Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nathascha
#2323823
Ik weet niet hoe je het schrijft. Klok als iets van 'rettig'. Een grote witte wortel die je als rauwkost eet. En die smaakt naar radijsjes.
Mag ik die in mijn gorentemix doen straks?

Ik heb ook verse gember. Hoeveel mag/kan ik daarvan gebruiken in de groentemix?

Ik heb voor de groentemix:
1x paksoi, 1 ijsbergsla, 250gr spinazie, 4 winterwortels, 6 tomaten, 2 paprika's, 1 bloemkool, 1 brocoli, 1 komkomer, 2 bakjes champignons, 1 aubergine, 1 courgette, serderijstengels, 1 advocado, 500gr sperzibonen, 2 teentjes knoflook, paar eetlepes kruidenmix van 'de dierdrogist'.
Daar wil ik bij voegen de rettig en een stuk gember. Wie weet of dat kan?
Door Lizzy
#2323846
Nathascha schreef: Ik weet niet hoe je het schrijft. Klok als iets van 'rettig'. Een grote witte wortel die je als rauwkost eet. En die smaakt naar radijsjes.
Mag ik die in mijn gorentemix doen straks?

Ik heb ook verse gember. Hoeveel mag/kan ik daarvan gebruiken in de groentemix?
Volgens mij is het rettich. En volgens mij vinden de meeste honden het niet te eten! De smaak vind ik vrij scherp. Ik heb het nog nooit door de groentenmix gedaan omdat ik denk dat de smaak hen niet aan staat.

Van gember doe ik altijd een paar centimeter door m'n mix, als ik het door m'n mix doe en dat is mix voor zeg 1 maand voor 3 dalmatische honden.
Ik heb voor de groentemix:
1x paksoi, 1 ijsbergsla, 250gr spinazie, 4 winterwortels, 6 tomaten, 2 paprika's, 1 bloemkool, 1 brocoli, 1 komkomer, 2 bakjes champignons, 1 aubergine, 1 courgette, serderijstengels, 1 advocado, 500gr sperzibonen, 2 teentjes knoflook, paar eetlepes kruidenmix van 'de dierdrogist'.
Daar wil ik bij voegen de rettig en een stuk gember. Wie weet of dat kan?
Ijsbergsla bevat vrij weinig voedingsstoffen (kortom, vrij zinloos :biggrin2:). Waterkers of andijvie of postelein is een betere keuze. Ik neem aan dat je honden geen problemen hebben met groenten uit de nachtschade familie, aangezine je tomaat, aubergine en paprika geeft? Champignons vind ik ook niet echt een groenten. Het is een schimmel en ik weet eigenlijk niet of het nou zo gezond is om dat rauw door de mix te verwerken :g:
Door Nathascha
#2323886
Lizzy schreef: Volgens mij is het rettich. En volgens mij vinden de meeste honden het niet te eten! De smaak vind ik vrij scherp. Ik heb het nog nooit door de groentenmix gedaan omdat ik denk dat de smaak hen niet aan staat.

Van gember doe ik altijd een paar centimeter door m'n mix, als ik het door m'n mix doe en dat is mix voor zeg 1 maand voor 3 dalmatische honden.
Ijsbergsla bevat vrij weinig voedingsstoffen (kortom, vrij zinloos :biggrin2:). Waterkers of andijvie of postelein is een betere keuze. Ik neem aan dat je honden geen problemen hebben met groenten uit de nachtschade familie, aangezine je tomaat, aubergine en paprika geeft? Champignons vind ik ook niet echt een groenten. Het is een schimmel en ik weet eigenlijk niet of het nou zo gezond is om dat rauw door de mix te verwerken :g:
ah tis dus maar goed dat ik de groentes even heb opgeschreven, even onder de loep kan gaan kwaad! Mijn honden hebben voor zover ik zie en weet, geen moeite met de nachtschade familie. Als je de berg groente op het aanrecht zie, is het ook maar een klein deel van de totale groentemix.
Zowel de ijsbergsla als de champignons heb ik 'over' en vind het zonde om weg te gooien. Maar zit niet standaard in mijn mix. Ik heb ook vaak alfa-alfa in mijn mix en noten/zaden. Dit keer niet, volgende keer weer wel  ;) Ook heb ik van de winter rode kool, witte kool deels door de mix gedaan. andere deel zelf opgegeten. Maar gelukkig worden ze er niet winderig van.
Oh en ik vergat de krop andijvie te noemen.... ;D die gaat er straks ook doorheen. Ik zal de rettich wel zelf opeten dan  :biggrin2:
Bij elkaar word het een mix voor weer een aantal weken. Even kijken hoeveel ik straks over heb qua gewicht. Voor de pups, maak ik straks weer nieuwe/verse.
Ik zal met de gember ook met een cm of 2 beginnen. Eerst maar eens kijken hoe het valt.
Door 202Spots
#2323936
Nathascha schreef: Ik weet niet hoe je het schrijft. Klok als iets van 'rettig'. Een grote witte wortel die je als rauwkost eet. En die smaakt naar radijsjes.
Mag ik die in mijn gorentemix doen straks?
Je bedoeld denk ik rettich, als het deze is zoals op de foto, dat word hier daikon genoemd.
Het is ook in de radijs familie,maar is juist helemaal niet scherp.
Ik gebruik het niet alleen in de groentemix voor de honden,maar ook voor ons zelf, rauw geraspt door de sla, stir fried, of in de groentesoep.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2323970
Ik weet het niet hoor, maar als honden nogal snel slecht reageren op de nachtschade-familie, is dat dan een soort van allergie, of wat anders?
Als het op allergie lijkt, zou ik het niet aan kleine pups geven.  Het schijnt dat je zaken waar allergisch op gereageert kan worden, beter niet aan heel jonge dieren (of mensen) geeft en daar wat mee wacht.
Maar als je er nooit problemen mee gehad hebt, vertel ik misschien maar onzin, dat weet ik niet.

