Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Martine M
#2325386
Ik heb via de zoek opdracht gezocht naar posten over sterilisatie en ze door gelezen omdat ik worstel met de vraag of ik best de nieuwe hond Ayla laat steriliseren of niet en ik ben er nog niet uit.

Ik heb 1 gecastreerde reu en nog een gesteriliseerde teef Sera.
Sera had ik op 2 jarige leeftijd (geschat) uit een heel erge situatie gehaald, ze had ook net puppies gehad, ik heb ze laten steriliseren en zij is wel veel feller geworden naar andere honden toen, niet bijten maar afblaffen en rijden op vele honden enfin een lieve hond maar een pittige tante.

Nu Ayla er bij een Kangal, die heb ik sinds half februari en eind februari werd ze loops op bijna 9 maanden als ik dan reken 3 maanden na de loopsheid dan is ze nog geen 13 maanden dat vind ik sowieso te vroeg.

Nu hameren ze nogal op de mammatumoren en baarmoederontstekingen, dus een hond die niet fokt moet best gesteriliseerd worden zegt de dierenarts.

Ik stel me dan meteen de vraag mensen die geen kinderen krijgen hebben die dan ook veel meer kans op baarmoeder ontstekingen en borstkanker? Ik ken een fokker en de teven die niet dekte werden daar even oud zonder die problemen dan degene die wel gedekt werden.

In het wild is alleen de alfa teef zwanger gaan die anderen dan allemaal dood aan die tumoren en ontstekingen?
Dit is niet om te zeggen dat het niet waar is, dit is het gevecht in mezelf.

Dan is er inderdaad de mogelijkheid op incontinentie en slechtere reacties op vaccinaties.
Ik ken alle voor -en nadelen en dan is er nog het feit dat Kangals gevoelig zijn voor narcose, ok er zijn andere narcose maar zijn die dan niet gevaarlijk?
En het is inderdaad geen lichte operaties en je laat in jezelf ook niet zomaar snijden uit voorzorg toch?

Dan mijn grootste angst toch wel is de gedragsverandering na sterilisatie van sommige teven want die is er wel, ik zei het vaak en heb het zelf meegemaakt met Sera.
Momenteel komen kunnen de teven vrij goed overweg met elkaar, ik zie nu al wel dat Ayla boven Sera zal komen te staan en Sera die haar gelukkig wel geeft voor Ayla na wat kibbelen, er is hier wel wat gekibbel af en toe en met kauwbotten is het zeker goed opletten. ze is nog maar 11 maanden en sera 6 jaar.
Ayla is heel erg lief naar andere honden toe, totaal geen agressie maar laat zich niet doen door Sera, dan is het ook tanden bloot etc...
Als ik ze laat steriliseren is het risico als ze veranderd dat de 2 teven misschien veel meer ruzie gaan hebben en niet meer samen kunnen.

Aan de andere kant kunnen de hormonen met de loopsheid ook voor problemen zorgen, wat ik de eerste loopsheid niet echt zag, maar ja daar kan ik me niet op baseren ze was hier net 14 dagen en had haar hele leven in een ren gezeten, kende niets liep op de tippen van haar tenen voor al die vreemde dingen en honden en dan nog haar eerste loopsheid er bij.

Ik ken anders wel mensen met 2 teven die niet gesteriliseerd zijn en dat gaat ook altijd goed maar ja dat zijn jachthonden toch weer een ander karakter van honden.

Ik heb er ook met een GT over gesproken en die bevestigde mij ook dat die gedragsverandering kan optreden en dat ik dan echt wel problemen kan hebben en hij rade me aan toch zeker nog een loopsheid af te wachten en dan te zien hoe het gaat in de roedel.

Ik heb dan nog even tijd of toch niet want na de 2de loopsheid zou de reden voor de mammatumoren afnemen en stel dat ze dat nu later krijgt dan voel ik me misschien schuldig.

Ik vind dit echt geen makkelijke beslissing
Laatst gewijzigd door Martine M op zo 29 apr 2012, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2325417
Martine M schreef: Ik heb via de zoek opdracht gezocht naar posten over sterilisatie en ze door gelezen omdat ik worstel met de vraag of ik best de nieuwe hond Ayla laat steriliseren of niet en ik ben er nog niet uit.

