Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2324646
Wie weet wat de normale max. hoeveelheid water per kilo hond per dag is wanneer deze vers eet? Misschien weet één van de artsen hier dat??
Voor brok-etende honden wordt volgens het www 100 ml. per kilo lichaamsgewicht als max. normaal beschouwd (tussen de 50-100 ml als regulier). Voorbeeld, voor een hond van 25 kilo dus 25x100 ml=2500 ml maximaal, oftewel 1250-2500 ml. regulier.

Er wordt hier de laatste tijd iets meer gedronken dan gebruikelijk was. Dat merk ik aan het vaker moeten vullen van de waterbak. Ik heb een vermoeden wie er meer drinkt dan eerder, maar dat is puur op basis van wat ik zo zie aan drinkgedrag en niet óver duidelijk.
Ik kan geen oorzaak vinden in beweging, voeding of medicatie, want daarin is niet gewijzigd. Het is natuurlijk wel iets warmer aan het worden, maar toch niet zo dat ik daar nu al effect van verwacht in het drink gedrag. Bovendien zie ik geen verband tussen het drinken en inspanning: er wordt ook vrolijk geslobberd in rust, bijv. na de maaltijd.
#2324648
Overigens ben ik wel van plan urine en bloed te laten onderzoeken - voor de zekerheid, gezien de verandering - maar de hoevelheid is zo niet schrikbarend dat ik nu op een holletje naar de arts ga en ik zou daarom graag vooraf weten wat als 'normaal' en 'maximaal normaal' beschouwd moet worden.
#2324650
Je kunt het makkelijk zelf uitrekenen door het vocht van de voeding op te tellen bij de hoeveelheid die gedronken wordt. Stel je hond eet 1 kg verse/rauwe voeding per dag, 60% bestaat uit water. Kortom, 600 ml is vocht en ongeveer op te tellen bij wat je hond al drinkt.

Ik zou de urine opvangen en de SG laten bepalen.
#2324654
Dank je wel!! Ik wist niet zeker of ik het zo simpel mocht berekenen omdat gezegd wordt dat het vleesvocht beter opgenomen wordt dan water..
Ze eten hier per hond gemiddeld een (kleine) kilo per dag. De hoeveelheid drinken p.d. zit niet over de norm, zelfs niet op het randje. Mooi! :)
'k Wil desondanks even urine en bloed laten onderzoeken of alles oké is, want begrijp de verandering niet. Ik neem aan dat de dierenarts weet waar allemaal naar te kijken n.a.v. deze 'klacht', in combinatie met ook hun medisch dossier, maar waar staat SG voor?
#2324670
Parelridder schreef: Dank je wel!! Ik wist niet zeker of ik het zo simpel mocht berekenen omdat gezegd wordt dat het vleesvocht beter opgenomen wordt dan water..
Ze eten hier per hond gemiddeld een (kleine) kilo per dag. De hoeveelheid drinken p.d. zit niet over de norm, zelfs niet op het randje. Mooi! :)
'k Wil desondanks even urine en bloed laten onderzoeken of alles oké is, want begrijp de verandering niet. Ik neem aan dat de dierenarts weet waar allemaal naar te kijken n.a.v. deze 'klacht', in combinatie met ook hun medisch dossier, maar waar staat SG voor?
Ja, dit vocht uit vlees wordt wel beter opgenomen maar ik denk dat je het beslist mee kunt tellen tot het vocht wat op een dag gedronken mag worden. Ik reken zelf overigens altijd met 50 ml. Dat is me geleerd door...... Pfft, nou weet ik niet meer of het mijn eigen DA of mijn vrienden was :g:

SG staat voor Soortelijk Gewicht. De DA kan aan de hand van het SG bepalen of er inderdaad teveel gedronken wordt. Normaal is een SG van 1.015 - 1.045. Je moet alleen niet 1 monster van 1 moment van de dag nemen, want dat zegt weinig. Men kijkt het liefst (heb ik begrepen) naar 3 urine monsters.