Verder zou ik inderdaad je restjes zo ook maar opmaken.  Mijn konijnen krijgen ook soms sla (ijsberg- of kropsla) als ik die te veel heb, ookal kunnen ze er ook niet veel mee en bevat het voornamelijk vocht.  Nog altijd beter dan het weggooien.
Maar met paddestoelen zou ik normaal opletten omdat die rauw nogal zwaar op de maag kunnen vallen, maar ik denk dat dat goed fijngemixed niet meer geldt...  Het punt is dat ze opgebouwd zijn uit chitine en dat is iets dat door honden (en mensen) niet verteerd kan worden.  Zo'n beetje als cellulose (wat in planten zit), maar dan iets zwaarder.  Chitine zit ook in pantsers van schaaldieren vb...  Een beetje kan geen kwaad, maar veel kan zwaar vallen al denk ik dus dat het echt heel fijn gemixed niet veel kwaad mee kan...
Ik weet natuurlijk niet hoe fijn je je groentenmix maakt...  En 2 potjes op die hele hoop zal wel nooit echt te veel zijn. ;)
Door Nathascha
#2323995
202Spots schreef: Je bedoeld denk ik rettich, als het deze is zoals op de foto, dat word hier daikon genoemd.
Het is ook in de radijs familie,maar is juist helemaal niet scherp.
Ik gebruik het niet alleen in de groentemix voor de honden,maar ook voor ons zelf, rauw geraspt door de sla, stir fried, of in de groentesoep.
Afbeelding Afbeelding
Ja, precies die! Ik moet hem nog aansnijden en zal eens proeven. Tot nu toe eten ze hier alles. Ben nog niet klaar met mixen, dus kan er nog wel bij  :)
pearlsofpassion schreef: Ik weet het niet hoor, maar als honden nogal snel slecht reageren op de nachtschade-familie, is dat dan een soort van allergie, of wat anders?
Als het op allergie lijkt, zou ik het niet aan kleine pups geven.  Het schijnt dat je zaken waar allergisch op gereageert kan worden, beter niet aan heel jonge dieren (of mensen) geeft en daar wat mee wacht.
Maar als je er nooit problemen mee gehad hebt, vertel ik misschien maar onzin, dat weet ik niet.

Ik weet natuurlijk niet hoe fijn je je groentenmix maakt...  En 2 potjes op die hele hoop zal wel nooit echt te veel zijn. ;)
De nachtschade familie is denk ik 5% van alle groente die ik in de groentemix stop. En vorig jaar kregen de pups dit ook. Ik maal alle vlees,vleesbot en orgaan zelf en dan doe ik de groente erdoorheen voor ik het invries in porties. Tis gewoon goed gegaan, zonder allergien, ook nu ze allemaal al een jaar zijn.

De groentemix is echt heel erg fijn. Ik gooi het door een sapentrifuge. de pulp die aan de achterkant eruit kom, gooi ik weer door de sap. Ik heb het 1 keer door de gehaktmolen gedaan, toen vond ik het te grof.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door