Ik heb 1 gecastreerde reu en nog een gesteriliseerde teef Sera.
Sera had ik op 2 jarige leeftijd (geschat) uit een heel erge situatie gehaald, ze had ook net puppies gehad, ik heb ze laten steriliseren en zei is wel veel feller geworden naar andere honden toen, niet bijten maar afblaffen en rijden op vele honden enfin een lieve hond maar een pittige tante.

Nu Ayla er bij een Kangal, die heb ik sinds half februari en eind februari werd ze loops op bijna 9 maanden als ik dan reken 3 maanden na de loopsheid dan is ze nog geen 13 maanden dat vind ik sowieso te vroeg.

Nu hameren ze nogal op de mammatumoren en baarmoederontstekingen, dus een hond die niet fokt moet best gesteriliseerd worden zegt de dierenarts.

Ik stel me dan meteen de vraag mensen die geen kinderen krijgen hebben die dan ook veel meer kans op baarmoeder ontstekingen en borstkanker? Ik ken een fokker en de teven die niet dekte werden daar even oud zonder die problemen dan de gene die wel gedekt werden.

In het wild is alleen de alfa teef zwanger gaan die anderen dan allemaal dood aan die tumoren en ontstekingen?
Dit is niet om te zeggen dat het niet waar is, dit is het gevecht in mezelf.
Dat van vrouwen en het wel/niet krijgen van kinderen, die vlieger gaat niet op. Vrouwen hebben wel een verhoogd risico op borstkanker, als ze geen kinderen hebben gekregen, ze hebben echter niet meer kans op baarmoederontstekingen dan vrouwen die geen kinderen hebben gekregen. Bij ons mensen is de kans op baarmoederontstekingen gewoon minder groot dan bij honden. Na iedere loopsheid neemt de kans op baarmoederontstekingen een beetje toe. En sommige teven worden probleemloos oud met baarmoeder. Andere teven krijgen toch (vaak op wat oudere leeftijd - de leeftijd waarop een BMO vaak plaats vindt is op het 7de levensjaar of ouder) BMO. Borstkanker, ja, die kans is ook verhoogd bij honden. Maar ik vraag me af of als je de hond castreert er niet ergens anders kanker optreedt. Toevallig heeft Angelique pas een Amerikaans boek gelezen waarin weer eens beschreven werd hoe vroegcastratie de kans op andere kankers vergroot. Dus als je het mij vraagt, moet je een teef in ieder geval tenminste helemaal uit laten groeien. En ik vind teven na de 1ste loopsheid helemaal niet uitgegroeid. En de Amerikaanse DA in dat boek vindt dat met mij (en vele anderen). De meeste zijn pas helemaal uitgegroeid na een loopsheid of 3.
Dan is er inderdaad de mogelijkheid op incontinentie en slechtere reacties op vaccinaties.
Ik ken alle voor -en nadelen en dan is er nog het feit dat Kangals gevoelig zijn voor narcose, ok er zijn andere narcose maar zijn die dan niet gevaarlijk?
En het is inderdaad geen lichte operaties en je laat in jezelf ook niet zomaar snijden uit voorzorg toch?
Ja, de kans op incontinentie. Ik vind dat deze kans wordt gebagatelliseerd. Jaaaa, zeggen ze dan, daar is een pilletje voor. Maar die troep heeft bijwerkingen, niet te kort! Mijn hond Linga is gecastreerd, incontinent geworden, krijg propalin en wordt daar hartstikke narrig van... En ja, de gevoeligheid voor narcose is ook een punt dat je mee moet nemen in je overweging. Zolang de baarmoeder echter gezond is, kun je haar laparoscopisch laten castreren (hetgeen een hele snelle manier van opereren is als je naar de goede kliniek gaat) en als ze onder narcose moet omdat de baarmoeder ontstoken is, kan zo'n operatie wel eens veel langer duren. Dus dat is dan weer de andere kant van het verhaal. Slechtere reactie op vaccinatie? Die heb ik nog niet eerder gehoord! Interessant. Kun je me daar wat meer over vertellen?
Dan mijn grootste angst toch wel is de gedragsverandering na sterilisatie van sommige teven want die is er wel, ik zei het vaak en heb het zelf meegemaakt met Sera.
Ja. Dat kan ik me voorstellen. En die verandering komt er vaak wel. Niet altijd in het nadeel hoor. Ik vind Linga bijv. stabieler geworden na de castratie. En ze is nog net zo fel als daarvoor. Maar, ja, het kan. En als ze qua gedrag veranderd in haar nadeel, dan heb je mogelijk een enorm probleem.
Momenteel komen kunnen de teven vrij goed overweg met elkaar, ik zie nu al wel dat Ayla boven Sera zal komen te staan en Sera die haar gelukkig wel geeft voor Ayla na wat kibbelen, er is hier wel wat gekibbel af en toe en met kauwbotten is het zeker goed opletten. ze is nog maar 11 maanden en sera 6 jaar.
Ayla is heel erg lief naar andere honden toe, totaal geen agressie maar laat zich niet doen door Sera, dan is het ook tanden bloot etc...
Als ik ze laat steriliseren is het risico als ze veranderd dat de 2 teven misschien veel meer ruzie gaan hebben en niet meer samen kunnen.
Ja, dat kan.... Ik vind het wel goed trouwens, dat je alles zo zorgvuldig afweegt! Maar ja, niemand kan je inderdaad de garantie geven dat het goed blijft gaan als ze beide gecastreerd zijn.
Aan de andere kant kunnen de hormonen met de loopsheid ook voor problemen zorgen, wat ik de eerste loopsheid niet echt zag, maar ja daar kan ik me niet op baseren ze was hier net 14 dagen en had haar hele leven in een ren gezeten, kende niets liep op de tippen van haar tenen voor al die vreemde dingen en honden en dan nog haar eerste loopsheid er bij.

