Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kimb1991
#2322799
Vanmiddag ben ik naar de dierenarts geweest met Kismo.
Hij at de laatste tijd heel slecht, en omdat hij al heel veel dingen heeft gehad wou ik even zijn waardes laten controleren. Jammer genoeg was mijn vermoeden juist en bleek er wat mis te zijn.

Kismo is een Ragdoll van nu ongeveer 2 jaar.
Hij heeft al heel wat te verduren gehad; chronische diarree, blaasontsteking,
allergie, doof aan 1 kant en het allerbelangrijkste hij heeft epilepsie.

Om deze vele redenen ben ik toen overgestapt naar vers.
Met natuurlijk zeer positieve resultaten!!
Geen diarree meer, geen blaasproblemen meer en geen last meer van zijn allergie.
Ook heeft hij al 5 maanden geen epileptische aanval meer gehad (sinds zijn castratie).

Nou ging het de laatste tijd dus weer iets minder, vooral met het eten.
Ik kreeg met moeite 1 bordje naar binnen (zelf gemalen barf).
Nou is hij vanmiddag onderzocht en blijken zijn nieren dus niet meer helemaal goed te zijn.
De waardes van Creatinine en Ureum waren beiden te hoog.
Ze zei wel dat ik er gelukkig vroeg bij ben (wat niet vaak gebeurd bij nierpatienten).
Maar het is dan wel belangrijk om hem meteen nu maar een goed dieet te geven,
zodat zijn nieren nog zo lang mogelijk goed blijven werken en dat het dus niet nog erger wordt.

Nu zit ik zelf even in een dilemma, m.b.t. het voer.
Ik wil natuurlijk geen brokken gaan geven (die aangeraden werd), dit met het oog op de goede resultaten die het vers voer me heeft gebracht. Ik ben bang dat als ik dit doe dat hij zich weer kapot zal krabben door zijn allergie en ook weer verschrikkelijke diarree zal krijgen. Dit is dus niet wenselijk.

Nou heb ik al het een en ander gelezen hier op het forum maar de meeste dieeten zijn gericht op het geven van prooidieren, of het geven van BARF. Niet op gemalen.

Kismo vertikt het om te kauwen, zelf een kippennek vind hij te veel moeite.
Deze optie valt dus al weg.

Verder vertrouw ik mijn molen ook niet meer helemaal (WM nr. 10). Ik heb al een keer gezien dat hij een deel van de binnenkant wegschraapte en er dus ijzer in het eten kwam. Dit heb ik toen helemaal weggooit natuurlijk. Hierdoor wou ik eigenlijk weer teruggaan op KVV voorlopig. Maar toen kwam dit probleem erbij.
Met KVV kun je niet bepalen wat hij wel of niet krijgt dus dan wordt dit ook erg lastig. Er is zeker geen KVV op de markt speciaal voor nierpatienten?

Nu heb ik van de dierenarts poeder meegekregen: Ipakitine. Maar er werd wel geadviseerd om het uiteindelijk wel met een speciaal dieet op te lossen. Ze meldde hierbij dat het vooral belangrijk is dat hij niet teveel eiwitten binnenkrijgt. Nou zie ik dat in de meeste KVV's rond de 20% eiwit zit. Dit is dan wel erg veel!

Ik weet even niet meer hoe ik dit op moet gaan lossen..

Ik hoop dat jullie wat goede en duidelijk ideeën hebben!
Door Kimb1991
#2322822
Sorry van het lange verhaal trouwens!
En dan vergeet ik nog wat te zeggen!

Wat ik begreep was het namelijk ook belangrijk ook zo min mogelijk fosfor te geven.

Ik wil eigenlijk ook even op een rijtje hebben wat m'n mogelijkheden nu zijn.
Wat mag hij wel en wat mag hij niet, hoe kan ik dit allemaal zo goed mogelijk aanpakken?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2322985
In de bib staat een topic met wat een nierdieet in vers voer inhoudt.  Het is voor katten net iets anders, maar dezelfde principes gelden wel in grote lijnen.

Bandit heeft een nierdieet in kvv, maar ik weet niet of dat voor katten is. Je kan alleszinds daar al eens kijken.

Verder zou ik me goed inlezen op nierfalen.  Je weet dat dit niet 'op te lossen' valt en niet kan genezen? Je kan hem wel stabiliseren, of dat toch proberen en zorgen dat er geen schade bij komt.  Maar echt genezen doet het nooit.

