Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door signmodel
#2322633
zoals sommige weten is het een tijd niet lekker gegaan met job. hij had constant voorhuidontsteking, vieze oren, slechte vacht, mager en dan weer hyperaktief tot eng kalmpjes.

3 jaar geleden was hij een brokken hond maar was niet gezond, voedselallergie etc, hypoallergeen brok van de da gegeven en ging nog niet lekker toen op vers gegaan (2,5 jaar nu)en ging niet veel beterder maar zeker niet slechter.
diverse onderzoeken gedaan en op een licht vergroote mild was er niks raars te vinden. ik heb bij zowel een reguliere als holistische da gelopen.
toen ben ik gaan puzzelen en hem op carnibest pancreas gezet. het ging zeker beter maar eerlijk niet naar alle tevredenheid, ik bedoel als ik naar hem keek zag ik nog niet een jonge jond in de bloei van zn leven.

nu is hij door omstandigheden een half jaar weggeweest en ondanks mijn nadruk dat hij vers moest hebben ze hem blijkbaar smolke brokken gegeven. toen ik hem weer oor het eerst zag , dacht ik wouw ziet er goed uit!
nu ben ik een week verder met hem en dus barft hij weer sinds deze week en heeft weer een beginnende voorhuidontsteking, zn vacht wordt grauwer en weer vieze oren. valt ook wat af (dat mocht ook wel, hij was voor het eerst in zn leven dik).

nu is hij best een hond die snel overprikkeld raakt en door weer terug bij mij te zijn in een nieuwe omgeving (ben ondertussen verhuisd), nieuwe hond erbij kan het ook stres zijn.

zal hij nu aan het ontgiften zijn of zal ik van mijn geloof afstappen en hem weer op brokken zetten en dan wel de smolke waar hij het blijkbaar echt goed op heeft gedaan? zal ik het nog aankijken?
ik zeg zelf namelijk altijd,voer waar jouw hond het het beste op doet maar stiekem doel ik dan wel op vers en nu?? heb ik dan een echte orginele brokkenhond?
wat zouden jullie doen? tips/advies....help
Door Parelridder
#2322664
'k Zou de ingeslagen weg (hervatting verse voeding) voort zetten, met nu de kennis er bij dat hij het 't afgelopen half jaar kennelijk goed gedaan heeft. Of dat gevolg was van Smolke brokken is natuurlijk maar de vraag, tussen de regels door heb ik de indruk gekregen dat er meer verschillen zijn tussen de situatie van het afgelopen half jaar en de periode daar voor? Zo nodig kun je dat misschien voor jezelf in kaart brengen en zo onderzoeken wat je voor hem kunt doen.
Dat hij nú een wat lagere weerstand heeft hoeft sowieso geen gevolg te zijn van verandering van voeding of ontgifting. De hele verhuizing, het weer aanpassen aan de nieuwe (oude ;)) situatie geven ook stress, vergen ook energie.
Succes!!!
Door Paulientje
#2322687
martine-tom schreef: Ik denk dat je hier weinig tips gaat krijgen dat je op brok moet gaan  8)
Dat zou jammer zijn als het wel het beste voor Job is. Ik heb Job gezien voordat hij weg ging en dus volledig op vlees stond en bij het ophalen. Je zag inderdaad duidelijk verschil en hij zag er laatst vele malen beter uit. Voller in zijn vacht, voller in zijn lijf (iets te) en sowieso fris en fruitig.
Ik opperde ook al dat er nu natuurlijk kwa stressniveau behoorlijk veel binnenkomt door de terugverhuizing en de nieuwe woonsituatie met Lisa erbij.
Maar ook ik bleef een grote "Maar" houden. Het is zo lastig aangezien Martine zoveel geprobeerd heeft met Job en er telkens maar minimale verbeteringen waren. En nu haal je hem op en is het een glanzende, dikke Jobbert geworden.

Wat zou er in deze brok zitten waar hij zo goed op reageerde? Of wat zit er in zin vlees waar hij niet tegen kan? Wat is de stressfactor en hoe zou je die weg kunnen nemen?
Zou Job er baat bij hebben half om half te doen?

Ik kom er in ieder geval niet helemaal uit Martine, ik hoop op meer input van anderen. Misschien dat we daaruit voort kunnen discussiëren.
Door Martine-Tom
#2322690
Paulientje schreef: Dat zou jammer zijn als het wel het beste voor Job is. Ik heb Job gezien voordat hij weg ging en dus volledig op vlees stond en bij het ophalen. Je zag inderdaad duidelijk verschil en hij zag er laatst vele malen beter uit. Voller in zijn vacht, voller in zijn lijf (iets te) en sowieso fris en fruitig.
Ik opperde ook al dat er nu natuurlijk kwa stressniveau behoorlijk veel binnenkomt door de terugverhuizing en de nieuwe woonsituatie met Lisa erbij.
Maar ook ik bleef een grote "Maar" houden. Het is zo lastig aangezien Martine zoveel geprobeerd heeft met Job en er telkens maar minimale verbeteringen waren. En nu haal je hem op en is het een glanzende, dikke Jobbert geworden.

