Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door johanna25
#2322370
in mijn zoektocht naar het verwerken van ganzenvlees ben ik nu na het maken van heerlijke worsten voor eigen gebruik (echt top) weer toe aan een nieuwe uitdaging.
Gans drogen, ik heb gelezen dat er op barfplaats veel ervaring is met vlees eea drogen.
Zou er interesse voor zijn?
Hoe dik zouden de plakken mogen zijn en hoe lang duurt dat drogen
En wat is voor een barfer een aannemelijke prijs voor een kg
het zijn wel veel vragen maar het lijkt me leuk om hier wat ervaring mee op te doen.
gedroogt wild lijkt me een mooie aanvulling voor barf
graag advies !!!!
Door orinake
#2322379
johanna25 schreef: in mijn zoektocht naar het verwerken van ganzenvlees ben ik nu na het maken van heerlijke worsten voor eigen gebruik (echt top) weer toe aan een nieuwe uitdaging.
Gans drogen, ik heb gelezen dat er op barfplaats veel ervaring is met vlees eea drogen.
Zou er interesse voor zijn?
Hoe dik zouden de plakken mogen zijn en hoe lang duurt dat drogen
En wat is voor een barfer een aannemelijke prijs voor een kg
het zijn wel veel vragen maar het lijkt me leuk om hier wat ervaring mee op te doen.
gedroogt wild lijkt me een mooie aanvulling voor barf
graag advies !!!!
Ik zou wel interesse hebben voor gans... nu de prijs... geen idee!
Hangt ook af van de kwaliteit , zijn het grote stukken, zijn het snippers, is het vooral velletjes...
Het drogen dan...
Hoe dik je de plakken snijd kies je zelf, maar hoe dikker hoe langer het duurt natuurlijk.
Als ik bvb kipfilet droog snijd ik dat redelijk groot, zodat ze echt een knabbelbezigheid hebben.
de droogtijd. Ik zet mijn drogertje savonds op voor ik ga slapen, (ik ga nu wel vrij laat slapen) en dan kijk ik smorgens hoe droog het is...
Als het is om de dag zelf te geven mag het nog wat "zacht" zijn, anders moet het echt droog droog zijn!!!
Door Arthos
#2322542
Ik betaal voor 250 gram gedroogd buffelvlees  (echte vleesrepen, geen huid) volgens mij rond de €2,50.. Is geen gans.. Maar wel exclusief vlees..

In de de gewone winkel is het stukken duurder..

Volgens mij heb ik wel eens voor gedroogd rund vlees voor 500 gram €5,00 betaald..
Door johanna25
#2322556
bordie schreef: heb je al een droger johanna?
Jazeker ik heb al een paar maanden een stockli die doet het goed
Door johanna25
#2322560
orinake schreef: Ik zou wel interesse hebben voor gans... nu de prijs... geen idee!
Hangt ook af van de kwaliteit , zijn het grote stukken, zijn het snippers, is het vooral velletjes...
Het drogen dan...
Hoe dik je de plakken snijd kies je zelf, maar hoe dikker hoe langer het duurt natuurlijk.
Als ik bvb kipfilet droog snijd ik dat redelijk groot, zodat ze echt een knabbelbezigheid hebben.
de droogtijd. Ik zet mijn drogertje savonds op voor ik ga slapen, (ik ga nu wel vrij laat slapen) en dan kijk ik smorgens hoe droog het is...
Als het is om de dag zelf te geven mag het nog wat "zacht" zijn, anders moet het echt droog droog zijn!!!
lllereerst het is niet voor eigen gebruik maar evt een aanvulling voor de ganzenprodukten welke ik al verkoop.
Alleen bij droog produkt heb je geen last dat je vriezer volraakt en dat is juist het grote probleem.
De te drogen stukken zouden de filets zijn dus het beste van de gans
Ik kan het automatisch op 4 mm of op 6 mm laten snijden
ik denk dat ik volgende week maar eens wat ga proberen
Door eelke
#2322597
Arthos schreef: Ik betaal voor 250 gram gedroogd buffelvlees  (echte vleesrepen, geen huid) volgens mij rond de €2,50.. Is geen gans.. Maar wel exclusief vlees..

In de de gewone winkel is het stukken duurder..