Ik ken anders wel mensen met 2 teven die niet gesteriliseerd zijn en dat gaat ook altijd goed maar ja dat zijn jachthonden toch weer een ander karakter van honden.

Ik heb er ook met een GT over gesproken en die bevestigde mij ook dat die gedragsverandering kan optreden en dat ik dan echt wel problemen kan hebben en hij rade me aan toch zeker nog een loopsheid af te wachten en dan te zien hoe het gaat in de roedel.

Ik heb dan nog even tijd of toch niet want na de 2de loopsheid zou de reden voor de mammatumoren afnemen en stel dat ze dat nu later krijgt dan voel ik me misschien schuldig.

Ik vind dit echt geen makkelijke beslissing
Nee, het is ook niet makkelijk.
Ik snap je overwegingen. Als het mijn hond zou zijn (en dat is het niet, maar voor wat mijn mening waard is), liet ik absoluut nu nog niet castreren en wachtte ik nog 1, liever nog 2 loopsheden af. Ik wachtte net zo lang totdat Ayla helemaal volwassen is, lichamelijk en geestelijk. En dat is ze pas bij een jaar of 3. En die mammatumoren.... Nou ja, zoals ik al schreef, de kans dat ze andere vormen van kanker krijgen bij een te vroege castratie is ook aanwezig. En na 3 loopsheden castreren verminderd nog steeds wel iets het risico op borstkanker. En bovendien vind ik dat we hier te bang voor worden gemaakt. En moet je ook weten dat heel veel tumoren goedaardig zijn (borstkliertumoren bij honden zijn heel vaak goedaardig). En als ze wel kwaadaardig zijn, zijn ze vaak nog goed weg te halen (best een zware operatie) en leven sommige honden nog een paar jaar. Ik vind persoonlijk het risico niet opwegen tegen allerlei gedragsproblematieken tussen 2 teven. Want ja, daar neem je altijd enig risico.

Sterkte en succes met je overwegingen en het nemen van een beslissing!
#2325494
Dank je wel Lizzy.

In 2008 stond er een artikel in "De Hondenwereld" van Bruce Fogle 'Feiten en fabels over castratie en sterilisatie"
Ik heb het moeten overtypen want het is een pdf document (daarom zet ik alleen even de voor -en nadelen van sterillisatie)
Ik heb de onverstaanbare woorden even tussen haakjes verduidelijkt in de tekst.
Als je het document wil Lizzy of iemand anders dan wil ik het best mailen hoor er staat veel uitleg in over de vermelde problemen.

en daarin worden deze nadelen voor sterilisatie vermeld:

- indien sterilisatie plaatsvind voor de teef volwassen is, verhoogd risico op botkanker.
- Verhoogd risico op hemangiosarcoma  van de milt en sterk verhoogd risico op hermangiosarcoma van het hart.    (dat is een vorm van kanker in bloedbanen en spieren)
- Verdrievoudigd risico op vetzucht met alle daaraan verbonden gezondheidsproblemen.
- Sterilisatie incontinentie bij 4 tot 20 % van alle teven.
- Verhoogd risico op verhoogd risico op steeds terugkerende ontsteking aan de urinewegen.
- Verhoogd risico op afwijking aan de vulva vaginale dermatitis en vaginitis, vooral bij teven die op zeer jonge leeftijd zijn gesterelliseerd.
- Verdubbeld risico van tumoren aan urinewegen.
- Verhoogd risico op bot afwijking.
- Verhoogd risico op schadelijke reactie op vaccinaties (dit staat eveneens bij de nadelen van castratie bij reuen)

meer info over de vaccinatie reacties:  een groepsonderzoek op ongewenste reacties op vaccinaties bij honden inclusief allergische reacties, netelroos, anafylaxie, hartstilstand, cardiovasculaire shock en plotselinge dood werd verricht.
Hier uit bleek dat 30 % ongewenste reacties zich voor te doen bij gesteriliseerde teven en 27 % meer kans bij gecastreerde reuen.

Voordelen:

- Aanzienlijke verlaging van het risico op mammatumoren mits voor de leeftijd van 2,5 gesteriliseerd.
- Het risico op Pyometra (baarmoederontsteking) dat bij bijna 23 % van de  niet gesteriliseerde teven voorkomt, wordt praktisch uitgesloten.
- Het risico op peri-anala fistels wordt verkleind.
- Het heel klein risico, minder dan of gelijk aan 0,5 %, op tumoren van de baarmoeder, baarmoederhals en eierstokken wordt uitgesloten.



Nu ik dit allemaal nog is overlees terwijl ik typ dan is het eigenlijk inderdaad zinloos om te steriliseren om mammatumoren te voorkomen, het is te zeggen je ken er 3 kankers voor in de plaats krijgen dus die overweging valt voor mij nu gewoon weg. (dus Lizzy uw vraag is ook beantwoord)

Dan het voordeel van de 23 % die baarmoeder ontsteking krijgt en dus wegvalt na sterilisatie dat is het overwegen waard maar 23 % denk dat als ik de nadelen bekijk ik dat risico misschien beter neem, Ayla kan altijd bij die 77 % zijn de kans is groot dat die problemen zich dus niet voor doen.

De fistels kunnen weggenomen worden.

En het laatste voordeel is te verwaarlozen.


Lizzy, inderdaad de verandering in karakter kan alle kanten uit dit is een lootje uit de loterij, maar als het negatief is kan ik inderdaad met een groot probleem zitten en kan het niet meer ongedaan gemaakt worden, dus alles in acht genomen denk ik inderdaad dat ik sowieso nog lang niet laat steriliseren zeker niet voor ze volwassen is,
daar ik lees over de rasbeschrijving over de kangal dan staat er bij dat ze pas volwassen zijn op 4 jaar dus ik heb nog even de tijd.
Of ik het daarna ga doen dat zal ook nog een heel gevecht worden met mijn geweten, dan wordt het alleen nog kans op baarmoederontsteking versus gedragsverandering.

En Lizzy ja ik overweeg alles altijd heel goed, soms denk ik misschien ook TE veel na over alles maar goed, het kan niet ongedaan gemaakt worden dus beter op voorhand goed nadenken dan daarna,
Ik ben trouwens heel blij dat ik met zulke dingen hier terecht kan want waar moet ik er in godsnaam met iemand over praten?
De dierenartsen hier stonden van de week al klaar met hun mes toen ik ze maar liet wegen, ze vroegen of ze gesteriliseerd was ik zei nee en ze vroeg al of ik een afspraak wou maken, ik zei nee dat is nog te vroeg dan zeiden ze oh nee hoor wij doen dat al voor de 1ste loopsheid, ontwormen moet volgens haar om de 3 maanden (wat ik niet doe hoor wees gerust) enfin ik moet ze niet erg, ik ga daar alleen naar toe voor futiliteiten omdat ik geen vervoer heb en deze op wandel afstand is)
Maar in België staan ze zo achter ze vaccineren hier nog jaarlijks en de mensen geloven echt hun dierenarts, als ik over deze dingen met andere mensen praat dan luisteren ze wel, maar geloven toch de dierenarts, ik sta voor zo een dingen echt alleen.
Daarom ben ik zo blij dat ik er hier wel over kan praten zonder als "een speciaal geval" bekeken te worden.
#2325536
Als ik je verhalen zo lees denk ik dat je er al uit bent. De voordelen van castratie wegen niet op tegen de nadelen, beide zijn er en andersom ook.
Mijn persoonlijke mening is niet castreren als er geen noodzaak toe is.