Wat zou er in deze brok zitten waar hij zo goed op reageerde? Of wat zit er in zin vlees waar hij niet tegen kan? Wat is de stressfactor en hoe zou je die weg kunnen nemen?
Zou Job er baat bij hebben half om half te doen?

Ik kom er in ieder geval niet helemaal uit Martine, ik hoop op meer input van anderen. Misschien dat we daaruit voort kunnen discussiëren.
Ik denk omdat het hier een vers forum is, voor brok gerelateerd advies denk ik dat je een andere plek zou moeten zoeken.

Voor mij is brok geen optie, ik zou gaan zoeken wat het is waar hij niet goed op reageerd in vlees.
Door Paulientje
#2322704
martine-tom schreef: Ik denk omdat het hier een vers forum is, voor brok gerelateerd advies denk ik dat je een andere plek zou moeten zoeken.

Voor mij is brok geen optie, ik zou gaan zoeken wat het is waar hij niet goed op reageerd in vlees.
Ik ben het absoluut met je eens, ik zit op het moment met een zieke pup, ga zo naar de DA en ik ga zo de discussie weer krijgen dat hij op brok moet.. Is echt het laatste wat ik probeer.

Maar wat zo fijn is aan dit forum is dat hier heel veel slimme mensen zitten die zich oprecht verdiept hebben in het voeren van hun hond en/of kat. En juist daarom zou de mening en/of ervaring van mensen nuttig kunnen zijn.

Vinden waar hij niet goed op reageert in het vlees gaat overigens vast ook sneller als je weet wat er in die broek en de omgeving was waar hij juist wel goed op reageerde.
Door Mevroi Kruim
#2322707
Dat klopt helemaal, we geven hier op BP alleen adviezen over vers. Er zijn ruim voldoende fora en fabrikanten waar je terecht kunt voor adviezen over brok en aanverwanten. Daar is dit forum uitdrukkelijk niet voor bedoeld.

Als het mijn hond was dan ging ik proberen uit te vogelen wat er aan de hand is. Vieze vacht en oren kan komen door ontgiften, daarvoor kun je bv chlorella inzetten. Voorhuidonsteking heeft meestal te maken met hormonen, loopse teven in de buurt is vaak een aanleiding. Stress is sowieso iets dat heel sterk via de huid 'naar buiten' kan komen. Hij heeft kennelijk aardig wat veranderingen op z'n dak gehad de afgelopen tijd en dat zie je.

En ik zou er dus ook niet gelijk van uitgaan dat de brokken het grote verschil hebben gemaakt.
Door Lizzy
#2322711
Tja. Over mijn lijk dat ik mijn hond ooit op brokken zet maar ik kan niet voor een ander beslissen...

Stond ik in jouw schoenen, ging ik eerst eens heel kritisch kijken naar mijn menu. Want er zijn honden die gewoon de allerbeste kwaliteit nodig hebben, dat niet krijgen en het dan gewoon niet goed doen op BARF. En in alle eerlijkheid? Als ik soms zie wat mensen voor troep in de bak gooien (kwalitatief beroerd vlees), dan snap ik wel waarom niet iedere hond het hiemelaahoi op BARF doet. Dus ik zou allereerst een hele kritisch blik op mijn menu werpen. En me voorlopig strikt aan de percentages houden. Dat wil zeggen, 45% vleesbot, 10% groenten (vooral veel gezonde bladgroenten, liefst nog biologisch ook), 20% orgaanvlees (waarvan de helft pens en de andere helft lever, hart, nier, etc), en de rest spiervlees, 1 keer per week vette vis, 2 keer per week een rauw biologisch ei en chlorella.

Ik zou deze hond absoluut op chlorella zetten. Want ik denk dat hij ook aan het ontgiften is ja. Ik begon met een lage dosering. Twee tabletjes per dag. En dat bouwde ik heel langzaam op naar zo'n 15 tabletten per dag. En dat bleef ik voorlopig even geven. Tot hij beter in het vel gaat zitten. En daarnaast deed ik een kuur Drainage Compositum.

