tussen maar deze pup zat dwars , hebben toen moeten helpen en is uiteindelijk gelukt.
nooit te rap in paniek slaan.
wat we wel hebben liggen is caulophyllum  , daar geven we een aantal bolletjes van moest het te lang duren.
ik heb wel al een dag na de worp een antibiotica spuit laten zetten voor in het geval van , maar ik weet niet of ik ze nog ga laten zetten , afwachten...

groetjes.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2326214
Ik heb het wel in huis gehad bij de nesten die we tot nu toe gehad hebben, maar gelukkig maar 1x hoeven te gebruiken.
Pup zat al een tijdje in geboortekanaal, maar de weeën waren niet sterk genoeg meer na 7 pups. Dus bij die laatste hebben we dus gespoten. Wel telefonisch overleg met de DA.
#2326219
eelke schreef: De bevallingen die ik mee gevolgd heb, zal soms wel een dag verschil tussen de pups...dan hielp de Python ook niet echt.
maar dat is toch juist een reden om oxytocine te spuiten, als er te lang niks gebeurt?
Door eelke
#2326221
*Dorothea* schreef: maar dat is toch juist een reden om oxytocine te spuiten, als er te lang niks gebeurt?
Volgens mij is dat niet gedaan... maar heb het echte einde nooit meegemaakt. Lange bevallingen waren het, niet mijn eigen honden.
Gebruikersavatar
Door nova
#2327919
Ik lees het nu pas.

Voordat Bindi bevallen moest had ik 2 spuiten Pyton meegekregen van de DA,  precies gedoseerd en  klaar voor Injectie.
Ik mocht zelf toedienen, maar alleen na overleg met  de DA.
Na de 10de pup bleken die spuiten  nodig ,  maar helaas was pup nr 11 al dood bij de geboorte, het had te lang geduurd.  :-\
Pup nr 12  is toen acuut gehaald    door de DA, en leefde maar was wel blauw .
Had niet lang meer hoeven te duren,  anders had nr 12 het ook niet levend gehaald.

wanneer er 2 uur geen pup geboren is, en  moeder hond is nog niet klaar, dan is het toch wel tijd voor een handje hulp, uit spuit of van een professionel
Laatst gewijzigd door nova op di 01 mei 2012, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door