Volgens mij heb ik wel eens voor gedroogd rund vlees voor 500 gram €5,00 betaald..
Dat is inderdaad goedkoop! Normaal ben je voor een kilo pensstaafjes in de winkel 10 euro kwijt, dus dat is net zo duur als jouw buffelvlees.
Ik denk dat je dus rond dezelfde prijs zou kunnen zitten Johanna.
Door nikèdog2000
#2322659
zonde van het borst filee
ik zou dan het vlees van de poten nemen of van de vleugels
de nekken kun je ook drogen en de luchtpijp
filee zelf opeten :D :D :D
Door saskia37
#2322661
Oh ja zeker wel intresse, gans wordt hier rauw niet gegeten dus dan is gedroogd een mooi alternatief :)
En de prijs tja, denk ook ongeveer 2 a 2,5 per 250 gr. Voor echt gedroogd spiervlees.
Door orinake
#2322680
als het gaat om filetvlees zou ik het idd op 2.50 - 2.75€/250gr gedroogd vlees houden.
Om te drogen denk ik dat 4 beter is, zal sneller gedroogd zijn ;)

vanwaar ben je mss? de honden hebben nog geen gans gehad dus kheb geen idee of ze het eten :s
Door madeleine
#2322832
Ik vind het een beetje zonde om te drogen eerlijk gezegt. Je haalt van een gans niet echt veel af aan vlees, meeste is botwerk.
Als ik de gansen ook slacht hier dan wil ik graag het borstfillet en dan mag mijn hond de rest (= bouten met vlees dus, nek en kop met vlees, karkas etc.)
Ik snij het wel zo af dat er iets lekker overblijft voor haar.

Maar mocht je het persee willen drogen. Mijn vlees is niet vet, dus je kunt wel alles benutten.
Daarnaast gok ik dat je 1/4 van het totale gewicht overhoudt na het drogen.
Ik denk dat je er met 24 uur wel mee goed zit, maar ik droog al mijn vlees heel goed zodat ik het buiten de vriezer kan bewaren.
Laatst gewijzigd door madeleine op wo 25 apr 2012, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2322875
Houd je uberhaubt wel wat over van de gans als je dat vlees ook nog gaat drogen ?
Ook hier villen we zelf de ganzen, en gaat alles naar de honden (incl. de filet) maar de filets die ik eraf haal zijn nou niet zulke hoeveelheden dat ik denk, whoeiiiii een drogertje of 2 vol  ;D
Door johanna25
#2323502
Daarnaast gok ik dat je 1/4 van het totale gewicht overhoudt na het drogen.
Ik denk dat je er met 24 uur wel mee goed zit, maar ik droog al mijn vlees heel goed zodat ik het buiten de vriezer kan bewaren.
[/quote]
van een kilo maar 250 gram over ? oei dat is wel erg weinig en ook maar voor 2,50 voor 250 gram eigenlijk dus per kilo ik denk dat dit het dus niet gaat worden. Ik heb onbeperkte aanvoer als jager maar veel werk en daar relatief niets aan overhouden is toch ook niet de bedoeling.
pppfff 2,50 dan maar wat minder schade bestrijding de vriezer ligt nl weer vol ik begrijp nu wel waar die hogere prijs vandaan komt.
Door Arthos
#2323649
johanna25 schreef: Daarnaast gok ik dat je 1/4 van het totale gewicht overhoudt na het drogen.
Ik denk dat je er met 24 uur wel mee goed zit, maar ik droog al mijn vlees heel goed zodat ik het buiten de vriezer kan bewaren.

van een kilo maar 250 gram over ? oei dat is wel erg weinig en ook maar voor 2,50 voor 250 gram eigenlijk dus per kilo ik denk dat dit het dus niet gaat worden. Ik heb onbeperkte aanvoer als jager maar veel werk en daar relatief niets aan overhouden is toch ook niet de bedoeling.
pppfff 2,50 dan maar wat minder schade bestrijding de vriezer ligt nl weer vol ik begrijp nu wel waar die hogere prijs vandaan komt.
Hmm jammer.. Ik had zeker interesse gehad in het gedroogde spul ;)
Door johanna25
#2323706
orinake schreef: als het gaat om filetvlees zou ik het idd op 2.50 - 2.75€/250gr gedroogd vlees houden.
Om te drogen denk ik dat 4 beter is, zal sneller gedroogd zijn ;)

vanwaar ben je mss? de honden hebben nog geen gans gehad dus kheb geen idee of ze het eten :s
mocht je een keer in de zaanstreek komen ben je van harte welkom.
Ik werk in amsterdam, daar spreek ik wel eens af met barfers bij station sloterdijk en lever daar mijn spulletjes af.
groeten
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door