Saartje van ons is wel gecastreerd, op 4 jarige leeftijd. Niet vanwege baarmoederontsteking, maar omdat ze iedere loopsheid erger schijnzwanger werd. Ze was depressief, wilde niet naar buiten, had enorme melkklieren, gaf ook echt melk en dat werd dus steeds erger. Homeopatische middelen hielpen niet, uiteindelijk aan de galastop, dat hielp goed, maar het is troep en ik had het idee dat haar natuurlijke cyclus erdoor onderbroken werd. Ze werd korter op elkaar loops. In het laatste jaar was ze 3x loops en dus ook 3x schijnzwanger. Bijkomend nadeel was dat Saartje al dik een week voor de loopsheid lekker begon te ruiken en nog zeker een week daarna ook. Dat betekende dus als je drie x per jaar loops bent dat je 15 weken per jaar niet los mag rennen. Daarna de schijnzwangerschap dat ze niet wilde rennen. Tussendoor was ze misschien 1,5 maand in haar hum. Volgens mij geen leuk leven.

Saar is een pittig wijffie die door hormoonschmmelngen een beetje onvoorspelbaar was, nu is ze stabiel pittig, ik weet precies wat ik aan haar heb.
#2325653
Ja Ares (reu) heb ik ook moeten laten castreren omdat er geen huis meer mee te houden was, als er loopse teven waren at hij niet meer, 3 weken aan een stuk, ik moest hem vloeibare voeding geven.Hij wou ontsnappen en zeurde dag en nacht, hij was voor de castratie ook een Jackhal & Hide hond, lieve teddybeer  en als hij een andere dominante reu zag ging hij door het lint (hij stond wel vol littekens toen ik hem uit het asiel haalde) dat is veel beter geworden na de castratie ook, hij valt nog wel uit naar dominante reuen die een lip naar hem optrekken maar anders, minder agressief, voor de castratie Moets ik zelf zien dat ik niet gebeten werd. enfin in dit geval niets dan voordelen. En het is niet zo een zware operatie.

Sera moest ik laten steriliseren dat stond in het adoptie contract en toen wist ik ook nog niet wat ik nu wist, ik luisterde toen ook nog naar de dierenarts dus dacht toen dat dit de enige goede oplossing was. Toekomst moet uitwijzen wat het i.v.m de nadelen op medisch gebied gaat geven, ze was gelukkig al ouder dan 2 jaar en had al een nestje gehad.
Haar gedrag tegenover andere honden is er niet op verbeterd, ze kan wel met veel honden maar kan ze ook echt heel erg afsnauwen, lekker duidelijk natuurlijk.

Enfin wetende wat ik nu weet is het in elk geval niet meer zo vanzelf sprekend zoals het vroeger wel was,
Maar je hebt gelijk ik heb de beslissing al genomen het niet te doen.
Nu maar hopen dat het gedurende haar loopsheid wel goed blijft gaan tussen de teven.
#2326202
Martine M schreef: en daarin worden deze nadelen voor sterilisatie vermeld:

- indien sterilisatie plaatsvind voor de teef volwassen is, verhoogd risico op botkanker.
- Verhoogd risico op hemangiosarcoma  van de milt en sterk verhoogd risico op hermangiosarcoma van het hart.    (dat is een vorm van kanker in bloedbanen en spieren)
- Verdrievoudigd risico op vetzucht met alle daaraan verbonden gezondheidsproblemen.
- Sterilisatie incontinentie bij 4 tot 20 % van alle teven.
- Verhoogd risico op verhoogd risico op steeds terugkerende ontsteking aan de urinewegen.
- Verhoogd risico op afwijking aan de vulva vaginale dermatitis en vaginitis, vooral bij teven die op zeer jonge leeftijd zijn gesterelliseerd.
- Verdubbeld risico van tumoren aan urinewegen.
- Verhoogd risico op bot afwijking.
- Verhoogd risico op schadelijke reactie op vaccinaties (dit staat eveneens bij de nadelen van castratie bij reuen)
En toch vraag ik me af hoe ze aan deze info komen. Niet lang geleden ben ik de digitale bieb ingedoken om info te verzamelen voor m'n werk. Het is niet zo stellig als hier wordt beweerd. Bv wat betreft botkanker, dat geldt alleen voor bepaalde rassen en dan mn de reuze rassen, bij de meeste rassen is dat niet aan de orde.
Ik vind niet dat je het risico op melkkliertumoren kan afstrepen tegen het verhoogde risico op andere tumoren, dat zijn namelijk getallen van een hele andere orde. 25% van de niet gesteriliseerde teven krijgt melklietumoren, dat staat toch niet in verhouding met hooguit 1% die heamangiosarcomen krijgt? En op welke leeftijd ontwikkelen die honden zo'n aandoening, ook een belangrijke overweging.
Niet dat ik alle wijsheid in pacht heb, maar ik vraag me af waarop deze uitspraken zijn gebaseerd, want in de wetenschappelijke literatuur is er maar bar weinig over te vinden.
#2326211
Dit staat er nog over in het artikel.