Sterkte ermee.
Door Kimb1991
#2323039
Bedankt voor je reactie!
Ik weet inderdaad dat het niet te genezen is, maar ik wil inderdaad proberen om het zoveel mogelijk te beperken. Ik heb even gezocht en KVV van bandit heeft ook een speciale voor katten met nierproblemen.

Dus bedankt voor de tip! Nu nog even op zoek naar een verkooppunt!

In de bib kon ik het artikel niet vinden, heb je misschien een link?
Door Limpy
#2323066
Je had al bandit nierdieet gevonden zie ik.
Als je kvv wilt blijven voeren ipv barfen kan dat ws wel, mits je het wat aanpast zoals je met barf nierdieet ook zou doen.
Dus geen grote grazers als koe en lam (hun botten bevatten meer fosfor) en dan wel allerlei gevogelte en klein wild voeren en ook wat vette vis.
Met kip, eend, konijn, kwartel, zalm, makreel kom je al een eind....
Door Mevroi Kruim
#2324620
Ja, dat klopt, vandaar dat je in een nierdieet liefst alleen gevogelte en af en toe een konijn stopt.

Het verhaal van niet te veel eiwitten klopt niet. Althans niet zo sec. Het is heel belangrijk om een goede kwaliteit eiwit te voeren in voldoende hoeveelheden; van te weinig eiwit gaat je kat ook gewoon dood. Dierlijk eiwit is de allerbeste kwaliteit. Een kat heeft die 20% eiwit echt wel nodig om gezond te blijven en goed te functioneren.
Verder moet de kat veel vocht binnenkrijgen om de nieren te helpen met spoelen. In brokken zit geen vocht, in vers behoorlijk veel. De urine moet zuur genoeg zijn. In brokken zitten chemische stofjes om te verzuren, van vers wordt de urine vanzelf zuur genoeg. Kortom, geen probleem, gewoon vers blijven voeren. Maar dan wel met zo min mogelijk fosfor, dus idd wit vlees, gevogelte dus of konijn. Voldoende vette vis, witvis mag ook maar niet te veel.

Mijn kat Karel had met 7 jaar flink nierfalen en een schrompelnier. Volgens de da had hij maximaal nog een jaar te leven, met nierdieetmeuk en veel medicatie. Hij is overleden op z'n 17e, na 10 jaar barf eten, met zelfs nog rood vlees er in ook, en alleen in de laatste periode ook nog medicatie erbij.
Door Krullebol
#2333634
Bij ragdolls komt CIN voor, een nierprobleem [chronische nierinsufficientie] en ook PKD.
Ik zou ff echoën.
Verder, weet ik dat katten op rauw, andere nierwaarden geven [althans dat maakte de dierenartsen me wijs, heb het her en der ook op internet gelezen en van een ragdollfokster gehoord]. Waardes verschillen ook per kat, dus in hoeverre je kat 'ziek' is, weet ik niet.
Weet niet wat de waardes waren [wil je geen valse hoop geven]. Maar mss heb je er nog wat aan :)
Door Kimb1991
#2333712
Krullebol schreef: Bij ragdolls komt CIN voor, een nierprobleem [chronische nierinsufficientie] en ook PKD.
Ik zou ff echoën.
Verder, weet ik dat katten op rauw, andere nierwaarden geven [althans dat maakte de dierenartsen me wijs, heb het her en der ook op internet gelezen en van een ragdollfokster gehoord]. Waardes verschillen ook per kat, dus in hoeverre je kat 'ziek' is, weet ik niet.
Weet niet wat de waardes waren [wil je geen valse hoop geven]. Maar mss heb je er nog wat aan :)
Ik ben er zelf wel van overtuigd dat zijn nieren niet helemaal in orde zijn.
Ik geloof dat zijn waarden niet heel erg schokkend hoog waren.
De waarde was 196, en de grens ligt geloof ik op 164.
Maar het grootste punt was dat zijn waarde vorig jaar nog 104 was.
Dit betekend dat het bijna verdubbeld is in een jaar tijd.

Ik zal me nog even inlezen op CIN en PKD, dan kan ik hem hier eventueel nog even op laten testen.
Bedankt voor de tip!
Door Dhjali
#2334871
Ik snap je twijfels heel goed, ik heb hetzelfde meegemaakt met onze kat. Tegen het advies van de dierenarts zijn wij toch verder gegaan in de 'vershoek'. Ik ben nog altijd blij dat we toen die keuze hebben gemaakt.
Ik heb verder geen advies, ben ook maar een leek, maar wens je wel veel succes!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door