Meer SG getallen:

1.000-1.005 = zeer laag: mogelijk diabetes insipidus, soms bij ontstekingen (pyometra)

1.006-1.010 = te laag: mogelijk leverproblemen, nefrogene diabetes insipidus, ziekte v. Cushing

1.010-1.020 = laag: nierproblemen, hartproblemen, ontstekingen (pyometra)

1.020-1.030 = laag normaal: waarschijnlijk geen bijzonderheden

1.030-1.040 = normaal

groter dan 1.040 = hoog: te weinig drinken of bij veel drinken: suikerziekte
#2324784
Mijn hond van 7 kg. dronk op een gegeven moment meer dan 600 ml. per dag (via vleesvoeding komt er nog 90 ml.bij). Ik heb toen ook bloed en urine laten onderzoeken en alles was goed. De dierenarts vond dit veel te veel en nu mag zij niet meer dan 400ml. per dag drinken.
Laatst gewijzigd door gytha op vr 27 apr 2012, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#2324796
Lizzy schreef: Ja, dit vocht uit vlees wordt wel beter opgenomen maar ik denk dat je het beslist mee kunt tellen tot het vocht wat op een dag gedronken mag worden. Ik reken zelf overigens altijd met 50 ml. Dat is me geleerd door...... Pfft, nou weet ik niet meer of het mijn eigen DA of mijn vrienden was :g:

SG staat voor Soortelijk Gewicht. De DA kan aan de hand van het SG bepalen of er inderdaad teveel gedronken wordt. Normaal is een SG van 1.015 - 1.045. Je moet alleen niet 1 monster van 1 moment van de dag nemen, want dat zegt weinig. Men kijkt het liefst (heb ik begrepen) naar 3 urine monsters.

Meer SG getallen:

1.000-1.005 = zeer laag: mogelijk diabetes insipidus, soms bij ontstekingen (pyometra)

1.006-1.010 = te laag: mogelijk leverproblemen, nefrogene diabetes insipidus, ziekte v. Cushing

1.010-1.020 = laag: nierproblemen, hartproblemen, ontstekingen (pyometra)

1.020-1.030 = laag normaal: waarschijnlijk geen bijzonderheden

1.030-1.040 = normaal

groter dan 1.040 = hoog: te weinig drinken of bij veel drinken: suikerziekte
Super! bedankt Lizzy!
Ik had telefonisch al even overlegd met de da. Die zei dat 1 urinemonster voldoende was en het niet uit maakte welk moment van de dag (dat verbaasde mij wat). Ik neem aan dat je 3 monsters van 1 dag in 1 potje mag verzamelen, zodat ze het gemidddelde van die 3 monsters meten?
Eerdaags gaan we ook weer voor de halfjaarlijkse hartecho en wil ik even bloed laten onderzoeken, met het oog op mogelijke bijwerkingen van de medicatie (ligt niet in de verwachting, want vooralsnog gen sprake van geweest, maar better safe than sorry).

@ Gytha, waarom mag je hond niet naar behoefte drinken? Het zou mij erg tegen staan dit te verbieden.. Tenzij het overduidelijk en 'zenuwtic' is. Als er lichamelijk iets aan de hand is wat leidt tot veel drinken, is het vele drinken zelfs van groot belang. 'k Zou het daarom ook een beetje eng vinden om dit niet toe te laten als daaraan kennelijk zo'n behoefte is.
#2324805
Parelridder schreef: Ik neem aan dat je 3 monsters van 1 dag in 1 potje mag verzamelen, zodat ze het gemidddelde van die 3 monsters meten?
Eerdaags gaan we ook weer voor de halfjaarlijkse hartecho en wil ik even bloed laten onderzoeken, met het oog op mogelijke bijwerkingen van de medicatie (ligt niet in de verwachting, want vooralsnog gen sprake van geweest, maar better safe than sorry).
Volgens mij niet..... Vriendinnen van me moesten voor hun hond ook van 3 keer urine verzamelen, maar wel alledrie in een apart bakje
#2325099
Juist omdat uit bloed- en urineonderzoek niets was gekomen, was er dus lichamelijk niks mis met haar. Een hond die zoveel drinkt, wast haar nieren uit en kan dan niet meer concentreren. Dit is niet goed volgens mijn dierenarts.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door