Osterosarcoma (botkanker)
Uit een onderzoek bij een groot aantal rassen bleek dat het risico op botkanker bij gecastreerde
reuen en teven tweemaal zo groot is als bij complete honden. Verder werd aangetoond dat de
kans op botkanker is gerelateerd aan de leeftijd waarop de hond werd gecastreerd. Hoe jonger
de hond bij castratie, hoe meer kans op botkanker.
Bovendien werd ontdekt dat het risico op botkanker toeneemt naarmate het een groter ras
betreft. Gezien de slechte prognose voor botkanker en het veelvuldig voorkomen ervan in veel
rassen, wordt het castreren van nog onvolgroeide honden van middelgrote, grote en zeer grote
rassen geassocieerd met een duidelijk en verhoogd risico op overlijden ten gevolge van
botkanker

Misschien moet je het is aan hem vragen waar het op gebaseerd is.
http://www.brucefogle.com/

Maar ik heb ook wel grote rassen dus is het voor Ayla misschien toch zeker van toepassing.
Laatst gewijzigd door Martine M op za 28 apr 2012, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#2326227
Martine M schreef: oh wacht het is niet hij die de onderzoeken deden.

"De Amerikaanse dierenarts, Mw. Laura Sanborn, publiceerde in maart 2007 de resultaten van een
onderzoek dat zij verrichtte naar de effecten van steriliseren en castreren van honden."

Misschien geeft dit je meer uitleg? Ik heb het nog niet helemaal gelezen.
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTerm ... InDogs.pdf
Dank voor de link, ik kende het artikel al, maar ik ga de referenties eens doorspitten. Wat gewoon lastig is, is dat er vaak verschillende conclusies komen uit min of meer dezelfde onderzoeken. Dus is het ook maar net welke bronnen je gebruikt voor je artikel. Zo heb ik artikelen opgezocht over incontinentie, zo zijn er een aantal die concluderen dat het risico minder is bij sterilisatie voor de 1e loopsheid, en zo zijn er ook weer die beweren dat de kans juist afneemt na de 1e loopsheid.  :-\
#2326241
Kennen jullie dit stuk al?
Zal wel, maar ik wilde het er voor de zekerheid toch even opzetten.
Er staat haast geen bron in, maar wellicht kun je het met deze weinige info toch wat verder onderzoeken.
Het gaat het meest over vroege castratie, maar misschien toch wel interessant ;)




Degene onder ons met verantwoordelijkheid voor de gezondheid van hond atleten moeten ten alle tijde nieuwe wetenschappelijke studies lezen en evalueren om ervoor te zorgen dat wij de meest aangewezen zorg van onze prestatiehonden nemen. Dit artikel levert bewijs, door een aantal recente studies, het standaardprotocol, alle honden die niet in een fokprogramma meedoen te castreren/steriliseren voor de leeftijd van 6 maanden, te heroverwegen door eigenaren en dierenartsen.

