Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2323187
zoals mijn vraag al aanwees kunnen brokken gecombineerd worden met barf?
en zijn er 'goede' brokken waar weinig tot geen graan in zit
ik die nu al een jaar barf met mijn borden collie, die slechts enkele maanden als pup op brokken heeft gestaan
door aanhoudende darmproblemen zijn we beginnen barfen en de darmen vormen nu geen probleem meer
hij is nu 1 jaar en 2 maanden oud en krijgt 4% van ijn lichaamsgewicht (nu ongeveer 21kg, maar hij is 60 cm hoog dus groot)
nu merk ik toch dat hij wat vermagerd, je voelt zijn ribben en zijn ruggengraat duidelijk dus naar mijn goesting is hij te mager
nu vind ik 4% toch redelijk veel
hij krijgt 45% vleesbot, 10% groentenmix, 15% orgaan en 30% spiervlees
dit heb ik in de aanbieding voor hem:
vleesbot: kippenenek, hertenrib en runderstrot
spiervlees; rund, paard, haas, hert, lam, kalf, geit
orgaan; pens, rundshart, eendenhart, kippenhart, kippenmaag,milt, lever van lam en geit, nieren van lam en geit, konijnorgaan, lamshart, lamspens,
groentenmix van worteln pompoen, sla diverse soorten, zoete aardappel, komkommer, rode en witte kool, andijvie, een paprika, wat radijsjes, witloof, beetje gember, rapen
vis: zalm en hele makreel
hij krijgt ook soms wat restjes van tafel
ook krijgt hij een paar keer in de week wat fruit en yoghurt
1 keer in de week krijgt hij ook kvv keuze uit fazantmix, kwartelmix, bosduifmix, lam, eend, carnibest aktief
nu dacht ik van eventueel wat brokken bij te geven????
kan iemand mij helpen?????
hj doet ook 2 keer in de week schaapdrijven en 1 keer gehoorzaamheid
#2323193
Nee, niet doen. Anders heeft hij straks weer darmproblemen.. Daar zit je niet op te wachten lijkt me ;)
Gewoon je % nog meer opschroeven.. Als hij het nodig heeft, dan zij het zo.

Wat ik wel raar vind zijn je botten. Je voert maar 2 soorten bot (runderstrot bevat NIET de voedingswaarde wat je in rauwe botten wilt vinden). Je voert kippennek en hertenrib. Het meest zachte beginnersbotje en een ervaren bot. Waarom voer je geen andere soorten botten? Het kan best zijn dat de kippennekken te snel verteren om voldoende voedingsstoffen uit te halen.
Milt in je menu voegt niet iets waardevols toe in je menu.

Ik zou dus het % opschroeven en meerdere variatie in je bot. (parelhoen, eend, konijn etc) 
#2323212
welke botten kan ik dan nog meer voeren? ik hebben namelijk een beetje schrik voor anderen botten te geven, hij is nogal gulzig tijdens het eten en vergeet soms al eens dat je op eten moet knabbelen en niet in een keer doorslikken  :o
en moet ik in de rest van mijn menu ook meer variatie brengen of zit ik daar goed?
ik zal ook mijn percentage een beetje verhogen
#2323226
Variatie in de rest van je menu is oke.
Gek, dat als je schrik van botten hebt je toch ribben voert. Dit is nl. een behoorlijk bot voor gevorderde barfers.
Je kunt kwartelkarkassen voeren, eendennekken, eendenkarkassen, parelhoenvleugels/karkassen konijnendelen. Patrijs, fazant, haas etc etc etc.
#2323498
Ik ga ook met Nadia mee.
Ander vleesbot. Kipkarkas, parelhoenkarkas, eendkarkas, konijnkarkas, haaskarkas, konijnenschouders, fazantkarkas.
Het voordeel van de karkassen is dat ze te groot zijn om na 2 x kraken af te slikken, dus hij moet wel even moeite doen om het weg te werken.
Ook gewoon iets meer geven. Hij heeft het schijnbaar nodig.

Duster was ook vermagerd en schrokte ook. Toen ik merkte dat hij erg mager was geworden heb ik hem gelijk op het dubbele gezet. Hij begon na 3/4 van zijn maaltijd al wat rustiger te eten, de 2e maaltijd at hij ook al wat rustiger, de 3e maaltijd gewoon heel rustig en de 4e liet hij staan. Hij had op die paar dagen tijd door dat er voldoende eten was, dus het niet snel weg hoefde te werken. Sinds dien eet hij heerlijk rustig en krijgt hij ongeveer 3,5% van zijn lichaamsgewicht. (800gr voor een reu van 24kg) Met vlagen krijgt hij wat meer of minder.

Blijf je er naast staan als hij eet? Wat dat kan ook de oorzaak zijn van het snelle eten.

Nadeel van brok met barf combineren is de manier van verteren. Brok verteerd anders dan vers.  De maagsappen van een vers etende hond heeft een hogere PH waarde dan die van een brokkenhond. Je hebt dus kans dat je door de brokken de PH waarde laat zakken waardoor vleesbotten niet meer zo goed verteerd worden en dat kan nare gevolgen krijgen.
#2324041
ja hoor hij krijgt zijn eten pas nadat hij gewerkt heeft
ben blij dat ik wat meer mag geven, dacht al dat ik iets verkeerd deed, behalve te weinig variatie in de botten
Esther Q schreef: 4% valt nog wel mee. Ik zou gerust omhoog gaan, tot 7% als het moet. En misschien dagelijks wat vet vlees voeren. Wel opletten met de inspanning, eten pas na geleverde inspanning geven, maar doe je waarschijnlijk allang :)
#2324074
mijn Reus krijgt als het bijvoorbeeld koud is en we veel doen, ook wel iets van 6% van zijn gewicht. wat bij hem ook verschil heeft gemaakt is van 2 naar 1 keer voeren per dag gaan.

wellicht is het, gewoon voor de zekerheid, ook een goed idee om even een worm onderzoekje te laten doen. je kan dat laten doen bij Het Woud (www.wormbestrijding.nl). mini beetje ontlasting opsturen en binnen 2 dagen uitslag. als hij dan wormen heeft, geven ze gericht advies welk middel je in moet zetten, afhankelijk van het soort worm. Met een hond met een geschiedenis van darmproblemen is zomaar een wormenkuur er in stoppen een erg slecht idee.

(nu ik dit type weet ik eigenlijk niet helemaal zeker, kan mager blijven zonder ontlastingsproblemen eventueel op wormen duiden?)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door