En daarnaast heeft hij nogal wat mee gemaakt volgens mij. Dus verder denk ik dat je ook goed moet kijken naar hoe je hem zo blij mogelijk maakt en de stress zoveel mogelijk van hem afneemt. Masseren, elke dag opnieuw, kan daar bijv. heel goed bij helpen!
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 25 apr 2012, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2322712
Ik begrijp dat je hier op het forum eigenlijk niet echt over brokken voeren kan/mag praten.

Maar ikzelf zou denk eerst half om half gaan proberen. Is hij helemaal weer gewent ect zou ik langzaam de brokken afbouwen. Zou ik dan merken dat het weer slechter gaat. Ja dan zou ik op brokken overstappen.
Want het gaat natuurlijk ook om of de hond gelukkig en gezond er uit ziet.
En niemand kan jou garanderen dat hij op bv brok korter zou leven.

Ik heb 1 hond ook op kvv staan, BARf krijg ik er al helemaal niet in.
Maar ook zijn kvv moet ik mengen met een stukje cracker of heel droog brood anders eet hij niet. En of dat nu verwennerij is of niet.
Ik merk dat hij duidelijk wat granen/tarwe wil binnenkrijgen. Ook al word er gezegd dat ze er niets aan hebben.

Ook ik heb op het punt gestaan om weer naar brokken te gaan. Maar deze oplossing gaat op het moment redelijk goed, dus ik blijf nog even doorzetten. Maar hij heeft dan ook geen lichamelijke klachten.

Idd zou ik zeggen kijk waar JOUW hond het beste op doet en voer dat en zou dat brokken zijn. Dan is dat maar zo. Jij en je hond moeten zich gelukkig voelen.
Door Esther Q
#2322843
Wat je kunt doen is uitvogelen wat er precies in die brok zit (zoveel mogelijk, helemaal kom je daar nooit achter). En als vers niet aanslaat de komende tijd en er geen verbetering is, of niet genoeg naar je zin, kun je ook overwegen om zelf te gaan koken voor je hond, met min of meer de bestanddelen uit de brok. Geeft dat ook geen verbetering, en de brok wel, tja, dan zou ik het wel weten. Dan maar brok :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2322983
Ik zit ook eerder in de richting van koken dan brok te denken. Al zou ik eerst doen wat Lizzy aangeeft, dat lijkt me de beste (rauwe) weg.

Maar, ik denk dat voeding hier ondergeschikt is aan de leefomstandigheden. Stress, een onveilig gevoel of zoiets dergelijks kan heel erg veel met een dier doen. Ik zou vooral daar naar kijken, wat had hij daar anders in omstandigheden als bij jou.
En dat kan soms best moeilijk of contronterend zijn, maar hopelijk kan je er wel achter komen en er iets aan doen.
Door signmodel
#2323017
maar wat is dan goed  vlees. zou ik dan zo veel mogelijk biologisch gaan? afwisseling hebben ze genoeg en hij eet pas nu weer 1 week vers dus tekorten o.i.d zullen nog niet opspelen.
ik bereken elke keer als er een grote bestelling komt wat ik moet verdelen dus de verhouding zijn neem ik aan ook goed. bereken t met de barfrekenhulp en dan zelf nog een keer na. max en lisa zijn echt om door een ringetje te halen. maar hij alleen niet, toen niet en ben bang dat het er weer aan komt.
chlorella ga ik direct bestellen, vroeg me al af wat ik zou gaan geven ter ondersteuning.
en stres voor hem vermijd ik zo veel mogelijk, ik loop 1x 45 minuten en 3x5 minuten het zelfde rondje, elke dag weer(komt mij zelfs mn str*t uit). de gordijnen zijn dicht zodat hij niet op elk langslopend mens reageert.  en natuurlijk is een week kort om ergens te aarden maar zou hij voorheen dan ook altijd stres hebben gehad? ik deed toen best veel met hem dat wel.

en koken; wat stel ik me daarbij voor? want hoe doe ik dat met bot?

en als ik advies in puur brok wilde hebben vroeg ik het niet hier natuurlijk, het moet ergens vandaan komen dat hij er zo goed uit zag en nu weer minder wordt. en geloof me het is niet leuk om te zien dat jouw hond er bij een ander beter bijloopt dan bijjezelf.
Door ulla
#2323040
Biologisch zou mooi zijn als dat kan maar niet perse noodzakelijk.
Het gaat meer om de kwaliteit, niet teveel vet etc.
Dus kwalitatief goed vlees,en ik vraag mij weleens af waar het vlees vandaan komt, hoelang het bevroren is, en is het eerder ontdooid geweest.
Verder een afwisseling van groenten/kiemen, eitje, noten, zaden, honing etc.
Misschien handig als je , je menu eens hier neerzet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door