Orthopedie
Een studie door Salmeri et al 1991 gaf aan dat teven die op 7 weken gesteriliseerd waren, significant groter waren gegroeid dan teven die op 7 maanden gesteriliseerd waren, en dat de teven die op 7 maanden leeftijd gesteriliseerd waren een latere sluiting van de groeischijven hadden dan de teven die niet gesteriliseerd waren (of gesteriliseerd waren na het sluiten van de groeischijven) (1). Een studie van 1444 Golden Retrievers, gehouden in 1998 en 1999, wees tevens uit dat teven en reuen die voor de leeftijd van 1 jaar gesteriliseerd of gecastreerd werden groter waren dan de honden die pas na de leeftijd van 1 jaar gesteriliseerd of gecastreerd werden.(2) De voortplantingshormonen hebben invloed op het sluiten van de groeischijven, zodat de botten van voor de puberteit gecastreerde/gesteriliseerde honden blijven doorgroeien omdat de hormonen niet meer aanwezig zijn. Honden die voor hun puberteit gesteriliseerd/gecastreerd zijn kun je herkennen aan hun lange lendenen, lichtere botstructuur, smalle borsten en smalle schedels. Deze abnormale groei resulteert vaak in belangrijke veranderingen in lichaamsproporties en in het bijzonder de lengte (en daardoor het gewicht) van bepaalde botten in relatie tot andere botten. Bijvoorbeeld, wanneer de ‘femur’ de genetische normale lengte op 8 maanden heeft bereikt en een hond wordt dan gesteriliseerd/gecastreerd, en de ’tibia’ , die normaal gesproken pas rond de 12 of 14 maanden stopt met groeien, zal een abnormale hoek zich kunnen ontwikkelen in de ‘stifle’. Opgeteld met de extra groei zal het onderbeen onder de stifle zwaarder zijn (omdat het langer is), dit veroorzaakt toenemende druk aan de ‘carnial cruciate ligament’. Deze structurele veranderingen kunnen de reden zijn waarom, op zijn minst in een recente studie aangetoond, gecastreerde/gesteriliseerde honden hoger scoren op CCL Rupture (3) Een andere recent onderzoek toont aan dat honden gesteriliseerd/gecastreerd voor 5,5 maand meer problemen hebben met Heupdysplasie dan de honden die gesteriliseerd/gecastreerd zijn na 5,5 maanden (4) Fokkers van rashonden zouden zich bewust moeten zijn van deze twee studies en in het bijzonder de laatste omdat zij misschien foutieve fok besluiten nemen als zij de heupstatus van hun pups die vroeg gecastreerd/gesteriliseerd zijn meenemen in hun keuzes.

Kanker
Er is een kleine verhoogde kans op melkklierkanker wanneer een teef 1 loopsheid heeft doorgemaakt. Maar mijn ervaring geeft aan dat veel minder canine athletes melkklierkanker ontwikkelen vergeleken met de teven die problemen hebben met hun carnial cruciate ligaments. Ter vergelijking, ongeveer 30% van de mekklierkankers zijn kwaadaardig en, zoals bij mensen, wanneer op tijd ontdekt en behandeld (chirurgisch verwijderd) , is de prognose erg goed (5). Aangezien de hond atleten en vaker en over het algemeen met snelle veterinaire zorg worden behandeld, is borstkanker niet helemaal het spook welke het in verleden is geweest. Een retrospectieve studie van harttumors bij honden toonde aan dat er een 5 keer groter risico van hemangiosarcoma was, één van drie gemeenschappelijkste kanker bij honden, bij gesteriliseerde teefjes dan bij intacte teefjes en een 2,4 keer groter risico van hemangiosarcoma bij gecastreerde reuen in vergelijking tot intacte reuen (6). Een studie van 3218 honden toonde aan dat de honden die waren gecastreerd vóór een jaar oud een beduidend verhoogde kans hadden om botkanker te ontwikkelen, een kankersoort die levensbedreigender is dan borstkanker, en dat heeft invloed op beide geslachten (7) Een afzonderlijke studie toonde aan dat gecastreerde/gesteriliseerde honden een tweevoudig hoger risico hadden om botkanker ( 8 ) te ontwikkelen. Ondanks het gemeenschappelijke geloof dat castratie prostaatkanker kan voorkomen, minstens 1 studie suggereert dat castratie gene voordeel oplevert. (9)

Gedrag
De studie die een hoger aantal gevallen van carnial cruciate ligament rupture aantonden bij gecastreerde/gesteriliseerde honden toonde tevens een verhoogd aantal van sexuele gedragingen aan bij honden die waren gesteriliseerd/gecastreerd. (3) Verder liet het onderzoek waarin een verhoogd aantal gevallen van HD bij gecastreerde/gesteriliseerde honden voor de 5,5 maanden oud werd gevonden, zien dat op jonge leeftijd gonadectomy werd geassocieerd met een verhoogd aantal gevallen die lawaai fobieën en ongewenst sexueel gedrag ontwikkelden.(4) Een recent rapport van de Amerikaanse Kennel Club Gezondheids foundation rapporteerde beduidend meer gedragsproblemen bij honden die gecastreerd/gesteriliseerd waren. Het meest waargenomen gedrag betrof angstig gedrag bij teefjes en agressief gedrag bij reuen (10). Nog een andere studie toonde aan dat ongecastreerde reuen beduidend minder aan een cognitieve stoornis lijden wanneer zij ouder werden.(11) Teefjes zijn niet meegenomen in dit onderzoek.

Andere gezondheidsoverwegingen
Een aantal studies hebben aangetoond dat er een verhoging van vrouwelijke urine incontinence bij vroeg gesteriliseerde teefjes.(12) Interessant is, dat castratie ook geassocieerd wordt met een verhoogde risico van urethrale sphincter incontinentie in mannetjes (13) Dit probleem is een ongemak, en gewoonlijk niet levensbedreigend, maar niettemin een probleem dat vereist dat de hond wordt behandeld met medicijnen gedurende de rest van zijn leven. Een gezondheidsoverzicht van duizenden Gouden Retrievers toonde aan dat vroeg gecastreerde/gesteriliseerd honden een grotere kans zouden hebben om hypothyroidism te ontwikkelen (2). Deze studie is verenigbaar met de resultaten van een andere studie waarin werd bepaald dat het castreren en steriliseren de meest belangrijke sexe gebonden risico factor is om hypothyroidism te ontwikkelen. (14) Besmettelijke ziektes werden meer aangetroffen bij honden die voor de 24 weken werden gesteriliseerd/gecastreerd in vergelijking tot honden die na de 24 weken deze operatie ondergingen.(15)

Tot slot toonde het AKC- CHF- rapport een hogere aantal gevallen van ongunstige reacties op vaccins aan,bij gecastreerde/gesteriliseerde honden in vergelijking tot intacte honden(10) Om deze redenen, heb ik grote bezwaren tegen het vroeg casteren/steriliseren van honden, in het bijzonder voor de sporthond.
En eerlijk gezegd, als iets gezonder was voor de sporthond, zouden wij ook dat voor huisdierenhonden niet eveneens willen? Maar natuurlijk, is er het probleem van de huisdierenoverbevolking. Hoe kunnen wij de productie van ongewenste honden tegenaan, terwijl we de klieren hun hormonen laten produceren die zo belangrijk zijn voor de groei en ontwikkeling van de hond? Het antwoord is vasectomies bij reuen en eileiderafbinding bij teefjes, welke gevolgd kan worden door ovariohysterectomy bij teefjes om melklierkanker en baarmoederonstekingen te voorkomen.
Eén mogelijk nadeel is dat vasectomy sommig ongewenst gedrag niet voorkomt zoals het rijden en markeren van reutjes. Enerzijds, is het mijn ervaring dat teefjes en gecastreerde reutjes dit gedrag soms ook vertonen. Training is de beste oplossing voor dit soort gedragsproblemen. Een ander mogelijk nadeel is het vinden van een dierenarts die ervaren genoeg is om deze procedures uit te voeren. Niettemin, sommige kunnen dit en als er een grotere vraag zou zijn naar dit soort behandelingen, meer dierenartsen zouden het willen leren. Ik geloof dat het belangrijk is dat we elke situatie afzonderlijk beoordelen. Als een huisdierenhond met een intelligente, goed ingelichte familie gaat leven op die het probleem van huisdierenoverbevolking begrijpt en vertrouwd kan worden om de hond op elk moment onder controle te houden en niet te fokken, adviseer ik de hond niet voor de leeftijd van 14 maanden te laten castreren/steriliseren. In het geval van honden die naar minder waakzame families zouden kunnen gaan zullen vasectomy en eileiderafbinding de juiste groei toe staan terwijl ongewenste zwangerschappen voorkomen kunnen worden.





http://www.eenhoornleijn.nl/castratie.htm
Laatst gewijzigd door DewiSam op za 28 apr 2012, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#2326336
Doe waar van jij denkt dat het goed is voor je hond. Theorie is niet altijd de praktijk om het zo maar te zeggen. Persoonlijk zou ik het wel doen maar ik heb dan ook een hele slechte ervaring met een 'te laat' gesterelliseerde teef. Of het werkelijk daar aan geleggen heeft kan ik ook niet zeker zeggen maar bij mijn kleine dame gaat na haar eerste loopsheid meteen de hele boel er uit. De kans op baarmoederontsteking blijft aanwezig wanneer de baarmoeder niet verwijdert wordt bij de sterellisatie.
Heel veel succes, neem de tijd voor je beslissing. Sowieso is elke operatie riscant en zeker in wanneer het niet medisch noodzakelijk is moet je wel echt achter de keuze kunnen staan om het wel te doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door